Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Genom Europa 2016 (Del 1)

Genom Europa 2016 (Del 1)

Försöker avverka mina tidigare resor en efter en. För två år sedan gjorde jag en resa ner genom Europa, med början i Gdansk i Polen, dit jag flög med Wizz Air från Malmö.
    Följande bilder är tagna 20-21 juni 2016.
    06202016 by Anders Olsson, on Flickr
    Vi börjar med en Pesa Swing 1013 döpt efter den polska astronomen Jan Heweliusz på linje 11 mot Zaspa

06202017 by Anders Olsson, on Flickr
    Vagn 1018 döpt efter målaren Daniel Chodowiecki på linje 2 mot Łostowice Świętokrzyska. 35 vagnar av denna typ finns i Gdansk byggda 2010.

06202040 by Anders Olsson, on Flickr
    Vagn 1173 av modell Modertrans Moderus Beta kör linje 12 mot Migowo. Dessa vagnar byggdes 1979-1982 och blev moderniserade 2009-2015, 72 stycken finns i trafik.

06202041 by Anders Olsson, on Flickr
    Pesa Swing 1038 på linje 2.

Namn:  06180030.jpg
Visningar: 1045
Storlek:  260,3 KB
    Fina gamla byggnader i Gamla stan.

Namn:  06191033.jpg
Visningar: 1047
Storlek:  365,4 KB
    Fin utsikt från det 80 meter höga tornet på Mariakyrkan.

06213018 by Anders Olsson, on Flickr
    EN71, tågen började byggas 1965 och sattes i trafik i Polen med början från 1976.

06213020 by Anders Olsson, on Flickr
    En modernare vagn från pesa, SA133. Byggda 2005-2015 i 76 exemplar, dock inte bara till Gdansk.

06213022 by Anders Olsson, on Flickr
    Ännu en Modertrans Moderus Beta, nr 1115, denna i reklammålning för Lechia Gdańsk, en fotbollsklubb från Gdansk.

06213023 by Anders Olsson, on Flickr
    Samma vagn från andra hållet.

06213025 by Anders Olsson, on Flickr
    Vagn 1108 på linje 3.

Namn:  06202022.jpg
Visningar: 1043
Storlek:  539,2 KB
    Lite blommor i en park.

Namn:  06180016.jpg
Visningar: 1036
Storlek:  281,3 KB
    Så avslutar vi med några färgglada byggnader och ett gammalt fartyg.

Det var det första stoppet på min 4 veckors resa. Vilken stad vi besöker sen kan ni ju alltid gissa, men vi fortsätter i Polen ett tag till.
    Tack för visat intresse.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Genom Europa 2016 (Del 1)

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    06202040 by Anders Olsson, on Flickr
    Vagn 1173 av modell Modertrans Moderus Beta kör linje 12 mot Migowo. Dessa vagnar byggdes 1979-1982 och blev moderniserade 2009-2015, 72 stycken finns i trafik.
    Kanske ska vi tillägga att detta ju är begagnade vagnar typ Duewag N8C, från Dortmund 46 st (1107-1154) och Kassel 16 st (1161-1176) alltså 62 st,
    sen moderniserade av Modertrans i Poznan till deras modell Moderus Beta

Uppgifter hämtade från vagnlistan för Gdansk, hos "Urban Electric Transit".

Fina bilder f.ö. ser fram emot fortsättningen.

Senast redigerat av Leif D den 2018-07-05 klockan 17:49:58.

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Kanske ska vi tillägga att detta ju är begagnade vagnar typ Duewag N8C, från Dortmund 46 st (1107-1154) och Kassel 16 st (1161-1176) alltså 62 st,

Tack för kompletteringarna.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Intressant upplysning - jag tyckte att dörrarna såg väldigt M/N-aktiga ut!
    Frågan är om de förändrade ändpartierna är en estetisk förbättring?

Instämmer i bildberömmet och ser likaledes fram mot fortsättningen gör
    Thomas K Ohlsson

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Intressant upplysning - jag tyckte att dörrarna såg väldigt M/N-aktiga ut!
    Frågan är om de förändrade ändpartierna är en estetisk förbättring?

Instämmer i bildberömmet och ser likaledes fram mot fortsättningen gör
    Thomas K Ohlsson
    Tror nog att de nya ändpartierna mest har med rost att göra. Möjligen krockskador i något fall, samt att man vill modernisera förarplatsen.

Här två bilder på N-vagnar i Krakow med orginal resp ny front.

Dessa är fd Nürnbergvagnar...

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Kanske också en fråga om reservdelstillgång?

Kan det t.ex. vara så att lampor och/eller ruta på den moderniserade är samma som på någon annan vanligt förekommande spårvagnsmodell i trakten?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tror nog att de nya ändpartierna mest har med rost att göra. Möjligen krockskador i något fall, samt att man vill modernisera förarplatsen.

Här två bilder på N-vagnar i Krakow med orginal resp ny front.

Dessa är fd Nürnbergvagnar...
    Som självutnämnd smakdomare förkunnar jag härmed att N-vagnarna var snyggare i originalutförande!
    (Jag anser att "Stadtbahnwagen M/N" representerar höjdpunkten i spårvagnsgestaltningens historia, saklig utformning som slår "strömlinjesjukan" som präglat bilden både före och efter denna gyllene epok!)

Det om detta - hoppas fortsättningen på resereportaget följer snart.

/TKO

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Njae, de där strålkastarna som ser ut som lånade från Saab 96 eller Wartburg 353 är inte precis vackra. I övrigt ser de väl rätt bra ut.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av MM Visa inlägg
    Njae, de där strålkastarna som ser ut som lånade från Saab 96 eller Wartburg 353 är inte precis vackra. I övrigt ser de väl rätt bra ut.
    Jaja - men intrycket är ändå "här sitter två strålkastare beredda att göra sitt jobb". Jämför med teatermasken som den ombyggda vagnen har...

Vidhåller min ursprungliga bedömning
    gör
    Thomas K Ohlsson

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Jaja - men intrycket är ändå "här sitter två strålkastare beredda att göra sitt jobb". Jämför med teatermasken som den ombyggda vagnen har...

Vidhåller min ursprungliga bedömning
    gör
    Thomas K Ohlsson
    Håller nog med om att originalet nog är snyggast, även om det nyare utseendet nog går an.
    Sen tror nog jag att dessa utseenden både då och nu, beror på vad bildelstillvetkarna har att erbjuda i sina sortiment (ja inte det vi kan se hos butiker, utan mer på fabrik). Studerar man enskilda komponenter, så kan man ofta hitta samma del hos olika fordonstillverkare.
    Så nog har det att göra med tillgång till reservdelar också såklart.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Detta med bildelstillverkare är ju intressant. BKV i Budapest körde ju en prototypspårvagn där så mycket som möjligt togs från befintlig produktion av andra fordon. Strålkastarna togs väl vad jag minns just från Wartburg, medan mängder av delar till kupé/kaross togs från Ikarus-bussarna.

Det blev dock bara en enda prototyp och när jag var där 2010 så stod den i museet i Szentendre (nås med en av HÉV-linjerna, ligger längst ut på den linjen som går norrut längs västra sidan av Donau).

Problemet är väl att i dagens samhälle så växlar bilbranschen delar såpass snabbt, så risken är väl att en spårfordonstillverkare står utan delar ganska snart. Å andra sidan så är det väl säkert rätt lätt för en spårfordonstillverkare att bara ta till tillräckligt utrymme för sånt som strålkastare och liknande, så går det att montera nåt annat när originaldelarna slutat tillverkas.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av MM Visa inlägg
    Detta med bildelstillverkare är ju intressant. BKV i Budapest körde ju en prototypspårvagn där så mycket som möjligt togs från befintlig produktion av andra fordon. Strålkastarna togs väl vad jag minns just från Wartburg, medan mängder av delar till kupé/kaross togs från Ikarus-bussarna.

Det blev dock bara en enda prototyp och när jag var där 2010 så stod den i museet i Szentendre (nås med en av HÉV-linjerna, ligger längst ut på den linjen som går norrut längs västra sidan av Donau).

Problemet är väl att i dagens samhälle så växlar bilbranschen delar såpass snabbt, så risken är väl att en spårfordonstillverkare står utan delar ganska snart. Å andra sidan så är det väl säkert rätt lätt för en spårfordonstillverkare att bara ta till tillräckligt utrymme för sånt som strålkastare och liknande, så går det att montera nåt annat när originaldelarna slutat tillverkas.
    Ja den här (enda) Ikarus-byggda spårvagnen är ju lite unik faktiskt.

Vagnen, BKK 3750, är en Hungaroplan byggd 1988 av Ikarus. Foto på Budapest, Urban Public Transport Museum Szentendre, 2016-07-30. Leif D...

Nu har ju både Ungerska som Polska och Tjeckiska byggare av såväl spårfordon som vägfordon gjort rätt stora framsteg, så numer bygger man ju bland de bästa grejerna i de här länderna. men i vilka länder de industrier som gör fordonskomponenter ligger, det vet vi nog inte så mycket om. Men helt klart lever komponenter länge, mycke länge fortfarande. När det väl tar slut, så är det ju oftast relativt enkelt att ändra lite, i allafall på spårvagnar.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •