Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Förändringar av antalet omkomna i trafiken

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 916

    Förändringar av antalet omkomna i trafiken

    Citat Ursprungligen postat av Trafikverket Visa inlägg
    136 personer omkom i vägtrafiken under första halvåret 2018 visar preliminära siffror från Transporstyrelsen. Det är 24 personer fler jämfört med samma period 2017.

    Läs hela artikeln här

    Publicerad 2018-07-03 11:21:27
    Trafikverkets artikel bygger på Transportstyrelsens hemsida, som även anger: "Antalet omkomna i bantrafiken ökade med en person, från 42 till 43 personer, under första halvåret 2018 jämfört med samma period förra året. I bantrafiken ingår både järnväg och tunnelbana och statistiken omfattar, till skillnad mot vägtrafiken, även självmord."

    Återigen ett exempel där gamla Vägverket tittar fram.


  2. #2
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Sv: Förändringar av antalet omkomna i trafiken

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Trafikverkets artikel bygger på Transportstyrelsens hemsida, som även anger: "Antalet omkomna i bantrafiken ökade med en person, från 42 till 43 personer, under första halvåret 2018 jämfört med samma period förra året. I bantrafiken ingår både järnväg och tunnelbana och statistiken omfattar, till skillnad mot vägtrafiken, även självmord."

    Återigen ett exempel där gamla Vägverket tittar fram.
    Det är ju som så, att alla händelser utreds ju på något sätt inom spårtrafiken, medan det inom vägtrafiken ju är lite si och så med det. Därför kan man ju inte peka ut rena självmord i vägtrafiken lita lätt som i spårtrafiken. Det enda rätt vore ju att rensa statistiken från självmord, både på väg och spår, men eftersom det inte låter sig göras för väg, så låter man dessa vara kvar även för spår. Möjligen kan de väl komma en förändring med tiden, om någon har modet nog att ta tag i självmorden.
    Möjligen borde man redovisa statistik både med och utan självmord, kanske på så vis belysa vilket stort arbetsmiljöproblem detta är för spårtrafiken.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    701

    Sv: Förändringar av antalet omkomna i trafiken

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Det är ju som så, att alla händelser utreds ju på något sätt inom spårtrafiken, medan det inom vägtrafiken ju är lite si och så med det. Därför kan man ju inte peka ut rena självmord i vägtrafiken lita lätt som i spårtrafiken. Det enda rätt vore ju att rensa statistiken från självmord, både på väg och spår, men eftersom det inte låter sig göras för väg, så låter man dessa vara kvar även för spår. Möjligen kan de väl komma en förändring med tiden, om någon har modet nog att ta tag i självmorden.
    Möjligen borde man redovisa statistik både med och utan självmord, kanske på så vis belysa vilket stort arbetsmiljöproblem detta är för spårtrafiken.
    I vägtrafiken har man sedan några år år urskiljt självmorden, vilket även framgår av länken.


  4. #4
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Sv: Förändringar av antalet omkomna i trafiken

    Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    I vägtrafiken har man sedan några år år urskiljt självmorden, vilket även framgår av länken.
    Ja det var ju enkelt att hitta, eller INTE. Men låt mej då ändå tro, att ett mörkertal finns där ändå. Får mej i så fall ännu svårare att förstår varför man inte bara tar med även dessa siffror öppet, för all trafik.


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 916

    Sv: Förändringar av antalet omkomna i trafiken

    Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    I vägtrafiken har man sedan några år år urskiljt självmorden, vilket även framgår av länken.
    Ja, det står ju klart och tydligt att spårstatistiken är inklusive självmord medan gummihjulsstatistiken är exklusive självmord, men det är ju inte på något sätt för all framtid givet att det bör redovisas på det sättet. Jag håller med Leif att det mest givande hade varit att för alla trafikslag separatredovisa självmorden.

    Som sakupplysning kan nämnas att i vart fall när det gäller Trafikverkets nät avses med självmord endast av polis konstaterade självmord, det räcker således inte med indicier, det ska finnas avskedsbrev eller motsvarande som gör det uppenbart att det rör sig om ett självmord.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •