Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Järn- och spårväg, två olika godkännandesystem, också i Sverige?

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    548

    Järn- och spårväg, två olika godkännandesystem, också i Sverige?

    Med en dags varsel blev invigningen av Århus letbane inställd och kunde inte sättas igång till stor besvikelse för många. Första delen av utredningen om orsakerna är nu klar. En viktig sådan var, att det i Danmark är två olika godkännandesystem för järnväg respektive spårväg. Hur är det i Sverige? Inga sådana problem i Stockholm, Göteborg och Norrköping?

    https://www.dr.dk/nyheder/regionale/...lan-og-umodent

    Senast redigerat av steisi den 2018-07-06 klockan 07:42:58.

  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    10 266

    Sv: Järn- och spårväg, två olika godkännandesystem, också i Sverige?

    Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Med en dags varsel blev invigningen av Århus letbane inställd och kunde inte sättas igång till stor besvikelse för många. Första delen av utredningen om orsakerna är nu klar. En viktig sådan var, att det i Danmark är två olika godkännandesystem för järnväg respektive spårväg. Hur är det i Sverige? Inga sådana problem i Stockholm, Göteborg och Norrköping?

    https://www.dr.dk/nyheder/regionale/...lan-og-umodent
    Det är två olika lagar och därmed i princip två skilda system, även om det finns likheter.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    50

    Sv: Järn- och spårväg, två olika godkännandesystem, också i Sverige?

    Danmark har ju inte haft någon spårväg (utom museibanan i Skjoldnæsholm) sedan 1970-talet så det kanske inte finns något aktuellt regelverk för sådana.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    548

    Sv: Järn- och spårväg, två olika godkännandesystem, också i Sverige?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det är två olika lagar och därmed i princip två skilda system, även om det finns likheter.
    Finns det inget exempel från Sverige där järnväg omvandlats till spårväg, som i Århusfallet? Spårvagnarna i Göteborg kör t ex utmed järnvägsspåren vid Göteborgs central. Spårvägsspåren där är, kan man ana, anlagda som spårvägsspår från början.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 154

    Sv: Järn- och spårväg, två olika godkännandesystem, också i Sverige?

    Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Finns det inget exempel från Sverige där järnväg omvandlats till spårväg, som i Århusfallet? Spårvagnarna i Göteborg kör t ex utmed järnvägsspåren vid Göteborgs central. Spårvägsspåren där är, kan man ana, anlagda som spårvägsspår från början.
    Lidingöbanan var klassad som järnväg fram tills för knappt tio år sedan. Delar av Tvärbanan har varit järnväg, men då kan man inte gärna prata om omvandling, utan snarare utnyttjande av redan befintligt utrymme där det har legat järnvägsspår.

    Senast redigerat av ztenlund den 2018-07-06 klockan 09:41:27.

  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Järn- och spårväg, två olika godkännandesystem, också i Sverige?

    Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Lidingöbanan var klassad som järnväg fram tills för knappt tio år sedan. Delar av Tvärbanan har varit järnväg, men då kan man inte gärna prata om omvandling, utan snarare utnyttjande av redan befintligt utrymme där det har legat järnvägsspår.
    Dock finns på Tvärbanan den enda sträcka där det (mej veterligen) förekommer samtrafik mellan spår- och järnväg!
    /TKO


  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 987

    Sv: SSS, Sundsvall - Skönvik

    Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Finns det inget exempel från Sverige där järnväg omvandlats till spårväg, som i Århusfallet? Spårvagnarna i Göteborg kör t ex utmed järnvägsspåren vid Göteborgs central. Spårvägsspåren där är, kan man ana, anlagda som spårvägsspår från början.
    Tvärtom - Järnvägssträckan Skönvik - Tunadal ingick tidigare i SSS med linje Sundsvall - Skönvik.

    Senast redigerat av BD den 2018-07-06 klockan 09:54:40.

  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 154

    Sv: SSS, Sundsvall - Skönvik

    Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Tvärtom - Järnvägssträckan Skönvik - Tunadal ingick tidigare i SSS med linje Sundsvall - Skönvik.
    Apropå SSS så är ju museispårvägen i Malmköping en tidigare järnvägslinje.


  9. #9
    Moderator
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    518

    Sv: Järn- och spårväg, två olika godkännandesystem, också i Sverige?

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Dock finns på Tvärbanan den enda sträcka där det (mej veterligen) förekommer samtrafik mellan spår- och järnväg!
    /TKO
    Vart då?


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 154

    Sv: Järn- och spårväg, två olika godkännandesystem, också i Sverige?

    Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Vart då?
    Det är en kort vid vid Liljeholmen där Tvärbanan går på samma spår som (industri)spåret till Cementa. De senaste åren har spåret mot Cementa tidvis varit avstängt, men jag vet inte hur det är nu. Samtrafik är kanske att ta i när man pratar om att dra in några godsvagnar med diesellok.

    Tillägg: Det är samma spår som SÅS har kört ångtåg ifrån ibland.

    Senast redigerat av ztenlund den 2018-07-06 klockan 12:28:32.

  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    548

    Sv: Järn- och spårväg, två olika godkännandesystem, också i Sverige?

    Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Det är en kort vid vid Liljeholmen där Tvärbanan går på samma spår som (industri)spåret till Cementa. De senaste åren har spåret mot Cementa tidvis varit avstängt, men jag vet inte hur det är nu. Samtrafik är kanske att ta i när man pratar om att dra in några godsvagnar med diesellok.

    Tillägg: Det är samma spår som SÅS har kört ångtåg ifrån ibland.
    Märkligt att de skall vara sådant problem i Danmark när det inte kan rapporteras något liknande i Sverige. Eller kan det det? Lidingöbanans omvandling är väl ett motsvarande exempel i Sverige. Var det några formella problem där vid övergången till spårväg från järnväg?


  12. #12
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    899

    Sv: Järn- och spårväg, två olika godkännandesystem, också i Sverige?

    Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Finns det inget exempel från Sverige där järnväg omvandlats till spårväg, som i Århusfallet? Spårvagnarna i Göteborg kör t ex utmed järnvägsspåren vid Göteborgs central. Spårvägsspåren där är, kan man ana, anlagda som spårvägsspår från början.
    Spårvägen Hjällbo-Gamlestaden-Stampgatan anlades på Västgötabanans banvall. Delen Sjövik-Göteborg av Västgötabanan lades ned några är tidigare, än den annars skulle ha gjort, just för att göra det möjligt att anlägga spårväg närmast Göteborgs centrum. En bit av Säröbanan byggdes om till spårväg och trafikerades till en början av såväl Särötåg som spårvagnar mot Västra Frölunda.

    Senast redigerat av Gunnar Olson den 2018-07-06 klockan 14:53:26.

  13. #13
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    4 156

    Sv: Järn- och spårväg, två olika godkännandesystem, också i Sverige?

    Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Märkligt att de skall vara sådant problem i Danmark när det inte kan rapporteras något liknande i Sverige. Eller kan det det? Lidingöbanans omvandling är väl ett motsvarande exempel i Sverige. Var det några formella problem där vid övergången till spårväg från järnväg?
    I Danmark har man fått en ny lag för Letbane men det lite märkliga för den här banan är att den är klassad som både Jernbane och Letbane. Sedan Köpenhamns spårväg lades ner har det annars bara funnits begreppet Jernbane för spårtrafik och t.ex Köpenhamns Metro är klassad som jernbane och inkluderad som sådan i all statistik som spårlängd, resandetal m.m


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 867

    Sv: Järn- och spårväg, två olika godkännandesystem, också i Sverige?

    Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Märkligt att de skall vara sådant problem i Danmark när det inte kan rapporteras något liknande i Sverige. Eller kan det det? Lidingöbanans omvandling är väl ett motsvarande exempel i Sverige. Var det några formella problem där vid övergången till spårväg från järnväg?
    Varför är det så märkligt? Det är två olika länder med skild lagstiftning och myndighetskultur?


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 463

    Sv: Järn- och spårväg, två olika godkännandesystem, också i Sverige?

    Citat Ursprungligen postat av Anders Hanquist Visa inlägg
    Danmark har ju inte haft någon spårväg (utom museibanan i Skjoldnæsholm) sedan 1970-talet så det kanske inte finns något aktuellt regelverk för sådana.
    Jag tror inte det har så mycket med att man ändrat en järnväg till spårväg, utan mer att Trafikstyrelsen och spårvägsbolaget är ovana vid spårväg båda två.
    Myndigheten kunde inte ge klart besked om ifall man skulle godkänna eller inte, så dagen före invigningen när man köpt mat till festen och hyrt lokaler med mera blåste man av.
    Bolaget hade inget tidigare material förutom järnvägsprinciper att bygga sina rutiner på, och myndigheten hade svårt att bedöma och ge råd.


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    34

    Sv: Järn- och spårväg, två olika godkännandesystem, också i Sverige?

    Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Finns det inget exempel från Sverige där järnväg omvandlats till spårväg, som i Århusfallet? Spårvagnarna i Göteborg kör t ex utmed järnvägsspåren vid Göteborgs central. Spårvägsspåren där är, kan man ana, anlagda som spårvägsspår från början.
    Långedragslinjen mellan Stadsgränsen (nuv. Kungssten) och Saltholmen hade koncession som järnväg från början. Det ändrades inte förrän på 70-talet. Från början hade järnvägen stationshus, banvaktsstuga, lutningsvisare, kurvtavlor och kilometertavlor, men trafikerades av spårvagnar som också gick på spårvägen mellan Stadsgränsen och Järntorget.


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    548

    Sv: Järn- och spårväg, två olika godkännandesystem, också i Sverige?

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Jag tror inte det har så mycket med att man ändrat en järnväg till spårväg, utan mer att Trafikstyrelsen och spårvägsbolaget är ovana vid spårväg båda två.
    Myndigheten kunde inte ge klart besked om ifall man skulle godkänna eller inte, så dagen före invigningen när man köpt mat till festen och hyrt lokaler med mera blåste man av.
    Bolaget hade inget tidigare material förutom järnvägsprinciper att bygga sina rutiner på, och myndigheten hade svårt att bedöma och ge råd.
    Tack för en fin analys. Den finner jag mycket trolig. Den förklarar också varför motsvarande problem inte verkar ha förekommit i Sverige vid förändring från järn- till spårväg i de exempel som har framkommit.

    Senast redigerat av steisi den 2018-07-07 klockan 09:24:11.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •