I annan tråd påpekades att under sommarperioden har inga pendeltåg Krigslida eller Tungelsta som slutstation, och det är inga snabbtåg till/från Nynäshamn.
Då kollade jag och såg att det (förstås) stämde och att det är kvartstrafik genom Stockholm på Bålsta-Nynäshamn, i huvudsak hela dagen vardagar.
Det matchade inte min uppfattning att det pga avstängningen av Getingmidjan sagts att pendeltågstrafiken skulle förstärkas för att klara de fjärrtågs- och regional-resenärer som behöver åka pendel in till City, tvärtom är det väl en minskning.
Då tittade jag i tabellen Märsta/Uppsala-Södertälje och ser att där är det 7.5-minuterstrafik (i snitt i alla fall) genom Stockholm, och det är väl samma som det varit i våras, dvs inte mer (men inte heller mindre) trafik.
Så, är det så att förstärkningen består av att man minskat minskningen av trafik som man brukar göra under högsommaren, dvs hade inte Getingmidjan varit avstängd så hade det troligen varit 15-minuterstrafik delar av dagen?
Vid närmare eftertanke är det ju logiskt att ha "tätare" trafik på Södertälje-grenen eftersom den täcker in även Flemingsberg, där regionaltåg och några fjärrtåg vänder.