Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Igår försökte jag åka Stockholm S–Kolding med tåg

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Igår försökte jag åka Stockholm S–Kolding med tåg

Och se det gick alldeles utmärkt! Jag blir ibland trött på alla som ständigt säger att tågen "alltid" är sena. Så var det inte igår. 531 avgick Stockholms södra två minuter sent, men den förseningen försvann redan vid Årstaberg. Har nog mera att göra med var tiden läses av än med den faktiska avgångstiden. I Östergötland strulade det till sig lite på grund av enkelspårsdrift mellan Norrköping och Fiskeby (igen). Som mest var vi åtta minuter sena. Jag tror vi hamnade bakom något men efter Mjölby lossnade det och 531 flög som en pil genom skogarna.

Den sista minuten av den förseningen kapades under uppehållet i Alvesta – sedan var det bara noll och ännu bättre. Malmö C nåddes fem minuter före tidtabellen. Jag kunde utan att jäkta hinna med ett Öresundståg som avgick 15.53 vilket jag inte hade räknat med. Detta ledde i sin tur till att jag på Köpenhamn H fick se slutsignalerna på 16.30-tåget mot Kolding - jag hade i min mera realistiska planering räknat med att hinna med 17.30-förbindelsen.

Men ibland är verkligheten snäll mot en - genom att ta Lyntoget mot Jylland 16.52 kom jag ikapp Kolding-tåget och hade fem minuter att byta till detta i Odense. Visserligen blev det i verkligheten bara tre minuter men det var bara tvärs över plattformen, så det höll.

Summan av detta är att jag nådde Kolding en timma tidigare än vad jag räknat med! Bra jobbat av järnvägen i stort som i smått!

PS. Dessutom skedde biljettviseringen ombord på 531 innan stoppet i Södertälje vilket nog var första gången på flera år för mig...

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Igår försökte jag åka Stockholm S–Kolding med tåg

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Och se det gick alldeles utmärkt! Jag blir ibland trött på alla som ständigt säger att tågen "alltid" är sena. Så var det inte igår. 531 avgick Stockholms södra två minuter sent, men den förseningen försvann redan vid Årstaberg. Har nog mera att göra med var tiden läses av än med den faktiska avgångstiden. I Östergötland strulade det till sig lite på grund av enkelspårsdrift mellan Norrköping och Fiskeby (igen). Som mest var vi åtta minuter sena. Jag tror vi hamnade bakom något men efter Mjölby lossnade det och 531 flög som en pil genom skogarna.

Den sista minuten av den förseningen kapades under uppehållet i Alvesta – sedan var det bara noll och ännu bättre. Malmö C nåddes fem minuter före tidtabellen. Jag kunde utan att jäkta hinna med ett Öresundståg som avgick 15.53 vilket jag inte hade räknat med. Detta ledde i sin tur till att jag på Köpenhamn H fick se slutsignalerna på 16.30-tåget mot Kolding - jag hade i min mera realistiska planering räknat med att hinna med 17.30-förbindelsen.

Men ibland är verkligheten snäll mot en - genom att ta Lyntoget mot Jylland 16.52 kom jag ikapp Kolding-tåget och hade fem minuter att byta till detta i Odense. Visserligen blev det i verkligheten bara tre minuter men det var bara tvärs över plattformen, så det höll.

Summan av detta är att jag nådde Kolding en timma tidigare än vad jag räknat med! Bra jobbat av järnvägen i stort som i smått!

PS. Dessutom skedde biljettviseringen ombord på 531 innan stoppet i Södertälje vilket nog var första gången på flera år för mig...
    Trevlig tågberättelse! Men vad finns det speciellt att göra i universitetsstaden Kolding i södra Jylland? Eller var det här endast ett test av att resa tåg mellan Sverige och Danmark? Hur som helst är det ju bra att man faktiskt kan resa tåg utan problem en sådan här sträcka! QED alltså.

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Trevlig tågberättelse! Men vad finns det speciellt att göra i universitetsstaden Kolding i södra Jylland? Eller var det här endast ett test av att resa tåg mellan Sverige och Danmark? Hur som helst är det ju bra att man faktiskt kan resa tåg utan problem en sådan här sträcka! QED alltså.
    Det kanske finns någon bra restaurang i Kolding, och/eller det kanske bara är ett delmål på en längre resa, det är ju semestertider.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det kanske finns någon bra restaurang i Kolding, och/eller det kanske bara är ett delmål på en längre resa, det är ju semestertider.
    Bra restaurang vet jag inget om, men i övrigt har du rätt!

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Bra restaurang vet jag inget om, men i övrigt har du rätt!
    Nere på södra Jylland brukar dom alltid kunna få fram en god skinkstek med rödkål - avnjutes med kall pilsner och ett glas starkt. Eller två!
    (Eventuellt kan det även finnas riktig matjes…)

/TKO

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det finns ett slott man kan titta på. Var där för två år sedan (Men då körde jag bil)

När det gäller mat intog jag den resan lunch på Alter Deutcher Grenzkrüg i Rozenkranz. Detta var trots gränskontroller vid de större gränsövergångarna en idyllisk trakt där man knappt såg var gränsen gick. Jag var tom osäker om jag var i Danmark eller Tyskland. Tyvärr går det ibga tpg just dit men det är rätt nära Tønder

Senast redigerat av Mattias C den 2018-07-05 klockan 18:40:50.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Nere på södra Jylland brukar dom alltid kunna få fram en god skinkstek med rödkål - avnjutes med kall pilsner och ett glas starkt. Eller två!
    (Eventuellt kan det även finnas riktig matjes…)

/TKO
    Möjligen underlättar det om man vet att det heter flæskestek på danska.

Däremot kan det vara ordentligt svårt att begripa den sønderjydska dialekten.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Aha, det var flæskesteg om avsågs, undrade var det var för skinkstek, npgon lokal specialitet trodde jag. Men flæskesteg är ju mer eller mindre Danmarks nationalrätt och serveras överallt. Inte bara i Sønderjylland.

Har hört det påstås många gånger men inte själv märkt av det. Har pratat med folk i Esbjerg, på Fanø, i Ribe och Havneby utan problem. Är det kanske i östra sønderjylland det är knepigt? Eller är det som i sverige där jag tycker dialekterna blir mer utslätade (eller jag som reser mer och vänt mig)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ser man rätten på en restaurangmeny förstår man nog vad som avses!

Och den sydjylländska dialekten kan vara svårbegriplig, det håller jag med om.

/TKO

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Intet med jernbaner at gøre, men man kan fx besøge kunstmuseet Trapholt der ligger lidt uden for Kolding. Ellers ligger Taulov ikke så langt væk.

Forresten er el-driften Lunderskov-Esbjerg ude af drift for tiden: https://ing.dk/artikel/nye-koereledn...esbjerg-212557

Mht dialekter er der stor forskel på sønderjysk der tales i Sønderjylland (eller Nordschleswig, som tyskerne siger) og sydjysk. Det er lidt som med skånsk og smålandsk

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Igår försökte jag åka Stockholm S–Kolding med tåg - Sønderjydsk dialekt

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Har hört det påstås många gånger men inte själv märkt av det. Har pratat med folk i Esbjerg, på Fanø, i Ribe och Havneby utan problem. Är det kanske i östra sønderjylland det är knepigt? Eller är det som i sverige där jag tycker dialekterna blir mer utslätade (eller jag som reser mer och vänt mig)
    Jag är dåligt insatt i skillnaderna mellan olika sønderjydska dialekter, men det skulle mycket väl kunna vara så att västkustdialekterna är mer begripliga. Däremot vill jag med bestämdhet hävda att de danska dialekterna knappast utslätas, de är tvärtom under sådan fortsatt utveckling att äldre och yngre från samma ort kan ha uppenbara problem att göra sig förstådda med varandra.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Ligger någon av de nämnda orterna i Sönderjylland?

undrar
    Thomas K Ohlsson

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Ligger någon av de nämnda orterna i Sönderjylland?

undrar
    Thomas K Ohlsson
    Tyvärr visade det sig att alla inte gjorde det. Havneby (på Rømø) ligger definitivt där. Om Ribe ligger dör är en definitionsfråga men Esbjerg och Fanø är för långt norrut.

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Du har det bra du Jan som fått en egen järnvägsstation för fjärrtåg. Själv når jag endast metropoler som Alvesta Växjö, Hovmantorp, Emmaboda, Kalmar, Höör, Eslöv, Lund, Malmö och Danmark. Fast helt ok för en kommun med drygt 13.000 inv.

Frågan är nu hur vi i Postvagnen klassificerar Øresundstågen. Jag hävdar att de är flygtåg, pendeltåg och fjärrtåg. Svår ekvation att få ihop så alla blir nöjda. De har dock underbar personal. "Mr Supertack" är suverän. Lite si och så med fungerande a/c och även ombyggda tåg har trasiga toaletter och dörrfel. Vad är det för fel på gammal hederlig mekanik?

Hoppet står till den kommande verkstaden i Hässleholm. Helgoland levererar väl sådär.

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2018-07-06 klockan 14:27:32.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Du har det bra du Jan som fått en egen järnvägsstation för fjärrtåg. Själv når jag endast metropoler som Alvesta Växjö, Hovmantorp, Emmaboda, Kalmar, Höör, Eslöv, Lund, Malmö och Danmark. Fast helt ok för en kommun med drygt 13.000 inv.

Frågan är nu hur vi i Postvagnen klassificerar Øresundstågen. Jag hävdar att de är flygtåg, pendeltåg och fjärrtåg. Svår ekvation att få ihop så alla blir nöjda. De har dock underbar personal. "Mr Supertack" är suverän. Lite si och så med fungerande a/c och även ombyggda tåg har trasiga toaletter och dörrfel. Vad är det för fel på gammal hederlig mekanik?

Hoppet står till den kommande verkstaden i Hässleholm. Helgoland levererar väl sådär.
    Håller med, mr Supertack höjer verkligen resan!

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Vari ligger skillnaden på Super Moderator och vanlig dito?

((Önskade tråden under Ola Zackrisson
    för det var dit frågan ställdes))

Senast redigerat av 1524 den 2018-07-06 klockan 16:56:56. Anledning: Tillägg

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Vari ligger skillnaden på Super Moderator och vanlig dito?
    Se i faq:
    https://www.postvagnen.com/sjk-forum...aq_titelochanv

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

min blå fetmarkering ovan

Jag undrar vem denna Mr Supertack är? Det är möjligt att han har omtalats tidigare här i nya Postvagnen. Men jag är ändå lite nyfiken på honom eftersom jag inte kan påminna mig ha läst något tidigare här i PV. Och en snabb googling gav inga resultat. Kan du därför göra en snabbrepris på vad du skrivit om denna hedersman bland tågpersonalen?! 😊👍

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

min blå fetmarkering ovan

Jag undrar vem denna Mr Supertack är? Det är möjligt att han har omtalats tidigare här i nya Postvagnen. Men jag är ändå lite nyfiken på honom eftersom jag inte kan påminna mig ha läst något tidigare här i PV. Och en snabb googling gav inga resultat. Kan du därför göra en snabbrepris på vad du skrivit om denna hedersman bland tågpersonalen?!
    Ok. Mr Supertack är en mycket mörk gentleman som ritar ett hjärta på eventuella pappersbiljetter vid viseringen och säger supertack till höger och vänster. Han önskar alla en underbar resa eller en superbra helg och är ett under av vänlighet. Vissa av hans högtalarutrop är obetalbara och han bryter lite på amerikansk engelska. Han sprider glädje.

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2018-07-06 klockan 21:28:21.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Ok. Mr Supertack är en mycket mörk gentleman som ritar ett hjärta på eventuella pappersbiljetter vid viseringen och säger supertack till höger och vänster. Han önskar alla en underbar resa eller en superbra helg och är ett under av vänlighet. Vissa av hans högtalarutrop är obetalbara och han bryter lite på amerikansk engelska. Han sprider glädje.
    Tack Ola för en snabb förklaring! Mr Supertack arbetar alltså som ombordare på X 2000 om jag förstår dig rätt. Men säger han bokstavligen ordet 'supertack' för att du visar din tågbiljett? Verkar kanske lite överdrivet tycker jag nog. Räcker inte ett vänligt 'tack'? Men det är säkert en trevlig amerikansk (?) kille som sprider glädje runt sig på tåget.

Vi är nog inte särskilt vana här i Svedala när det gäller denna amerikanska professionella hjärtlighet Made in US of A! Jag kommer osökt att tänka på den busschaufför här i Kungl. Huvudkommunen vilken pratade glatt om ditten och datten i högtalaren till passagerarna när han körde sin SL-buss här i stan. Det var många som missuppfattade denna för svenska känslomässiga 'isbjörnar' så ovana hjärtliga pratsamhet!

Senast redigerat av Arne den 2018-07-06 klockan 22:36:55. Anledning: Lagt till kompletterande fråga

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •