Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Med SJK Göteborg på resa 17 november 1974

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Med SJK Göteborg på resa 17 november 1974

Tänkte en liten bildgåta så här på torsdagskvällen. Frågorna är var bilderna 1 och 3 är tagna. Och vad är det som försiggår på bild 2. Slutligen loket är märkt O 214 men vilket littera och nummer hade det hos SJ.

Lycka till! Hoppas att allt skall fungera för detta är första gången jag publicerar bilder här sedan https infördes.

Senast redigerat av Staffan Sävenfjord den 2018-07-05 klockan 20:50:59.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Med SJK Göteborg på resa 17 november 1974

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Tänkte en liten bildgåta så här på torsdagskvällen. Frågorna är var bilderna 1 och 3 är tagna. Och vad är det som försiggår på bild 2. Slutligen loket är märkt O 214 men vilket littera och nummer hade det hos SJ.

Lycka till! Hoppas att allt skall fungera för detta är första gången jag publicerar bilder här sedan https infördes.
    Fungerar utmärkt, tack!

Jag nöjer mig med att gissa på bild 1 och 2: Borås resp plantering av Fredrik (den andre?).

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-07-05 klockan 20:54:47. Anledning: Rättad rubrik

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Fungerar utmärkt, tack!

Jag nöjer mig med att gissa på bild 1 och 2: Borås resp plantering av Fredrik (den andre?).
    Ja, bild 1 är tagen vid Borås Central men inte bild 3. Svaret på frågan om det mystiska förehavandet har inget med plantering att göra. Tvärtom skulle man kunna säga. Det är för övrigt SJK:s dåvarande klubbmästare i Göteborg som är i farten.

Dessutom ser jag nu att det var SJK och inte BJs som anordnade resan. Jag försöker rätta så gott det går.

Senast redigerat av Staffan Sävenfjord den 2018-07-05 klockan 20:51:28.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Ja, bild 1 är tagen vid Borås Central men inte bild 3. Svaret på frågan om det mystiska förehavandet har inget med plantering att göra. Tvärtom skulle man kunna säga. Det är för övrigt SJK:s dåvarande klubbmästare i Göteborg som är i farten.

Dessutom ser jag nu att det var SJK och inte BJs som anordnade resan. Jag försöker rätta så gott det går.
    Ja, bild 3 har jag ingen gissning på ens. Då får jag det till att bild 2 föreställer hämtning av det som ska bli Fredrik II.

Få bort träd för att kunna få en bra bild på tåget?

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Få bort träd för att kunna få en bra bild på tåget?
    Ja, det svaret är godkänt. När vi stigit av för fotokörning visade det sig att det fanns många små träd som skymde sikten mot tåget för fotograferandet. Klubbmästarn tog då fram ett motorsåg och avverkade de skymmande träden. Och jodå, han hade tillstånd från markägaren (SJ Banavdelning) för att göra detta.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Slutligen loket är märkt O 214 men vilket littera och nummer hade det hos SJ.
    Bk 734.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Loket är i alla fall Bk 734 på SJ-språk.

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Bilden ovan (nr 3) är väl tagen omedelbart norr om Viskafors.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Bilden ovan (nr 3) är väl tagen omedelbart norr om Viskafors.
    Visst. Bron över Viskan skymtar i bakgrunden och tåget går på en bank i Viskan.

Det var en dubbelfotokörning. Alltså först gick hälften av på den ena sidan och andra hälften på den andra. Så backade tåget och det blev en fotokörning. Tåget backade igen och resenärerna bytte plats och fick också en fotokörning i ett annat perspektiv.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Loket är i alla fall Bk 734 på SJ-språk.
    Stämmer bra.

Av någon anledning framfördes det med båda strömavtagarna uppe.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Stämmer bra.

Av någon anledning framfördes det med båda strömavtagarna uppe.
    Är inte det "historiskt korrekt" med tanke på lokets utseende?

/TKO

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Är inte det "historiskt korrekt" med tanke på lokets utseende?

/TKO
    Ja det får nog anses korrekt om man nu vill visa hur loket användes från början och i Elloksboken finns några bilder,bland annat leveransfoto, av O-loken med bägge strömavtagarna uppe. Man använde då fortfarande slitskena av aluminium som inte kunde ta så hög strömstyrka. Ungefär vid förstatligandet och SJ gick man över till kolslitskena och nu blev standard att bakre strömavtagare skulle vara uppe.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Ett par dagar tidigare gick färden Göteborg-Gävle ToR på BJ

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Fryksdalingen Visa inlägg
    Ett par dagar tidigare gick färden Göteborg-Gävle ToR på BJ
    Det var ett par dagar senare. Och det var en enkel resa till Järnvägsmuseum, där loket togs in bland utställningsföremålen. En annan kuriös sak är att det godståg Sävenäs-Gävle som loket skulle skickas i saknade lok vid avgång från Göteborg. Bk 734/O 214 fick därför dra tåget som sitt sista uppdrag.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det var ett par dagar senare. Och det var en enkel resa till Järnvägsmuseum, där loket togs in bland utställningsföremålen. En annan kuriös sak är att det godståg Sävenäs-Gävle som loket skulle skickas i saknade lok vid avgång från Göteborg. Bk 734/O 214 fick därför dra tåget som sitt sista uppdrag.
    Det bör ju vara helt unikt att ett lok levereras till Jvm med att dra ett reguljärt tåg. Detta lok fick annars utstå lite olika skepnader, levererat till BJ som O-214 sedan blev det hos SJ Bk734. Inför en SJK-resa i Oktober 1972 fick SJK löfte om att måla om ett Bk till BJ-design och man valde då det som varit O-210 och man kostade på nya skyltar. Dock ansåg SJ det vara bättre att byta till Bk-734 ursprungligen O-214 som fick rulla som O-210. Loket märktes tillbaks till Bk-734 för ordinarie trafik men fick behålla sin BJ-målning. När det tilldelats JVM fick det nya korrekta skyltar och nu står det i Gävle i den skepnaden.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Blandade ihop årtalen. 1972-10-14/15 gick resan med SJK Göteborg som jag åsyftade. Då var loket just ommålat. Det gick sedan i ordinarie linjetjänst runt Göteborg. Jag såg loket i godståg i Kil 72-11-01.
    73-02-01 reserverades det för Järnvägsmuseum. Det slopades 73-10-01 och det anlände dit först
    74-11-21. (Källa:TÅG)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ja det får nog anses korrekt om man nu vill visa hur loket användes från början och i Elloksboken finns några bilder,bland annat leveransfoto, av O-loken med bägge strömavtagarna uppe. Man använde då fortfarande slitskena av aluminium som inte kunde ta så hög strömstyrka. Ungefär vid förstatligandet och SJ gick man över till kolslitskena och nu blev standard att bakre strömavtagare skulle vara uppe.
    Nja, det var väl så att BJ var före SJ med kolslitskena.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Bifogar en bild på Bk 734 från Trollhättan den 3 februari 1973. Bakom Bk-loket Mg 620. Till höger Hg 678+679
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Från nämnda fotokörning vid Viskafors:

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •