Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Är det inte dags att slopa uttrycket "Getingmidjan"?!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Är det inte dags att slopa uttrycket "Getingmidjan"?!

Ja, som rubriken säger. Nu finns ju Citybanan så det är inte relevant att tala om någon getingmidja längre (om något så är det ju snarare Citybanan som blir en getingmidja när man stänger av Cst-Sst!). Vill man vara lite rolig kan man ju säga att det är Centralen som är "Ölmagen".

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Är det inte dags att slopa uttrycket "Getingmidjan"?!

"Getingmidjan" har ju blivit etablerat, så alla förstår ju vad som menas med getingarbetena som pågår nu under getingperioden.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja begreppet är inarbetat, men fenomenet bortbyggt, så det är lite som att tala om "Tegelbackseländet".

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Ja, som rubriken säger. Nu finns ju Citybanan så det är inte relevant att tala om någon getingmidja längre (om något så är det ju snarare Citybanan som blir en getingmidja när man stänger av Cst-Sst!). Vill man vara lite rolig kan man ju säga att det är Centralen som är "Ölmagen".
    Jag kan bara instämma! Samtidigt föreslår jag att även följande uttryck förpassas till historiens skräpkammare:

- DOSTO
    - Skip-stop (såvida det inte rör sej om riktig "skip-stop" så klart!)

vänligen
    Thomas K Ohlsson

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Det har blivit ett etablerat begrepp, på samma sätt som t.ex. Hötorget.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det märkliga är att Trafikverket verkar uppfatta det som ett ortnamn. Alla informationsskyltar är numera även på engelska, som om Sverige vore tvåspråkigt. På skyltar i anslutning till detta arbete benämns denna sträcka på engelska som just "Getingmidjan" med versalt "G" och utan någon översättning som förklaring. Den "heter" liksom Getingmidjan. Enligt Google heter "getingmidja" "bottleneck" (egentligen flaskhals på engelska). Ordagrant skulle det ju bli "wasp waist", men det kanske inte används så.

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Ang. "skip-stop": Förutom att SL ändrat betydelsen, har det alltid förefallit mig korkat att överhuvudtaget använda det. Det framhåller nämligeen den negativa aspekten att stationer hoppas över. Man borde använt den positiva benämningen "snabbtåg".
    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Jag kan bara instämma! Samtidigt föreslår jag att även följande uttryck förpassas till historiens skräpkammare:

- DOSTO
    - Skip-stop (såvida det inte rör sej om riktig "skip-stop" så klart!)

vänligen
    Thomas K Ohlsson

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Ja begreppet är inarbetat, men fenomenet bortbyggt, så det är lite som att tala om "Tegelbackseländet".
    Knappast "bortbyggt"! Jag skulle snarare påstå att från att sträcka sig mellan Sst och Cst sträcker sig nu fenomenet mellan Älvsjö och Tomteboda. Möjligen kan man fundera över om en "getingmidja" tillåts vara så långsträckt, getingmidjan kanske ersatts av en flaskhals?

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Det har dragits in fullständiga ot-begrepp i denna tråd. Frestande och kanske ingen stor sak, men saker om skip-stop och DOSTO kan tas i andra trådar, varför inlägg om dessa icke relaterade ämnen kommer att raderas från och med nu.

Mattias J / mod

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Det har dragits in fullständiga ot-begrepp i denna tråd. Frestande och kanske ingen stor sak, men saker om skip-stop och DOSTO kan tas i andra trådar, varför inlägg om dessa icke relaterade ämnen kommer att raderas från och med nu.

Mattias J / mod
    Sagt och gjort

/TKO

(Som hoppas att det inte är alltför OT att göra denna hänvisning)

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Vad skulle man i så fall kalla sträckan för?
    Citybanan har ju ett namn, då kan väl Getingmidjan behållas.
    Är det inte ovanligt att en huvudstads största station direkt efter ena utfarten (av två) bara har ett enda dubbelspår? Visserligen ligger vagnhallar och serviceområden åt andra hållet, och där är det ju väldigt många spår i bredd.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Anders Hanquist Visa inlägg
    Det märkliga är att Trafikverket verkar uppfatta det som ett ortnamn. Alla informationsskyltar är numera även på engelska, som om Sverige vore tvåspråkigt. På skyltar i anslutning till detta arbete benämns denna sträcka på engelska som just "Getingmidjan" med versalt "G" och utan någon översättning som förklaring. Den "heter" liksom Getingmidjan. Enligt Google heter "getingmidja" "bottleneck" (egentligen flaskhals på engelska). Ordagrant skulle det ju bli "wasp waist", men det kanske inte används så.
    Jag tycker ungefär tvärtom. Getingmidjan är inte längre en getingmidja, eftersom dubbelspåret söderut från Stockholm C har tillräcklig kapacitet för den trafik som förväntas gå där. Ska man alls tala om getingmidjan (därför att det inte finns något annat begrepp att ta till), så bör det betraktas som ett egennamn med historisk bakgrund, ungefär som Hötorget. Det innebär versal begynnelsebokstav och ingen översättning till andra språk.

Vad beträffar din kritik mot att informationsskyltar är även på engelska, så gäller väl det mest i vår huvudstad (och möjligen också i de båda andra storstäderna, vad vet jag). I Stockholm är det befogat med skyltning på svenska och engelska, tycker jag.

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-07-04 klockan 12:14:04.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Jag tycker ungefär tvärtom. Getingmidjan är inte längre en getingmidja, eftersom dubbelspåret söderut från Stockholm C har tillräcklig kapacitet för den trafik som förväntas gå där. Ska man alls tala om getingmidjan (därför att det inte finns något annat begrepp att ta till), så bör det betraktas som ett egennamn med historisk bakgrund, ungefär som Hötorget. Det innebär versal begynnelsebokstav och ingen översättning till andra språk.
    Men visst är det fortfarande en förträngning? Sett ur ett inskränkt fjärrtågsperspektiv sträcker den sig i och för sig numera från Cst till Södertälje Syd, fast då känns benämningen getingmidjan verkligen fel.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Frågan är om inte detta är en ickefråga!

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Är det inte ovanligt att en huvudstads största station direkt efter ena utfarten (av två) bara har ett enda dubbelspår? Visserligen ligger vagnhallar och serviceområden åt andra hållet, och där är det ju väldigt många spår i bredd.
    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Frågan är om inte detta är en ickefråga!
    Vilken av mina 2 frågor var en icke-fråga, och varför?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Lovar att fundera på detta och återkomma - vill ju inte förhasta mej!

/TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag tycker att "Vad skulle man i så fall kalla sträckan för" är mest icke-fråga här. Allt behöver inte ha ett namn, exempelvis heter inte tunnelbanesträckan Odenplan - S:t Eriksplan någonting speciellt. Om man t ex bland järnvägsintresserade vill kalla sträckan för något så är "Sammanbindningsbanan" det lämpligaste namnet.

Den andra frågan är inte en icke-fråga men däremot lite skumt ställd; i det här sammanhanget bör väl Centralen och City betraktas som en och samma station från vilken det utgår fyra spår till den södra omvärlden och flera till den norra.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jag tycker att "Vad skulle man i så fall kalla sträckan för" är mest icke-fråga här. Allt behöver inte ha ett namn, exempelvis heter inte tunnelbanesträckan Odenplan - S:t Eriksplan någonting speciellt. Om man t ex bland järnvägsintresserade vill kalla sträckan för något så är "Sammanbindningsbanan" det lämpligaste namnet.
    Sammanbindningsbanan är olämpligt då det finns flera sådana i den omedelbara närheten (dock inte alla järnvägsrelaterade)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Sammanbindningsbanan är olämpligt då det finns flera sådana i den omedelbara närheten (dock inte alla järnvägsrelaterade)
    Fast om det är "sammanbindningsbanan" i Riksdagshuset som avses så fick den sitt namn efter just järnvägens Sammanbindningsbana!
    Namnet Sammanbindningsbanan avser väl egentligen den ursprungliga linjen Sst-Cst som ersattes på 50-talet. Men namnet kanske hängde kvar, eller ska vi tala om "Nya sammanbindningsbanan"?

/TKO

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Efter att ha sovit på saken svarar jag på a)

Vad ska man i så fall kalla sträckan för?
    och på b) svarar jag - liksom flera andra - att alla spårsnuttar måste inte ha något egennamn!

Och att det är en "icke-fråga" betyder inte att vi inte ska diskutera den - tycker jag i varje fall!

/TKO

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •