Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Upptåget går i graven?

Robert
    Fripassagerare

Upptåget går i graven?

Med denna domedagsrubrik tänkte jag länka till en artikel som har snappat upp det jag hört från flera håll internt:
    "Så här kommer de nya Upptågen att se ut. Vagnarna kommer förmodligen inte målas om utan ha orginalfärgen blå." http://www.uppsalatidningen.se/aktue...n-5017434.aspx

Är inte detta synd på ett så starkt varumärke som Upptåget blivit? Nog för att kritiken varit högljudd, men den består nästan uteslutande av att det är för trångt på tågen. Resandet har exploderat i samband med de höga bostadspriserna kring Uppsala.

Vad tror ni detta får för påverkan? Kommer fordonen delas med Mälab och i så fall, kommer det ens stå Upptåget någonstans eller bara Mälartåg? Risken om det blir gemensamma fordon märkta Mälartåg är ju att varumärket Upptåget som ju byggts upp i över 25 år går i graven...

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Upptåget går i graven?

Det verkar ju lite småmärkligt med tanke på att man har tagit fram renderingar av tåget med röd/grå målning som tidigare visats upp, men man kan förstås ändra sig. Frågan är varifrån uppgiften kommer? Sedan kan man förstås vara ordvrängare och låta tillverka allihop i MÄLAB-målning och sedan foliera dem. Då är de ju inte målade, om man är på det humöret...

Senast redigerat av ztenlund den 2018-07-06 klockan 12:51:48.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Med denna domedagsrubrik tänkte jag länka till en artikel som har snappat upp det jag hört från flera håll internt:
    "Så här kommer de nya Upptågen att se ut. Vagnarna kommer förmodligen inte målas om utan ha orginalfärgen blå." http://www.uppsalatidningen.se/aktue...n-5017434.aspx

Är inte detta synd på ett så starkt varumärke som Upptåget blivit? Nog för att kritiken varit högljudd, men den består nästan uteslutande av att det är för trångt på tågen. Resandet har exploderat i samband med de höga bostadspriserna kring Uppsala.

Vad tror ni detta får för påverkan? Kommer fordonen delas med Mälab och i så fall, kommer det ens stå Upptåget någonstans eller bara Mälartåg? Risken om det blir gemensamma fordon märkta Mälartåg är ju att varumärket Upptåget som ju byggts upp i över 25 år går i graven...
    Varumärken (och koncept) handlar ju inte så mycket om exakt fordonstyp eller målning och märkning av den, utan det är väl snarare vilket utbud som finns (sträckor, stoppmönster, komfortklasser) och hur det säljs (biljettgiltighet mm).
    Så, om man kör ett upptåg som är blått, och märkt (diskret) med Transitio, men displayer på plattformen och på tåget visar "Upptåget", då tycker jag att det är ett Upptåg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Betyder detta i klartext att fordonen i praktiken kanske kommer att utgöra en gemensam flotta tillsammans med "Mälabs" vagnar?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Varumärken (och koncept) handlar ju inte så mycket om exakt fordonstyp eller målning och märkning av den, utan det är väl snarare vilket utbud som finns (sträckor, stoppmönster, komfortklasser) och hur det säljs (biljettgiltighet mm).
    Så, om man kör ett upptåg som är blått, och märkt (diskret) med Transitio, men displayer på plattformen och på tåget visar "Upptåget", då tycker jag att det är ett Upptåg.
    Jag kan mycket väl tänka mig att UL befinner sig i en situation där man vill ha handlingsfrihet för att kunna anpassa sig till den kommande utvecklingen vad gäller trafiken mellan Stockholm och Uppsala. Följande sägs vad gäller Mälartågs etapp 2 beträffande just den trafiken:

För regionen är det väsentligt Ostpendeln ingår i det regionala trafiksystemet och omfattas av Movingos ordinarie regler. Inför Etapp 2 bör ett första steg vara att söka komma överens med SJ om att återföra Ostpendeln till den regionala trafiken. Om detta inte visar sig möjligt är inriktningen att skapa motsvarande förbindelser genom trafik med Mälartåg.

Utfallet kan mycket väl bli att Mälartåg börjar köra Stockholm-Uppsala och då ligger det nära till hands att integrera nuvarande Upptåget i Mälartåg. Exempelvis genom att istället för att köra förstärkningståg Uppsala-Tierp köra genomgående tåg Stockholm-Tierp i rusningstid.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Betyder detta i klartext att fordonen i praktiken kanske kommer att utgöra en gemensam flotta tillsammans med "Mälabs" vagnar?
    Jag har ingen aning.
    Jag kommenterade bara att om det skulle inträffa så behöver inte varumärket och begreppet Upptåget försvinna.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Inte osannolikt. Å andra sidan bör man inte dra långtgående slutsatser av enstaka uppgifter etc (t ex om Upptåget ...).

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Alltså, färgsättningen blir densamma med dekaler med namn är inte svåra och dyra att sätta på. Kolla på de Krösatåg som rullar i trafik nu.

Robert
    Fripassagerare

Citat Ursprungligen postat av lagomnörd Visa inlägg
    Alltså, färgsättningen blir densamma med dekaler med namn är inte svåra och dyra att sätta på. Kolla på de Krösatåg som rullar i trafik nu.
    Fast ska fordonen delas med Mälab blir det ju inga egna dekaler heller. Då kommer ju fordonen flänga runt och bytas ut hej vilt.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Fast ska fordonen delas med Mälab blir det ju inga egna dekaler heller. Då kommer ju fordonen flänga runt och bytas ut hej vilt.
    Men är inget hinder mot att de ibland går som Upptåget.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Man kan ju tänka sig att fordonet har dekaler för både Upptåget och Mälab.

Robert
    Fripassagerare

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Man kan ju tänka sig att fordonet har dekaler för både Upptåget och Mälab.
    Man kan ja men tydligen hade någon ansvarig kvinna för Mälab sagt blankt NEJ.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Man kan ja men tydligen hade någon ansvarig kvinna för Mälab sagt blankt NEJ.
    Dvs inga dekaler alls? Varken för Mälab eller Upptåget.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

På modeller och animerade bilder finns märkningen "MÄLAB". Vilket kanske antyder hur det blir.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    På modeller och animerade bilder finns märkningen "MÄLAB". Vilket kanske antyder hur det blir.
    Det är nog mindre troligt. Det första tåget är märkt med "Mälartåg" plus logga på både front och sidor.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Jansson Visa inlägg
    Det är nog mindre troligt. Det första tåget är märkt med "Mälartåg" plus logga på både front och sidor.
    Högst troligt. Till och med sant ...

Robert
    Fripassagerare

Ursäkta att jag var otydlig, självklart ska mälartåg ha sina egna dekaler. Det man sa blankt nej till var frånsteg från redan beslutad design.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ursäkta att jag var otydlig, självklart ska mälartåg ha sina egna dekaler. Det man sa blankt nej till var frånsteg från redan beslutad design.

Vilket låter vettigt så länge man inte ska ha egna omlopp för Upptågen (vilket är mindre vettigt).

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Det är väl ganska rimligt att tro att även denna trafik ganska snart kommer att tvångsinförlivas med MÄLAB-trafiken.

Jag väntar fortfarande på att MÄLAB kommer att göra en deal med Västtrafik och utlysa trafikplikt på Västra Stambanan. En helt logisk utveckling i regionaltågsbolagens expansionsiver. MÄLAB kör ju redan till Hallsberg så det är ju inte många mil kvar till den nuvarande Västtrafiksgränsen.

Senast redigerat av Ohlzzon den 2018-07-10 klockan 09:40:48.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kommer man även i fortsättningen att kunna ta Ul bussen till Uppsala och fortsätta med upptåget till Gävle med Ul kortet. Eller blir det MÄLAB som kommer att driva trafiken under ett fristående bolag. Har vid några tillfällen glömt mitt UL kort hemma vilket resulterat i att jag har tre Ul kort med ca 1500:- i reskassan.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •