Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: T19 - Kapacitetsslöseri på VSB?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

T19 - Kapacitetsslöseri på VSB?

Kollade utkastet till T19 och morgonsnabbtågen från Göteborg till Stockholm. Hittade den här listan:

SJ400 G 5.45 CST 8:39 M-To (2:54)
    SJ402 G 5:50 CST 8:45 M-To (2:55)
    MTR2000 G 5:55 CST 9:04 M-O (3:09)
    MTR2022 G 6:00 CST 9:14 M-F (3:14)

Rent utbudsmässigt finns det knappast behov av tåg var femte minut, men hur är det med kapaciteten? Går tågen så långa att det inte räcker med ett från SJ och ett från MTR?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: T19 - Kapacitetsslöseri på VSB?

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Kollade utkastet till T19 och morgonsnabbtågen från Göteborg till Stockholm. Hittade den här listan:

SJ400 G 5.45 CST 8:39 M-To (2:54)
    SJ402 G 5:50 CST 8:45 M-To (2:55)
    MTR2000 G 5:55 CST 9:04 M-O (3:09)
    MTR2022 G 6:00 CST 9:14 M-F (3:14)

Rent utbudsmässigt finns det knappast behov av tåg var femte minut, men hur är det med kapaciteten? Går tågen så långa att det inte räcker med ett från SJ och ett från MTR?
    Jag ställde en liknande fråga för några år sedan varför SJ vardagar (kanske inte fredag) körde tåg både 5.55 och 6.00, och bägge var direkttåg, och fick svaret att 6.00 var multad och ändå blev fullbokad.

Efter det räknade jag lite på kapaciteten på SJ:s tåg kontra antalet flygstolar, och fann att det SJ körde på morgonen till och med 6.00 motsvarade vad SAS körde fram till cirka klockan 13-14.

I diskussionerna om höghastighetsbanor ifrågasätts ju om alla vill åka direkt mellan ändpunkterna, men på morgonen finns uppenbarligen ett stort sånt behov.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag ställde en liknande fråga för några år sedan varför SJ vardagar (kanske inte fredag) körde tåg både 5.55 och 6.00, och bägge var direkttåg, och fick svaret att 6.00 var multad och ändå blev fullbokad.

Efter det räknade jag lite på kapaciteten på SJ:s tåg kontra antalet flygstolar, och fann att det SJ körde på morgonen till och med 6.00 motsvarade vad SAS körde fram till cirka klockan 13-14.

I diskussionerna om höghastighetsbanor ifrågasätts ju om alla vill åka direkt mellan ändpunkterna, men på morgonen finns uppenbarligen ett stort sånt behov.
    Jag har oxå hört att SJs ena tåg ska vara multat, så SJ kanske behöver två avgångar. Men behöver MTR det? Det sägs att det går att multa tre X74or, har MTR planerat att köra fler än så totalt i de här tågen?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jag har oxå hört att SJs ena tåg ska vara multat, så SJ kanske behöver två avgångar. Men behöver MTR det? Det sägs att det går att multa tre X74or, har MTR planerat att köra fler än så totalt i de här tågen?
    Eller är det möjligen så att MTRs sena tåg gör något uppehåll? Fem minuter längre körtid antyder det.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Eller är det möjligen så att MTRs sena tåg gör något uppehåll? Fem minuter längre körtid antyder det.
    Enligt deras pressmeddelande har de exakt samma stopp på vägen, men jag har inte kollat i grafen om det stämmer.

Senast redigerat av abk den 2018-07-03 klockan 07:36:35.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vad grundar du det på? SJ och MTR har väl gjort en kommersiell bedömning av att de kan tjäna pengar på de avgångarna.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Enligt deras pressmeddelande har de exakt samma stopp på vägen, men jag har inte kollat i grafen om det stämmer.
    Efter att ha kollat i grafen så visade det sig att 2022 har ett extra stopp i Herrljunga som kostar 3 minuter, vilket gör att 10226 kan smita in mellan 2000 och 2022 i Katrineholm.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Johnny Visa inlägg
    Vad grundar du det på? SJ och MTR har väl gjort en kommersiell bedömning av att de kan tjäna pengar på de avgångarna.
    Utifrån de förutsättningar med avgifter som trafikverket har idag ja. Frågan är om inte trafikverket borde men sin banavgift premiera körandet med färre långa tåg istället för många korta för att göra hela systemet mindre störningskänsligt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Utifrån de förutsättningar med avgifter som trafikverket har idag ja. Frågan är om inte trafikverket borde men sin banavgift premiera körandet med färre långa tåg istället för många korta för att göra hela systemet mindre störningskänsligt.
    I SJs fall har jag fattat det som att man i så fall skulle behöva dubbel-multa (dvs tre enheter), om det ens är tekniskt möjligt har nog Trafikverket ingen plattform med den längden att erbjuda, i vart fall inte i Göteborg.

I MTRs fall gör det ena tåget ett uppehåll i Herrljunga, möjligen skulle högre banavgifter kunna styra det till att det blir tillräckligt mycket billigare med ett enda tågläge för dem, men då med nackdelen 10 minuters längre restid för de som annars skulle välja att åka utan uppehåll i Herrljunga, det borde kunna anses som en avvikelse från Trafikverkets uppdrag att se till samhällsekonomi.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •