Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ökad pendeltrafik pga getingmidjan eller minskad minskning?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Ökad pendeltrafik pga getingmidjan eller minskad minskning?

I annan tråd påpekades att under sommarperioden har inga pendeltåg Krigslida eller Tungelsta som slutstation, och det är inga snabbtåg till/från Nynäshamn.

Då kollade jag och såg att det (förstås) stämde och att det är kvartstrafik genom Stockholm på Bålsta-Nynäshamn, i huvudsak hela dagen vardagar.
    Det matchade inte min uppfattning att det pga avstängningen av Getingmidjan sagts att pendeltågstrafiken skulle förstärkas för att klara de fjärrtågs- och regional-resenärer som behöver åka pendel in till City, tvärtom är det väl en minskning.

Då tittade jag i tabellen Märsta/Uppsala-Södertälje och ser att där är det 7.5-minuterstrafik (i snitt i alla fall) genom Stockholm, och det är väl samma som det varit i våras, dvs inte mer (men inte heller mindre) trafik.

Så, är det så att förstärkningen består av att man minskat minskningen av trafik som man brukar göra under högsommaren, dvs hade inte Getingmidjan varit avstängd så hade det troligen varit 15-minuterstrafik delar av dagen?

Vid närmare eftertanke är det ju logiskt att ha "tätare" trafik på Södertälje-grenen eftersom den täcker in även Flemingsberg, där regionaltåg och några fjärrtåg vänder.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Ökad pendeltrafik pga getingmidjan eller minskad minskning?

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    I annan tråd påpekades att under sommarperioden har inga pendeltåg Krigslida eller Tungelsta som slutstation, och det är inga snabbtåg till/från Nynäshamn.

Då kollade jag och såg att det (förstås) stämde och att det är kvartstrafik genom Stockholm på Bålsta-Nynäshamn, i huvudsak hela dagen vardagar.
    Det matchade inte min uppfattning att det pga avstängningen av Getingmidjan sagts att pendeltågstrafiken skulle förstärkas för att klara de fjärrtågs- och regional-resenärer som behöver åka pendel in till City, tvärtom är det väl en minskning.
    Man kan ju också förstärka genom att köra fullängdståg istället för kortare tåg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Man har inte förstärkt någonting för Getingmidjans avstängning, det här är samma trafikmängd som tidigare sommarvardagar förutom att det går ett extra tåg till Tumba istället Älvsjö utanför rusningstrafiken....

Helgerna däremot har man ju gått upp till kvartstrafik istället för halvtimmestrafik, dock är inte det heller pga getingmidjan utan en trafikutökning

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Björn Lövdahl Visa inlägg
    Man har inte förstärkt någonting för Getingmidjans avstängning, det här är samma trafikmängd som tidigare sommarvardagar förutom att det går ett extra tåg till Tumba istället Älvsjö utanför rusningstrafiken....

Helgerna däremot har man ju gått upp till kvartstrafik istället för halvtimmestrafik, dock är inte det heller pga getingmidjan utan en trafikutökning
    OK. Vet du om man förstärkt genom att köra längre tåg? Eller har jag hört fel om att man skulle förstärka pendeltrafiken?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    OK. Vet du om man förstärkt genom att köra längre tåg? Eller har jag hört fel om att man skulle förstärka pendeltrafiken?
    Det går lika många korta tåg som vanligt. Ingen förstärkning där...tyvärr.

//R

Passagerare Kristians avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Romeo Echo Visa inlägg
    Det går lika många korta tåg som vanligt. Ingen förstärkning där...tyvärr.

//R
    Fler korta tåg än vanligt skulle jag nog vilja påstå, eftersom Nynäs-Bålstalinjens tåg delas och går korta även mellan morgon- och eftermiddagsrusningarna.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •