Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: T19: Ändrat upplägg för Norrlandsnattågen

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    139

    T19: Ändrat upplägg för Norrlandsnattågen

    Enligt förslaget till T19 ser det ut som att nattågen till/från Norrland ändras i förhållande till nuläget. Såväl 91/92 och 93/94 går Stockholm-övre Norrland och 91/92 försvinner därmed från Västra stambanan. I gengäld så kommer Jämtlandstågen 71/72 att gå Göteborg-Jämtland. Dock utan att passera Stockholm. På nordgång blir färdvägen Göteborg-Hallsberg-Västerås-Sala-Krylbo-Storvik-Kilafors-Söderhamn-Sundsvall-Östersund-Duved. Jag har inte detaljkollat sydgång men det ser ut att vara något liknande. På så sätt slipper man problemen med getingmidjan och avstängning under sommarens högtrafik. På nordgång kan noteras att 92 och 72 har långa uppehåll i Sundsvall samtidigt. Troligen för utbyte av vagnar så att det blir direktvagnar även Stockholm-Jämtland respektive Göteborg-övre Norrland. En kreativ lösning.


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 826

    Sv: T19: Ändrat upplägg för Norrlandsnattågen

    Citat Ursprungligen postat av Anders Jansson Visa inlägg
    Enligt förslaget till T19 ser det ut som att nattågen till/från Norrland ändras i förhållande till nuläget. Såväl 91/92 och 93/94 går Stockholm-övre Norrland och 91/92 försvinner därmed från Västra stambanan. I gengäld så kommer Jämtlandstågen 71/72 att gå Göteborg-Jämtland. Dock utan att passera Stockholm. På nordgång blir färdvägen Göteborg-Hallsberg-Västerås-Sala-Krylbo-Storvik-Kilafors-Söderhamn-Sundsvall-Östersund-Duved. Jag har inte detaljkollat sydgång men det ser ut att vara något liknande. På så sätt slipper man problemen med getingmidjan och avstängning under sommarens högtrafik. På nordgång kan noteras att 92 och 72 har långa uppehåll i Sundsvall samtidigt.
    Troligen för utbyte av vagnar så att det blir direktvagnar även Stockholm-Jämtland respektive Göteborg-övre Norrland. En kreativ lösning.
    Om det blir som du antar, och det syns ju vara fullt tekniskt möjligt, så låter det väl mycket kreativt .
    Innebär då att vi skulle återfå kursvagnar , något som länge varit nästan försvunnet. Och Västerås kommer med på ett hörn , ska tåget då gå över Örebro eller Flen-Eskilstuna ?
    Och innebär att Kilafors-Söderhamn återfår reguljär persontrafik något som försvann 1971-01-01, även om det förstås inte blir någon lokal trafik.


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 365

    Sv: T19: Ändrat upplägg för Norrlandsnattågen

    Citat Ursprungligen postat av Anders Jansson Visa inlägg
    Enligt förslaget till T19 ser det ut som att nattågen till/från Norrland ändras i förhållande till nuläget. Såväl 91/92 och 93/94 går Stockholm-övre Norrland och 91/92 försvinner därmed från Västra stambanan. I gengäld så kommer Jämtlandstågen 71/72 att gå Göteborg-Jämtland. Dock utan att passera Stockholm. På nordgång blir färdvägen Göteborg-Hallsberg-Västerås-Sala-Krylbo-Storvik-Kilafors-Söderhamn-Sundsvall-Östersund-Duved. Jag har inte detaljkollat sydgång men det ser ut att vara något liknande. På så sätt slipper man problemen med getingmidjan och avstängning under sommarens högtrafik. På nordgång kan noteras att 92 och 72 har långa uppehåll i Sundsvall samtidigt. Troligen för utbyte av vagnar så att det blir direktvagnar även Stockholm-Jämtland respektive Göteborg-övre Norrland. En kreativ lösning.
    Ja, det stämmer att SJ begärt tåglägen på Kilafors-banan, vilket jag nämnde för ett tag sedan.
    Samma källa bekräftade även att det blir delning/växling i Sundsvall, vilket väl faktiskt förekom även för några år sedan (fast då var det nog bara att Jämtlandsdelen kopplades in i/ur Norrlandståget


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 826

    Sv: T19: Ändrat upplägg för Norrlandsnattågen

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Ja, det stämmer att SJ begärt tåglägen på Kilafors-banan, vilket jag nämnde för ett tag sedan.
    Samma källa bekräftade även att det blir delning/växling i Sundsvall, vilket väl faktiskt förekom även för några år sedan (fast då var det nog bara att Jämtlandsdelen kopplades in i/ur Norrlandståget
    Fördelarna är ju uppenbara. Nackdelar kan då vara att man inte längre kan ha gemensam platsbokning utan måste boka resenärerna specifikt i vagn från Göteborg respektive Stockholm.


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 365

    Sv: T19: Ändrat upplägg för Norrlandsnattågen

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Fördelarna är ju uppenbara. Nackdelar kan då vara att man inte längre kan ha gemensam platsbokning utan måste boka resenärerna specifikt i vagn från Göteborg respektive Stockholm.
    Och den andra nackdelen är att man riskerar större förseningar när ett av de två tågen är mycket försenat.
    Det påtalade ju Lars B J förut när man växlade i Sundsvall.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    61

    Sv: T19: Ändrat upplägg för Norrlandsnattågen

    Citat Ursprungligen postat av Anders Jansson Visa inlägg
    Enligt förslaget till T19 ser det ut som att nattågen till/från Norrland ändras i förhållande till nuläget. Såväl 91/92 och 93/94 går Stockholm-övre Norrland och 91/92 försvinner därmed från Västra stambanan. I gengäld så kommer Jämtlandstågen 71/72 att gå Göteborg-Jämtland. Dock utan att passera Stockholm. På nordgång blir färdvägen Göteborg-Hallsberg-Västerås-Sala-Krylbo-Storvik-Kilafors-Söderhamn-Sundsvall-Östersund-Duved. Jag har inte detaljkollat sydgång men det ser ut att vara något liknande. På så sätt slipper man problemen med getingmidjan och avstängning under sommarens högtrafik. På nordgång kan noteras att 92 och 72 har långa uppehåll i Sundsvall samtidigt. Troligen för utbyte av vagnar så att det blir direktvagnar även Stockholm-Jämtland respektive Göteborg-övre Norrland. En kreativ lösning.
    Spännande, och tack för din analys!

    Vilka avgångstider från Göteborg / Hallsberg / Stockholm / Sundsvall är det som skisseras i T19? (kan jag som privatperson läsa detta någonstans, eller måste man in i något låst system?)


  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    970

    Sv: T19: Ändrat upplägg för Norrlandsnattågen

    Citat Ursprungligen postat av Sluggern Visa inlägg
    Spännande, och tack för din analys!

    Vilka avgångstider från Göteborg / Hallsberg / Stockholm / Sundsvall är det som skisseras i T19? (kan jag som privatperson läsa detta någonstans, eller måste man in i något låst system?)
    Se lenke i mitt innlegg fra i går. Der er lenke til alle dokumenter.


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    970

    Sv: T19: Ändrat upplägg för Norrlandsnattågen

    Citat Ursprungligen postat av Sluggern Visa inlägg
    Spännande, och tack för din analys!

    Vilka avgångstider från Göteborg / Hallsberg / Stockholm / Sundsvall är det som skisseras i T19? (kan jag som privatperson läsa detta någonstans, eller måste man in i något låst system?)
    Her er lenken til Trafikverket sine sider vedrørende Tågplan 2019. Se Utkast tågplan 2019..

    https://www.trafikverket.se/for-dig-.../tagplan-2019/


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    118

    Sv: T19: Ändrat upplägg för Norrlandsnattågen

    Kan man se på vilka stationer man begärt få stanna? Hoppas tiderna blir bättre nu än tidigare, synd man måste åka till Västerås om man vill ta nattåget mot Jämtland.


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    970

    Sv: T19: Ändrat upplägg för Norrlandsnattågen

    Citat Ursprungligen postat av Anders Björk Visa inlägg
    Kan man se på vilka stationer man begärt få stanna? Hoppas tiderna blir bättre nu än tidigare, synd man måste åka till Västerås om man vill ta nattåget mot Jämtland.
    Til Västerås i fra hvor?


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 826

    Sv: T19: Ändrat upplägg för Norrlandsnattågen

    Citat Ursprungligen postat av Anders Björk Visa inlägg
    Kan man se på vilka stationer man begärt få stanna? Hoppas tiderna blir bättre nu än tidigare, synd man måste åka till Västerås om man vill ta nattåget mot Jämtland.
    Mja beror väl som sagt på varifrån du startar. Märk då att det verkar bli 4 relationer och tågdelar så både Jämtland och övre Norrland nås från både Stockholm och Göteborg. Resande från södra stambanan får ju göra ett byte .
    Tågkompaniet på sin tid hade ju förslag på att låta ett nattåg på Norrland utgå från Nässjö men vi fick nej på det när SJ hävdade sitt dåvarande monopol.


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    105

    Sv: T19: Ändrat upplägg för Norrlandsnattågen

    Citat Ursprungligen postat av Anders Jansson Visa inlägg
    Jag har inte detaljkollat sydgång men det ser ut att vara något liknande.
    Ser ut att gå Avesta-Krylbo - Fagersta - Frövi - Örebro på sydgång. Alltså inte över Sala - Västerås.


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    105

    Sv: T19: Ändrat upplägg för Norrlandsnattågen

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Och Västerås kommer med på ett hörn , ska tåget då gå över Örebro eller Flen-Eskilstuna ?
    Ser ut att bli över Örebro.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •