Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Fel sorts kabel ?

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Fel sorts kabel ?

När man skulle uppdatera HNJ till System H så upptäckte man att man grävt ner fel sorts kabel längs banan.
    Vad var det egentligen som var fel med den kabeln man lagt ner?
    Vem var det som gjort bort sig?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Fel sorts kabel ?

För få ledare vill jag minnas, var väl också så att det var Trv som beställt fel kabel och entreprenören grävde ner vad man blev ålagd att göra

Peter Alsén
    diversearbetere inom Järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av USJKPAS Visa inlägg
    För få ledare vill jag minnas, var väl också så att det var Trv som beställt fel kabel och entreprenören grävde ner vad man blev ålagd att göra
    Lokföraren beskrev det inte riktig så.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Claes Lindman Visa inlägg
    När man skulle uppdatera HNJ till System H så upptäckte man att man grävt ner fel sorts kabel längs banan.
    Vad var det egentligen som var fel med den kabeln man lagt ner?
    Projektet genomfördes som en totalentreprenad, det innebär att totalentreprenören själv ska ta fram en detaljerad bygghandling utifrån ett övergripande underlag från beställaren. Nu var det så att av någon anledning så framgick det inte vilken kabeltyp som skulle användas av underlaget som totalentreprenören fått av beställaren. Så totalentreprenören föreslog en kabeltyp för beställaren som beställaren godkände.

Tidigare användes i sådana här sammanhang kabel typ ELAPL om signal byggde kabeln (linjekabel) och ECLALPLE om tele byggde kabeln (MOK). Nu har båda dessa kablar ersatts av ELLALPQBEU men totalentreprenören föreslog istället ELLALE eller ELLALPLE (jag kommer inte i håg exakt vilken), det är två varianter på lokaltelekabel av lite enklare uppbyggnad.

Om dessa lokaltelekablar står det så här i föreskriften:
    "På grund av begränsad störningsreduktion får den sammanhängande installationslängden inte överstiga 1 200 meter på eller intill elektrifierad bana.
    På ej elektrifierad bana kan installationslängden uppgå till maximalt 3 000 meter."

Det gick så långt att en som tillslut reagerade var besiktningsmannen som skulle ta anläggningen i bruk.

Citat Ursprungligen postat av Claes Lindman Visa inlägg
    Vem var det som gjort bort sig?
    Båda tycker jag, totalentreprenören föreslog en för enkel kabel och beställaren godkände förslaget.

Senast redigerat av Daniel Engström den 2018-07-03 klockan 07:36:09.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Båda tycker jag, totalentreprenören föreslog en för enkel kabel och beställaren godkände förslaget.
    Fast i och med att det är en totalentreprenad lär större delen av ansvaret för felet falla på entreprenören. Det är lite av idén med en totalare att beställaren inte ska behöva ha egen teknisk kompetens, och även om beställaren skulle ha det så är det totalentreprenören som har det främsta ansvaret för den lösning som används.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Eftersom det tydligen finns elektrifiering med i långtidsplanerna för bana, borde det ju i förutsättningarna stå att banan ska räknas som elektrifierad redan nu, för att sån här installation inte ska behöva göras om.
    Men lite taskigt läge tycker nog jag detta är för båda parter. Lär ju i vilket fall bli dyrt för båda.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Fast i och med att det är en totalentreprenad lär större delen av ansvaret för felet falla på entreprenören. Det är lite av idén med en totalare att beställaren inte ska behöva ha egen teknisk kompetens, och även om beställaren skulle ha det så är det totalentreprenören som har det främsta ansvaret för den lösning som används.
    Som fd konsult inom byggbranschen är jag väl närmast jävig - men min uppfattning är att totalisar sällan är bra! Sämre slutprodukt och sällan den kostnadsbesparing som man trodde sej kunna få. Man kan möjligtvis vinna tid - men är det värt de negativa faktorerna?

Nej projektera färdigt först och handla upp bygget sen - det är mitt testamente till dom som nu skall ta över!

/TKO

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Tidigare användes i sådana här sammanhang kabel typ ELAPL om signal byggde kabeln (linjekabel) och ECLALPLE om tele byggde kabeln (MOK). Nu har båda dessa kablar ersatts av ELLALPQBEU men totalentreprenören föreslog istället ELLALE eller ELLALPLE (jag kommer inte i håg exakt vilken), det är två varianter på lokaltelekabel av lite enklare uppbyggnad.
    Nu gjorde jag ju nästan samma fel som totalentreprenören och kollade inte upp kabeltyperna ordentligt. Den kabel som borde använts är ECLALPLE, dvs den kabeltyp som tele tagit fram. Det som ändrats på den kabeln på senare tid är att den inte längre innehåller några fyrskruvar och att den numera tillverkas med 15, 20, 30 eller 50 par, tidigare var det 22, 30 eller 50 par varav några alltså låg i fyrskruv som erbjöds. ELLALPQBEU är en flamskyddad variant av lokaltelekabeln.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Nu gjorde jag ju nästan samma fel som totalentreprenören och kollade inte upp kabeltyperna ordentligt. Den kabel som borde använts är ECLALPLE, dvs den kabeltyp som tele tagit fram. Det som ändrats på den kabeln på senare tid är att den inte längre innehåller några fyrskruvar och att den numera tillverkas med 15, 20, 30 eller 50 par, tidigare var det 22, 30 eller 50 par varav några alltså låg i fyrskruv som erbjöds. ELLALPQBEU är en flamskyddad variant av lokaltelekabeln.
    Välkomna till Svenskt Kabelforum!
    (även om jag inte varit elkonsult så tycker jag ändå det är hyfsat intressant...)

/TKO

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Välkomna till Svenskt Kabelforum!
    (även om jag inte varit elkonsult så tycker jag ändå det är hyfsat intressant...)

/TKO
    Nördarnas julafton, vad är väl fotboll mot några riktigt ovanliga kablar?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Nördarnas julafton, vad är väl fotboll mot några riktigt ovanliga kablar?
    Är det några som är nördar så är det väl fotbollsentusiaster som kan ta på sig de mest fruktansvärda hattar och liknande (fusk-vikinga-hjälmar t.ex.), fast de vet att de kan hamna på TV och sändas ut över hela världen.
    Vi tågintresserade är ju passiva jämfört med dem.

Jag är inte alls insatt i kablar, men jag tycker det var väldigt intressant att läsa Daniels beskrivning av hur det verkligen ligger till.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hellre tågnörd än fotbollsdåre.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •