Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: ? DSB (f.d. DB/TEN) WLABmh-sovvagn i Malmö

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

? DSB (f.d. DB/TEN) WLABmh-sovvagn i Malmö

Jag höll på att tappa hakan när jag körde hem från jobb ikväll och fick syn på en gammal, ursprungligen västtysk, WLABmh174-sovvagn i Malmö. Den är märkt DSB och står vid "repspåren" längs med Carlsgatan. Antar att DSB använde(r) denna vagn som bromsvagn, koppelvagn, personalvagn för mätvagnspersonal eller något liknande. Någon som vet vad denna vagn gör i Malmö?! För mig var detta nostalgi de luxe då sådana här vagnar gick i nattåget Malmö-Berlin för typ 20 år sen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: ? DSB (f.d. DB/TEN) WLABmh-sovvagn i Malmö

Vognen har tilhørt Danmarks Jernbanemuseum, og er solgt til en - mener jeg - hollandsk køber. Danmarks Jernbanemuseum har jo gennemført en meget omdiskuteret udrensning i deres samling.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Aha! Tack så mycket för svaret! Vagnen står fortfarande kvar i Malmö...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Janne Petersson Visa inlägg
    Jag höll på att tappa hakan när jag körde hem från jobb ikväll och fick syn på en gammal, ursprungligen västtysk, WLABmh174-sovvagn i Malmö. Den är märkt DSB och står vid "repspåren" längs med Carlsgatan. Antar att DSB använde(r) denna vagn som bromsvagn, koppelvagn, personalvagn för mätvagnspersonal eller något liknande. Någon som vet vad denna vagn gör i Malmö?! För mig var detta nostalgi de luxe då sådana här vagnar gick i nattåget Malmö-Berlin för typ 20 år sen.
    Sovvagnen Malmö-Berlin var väl vanligen en f d DR/Mitropa-vagn? Inte WLABmh174 vilka vi istället kunde se och åka Stockholm-Hamburg.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Sovvagnen Malmö-Berlin var väl vanligen en f d DR/Mitropa-vagn? Inte WLABmh174 vilka vi istället kunde se och åka Stockholm-Hamburg.
    De sista åren nattåget Malmö-Berlin gick med tyska vagnar var det vanligen just WLABmh174, runt år 2000 ibland ersatta av WLABsm166; de gamla WLAB (Mitropa) förekom också men var endast reservvagnar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Denna vagn är borta nu. Vart tog den vägen?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Är det någon som känner till vagnens öde?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •