Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Mb-loken i Nässjö

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Mb-loken i Nässjö

Vid 12.45 på fredagen passerade tåg 39086 Trelleborg-Borlänge Nässjö, ca 45 min sena. Det gjorde att jag inte fick så bra bilder utan bara inne på Nässjö station då tjänsten kallade. Dragkraften var 185 674 och Mb-loken heter 480 033 och 032.

[IMG]http://i67.*******.com/wikh38.jpg[/IMG]

[IMG]http://i68.*******.com/23hxikj.jpg[/IMG]

[IMG]http://i68.*******.com/2vcammp.jpg[/IMG]

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Mb-loken i Nässjö

Måste erkänna att jag missat att det blir littera Mb. Det är en beteckning som förpliktigar och hoppas nu att loken klara backarna i Norrland. Mvh/Alex

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Mb-lok avfolierat

Bildlänk

Avfolierat.

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Bildlänk

Avfolierat.
    Grönt är skönt, nu saknas bara loggan.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Grönt är skönt, nu saknas bara loggan.
    ... samt något som styrker uppgiften om typbeteckningen Mb.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    ... samt något som styrker uppgiften om typbeteckningen Mb.
    Så du misstror bloggen "lokföraren"? Dessutom finns bekräftelse från Peter Flink, som är inblandad i proven.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    Så du misstror bloggen "lokföraren"? Dessutom finns bekräftelse från Peter Flink, som är inblandad i proven.
    Jaha vad säger han? Antar han är inhyrd av Softronic. Kommer loken även att få "svenska" nummer?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jaha vad säger han? Antar han är inhyrd av Softronic. Kommer loken även att få "svenska" nummer?
    Jag vet inget mer än det han skrivit på Postvogna. Men det är Softronic ja.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jaha vad säger han? Antar han är inhyrd av Softronic.
    Jag vet inget mer än det han skrivit på Postvogna. Men det är Softronic ja.
    Är det inte troligare att det är Peters arbetsgivare som hyrts in av Softronic?
    För Softronic är väl knappast Järnvägsföretag i Sverige, med alla tillstånd, utan Softronic vill nog att något känt företag kör på sitt eget tillstånd, och med sin personal.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Utan att spekulera i det enskilda fallet så är både och möjligt. Alltså: det finns inget som säger att föraren nödvändigtvis måste vara anställd av järnvägsföretaget (JF). Däremot ska föraren ha behörighet (s k kompletterande intyg) hos JF, men detta förhindrar inte att föraren kan vara anställd av någon annan (eller sig själv) och tjänstgöra hos JF enligt ett uppdragsavtal mellan JF och någon.

Sedan är det ju inte bara Softronic som "vill" att järnvägsföretaget skall ha tillstånd för sin verksamhet utan även t ex Trafikverket och tillsynsmyndigheterna.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Utan att spekulera i det enskilda fallet så är både och möjligt. Alltså: det finns inget som säger att föraren nödvändigtvis måste vara anställd av järnvägsföretaget (JF). Däremot ska föraren ha behörighet (s k kompletterande intyg) hos JF, men detta förhindrar inte att föraren kan vara anställd av någon annan (eller sig själv) och tjänstgöra hos JF enligt ett uppdragsavtal mellan JF och någon.

Sedan är det ju inte bara Softronic som "vill" att järnvägsföretaget skall ha tillstånd för sin verksamhet utan även t ex Trafikverket och tillsynsmyndigheterna.
    Ja, jag sade inte att Peter säkert är anställd på det JF han jobbar åt/för, utan bara att Softronic troligen inte är JF utan att de måste anlita (=hyra in) ett JF.
    Om detta JF sedan har enbart anställd personal eller att en del eller alla kommer från något bemanningsföretag (eller har egna firmor) är en annan sak.

Men, att Peter själv verkligen skulle vara inhyrd av Softronic, som då i sin tur skulle hyra ut Peter till det JF, som Softronic har anlitat för testerna låter väldigt långsökt.

Jag antar att signaturen BD egentligen bara menade att Peter inte var anställd på Softronic utan anlitad via något hyresavtal, men att vi två väger orden på guldvåg.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Inte sett, t v därför vare sig tror jag eller misstror jag ...

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Mb-loken i Nässjö

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Måste erkänna att jag missat att det blir littera Mb. Det är en beteckning som förpliktigar och hoppas nu att loken klara backarna i Norrland. Mvh/Alex
    Littera Mb passar också extra bra i Nässjö, där bilden togs. Efter Malmbanans elektrifiering försåg SJ tre av Mb-loken, nämligen 763, 764 och 803, med överhettad ångpanna av B-typ och större cylindrar, varpå de fick littera Mc. Dessa tre lok såldes 1937 till HHJ och NOJ och återvände på 1940-talet när banorna förstatligades. Från 1942 var litterat G7 vid SJ. Loktypen hade sin sista tjänstgöring i Nässjö i slutet av 1950-talet. Källa: SJK-bok nr 23, Normalspåriga ånglok vid Statens Järnvägar. Det skulle inte förvåna mig om 803 var placerad i Nässjö från 1937 och ända till slutet, men det är för dagen bara en gissning.

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-07-09 klockan 17:53:59.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Inte sett, t v därför vare sig tror jag eller misstror jag ...

Tydligen bryts nu nummerserien för ellok. Kunde ha blivit 1439 och 1440.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Mb-lok tillsammans med nya "Q50"

Till vänster två nyanlända DDR-omformare med blivande litt Q50.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

480?Blir det UIC litterat?
    Det borde(väl)ha varit ett mellanslag 480 033/Ulf

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    480 är väl vad loken kallas i Rumänien. Antar att märkningen bara är tillfällig och kommer försvinna?

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    480 är väl vad loken kallas i Rumänien. Antar att märkningen bara är tillfällig och kommer försvinna?
    Det torde framgå av ett lite tidigare inlägg med uppgift om lokens nya nummer.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Varför?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det torde framgå av ett lite tidigare inlägg med uppgift om lokens nya nummer.
    Det är lite märkligt om de kommer med ett nummer men sen får annat då du inte får byta EVN nummer utan vidare. Däremot skulle jag inte bli förvånad då vi i Sverige inte har någon som helst ordning när det gäller EVN. SJ, Hector & TÅGAB är bolagen som haft mest eftertanke vid sina nummerval.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •