Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Fototur runt Mölnlycke- och Floda-trakten

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Fototur runt Mölnlycke- och Floda-trakten

Det var längesedan man var ute på fototur, så i eftermiddags fick det bli en liten sådan.

En X61 passerar mellan Långenäs och Hållsnäs en bit öster om Mölnlycke

En X12 rullar in i Mölnlycke, på väg mot Göteborg

Tillbaka mellan Långenäs och Hållsnäs passerar en X11/12/14 på väg mot Borås

Vid Landvetter kyrka passerar Green Cargo med ett tjänstetåg i form av ensamt Rd2-lok på väg mot Borås. Min bokade tid för Sunfleet-bilen jag körde höll på att gå ut, och dessvärre hade någon annan hunnit boka tiden efter mig, så det gick inte att förlänga. Dumsnålt och orutinerat värre, men bara att köra hem till Göteborg igen...

...men fotosuget var definitivt inte stillat. Så det blev att hoppa på spårvagnen till centralen, för vidare befordran med pendeltåg till Floda. Väl där blev det en lång promenad runt Håvaredviken, som är en del av Sävelången. Jag hade hyfsat flyt, för nu började lämmeltåget av godståg från Sävenäs rangerbangård att rulla ut på Västra Stambanan. Här passerar ett sådant med ett Rd2 i spetsen under tunneln i höjd med Ubbared

Ett till med samma dragkraft, och en tjänstemoppe i form av T44 på släp

Ett combitåg, troligen Real Rail från Skandiahamnen. En hederlig gammal Rc4 stod för dragkraften den här gången

Promenaden fortsatte, och vid vägporten en bit väster om järnvägstunneln så passerade Tågab på väg in mot Göteborg

Ett pendeltåg på väg mot Alingsås och ett godståg på väg mot Göteborg möts på andra sidan viken

Några fler tågbilder blev det inte, men den här lilla krabaten var en av flera som höll mig sällskap utmed den 15 km långa promenaden runt Håvaredviken

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Fototur runt Mölnlycke- och Floda-trakten

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Det var längesedan man var ute på fototur, så i eftermiddags fick det bli en liten sådan.

En X61 passerar mellan Långenäs och Hållsnäs en bit öster om Mölnlycke
    Tack för många trevliga bilder! Jag kan ju flika in att X61 045 på bilden ovan kom ut i denna färgsättning för en vecka sedan och samtidigt kördes 046 till ommålning. Det finns alltså inte längre någon lila X61 kvar i trafik hos Västtrafik.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Riktigt snygga bilder Simon!

Tidigare: calken. Nu en 25-årig Uppsala-bo som pluggar till präst och ibland kör buss.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Trevligt. Men jag får inte kläm på var du tagit exempelvis den första bilden, med vägar och gatlyktor mm. Är det Hällsnäs du menar förresten?

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Trevligt. Men jag får inte kläm på var du tagit exempelvis den första bilden, med vägar och gatlyktor mm. Är det Hällsnäs du menar förresten?
    Här!
    https://goo.gl/maps/egoqhNWrtLt

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Får inte ihop det ändå så jag får gå bort och leta upp stolpe 45. Det var några år sen jag var där borta.

Medlem
    mar 2018

Får inte ihop det ändå så jag får gå bort och leta upp stolpe 45. Det var några år sen jag var där borta.
    Redde du ut det hela?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Redde du ut det hela?
    Kom bara halvvägs för sen började jag plocka blåbär. Jag skall kolla senare vid något tillfälle. Misstänker att ditt kraftiga tele förvillar mig.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Många bra bilder! Skulle jag välja en favorit blir det nog denna:

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kom bara halvvägs för sen började jag plocka blåbär. Jag skall kolla senare vid något tillfälle. Misstänker att ditt kraftiga tele förvillar mig.
    Jag kan placera precis, tror jag. Står du inte i princip vid den nybyggda vägövergången? Tåget är alltså precis på väg ut ur Långenäsrakan riktning Borås.
    Fast med den långa brännvidden och så nära kurvan torde du nästan stått PÅ sjön?! Inte mycket kant innan det är vatten där.

EDIT: såg maps-länken. Min gissning var rätt.

EDIT2:
    Man kan också säga att du stod i nederkant på bilden nedan och riktning längsmed rakan.
    Fler bilder på Långenäs Långa & Korta finns här. https://www.modulsyd.se/forum_3.2.1/...p=36046#p36046 OBS! MJ-rallande... ;)

Senast redigerat av AlexEhn den 2018-07-11 klockan 08:59:24.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av AlexEhn Visa inlägg
    Jag kan placera precis, tror jag. Står du inte i princip vid den nybyggda vägövergången? Tåget är alltså precis på väg ut ur Långenäsrakan riktning Borås.
    Fast med den långa brännvidden och så nära kurvan torde du nästan stått PÅ sjön?! Inte mycket kant innan det är vatten där.

EDIT: såg maps-länken. Min gissning var rätt.

EDIT2:
    Man kan också säga att du stod i nederkant på bilden nedan och riktning längsmed rakan.
    Fler bilder på Långenäs Långa & Korta finns här. https://www.modulsyd.se/forum_3.2.1/...p=36046#p36046 OBS! MJ-rallande... ;)

Yes! Nu börjar vi närma oss, men det där med att gå på vattnet lämnar jag åt andra. Jag stod precis vid bommen, på sjösidan. ;)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Yes! Nu börjar vi närma oss, men det där med att gå på vattnet lämnar jag åt andra. Jag stod precis vid bommen, på sjösidan. ;)
    Ah, på så vis.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •