Så här står det just nu på deras hemsida:
Från Arlanda: OBS! Alla tåg är för närvarande inställda pga. tekniska problem Från Stockholm: OBS! Alla tåg är för närvarande inställda pga. tekniska problem
Vad har hänt?
Så här står det just nu på deras hemsida:
Från Arlanda: OBS! Alla tåg är för närvarande inställda pga. tekniska problem Från Stockholm: OBS! Alla tåg är för närvarande inställda pga. tekniska problem
Vad har hänt?
Senast redigerat av LasseE den 2018-07-03 klockan 07:57:38.
Nu står det "omfattande elfel": https://beta.railit.se/#
Frågan kvarstår: Vad har hänt?
Radio P4 Stockholm - "En kranbil har kört in i en kraftledning mellan Stäket och Rotebro. Tusentals är för tillfället utan ström."
Påverkar tydligen också tågtrafiken.
Enligt sl.se är det sedan kl 8.15 totalt trafikstopp Stockholm - Märsta / Uppsala, detta "på grund av omfattande elfel.". Arlanda express webbställe uppger att trafiken är helt inställd, och nyss kom det även på Trafikverkets webbplats ett "viktig meddelande" om störningar "På grund av ett omfattande strömavbrott ", enligt Trafikverket verkar det dock som om trafiken nu kommit igång men med förseningar.
Alltihop skulle enligt dn.se skall ett elavbrott ha inträffat i Järfälla efter att en kranbil kl 8.15 "körde in i en kraftledning" mellan Rotebro och Stäket. Radio P4 kopplade i sin sändning vid 9-tiden samman detta med järnvägens trafikstopp. Och kanske finns det ett samband; P4 uppgav att det en kort stund också varit strömlöst för hushåll i Sollentuna i samband med att man gjort omkopplingar. Men nog verkar det konstigt att järnvägen drabbas av ett långvarigt elavbrott på grund av en så begränsad händelse som detta med kranbilen. Det finns ju flera omformarstationer och transformatorstationer som matar järnvägen på sträckan Stockholm - Uppsala, och allt kan knappast vara beroende av en kraftledning i Järfälla-trakten.
Senast redigerat av Daniel Engström den 2018-07-03 klockan 08:32:37.
Kraftledningar brukar väl hänga mycket högre än kontaktledningar så hur bar man sig åt med kranbilen?
https://sverigesradio.se/sida/trafiken?id=2281757
Klockan 10:10 kom trafik igång igen.
Funderar på om det var längst ut på Nydalsvägen, vägen som omnämns i nyhetsrapporterna. Där finns en mindre kraftledning som en uppfälld kran kanske kan nå.
Nydalsvägen, Sollentuna
Ett utbyggt Häggvik är väl inte lika beroende av den ledningen som då när detta examensarbete redovisades 2012 - https://www.diva-portal.org/smash/ge...FULLTEXT01.pdf
Om Häggvik: "Byggstart: sommaren 2009, Klart: våren 2012 Omformarstationen i Häggvik byggs ut med 4 nya omriktare á 24 MVA,
ett nytt 70 kV trefasställverk samt nytt 15 kV enfasställverk."
Fast bra att ha.![]()
Det fanns för 5 - 10 år sedan en artikel i Tåg om elmatningen på den här sträckan, om jag minns rätt svarar omformar-/omriktarstationen i Häggvik mycket riktigt för en stor del av matningen, men huvudsakligen via direkt utmatning till kontaktledningen i Häggvikstrakten. En mindre del av den producerade effekten går sedan via den tydligen nedrivna 132-kV-ledningen norrut, till transformatorstationer någonstans i Arlandatrakten och i Uppsala. Sedan fortsätter 132 kV-ledningen norrut och matas även bland annat av en omformar- eller omriktarstation i Ockelbo. Detta borde innebära en ganska robust lösning, som klarar att lyftkranar river ner 132 kV-ledningar, såvida upplägget inte har ändrats sedan artikeln skrevs.
I massmedia nämndes under senare delen av förmiddagens trafikstopp att tågen skulle köra fram till nästa station och släppa av sina passagerare, men att detta skulle ta tid eftersom man var tvungen att köra mot signaler i stopp. Om detta stämmer verkar det snarare som avbrott i hjälpkraften, vilket ju blir ännu mer mystiskt eftersom den inte har något direkt samband med den nedrivna ledningen.
Det är väl inte säkert att det är 132 kV ledningens otillgänglighet i sig är det som är problemet. Saker kan ju ha gått sönder i omformarstationen i samband med olyckan eller så är 50Hz högspänningsnätet i Sollentuna delvis utslaget viket kanske gör att Häggviks omformarstation inte kan matas med den effekt som krävs?
Som jag skrev ovan - är det klarlagt att det bara är 132kV ledningen som är skadad och att ingenting i omformarstationen eller på 50Hz nätet är trasigt? En överledning mellan 132 kV ledningen och den parallella 50Hz hsp-ledningen borde kunna ställa till med en del oreda.
Hjälpkraften matas ju också från omformarstationen, så det stärker i så fall misstanken om att det är något fel på 50Hz sidan med i bilden. Signalställverken har normalt vis dubblerad matning med hjälpkraften som ordinarie nät och ortsnätet (den lokala elleverantören) som reservnät men på fyrspåret finns det två hjälpkraftledningar och då tror jag att den dubblerade matningen till signalställverken utgörs av de två hjälpkraftledningarna.
Senast redigerat av Daniel Engström den 2018-07-03 klockan 19:20:08.
Det har väl t ex inträffat att stora felströmmar tagit sig in i lågspänningskretsar via jordsidan och orsakat oreda...
Är det någon som vet riktigt vad som hänt? Den lilla kraftledningen som syns på bilden är järnvägens 132 kV, 16 2/3 Hz. Kan det ha varit så att den har blivit nedkörd, och orsakat en gräsbrand som spridit sig till ställverket som syns om man roterar bilden? Ställverket är en del av Vattenfalls transformatorstation 220/70 kV i Överby. Detta skulle i så fall förklara det omfattande avbrottet i 50 Hz nätet.