Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Kranbil har stoppat all tågtrafik Stockholm - Uppsala?

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    239

    Arlanda Express har ställt in trafiken

    Så här står det just nu på deras hemsida:

    Från Arlanda: OBS! Alla tåg är för närvarande inställda pga. tekniska problem Från Stockholm: OBS! Alla tåg är för närvarande inställda pga. tekniska problem

    Vad har hänt?

    Senast redigerat av LasseE den 2018-07-03 klockan 07:57:38.

  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    239

    Sv: Arlanda Express har ställt in trafiken

    Nu står det "omfattande elfel": https://beta.railit.se/#

    Frågan kvarstår: Vad har hänt?


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 582

    Sv: Arlanda Express har ställt in trafiken

    Citat Ursprungligen postat av LasseE Visa inlägg
    Nu står det "omfattande elfel": https://beta.railit.se/#

    Frågan kvarstår: Vad har hänt?
    Radio P4 Stockholm - "En kranbil har kört in i en kraftledning mellan Stäket och Rotebro. Tusentals är för tillfället utan ström."
    Påverkar tydligen också tågtrafiken.


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    273

    Kranbil har stoppat all tågtrafik Stockholm - Uppsala?

    Enligt sl.se är det sedan kl 8.15 totalt trafikstopp Stockholm - Märsta / Uppsala, detta "på grund av omfattande elfel.". Arlanda express webbställe uppger att trafiken är helt inställd, och nyss kom det även på Trafikverkets webbplats ett "viktig meddelande" om störningar "På grund av ett omfattande strömavbrott ", enligt Trafikverket verkar det dock som om trafiken nu kommit igång men med förseningar.

    Alltihop skulle enligt dn.se skall ett elavbrott ha inträffat i Järfälla efter att en kranbil kl 8.15 "körde in i en kraftledning" mellan Rotebro och Stäket. Radio P4 kopplade i sin sändning vid 9-tiden samman detta med järnvägens trafikstopp. Och kanske finns det ett samband; P4 uppgav att det en kort stund också varit strömlöst för hushåll i Sollentuna i samband med att man gjort omkopplingar. Men nog verkar det konstigt att järnvägen drabbas av ett långvarigt elavbrott på grund av en så begränsad händelse som detta med kranbilen. Det finns ju flera omformarstationer och transformatorstationer som matar järnvägen på sträckan Stockholm - Uppsala, och allt kan knappast vara beroende av en kraftledning i Järfälla-trakten.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    jul 2018
    Inlägg
    863

    Sv: Kranbil har stoppat all tågtrafik Stockholm - Uppsala?

    Citat Ursprungligen postat av Gunnar Ekeving Visa inlägg
    Men nog verkar det konstigt att järnvägen drabbas av ett långvarigt elavbrott på grund av en så begränsad händelse som detta med kranbilen. Det finns ju flera omformarstationer och transformatorstationer som matar järnvägen på sträckan Stockholm - Uppsala, och allt kan knappast vara beroende av en kraftledning i Järfälla-trakten.
    Det är väl bara Häggvik mellan Älvsjö och Uppsala, så om Häggvik är utslaget, då är det nog svårt att hålla uppe spänningen. Dessutom undrar jag om inte järnvägens 132 kV 16Hz matarledning går i den kraftledningsgatan som lastbilen körde in i.

    Senast redigerat av Daniel Engström den 2018-07-03 klockan 08:32:37.

  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 508

    Sv: Kranbil har stoppat all tågtrafik Stockholm - Uppsala?

    Kraftledningar brukar väl hänga mycket högre än kontaktledningar så hur bar man sig åt med kranbilen?


  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 886

    Sv: Kranbil har stoppat all tågtrafik Stockholm - Uppsala?

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Kraftledningar brukar väl hänga mycket högre än kontaktledningar så hur bar man sig åt med kranbilen?
    Man kan ju köra på en stolpe så att den viker sig?


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 582

    Sv: Kranbil har stoppat all tågtrafik Stockholm - Uppsala?

    https://sverigesradio.se/sida/trafiken?id=2281757

    Klockan 10:10 kom trafik igång igen.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 582

    Sv: Kranbil har stoppat all tågtrafik Stockholm - Uppsala?

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Kraftledningar brukar väl hänga mycket högre än kontaktledningar så hur bar man sig åt med kranbilen?
    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Man kan ju köra på en stolpe så att den viker sig?

    Funderar på om det var längst ut på Nydalsvägen, vägen som omnämns i nyhetsrapporterna. Där finns en mindre kraftledning som en uppfälld kran kanske kan nå.
    Nydalsvägen, Sollentuna


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 508

    Sv: Kranbil har stoppat all tågtrafik Stockholm - Uppsala?

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Funderar på om det var längst ut på Nydalsvägen, vägen som omnämns i nyhetsrapporterna. Där finns en mindre kraftledning som en uppfälld kran kanske kan nå.
    Nydalsvägen, Sollentuna
    Ja, med lite god vilja går det mesta att fixa.


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    jul 2018
    Inlägg
    863

    Sv: Kranbil har stoppat all tågtrafik Stockholm - Uppsala?

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Funderar på om det var längst ut på Nydalsvägen, vägen som omnämns i nyhetsrapporterna. Där finns en mindre kraftledning som en uppfälld kran kanske kan nå.
    Nydalsvägen, Sollentuna
    Å den lilla kraftledeningen med två trådar är järnvägens 132kV 16Hz ledning.


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 582

    Sv: Kranbil har stoppat all tågtrafik Stockholm - Uppsala?

    Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Å den lilla kraftledeningen med två trådar är järnvägens 132kV 16Hz ledning.
    Ett utbyggt Häggvik är väl inte lika beroende av den ledningen som då när detta examensarbete redovisades 2012 - https://www.diva-portal.org/smash/ge...FULLTEXT01.pdf
    Om Häggvik: "Byggstart: sommaren 2009, Klart: våren 2012 Omformarstationen i Häggvik byggs ut med 4 nya omriktare á 24 MVA,
    ett nytt 70 kV trefasställverk samt nytt 15 kV enfasställverk."
    Fast bra att ha.


  13. #13
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    273

    Sv: Kranbil har stoppat all tågtrafik Stockholm - Uppsala?

    Det fanns för 5 - 10 år sedan en artikel i Tåg om elmatningen på den här sträckan, om jag minns rätt svarar omformar-/omriktarstationen i Häggvik mycket riktigt för en stor del av matningen, men huvudsakligen via direkt utmatning till kontaktledningen i Häggvikstrakten. En mindre del av den producerade effekten går sedan via den tydligen nedrivna 132-kV-ledningen norrut, till transformatorstationer någonstans i Arlandatrakten och i Uppsala. Sedan fortsätter 132 kV-ledningen norrut och matas även bland annat av en omformar- eller omriktarstation i Ockelbo. Detta borde innebära en ganska robust lösning, som klarar att lyftkranar river ner 132 kV-ledningar, såvida upplägget inte har ändrats sedan artikeln skrevs.

    I massmedia nämndes under senare delen av förmiddagens trafikstopp att tågen skulle köra fram till nästa station och släppa av sina passagerare, men att detta skulle ta tid eftersom man var tvungen att köra mot signaler i stopp. Om detta stämmer verkar det snarare som avbrott i hjälpkraften, vilket ju blir ännu mer mystiskt eftersom den inte har något direkt samband med den nedrivna ledningen.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    jul 2018
    Inlägg
    863

    Sv: Kranbil har stoppat all tågtrafik Stockholm - Uppsala?

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Ett utbyggt Häggvik är väl inte lika beroende av den ledningen som då när detta examensarbete redovisades 2012
    Det är väl inte säkert att det är 132 kV ledningens otillgänglighet i sig är det som är problemet. Saker kan ju ha gått sönder i omformarstationen i samband med olyckan eller så är 50Hz högspänningsnätet i Sollentuna delvis utslaget viket kanske gör att Häggviks omformarstation inte kan matas med den effekt som krävs?


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    701

    Sv: Kranbil har stoppat all tågtrafik Stockholm - Uppsala?

    Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Det är väl inte säkert att det är 132 kV ledningens otillgänglighet i sig är det som är problemet. Saker kan ju ha gått sönder i omformarstationen i samband med olyckan eller så är 50Hz högspänningsnätet i Sollentuna delvis utslaget viket kanske gör att Häggviks omformarstation inte kan matas med den effekt som krävs?
    Enligt en artikel i Mitti ska det ha brunnit i ett ställverk efter nedrivningen.


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    jul 2018
    Inlägg
    863

    Sv: Kranbil har stoppat all tågtrafik Stockholm - Uppsala?

    Citat Ursprungligen postat av Gunnar Ekeving Visa inlägg
    Det fanns för 5 - 10 år sedan en artikel i Tåg om elmatningen på den här sträckan, om jag minns rätt svarar omformar-/omriktarstationen i Häggvik mycket riktigt för en stor del av matningen, men huvudsakligen via direkt utmatning till kontaktledningen i Häggvikstrakten. En mindre del av den producerade effekten går sedan via den tydligen nedrivna 132-kV-ledningen norrut, till transformatorstationer någonstans i Arlandatrakten och i Uppsala. Sedan fortsätter 132 kV-ledningen norrut och matas även bland annat av en omformar- eller omriktarstation i Ockelbo. Detta borde innebära en ganska robust lösning, som klarar att lyftkranar river ner 132 kV-ledningar, såvida upplägget inte har ändrats sedan artikeln skrevs.
    Som jag skrev ovan - är det klarlagt att det bara är 132kV ledningen som är skadad och att ingenting i omformarstationen eller på 50Hz nätet är trasigt? En överledning mellan 132 kV ledningen och den parallella 50Hz hsp-ledningen borde kunna ställa till med en del oreda.
    Citat Ursprungligen postat av Gunnar Ekeving Visa inlägg
    I massmedia nämndes under senare delen av förmiddagens trafikstopp att tågen skulle köra fram till nästa station och släppa av sina passagerare, men att detta skulle ta tid eftersom man var tvungen att köra mot signaler i stopp. Om detta stämmer verkar det snarare som avbrott i hjälpkraften, vilket ju blir ännu mer mystiskt eftersom den inte har något direkt samband med den nedrivna ledningen.
    Hjälpkraften matas ju också från omformarstationen, så det stärker i så fall misstanken om att det är något fel på 50Hz sidan med i bilden. Signalställverken har normalt vis dubblerad matning med hjälpkraften som ordinarie nät och ortsnätet (den lokala elleverantören) som reservnät men på fyrspåret finns det två hjälpkraftledningar och då tror jag att den dubblerade matningen till signalställverken utgörs av de två hjälpkraftledningarna.

    Senast redigerat av Daniel Engström den 2018-07-03 klockan 19:20:08.

  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 582

    Sv: Kranbil har stoppat all tågtrafik Stockholm - Uppsala?

    Citat Ursprungligen postat av Gunnar Ekeving Visa inlägg
    I massmedia nämndes under senare delen av förmiddagens trafikstopp att tågen skulle köra fram till nästa station och släppa av sina passagerare, men att detta skulle ta tid eftersom man var tvungen att köra mot signaler i stopp. Om detta stämmer verkar det snarare som avbrott i hjälpkraften, vilket ju blir ännu mer mystiskt eftersom den inte har något direkt samband med den nedrivna ledningen.
    Mera mystik. Ett avbrott i hjälpkraften klaras väl med batteridrift till signalerna i några timmars tid?


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 655

    Sv: Kranbil har stoppat all tågtrafik Stockholm - Uppsala?

    Det har väl t ex inträffat att stora felströmmar tagit sig in i lågspänningskretsar via jordsidan och orsakat oreda...


  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    425

    Sv: Kranbil har stoppat all tågtrafik Stockholm - Uppsala?

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Funderar på om det var längst ut på Nydalsvägen, vägen som omnämns i nyhetsrapporterna. Där finns en mindre kraftledning som en uppfälld kran kanske kan nå.
    Nydalsvägen, Sollentuna
    Är det någon som vet riktigt vad som hänt? Den lilla kraftledningen som syns på bilden är järnvägens 132 kV, 16 2/3 Hz. Kan det ha varit så att den har blivit nedkörd, och orsakat en gräsbrand som spridit sig till ställverket som syns om man roterar bilden? Ställverket är en del av Vattenfalls transformatorstation 220/70 kV i Överby. Detta skulle i så fall förklara det omfattande avbrottet i 50 Hz nätet.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •