Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Är det inte dags att slopa begreppen DOSTO och Skip-stop också?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Är det inte dags att slopa begreppen DOSTO och Skip-stop också?

(Eftersom moderatorn för en gångs skull tycker att man skall hålla sej till trådens ämne bryter jag ut denna fråga/uppmaning!)

Varför man skall kalla de nya Mälartågen (ER-1) för "DOSTO" har jag aldrig förstått - är det för att visa att man läst tillverkarens pressmedelanden? Det är väl ingen som kallar X60 för "CORODIA" eller vad nu modellbeteckningen är?

Och "skip-stop" är ju inte vad SL kör/körde, det insåg man faktiskt själva till slut men ansvariga politiker tyckte det lät så klatschigt (och hade visst svårt att tänka om) så benämningen var omöjlig att korrigera. Om det blir snabbtåg på pendeltågsnätet även i fortsättningen hoppas jag att snabbtågen kallas för snabbtåg!

uppmanar
    Thomas K Ohlsson

Senast redigerat av TKO den 2018-07-04 klockan 09:27:16. Anledning: klargörande tempusmarkering

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Är det inte dags att slopa begreppen DOSTO och Skip-stop också?

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    (Eftersom moderatorn för en gångs skull tycker att man skall hålla sej till trådens ämne bryter jag ut denna fråga/uppmaning!)

Varför man skall kalla de nya Mälartågen (ER-1) för "DOSTO" har jag aldrig förstått - är det för att visa att man läst tillverkarens pressmedelanden? Det är väl ingen som kallar X60 för "CORODIA" eller vad nu modellbeteckningen är?

Och "skip-stop" är ju inte vad SL kör/körde, det insåg man faktiskt själva till slut men ansvariga politiker tyckte det lät så klatschigt (och hade visst svårt att tänka om) så benämningen var omöjlig att korrigera. Om det blir snabbtåg på pendeltågsnätet även i fortsättningen hoppas jag att snabbtågen kallas för snabbtåg!

uppmanar
    Thomas K Ohlsson
    Tja det där känns som ett icke-problem, jag påstår nämligen helt frankt att det inte är etablerade begrepp, och att de sannolikt inte heller kommer att bli det.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Och det är ingen som säger Regina, TRAXX eller Itino?
    Jag tycker inte att du har mycket till argument på den punkten, även om det inte finns någon nödvändighet per se att säga DOSTO. Det kan ju bero på sammanhanget och i och med att det inte är osannolikt med en kortare version benämnd ER2 så...

(X60-serien är Coradia Nordic, Coradia är en större familj med undertyper där X40 är av varianten Coradia Duplex.)

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Och det är ingen som säger Regina, TRAXX eller Itino?
    Jag tycker inte att du har mycket till argument på den punkten, även om det inte finns någon nödvändighet per se att säga DOSTO. Det kan ju bero på sammanhanget och i och med att det inte är osannolikt med en kortare version benämnd ER2 så...

(X60-serien är Coradia Nordic, Coradia är en större familj med undertyper där X40 är av varianten Coradia Duplex.)
    Slulle jag ha fel på den punkten så kan jag leva med den saken, jag betraktar det som sagt som ett totalt icke problem.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Slulle jag ha fel på den punkten så kan jag leva med den saken, jag betraktar det som sagt som ett totalt icke problem.
    Det är klart att det är ett icke-problem och hur det blir är inte helt uppenbart. Min grundpoäng var att det förekommer fordonstyper där det inte alls är så ovanligt, i kretsar som alls bryr sig om vad det är för något, att fordon benämns med sina modell/marknadsföringsnamn. För X60-serien förekommer det i princip inte, men för de uppräknade är det däremot inte så ovanligt. Vectron är ytterligare ett exempel på marknadsföringsnamn som brukar förekomma.

(Mitt svar ligger egentligen under TKO:s startinlägg, men jag hann inte se att ditt svar kom in emellan och trycka på citat.)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Om vi skulle sluta diskutera "icke-problem" på postvagnen skulle väl (minst) hälften av inläggen försvinna?

/TKO

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det är klart att det är ett icke-problem och hur det blir är inte helt uppenbart. Min grundpoäng var att det förekommer fordonstyper där det inte alls är så ovanligt, i kretsar som alls bryr sig om vad det är för något, att fordon benämns med sina modell/marknadsföringsnamn. För X60-serien förekommer det i princip inte, men för de uppräknade är det däremot inte så ovanligt. Vectron är ytterligare ett exempel på marknadsföringsnamn som brukar förekomma.

(Mitt svar ligger egentligen under TKO:s startinlägg, men jag hann inte se att ditt svar kom in emellan och trycka på citat.)
    Är inte marknadsföringsnamnet/produktnamnet egentligen KISS160?
    DOSTO kallades väl utvecklingsprojektet inom Stadler?

/TKO

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

/TKO
    Problemet är ju att KISS på svenska även är synonymt med urin, vilket nog förklarar varför tåget torgförts i ganska stor utsträckning som DOSTO istället. Eftersom 160 i KISS160 står för STH 160, så är det nog snarare KISS200 om man ska gå efter den nomenklaturen.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

/TKO
    Jo, men t o m Stadler har insett att marknadsföringsnamnet KISS inte funkar i Sverige (varför, ja fundera på det du), så man har valt att använda namnet DOSTO här.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Någon som kort kan förklara SL:s "skip-stop"-koncept och varför det inte är skip-stop?

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

- - -

uppmanar
    Thomas K Ohlsson
    Men vänta nu, någonstans i bakhuvudet har jag en känsla av att produktnamnet snabbtåg redan är upptaget...

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Men vänta nu, någonstans i bakhuvudet har jag en känsla av att produktnamnet snabbtåg redan är upptaget...
    Nej, det heter SJ Snabbtåg, i detta fall blir det väl SL Snabbtåg? Även om sådana redan finns på Roslagsbanan.

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av SBB CFF FFS Visa inlägg
    Någon som kort kan förklara SL:s "skip-stop"-koncept och varför det inte är skip-stop?
    Vissa tåg som kör längre sträckor med passagerare som ska kanske åka i runt 40 minuter istället för 4 minuter hoppar över ett antal mindre stationer i förorten (därav skipstop) för att det ska gå lite snabbare och för att resenärer som bara ska åka delsträckor inom förorterna (där skipstop inte stannar) ska välja andra tåg som inte är skipstop. Då blir det mindre trängsel ombord också.

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av SBB CFF FFS Visa inlägg
    Skip-stop innebär traditionellt att tågen delas upp i A- och B-grupp, där de båda grupperna hoppar över olika stationsuppehåll, t.ex. A-gruppen hoppar över tre, båda grupperna stannar på den fjärde, varefter B-gruppen hoppar över tre, båda grupperna har uppehåll på nästa osv.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Skip-stop innebär traditionellt att tågen delas upp i A- och B-grupp, där de båda grupperna hoppar över olika stationsuppehåll, t.ex. A-gruppen hoppar över tre, båda grupperna stannar på den fjärde, varefter B-gruppen hoppar över tre, båda grupperna har uppehåll på nästa osv.
    En annan variant är att A-gruppen inte kör ända till ändstationen men i gengäld stannar på alla stationer på sin sträcka medan B-gruppen kör ända till ändstationen och skippar mindre stationer på A-gruppens sträckor. Skulle nog passa på exempelvis Nynäsbanan. S-banan i Köpenhamn har detta system, exempelvis på sträckan till Køge.

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    En annan variant är att A-gruppen inte kör ända till ändstationen men i gengäld stannar på alla stationer på sin sträcka medan B-gruppen kör ända till ändstationen och skippar mindre stationer på A-gruppens sträckor. Skulle nog passa på exempelvis Nynäsbanan. S-banan i Köpenhamn har detta system, exempelvis på sträckan till Køge.
    Det är precis så det fungerar på Nynäsbanan, alla tåg till Nynäs är skipstop medan icke-skipstop vänder i Västerhaninge (och i skrivande stund även i Tungelsta).

Senast redigerat av Per No den 2018-07-04 klockan 13:24:47.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Problemet är ju att KISS på svenska även är synonymt med urin, vilket nog förklarar varför tåget torgförts i ganska stor utsträckning som DOSTO istället. Eftersom 160 i KISS160 står för STH 160, så är det nog snarare KISS200 om man ska gå efter den nomenklaturen.
    Insåg redan några minuter efter jag skrivit inlägget att KISS200 är en bättre benämning! Men då var det för sent...
    /TKO

Passagerare Kristians avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Det är precis så det fungerar på Nynäsbanan, alla tåg till Nynäs är skipstop medan icke-skipstop vänder i Västerhaninge (och i skrivande stund även i Tungelsta).
    Under höst-vinter-vårtabellen, ja. I skrivande stund går inga snabbtåg på Nynäsbanan och inga tåg har Tungelsta som slutstation.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jo, visserligen men dagens unga tänker nog mera på KYSS. Vi lite äldre på KIZZ..

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Nej det är "express/local" om vi nödvändigtvis måste tala engelska.
    Klas Mårtensssons definition är den korrekta - konceptet kommer (vad jag vet) ursprungligen från Chicago, där det dock inte längre tillämpas. Däremot är J/Z-tågen i New York exempel på "skip-stop", även på Philadelphias Market-Franfortlinje kör mat skip-stop under högtrafik. Det finns säkert andra exempel men dessa är de jag kommer på utan större tankemöda.

SL:s skip-stop var alltså inte skip-stop om vi skall gå till begreppets ursprungliga betydelse, utan mer "express/local".

Och om man inte vill kalla dom snabba tågen för "express" så tycker jag "Snabbtåg" är en bra benämning. Det har använts tidigare i tunnelbanan och i dag på Roslagsbanan.
    I Sverige talar vi ju svenska och har svenska värderingar - eller hur?

/TKO

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •