Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Logik i vagnsordningen

  1. #1
    Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 002

    Logik i vagnsordningen

    Vad är logiken i vagnsordningen på denna skylt och vilken vagn går först?

    Namn:  IMG_0347.jpg
Visningar: 4092
Storlek:  269,3 KB
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

    Senast redigerat av X1000 den 2018-07-03 klockan 09:07:25.

  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    74

    Sv: Logik i vagnsordningen

    Jag utgår ifrån att vagnarna kommer i den ordning de är listade på tavlan med vagn 6 först och vagn 2 sist. Vad är det för ologiskt med det?


  3. #3
    Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 002

    Sv: Logik i vagnsordningen

    Citat Ursprungligen postat av JEC Visa inlägg
    Jag utgår ifrån att vagnarna kommer i den ordning de är listade på tavlan med vagn 6 först och vagn 2 sist. Vad är det för ologiskt med det?
    Om man tänker sig att siffrorna representerar vagnar som bildar ett tågsett, och att "vagnarna" har rörelse åt höger så skulle isf vagn 2 gå först. Det är ett sätt att se det.

    Förr fanns skyltar på perrongen där tågens sammansättning kunde studeras. Nu finns inte det, utan bara den här markeringen. Jag tycker att detta borde kunna göras tydligare och mer visuellt för resenären. Varför inte fasta markeringar för vagnslägen, så att man från början kan stå på rätt plats där dörren till vagnen kommer att stanna?


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    3 008

    Sv: Logik i vagnsordningen

    Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    Om man tänker sig att siffrorna representerar vagnar som bildar ett tågsett, och att "vagnarna" har rörelse åt höger så skulle isf vagn 2 gå först. Det är ett sätt att se det.
    Vagn 6 står först och avses att vagn 6 går först i färdriktningen.

    Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    Förr fanns skyltar på perrongen där tågens sammansättning kunde studeras. Nu finns inte det, utan bara den här markeringen. Jag tycker att detta borde kunna göras tydligare och mer visuellt för resenären. Varför inte fasta markeringar för vagnslägen, så att man från början kan stå på rätt plats där dörren till vagnen kommer att stanna?
    En annan fråga som avhandlats förr. Finns dessvärre ingen vettig förklaring till varför det inte låter sig göras på svenska stationer.


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 742

    Sv: Logik i vagnsordningen

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    En annan fråga som avhandlats förr. Finns dessvärre ingen vettig förklaring till varför det inte låter sig göras på svenska stationer.
    Den förklaring som givits från SJ/Banverket/Trafikverket/Jernhusen - vem det nu är som skulle ansvara för en sådan skyltning - är att "den fyller ingen funktion - resenärerna tittar inte på sådana skyltar och för övrigt fattar dom inte vad det ska vara bra för..."
    Om detta är en "vettig förklaring" kan ju diskuteras!

    /TKO


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    11 092

    Sv: Logik i vagnsordningen

    Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    Om man tänker sig att siffrorna representerar vagnar som bildar ett tågsett, och att "vagnarna" har rörelse åt höger så skulle isf vagn 2 gå först.
    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Vagn 6 står först och avses att vagn 6 går först i färdriktningen.
    Tänk så mycket bättre det blir om man tar med loket! Hade det stått lok, 6, 5, 4, 3, 2 eller 6, 5, 4, 3, 2, lok hade man ju förstått vilken vagn som går först, i vart fall så länge det inte körs med manövervagn.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    3 008

    Sv: Logik i vagnsordningen

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Tänk så mycket bättre det blir om man tar med loket! Hade det stått lok, 6, 5, 4, 3, 2 eller 6, 5, 4, 3, 2, lok hade man ju förstått vilken vagn som går först, i vart fall så länge det inte körs med manövervagn.
    Finns ju de som gör så: "Vagnsordning LOK-18-17-16-15-14-KROG-12-11" (rst 3942). En annan sak att vagn 18 nog inte medföljer tåget.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    257

    Sv: Logik i vagnsordningen

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Tänk så mycket bättre det blir om man tar med loket! Hade det stått lok, 6, 5, 4, 3, 2 eller 6, 5, 4, 3, 2, lok hade man ju förstått vilken vagn som går först, i vart fall så länge det inte körs med manövervagn.
    Enklar kanske bara att ha en pil längst till vänster eller höger som pekar i färdriktning gen, då behöver man inte ens kunna "germanska" för att fatta. Pilar borde ingår i teckenuopsättningen.

    Skickat från min F5321 via Tapatalk


  9. #9
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 131

    Sv: Logik i vagnsordningen

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Tänk så mycket bättre det blir om man tar med loket! Hade det stått lok, 6, 5, 4, 3, 2 eller 6, 5, 4, 3, 2, lok hade man ju förstått vilken vagn som går först, i vart fall så länge det inte körs med manövervagn.
    Och hur gör man om tåget är ett motorvagnståg, eller ett tåg med lok i båda ändar...


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    11 092

    Sv: Logik i vagnsordningen

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Och hur gör man om tåget är ett motorvagnståg, eller ett tåg med lok i båda ändar...
    Man kanske borde skriva "förare" istället för lok?


  11. #11
    Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    564

    Sv: Logik i vagnsordningen

    Citat Ursprungligen postat av linlars Visa inlägg
    Enklar kanske bara att ha en pil längst till vänster eller höger som pekar i färdriktning gen, då behöver man inte ens kunna "germanska" för att fatta. Pilar borde ingår i teckenuopsättningen.

    Skickat från min F5321 via Tapatalk
    Än mer kunde man se till att den stämmer med verkligheten.
    Sitter nu på dagens andra tåg. Till det första stod vagnarna angivna i omvänd ordning. Till det andra stod 6,5,4,3,2. I verkligheten onumrerad,4,3,2. Och det tåget hade då varit på väg i åtskilliga timmar, så tid hade funnits att korrigera plattformsinformationen.


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    156

    Sv: Logik i vagnsordningen

    Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    Vad är logiken i vagnsordningen på denna skylt och vilken vagn går först?

    Namn:  IMG_0347.jpg
Visningar: 4092
Storlek:  269,3 KB

    Tänk om det stod:

    Falun <- Vagn 6, 5, 4, 3, 2
    Eller
    Mot Destination <- Vagn 6, 5, 4, 3, 2
    Istället för:
    Vagnordning: 6, 5, 4, 3, 2

    Senast redigerat av Anders Björk den 2018-07-03 klockan 12:03:28.

  13. #13
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 131

    Sv: Logik i vagnsordningen

    Citat Ursprungligen postat av Anders Björk Visa inlägg

    Tänk om det stod:

    Falun <- Vagn 6, 5, 4, 3, 2
    Eller
    Mot Destination <- Vagn 6, 5, 4, 3, 2
    Istället för:
    Vagnordning: 6, 5, 4, 3, 2
    Skicka förslag till Trafikverket på detta, klokt tycker jag.


  14. #14
    Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 002

    Sv: Logik i vagnsordningen

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Skicka förslag till Trafikverket på detta, klokt tycker jag.
    Ja, det är kanske läge. Som tidigare nämnts är det nämligen så att det inte alltid är logiskt, ena gången är det på ett sätt, en annan gång på ett annat sätt. Olyckligt och oproffsigt.

    Jag lägger nog förslaget :

    Tåg mot Falun 2 (1. Kl) - 3 - 4 (Bistro) - 5 - 6 - [ LOK ]

    Går ju oxå att skapa enkla bilder på ljus skyltarna.

    Senast redigerat av X1000 den 2018-07-03 klockan 21:06:34.

  15. #15
    Avstängd
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    293

    Sv: Logik i vagnsordningen

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Den förklaring som givits från SJ/Banverket/Trafikverket/Jernhusen - vem det nu är som skulle ansvara för en sådan skyltning - är att "den fyller ingen funktion - resenärerna tittar inte på sådana skyltar och för övrigt fattar dom inte vad det ska vara bra för..."
    Om detta är en "vettig förklaring" kan ju diskuteras!

    /TKO
    Vagnsammansättningarna försvann från SJ kring 2011 om jag minns rätt. Den största anledningen var att det var sanslöst mycket jobb att göra dem eftersom allt gjordes för hand och med tanke på att man bara tog grundtåget och möjligen någon variant på tåget så fattades rätt många avgångar på skyltarna, alternativt att sammansättningarna ändrades. En publicering på webben hade ju varit bättre om man nu velat haft kvar funktionen, men arbetskrävande var den å i och med alla ändringar blev det tämligen mycket jobb att hålla allt uppdaterat och evt, trycka nytt. Man kan tycka vad man vill om det, men det var ett medvetet val man gjorde.

    Sen har vi skyltsystemet, där det också är oerhört mycket handjagande. Tidigare skrev varje järnvägsoperatör in vagnsordning och destination i ett gigantiskt Excelark som inför tågplaneskiftet skickades över till Trafikverket där datan sedan lades in i Linaria, som programvaran då hette. Ingen kvalitetssäkring av datat emellan eftersom man på JF-sidan fyllde i helt själv och i bästa fall kunde man köra copy-paste. Detta sysselsatte sig varje trafikplanerare på de större bolagen med i säkert en vecka, om man inte hade en separat funktion som gjorde just detta, något som SJ hade tidigare.

    När Planno infördes så blev det betydligt lättare att göra skyltningen till tågplanen och helt plötsligt fanns möjlighet att förhandsvisa hur det skulle se ut direkt på skylten. Arbetstiden sjönk från fem arbetsdagar till gott och väl 2 arbetsdag, likaså kunde man hämta upp föregående års vagnsordning på tåget om man ville, tidsbesparingen var enorm. Däremot har systemet fortfarande brister i den operativa modulen, eftersom man där måste handknacka in förändringar i skyltningen och periodsätta förändringen. Järnvägsföretagens planerare har till kl. 15.00 vardagar på sig att göra en ändring som ska träda ikraft vid midnatt, å vill man göra nåt för helgen så måste det vara klart fredag 15.00. Därefter kan bara trafikcentralen informatörer göra ändringen, men de kan bara göra det ett dygn i taget om jag minns rätt.

    Det finns dock lösningar på alla ovanstående problem. RFID-läsare som läser av vagnsindividen och dess placering i tåget, koppla mot fordonsledningssystemet som sedan skickar vagnsordningen till skyltsystemet, inklusive slutdestination och mellandestination. Det krävs troligen en del handpåläggning på ett sådant system också men bara det att man kunde få vagnsordningen automatiserad vore värt mycket. En del operatörer har inte så avancerad fordonsledningssystem, så troligen behövs någon portal där man själv kan ändra. Sen skulle man ju önska sig att matrisskyltarna byttes ut mot LED-skyltar så man fick lite bättre upplösning och möjligheter att skriva saker. Teckenuppsättning och antal tecken per rad är begränsande, vagnsordningen på ett trettonvagnars nattåg får plats, men bara om man tar bort texten "LOK" t.ex.

    Som sagt, det finns att göra...


  16. #16
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    11 092

    Sv: Logik i vagnsordningen

    Citat Ursprungligen postat av Txp Visa inlägg
    Vagnsammansättningarna försvann från SJ kring 2011 om jag minns rätt. Den största anledningen var att det var sanslöst mycket jobb att göra dem eftersom allt gjordes för hand och med tanke på att man bara tog grundtåget och möjligen någon variant på tåget så fattades rätt många avgångar på skyltarna, alternativt att sammansättningarna ändrades. En publicering på webben hade ju varit bättre om man nu velat haft kvar funktionen, men arbetskrävande var den å i och med alla ändringar blev det tämligen mycket jobb att hålla allt uppdaterat och evt, trycka nytt. Man kan tycka vad man vill om det, men det var ett medvetet val man gjorde.

    Sen har vi skyltsystemet, där det också är oerhört mycket handjagande. Tidigare skrev varje järnvägsoperatör in vagnsordning och destination i ett gigantiskt Excelark som inför tågplaneskiftet skickades över till Trafikverket där datan sedan lades in i Linaria, som programvaran då hette. Ingen kvalitetssäkring av datat emellan eftersom man på JF-sidan fyllde i helt själv och i bästa fall kunde man köra copy-paste. Detta sysselsatte sig varje trafikplanerare på de större bolagen med i säkert en vecka, om man inte hade en separat funktion som gjorde just detta, något som SJ hade tidigare.

    När Planno infördes så blev det betydligt lättare att göra skyltningen till tågplanen och helt plötsligt fanns möjlighet att förhandsvisa hur det skulle se ut direkt på skylten. Arbetstiden sjönk från fem arbetsdagar till gott och väl 2 arbetsdag, likaså kunde man hämta upp föregående års vagnsordning på tåget om man ville, tidsbesparingen var enorm. Däremot har systemet fortfarande brister i den operativa modulen, eftersom man där måste handknacka in förändringar i skyltningen och periodsätta förändringen. Järnvägsföretagens planerare har till kl. 15.00 vardagar på sig att göra en ändring som ska träda ikraft vid midnatt, å vill man göra nåt för helgen så måste det vara klart fredag 15.00. Därefter kan bara trafikcentralen informatörer göra ändringen, men de kan bara göra det ett dygn i taget om jag minns rätt.

    Det finns dock lösningar på alla ovanstående problem. RFID-läsare som läser av vagnsindividen och dess placering i tåget, koppla mot fordonsledningssystemet som sedan skickar vagnsordningen till skyltsystemet, inklusive slutdestination och mellandestination. Det krävs troligen en del handpåläggning på ett sådant system också men bara det att man kunde få vagnsordningen automatiserad vore värt mycket. En del operatörer har inte så avancerad fordonsledningssystem, så troligen behövs någon portal där man själv kan ändra. Sen skulle man ju önska sig att matrisskyltarna byttes ut mot LED-skyltar så man fick lite bättre upplösning och möjligheter att skriva saker. Teckenuppsättning och antal tecken per rad är begränsande, vagnsordningen på ett trettonvagnars nattåg får plats, men bara om man tar bort texten "LOK" t.ex.

    Som sagt, det finns att göra...
    Och som det inte vore nog med allt jobb som går åt kan det likväl bli fel. Tyskland framhålls ofta som förebild, men när jag var där för en tid sedan åkte jag med fyra olika tåg, två av dem kom "felvända".


  17. #17
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    9

    Sv: Logik i vagnsordningen

    I Mälartågen kommer vagnnummer inte spela någon roll: Någon barnfri 1.klass finns inte. Att avsluta dagen arbeten på sin medförda dator blir omöjligt.


  18. #18
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 742

    Sv: Logik i vagnsordningen

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Och som det inte vore nog med allt jobb som går åt kan det likväl bli fel. Tyskland framhålls ofta som förebild, men när jag var där för en tid sedan åkte jag med fyra olika tåg, två av dem kom "felvända".
    50% felvända tåg låter som extrem otur - eller så var det en dag med stora trafikstörningar!

    Men när tågen kommer med "omvänd vagnsordning" brukar det meddelas både i högtalare och på plattformsskyltarna. Förekom inte det?

    /TKO


  19. #19
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    11 092

    Sv: Logik i vagnsordningen

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    50% felvända tåg låter som extrem otur - eller så var det en dag med stora trafikstörningar!

    Men när tågen kommer med "omvänd vagnsordning" brukar det meddelas både i högtalare och på plattformsskyltarna. Förekom inte det?

    /TKO
    Det ena fallet var på långfredagen, det andra på påskdagen, mig veterligt förekom inga trafikstörningar. Inga uppgifter på vare sig plattformsskyltar eller via högtalare, vilket också vidimeras genom att vi inte precis var ensamma om att befinna oss i fel ände, det blev folkvandring när tåget kom.

    Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-07-05 klockan 16:02:28.

  20. #20
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 742

    Sv: Logik i vagnsordningen

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det ena fallet var på långfredagen, det andra på påskdagen, mig veterligt förekom inga trafikstörningar. Inga uppgifter på vare sig plattformsskyltar eller via högtalare, vilket också vidimeras genom att vi inte precis var ensamma om att befinna oss i fel ände, det blev folkvandring när tåget kom.
    Det är visst inte bara i fotboll det går utför med Tyskland!

    /TKO


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •