Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 49

Ämne: Klimatanläggning i lok och vagn osv.

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Klimatanläggning i lok och vagn osv.

Det har sagts att det skulle ha blivit för tungt att installera klimatanläggning i 80-talsvagnarna så därför avstod man från det. Rätta mig om jag har fel. Blir bara nyfiken. WL4 som dessutom släpar på en massa vatten har en ok klimatanläggning.

Franska Corail har bra a/c. Snälltåget har a/c i de renoverade vagnarna.

Byggdes missfostret B7 osv. av pansarplåt eftersom allt blev så tungt?

Den billigaste småbil har idag klimatanläggning.

Øresundstågen har problem med falerande a/c och jag har även råkat ut för bastu på SJ Snabbtåg. Detta är iaf inte Trafikverkets fel :)

Var ligger problemen? Tänker dels på 80-talarna där man avstod (förutom WL4 och WL6) och så alla modernare tåg där den inte fungerar. Det är kommersiella operatörer så det handlar inte om det ständiga tjatet om ökade skattemedel :)

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Klimatanläggning i lok och vagn osv.

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Det har sagts att det skulle ha blivit för tungt att installera klimatanläggning i 80-talsvagnarna så därför avstod man från det. Rätta mig om jag har fel. Blir bara nyfiken. WL4 som dessutom släpar på en massa vatten har en ok klimatanläggning.

Franska Corail har bra a/c. Snälltåget har a/c i de renoverade vagnarna.

Byggdes missfostret B7 osv. av pansarplåt eftersom allt blev så tungt?

Den billigaste småbil har idag klimatanläggning.

Øresundstågen har problem med falerande a/c och jag har även råkat ut för bastu på SJ Snabbtåg. Detta är iaf inte Trafikverkets fel :)

Var ligger problemen? Tänker dels på 80-talarna där man avstod (förutom WL4 och WL6) och så alla modernare tåg där den inte fungerar. Det är kommersiella operatörer så det handlar inte om det ständiga tjatet om ökade skattemedel :)
    Frågan känns sedan länge utagerad. Fordonsägaren vill inte satsa på detta, varken förut eller nu, så varför tjata om detta en gång till.
    Herrn föredrar ju inrikesflyg, så de är nog bara att fortsätta flyga.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Frågan känns sedan länge utagerad. Fordonsägaren vill inte satsa på detta, varken förut eller nu, så varför tjata om detta en gång till.
    Nåja, jag reser lika mycket med nattåg som jag reser med inrikesflyg och klimatanläggningen i WL4 är till full belåtenhet. Närmast väntar tåg 5 på onsdag. Det blir kul att starta norrut på väg mot Malmö :)

Det är dock inte för mycket begärt att de klimatanläggningar som är installerade verkligen fungerar. Øresundstågen har vissa problem men även SJ Snabbtåg.

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2018-07-06 klockan 17:32:39.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Om du inte känner för att komma med en förklaring (vilket jag är övertygad om att du kan) kan du väl låta bli att svara i stället för att snäsa av.

Jag försöker i stället. I samband med den senaste upprustningen av sittvagnarna från 80-talet framkom i Tåg och här i Postvagnen att vagnarna skulle bli för tunga och därmed få för dåliga bromstal om man inte samtidigt bytte från blockbromsar till skivbromsar. Såväl AC som skivbromsar ansåg sig inte SJ ha råd med. Den dåliga bromskraften var ett problem i första hand när man ville köra med två lok.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kan tänka mig att det är enklare att kyla luften i en bil än i en vagn med tanke på volymen. Storleken på anläggningen lär skilja sig en del. I en järnvägsvagn har man även visa externa mått att hålla sig inom och i vagnen handlar det rent krasst om ekonomi om man exempelvis måste ta bort en sittplats eller dylik för att få plats med utrustningen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Visa har en konstig inställning. Detta är så vitt jag vet ett öppet diskussionsforum och då ser jag det som konstigt att vi inte skulle kunna diskutera saker bara för att fordonsägaren just nu har en åsikt i frågan. I sådana fall skulle vi inte kunna diskutera förbättringsförslag överhuvudtaget, vilket du kanske i och för sig skulle gilla.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    I samband med den senaste upprustningen av sittvagnarna från 80-talet framkom i Tåg och här i Postvagnen att vagnarna skulle bli för tunga och därmed få för dåliga bromstal om man inte samtidigt bytte från blockbromsar till skivbromsar. Såväl AC som skivbromsar ansåg sig inte SJ ha råd med. Den dåliga bromskraften var ett problem i första hand när man ville köra med två lok.
    Så, kan liknelsen med småbilar (där Ola skrev att alla har ac) vara att om man bygger nytt så bygger man nästan alltid in ac, och det gäller väl järnväg också.
    Men, det rullar säkert väldigt få BMC Cooper ("hundkojan") eller Volkswagen ("bubblan") med ac, för det är alltid väldigt svårt (och dyrt) att bygga in ac i efterhand.

En annan aspekt, som gäller både järnvägsfordon och bussar är att dörrar öppnas oftare och på andra sätt i dessa (än i personbilar) vilket gör att ac-n måste ha högre kapacitet och bete sig annorlunda, än i en privatbil där man öppnar dörren sällan, och ofta vädrar ur varmluften ur bilen när man startar den, genom att öppna fönstren kort stund.

Angående att ac-n inte skulle fungera på SJ Snabbtåg, så har jag nog inte upplevt det, tvärtom måste jag ibland ta på mig långbyxor för att det är lite väl svalt. Men, jag åker inte väldig ofta.
    Det sägs ju också att vid hög värme skall ac-n inte hålla 21 grader, utan en högre temperatur för att resenärerna inte skall få för kraftig omställning när de kliver ur tåget.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Så, kan liknelsen med småbilar (där Ola skrev att alla har ac) vara att om man bygger nytt så bygger man nästan alltid in ac, och det gäller väl järnväg också.
    Men, det rullar säkert väldigt få BMC Cooper ("hundkojan") eller Volkswagen ("bubblan") med ac, för det är alltid väldigt svårt (och dyrt) att bygga in ac i efterhand.

En annan aspekt, som gäller både järnvägsfordon och bussar är att dörrar öppnas oftare och på andra sätt i dessa (än i personbilar) vilket gör att ac-n måste ha högre kapacitet och bete sig annorlunda, än i en privatbil där man öppnar dörren sällan, och ofta vädrar ur varmluften ur bilen när man startar den, genom att öppna fönstren kort stund.

Angående att ac-n inte skulle fungera på SJ Snabbtåg, så har jag nog inte upplevt det, tvärtom måste jag ibland ta på mig långbyxor för att det är lite väl svalt. Men, jag åker inte väldig ofta.
    Det sägs ju också att vid hög värme skall ac-n inte hålla 21 grader, utan en högre temperatur för att resenärerna inte skall få för kraftig omställning när de kliver ur tåget.
    Det är korrekt att vi är lite försiktiga med a/c i Sverige och jag kan tänka mig att det är dyrt att bygga in i efterhand. Första gången jag upplevde a/c på tåg var ombord på ett SNCF Corail Paris Montparnasse - Quimper. En ny värld öppnade sig och detta var 1984.

Klimatanläggningen på X2 fungerar ofta hyfsat men jag har varit med om några mardrömsresor där de öppnat dörren mot drivenheten för att få in luft. I 2kl med fler resenärer upplever jag det som kvalmigt med sämre luftkvalitet. Värre är det på Øresundstågen.

Någon som minns hur det var att kliva ombord på en WL3 som stått ute en varm sommardag? Eller det eviga tjatet i B1 "det draaar" om någon hade den dåliga smaken att dra ned fönstret i 130 på skarvspår. Kraven har ökat och idag tycker jag det är en självklar hygienfaktor med fungerande klimatanläggning i all kollektivtrafik. På 60-talet duschade vi bara på söndagar och det snålades väl när 80-talsvagnarna projekterades. Vi hade varma somrar redan då.

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2018-07-07 klockan 12:05:13.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Ac i Sverige är fruktansvärt mjäkig. Ska hålla 3-4 grader lägre än utetemperaturen enligt spec. Men det räcker naturligtvis inte. Tyvärr drar AC mycket ström. I amerikanska system står den för nästan hälften av förbrukningen.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Det är också kopplat till risken för förkylningar med alltför kraftig kylning. Det berättas att om man bor så att man känner anledning att skaffa AC i bostaden så kommer man initialt alltid att njuta av alltför låg temperatur för att lära sig när man dragit sig på första förkylningen.

(kan för övrigt berätta om en kollega vars arbetsplats har en AC-utrustning som får fnatt när det blir riktigt varmt kyler överdrivet mycket, 16 grader inne när det är 30 ute är knappast njutbart)

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det är också kopplat till risken för förkylningar med alltför kraftig kylning. Det berättas att om man bor så att man känner anledning att skaffa AC i bostaden så kommer man initialt alltid att njuta av alltför låg temperatur för att lära sig när man dragit sig på första förkylningen.

(kan för övrigt berätta om en kollega vars arbetsplats har en AC-utrustning som får fnatt när det blir riktigt varmt kyler överdrivet mycket, 16 grader inne när det är 30 ute är knappast njutbart)
    Torde vara en faktoid:
    https://www.metro.se/artikel/nej-du-...nte-sjuk-av-ac

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg

Men alltså, man blir inte, repetera inte, förkyld av kyla. Förkylning är en infektionsjukdom (virus). Har ingenting att göra med kyla.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av IngvarH Visa inlägg
    Men alltså, man blir inte, repetera inte, förkyld av kyla. Förkylning är en infektionsjukdom (virus). Har ingenting att göra med kyla.
    Nja visst samband finns, blir man rejält nedkyld så minskar motståndskraften och man kan drabbas av ett förkylningsvirus, som med lite otur sedan följs av bakterier och i värsta fall lunginflammation. Vit genomskinlig vätska är virus, börjar det bli gulaktigt så har det kommit bakterier.
    Skrev er jourhavande hemmakvackare..

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Nja visst samband finns, blir man rejält nedkyld så minskar motståndskraften och man kan drabbas av ett förkylningsvirus, som med lite otur sedan följs av bakterier och i värsta fall lunginflammation. Vit genomskinlig vätska är virus, börjar det bli gulaktigt så har det kommit bakterier.
    Skrev er jourhavande hemmakvackare..
    Vi pratar AC, inte ett fryslager.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Vi pratar AC, inte ett fryslager.
    Det känns nog ibland som ett fryslager i varma exotiska länder där dom ofta älskar att skruva ner AC till lägsta temperatur , kanske med nån tanke att få så mycket som möjligt för pengarna.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Vi tackar för att vi slipper se dig i kortbyxor. Illa klädda svenskar finns det tillräckligt av.

Dessa varma dagar har vi haft +20 i bilen. Den "kraftiga omställningen" när vi kliver ur bilen har varit försumbar jämfört med att ha åkt runt med högre innetemperatur. Var från kommer allt trams i avsikt att förklara varför dålig eller ingen a/c är bra?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Hur mycket lättare och billigare är forcerad ventilation jmfrt med AC? Dvs motsvarande BFS9 och B11.

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Matterhorn Visa inlägg
    Hur mycket lättare och billigare är forcerad ventilation jmfrt med AC? Dvs motsvarande BFS9 och B11.
    En eller flera fläktar är naturligtvis både billigare och lättare. Men ger inte samma resultat.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Det stämmer men man kan bli snuvig utan att för den skullen vara förkyld. Kall luft -> man blir kall om näsan -> snuva -> går över efter en lite stund i varmare omgivning.
    Det vet jag av personlig erfarenhet. Jag brukar bli snuvig när det är minusgrader ute men det brukar gå över inom 30-60 minuter när jag kommer inomhus

En AC är väl dock enbart kalluft i olika hastigheter medan en klimatanläggning håller en angiven temperatur med hjälp av varmluft eller kalluft.
    En AC fungerar bra på sommaren men är tämligen värdelös på vintern.

Senast redigerat av JEC den 2018-07-07 klockan 21:36:03.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Så är det kanske, men det har inte bakterier/virus blivit informerade om så de sprider sin smitta som bäst när man p g a kyla har nedsatt immunförsvar.

Faktum kvarstår, det är normalt att drabbas av en förkylningsvåg när man installerat AC.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •