Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Hastighetshöjning Eskilstuna-Flen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hastighetshöjning Eskilstuna-Flen

I nationell plan för infrastrukturen kan man läsa under rubriken trimningsåtgärder att det planeras för en höjning av hastigheten mellan Eskilstuna och Flen. Jag har letat efter ytterligare information om detta projekt, men utan resultat. Är det någon som vet något mer om detta? Vilken hastighet är aktuell, vilka åtgärder vidtas för att möjliggöra hastighetshöjningen (jag känner till att åtminstone spåren på sträckan är planerade att bytas i närtid)?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Hastighetshöjning Eskilstuna-Flen

Citat Ursprungligen postat av X12 Visa inlägg
    I nationell plan för infrastrukturen kan man läsa under rubriken trimningsåtgärder att det planeras för en höjning av hastigheten mellan Eskilstuna och Flen. Jag har letat efter ytterligare information om detta projekt, men utan resultat. Är det någon som vet något mer om detta? Vilken hastighet är aktuell, vilka åtgärder vidtas för att möjliggöra hastighetshöjningen (jag känner till att åtminstone spåren på sträckan är planerade att bytas i närtid)?
    Stämmer att det är spårbyte planerat (till nästa år), sedan behövs det tyvärr också en miljöprövning innan hastigheten kan höjas. Tror också att det behövs lite annan anpassning som görs under spårbytet, såsom ändrad rälsförhöjning, förlängda ringsträckor för vägskydd etc.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Stämmer att det är spårbyte planerat (till nästa år), sedan behövs det tyvärr också en miljöprövning innan hastigheten kan höjas. Tror också att det behövs lite annan anpassning som görs under spårbytet, såsom ändrad rälsförhöjning, förlängda ringsträckor för vägskydd etc.
    Vad är det som gör att miljöprövning behövs? Om det är bulleraspekten borde den behövas endast om också hastigheten för godståg skall höjas, eftersom godståg bullrar mycket mera än resandetåg. Skall hastigheten för godstågen höjas på sträckan?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Vad är det som gör att miljöprövning behövs? Om det är bulleraspekten borde den behövas endast om också hastigheten för godståg skall höjas, eftersom godståg bullrar mycket mera än resandetåg. Skall hastigheten för godstågen höjas på sträckan?
    Ja, du, det är inte alltid så lätt att begripa, men man skulle ju kunna testa din argumentation för att få igenom miljöprövningen. Jag är inte helt säker på att det skulle räcka.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Taget från åtgärdsbeskrivningen

"Beställningens omfattning :
    Beställningen omfattar skedena bygghandling för punkter 1, 2, 3 och 4 samt produktion
    punkterna 1, 2 och 4

1. Byta ut växel 232 samt förlänga befintligt mötesspår till minst 630 m från befintliga 603 m. Räl
    och slipers byts ut till enhetlig standard. Beskrivs i bifogad AKJ.

2. Anpassa spårgeometrin (rälsförhöjning) för höjd hastighet

3. Projektera för höjd hastighet. Beskrivs i AKJn för spårbytesprojektet, diarienr. TRV 2017/6994
    (se särskilda förutsättningar och samordning). I beställningen ingår även att upprätta en kalkyl
    för kvarstående arbeten för att genomföra hastighetshöjningen (signaltekniskt och ev.
    bullerkrav etc.)

4. Riv plattformar i Hållsta och Bälgviken. Beskrivs i AKJn för spårbytesprojektet, diarienr. TRV
    2017/6994 (se särskilda förutsättningar och samordning). Plankorsningen Norra Harsjön ska
    slopas."

Vet inte om det säger så mycket, men pengar för åtgärderna ligger 2018 för bygghandling och 2019 för alla punkter utom punkt 3

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg

Beställningen omfattar skedena bygghandling för punkter 1, 2, 3 och 4 samt produktion
    punkterna 1, 2 och 4

1. Byta ut växel 232 samt förlänga befintligt mötesspår till minst 630 m från befintliga 603 m. Räl

3. Projektera för höjd hastighet. Beskrivs i AKJn för spårbytesprojektet, diarienr. TRV 2017/6994
    (se särskilda förutsättningar och samordning). I beställningen ingår även att upprätta en kalkyl
    för kvarstående arbeten för att genomföra hastighetshöjningen (signaltekniskt och ev.
    bullerkrav etc.)

4. Riv plattformar i Hållsta och Bälgviken. Beskrivs i AKJn för spårbytesprojektet, diarienr. TRV
    2017/6994 (se särskilda förutsättningar och samordning). Plankorsningen Norra Harsjön ska
    slopas."

Vet inte om det säger så mycket, men pengar för åtgärderna ligger 2018 för bygghandling och 2019 för alla punkter utom punkt 3
    Det lär vara VR Infrapro som projekterar. Dom jag förstått ingår även att höja hastigheten i kurvan mellan Flen och Flens övre.

Medlem
    mar 2018

Det är mycket möjligt! Detta är den ursprungliga beställningen mellan Trafikverket Planering och Investering. Vad som blir slutprodukten får vi se.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg

punkterna 1, 2 och 4

bullerkrav etc.)

slopas."

Vet inte om det säger så mycket
    , men pengar för åtgärderna ligger 2018 för bygghandling och 2019 för alla punkter utom punkt 3
    Jo, punkten 4 tycker jag är kristallklar, även om den är lite tråkig, för en som klivit av ett tåg vid Harsjöns hållplats för en massa (51?) år sedan.
    Punkterna 2 och 3 begriper jag, men punkt 1 blir jag nyfiken på vid vilken trafikplats den växeln ligger.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Månsson Visa inlägg
    Det lär vara VR Infrapro som projekterar. Dom jag förstått ingår även att höja hastigheten i kurvan mellan Flen och Flens övre.
    Stämmer med min bild. Spår 3 i Flen kommer i sin helhet att höjas till 80 km/h, gissar att man försöker nå dithän även i kurvan mot Flens övre och dess anslutningsväxlar.

Medlem
    mar 2018

Oj, ser nu att det inte stod där

Hållsta är det det gäller!

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Gissningsvis blir väl inte hastighetshöjningen så stor. Inte direkt någon höghastighetsbana detta. Framför allt känns det väl som om man borde försöka få bort de Stax D-nedsättningar som finns (till 40 om jag minns rätt). Med UVEN-tågen kör man ju söderifrån i 80, sen en kurva i 70, därefter i 90 till halvägs mellen Bälgviken och Hållsta där det blir 120 en kort bit, till halvvägs mellan Hållsta och Skogstorp, där det blir 90 igen fram till infartskurvan i Eskilstuna där det blir 50, sen 40.
    Beträffande Flen, så har ju arbeten med att byta växlar i söder (väster) mot växlar för högre hastighet (idag 40). ganska stort arbete, eftersom växlarna blir betydligt längre och då kräver helt ny kabling. Dessutom blir det ju nya bryggor för kontaktledningen, eftersom denna också ändras avsevärt.
    Frågan är väl om det går att höja hastigheten nämnvärt i den ganska tvära kurvan (i norr/öster) upp till Flens Övre, men kanske 60 skulle funka.
    Min gissning är väl att höjning till 120 skulle kunna gå, efter spårbyte. Möjligen med undantag av de snävaste kurvorna.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Stämmer med min bild. Spår 3 i Flen kommer i sin helhet att höjas till 80 km/h, gissar att man försöker nå dithän även i kurvan mot Flens övre och dess anslutningsväxlar.
    Nja, i första skedet höjs inte sth över 80 över växlarna i östra änden. Men så snart man kommit in på spår 3 kommer man att få en SH80-grupp. Även växlarna i öster ska ju i några fall bytas men i den första etappen där ingår ingen hastighetshöjning utan det kommer i efterföljande etapp. Handlade häl om att snabbt få
    Fram bygghandling för växelbyte även i den änden och samordna banarbetstiderna.

Robert
    Ej längre aktiv

Ja, du, det är inte alltid så lätt att begripa, men man skulle ju kunna testa din argumentation för att få igenom miljöprövningen. Jag är inte helt säker på att det skulle räcka.
    Ett exempel: Det är fel STH på nedspår (Gä) - Sur men bara om man kör söderut! Man får bara 160 med överskridande men i linjeboken står det 200. Kör man på uppspår eller norrut på nedspår är det 200. Detta har nu dragits i långbänk och det ska utredas och det senaste jag hörde var att man måste utreda det som en kapacitetshöjande åtgärd och det är säkert en miljöprövning också. Bara för att hastigheten blivit fel på ett spår åt ena hållet...

Det är fan så man smäller av när allt ska vara så förbannat omöjligt på järnvägen. Därav min signatur...

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Ett exempel: Det är fel STH på nedspår (Gä) - Sur men bara om man kör söderut! Man får bara 160 med överskridande men i linjeboken står det 200. Kör man på uppspår eller norrut på nedspår är det 200. Detta har nu dragits i långbänk och det ska utredas och det senaste jag hörde var att man måste utreda det som en kapacitetshöjande åtgärd och det är säkert en miljöprövning också. Bara för att hastigheten blivit fel på ett spår åt ena hållet...

Det är fan så man smäller av när allt ska vara så förbannat omöjligt på järnvägen. Därav min signatur...
    Det är inte så enkelt som att det helt enkelt är ett ställverksfel, ungefär som det fel som sen många år finns i Bomansberget, där man ibland får restriktivt 10A i F-indikatorn, trotts att det ligger rakt igenom driftplatsen. Detta annonseras ju numera med en anmärkning i Körordern.

Ibland känns det ju som om Trafikverkets beslutsfattare inte har har varken sunt förnuft, tekniskt kunnande eller ens mod att ta självklara beslut. Eller så är man bara rädd att inte ha att göra, om man raskar av problemen utan att utreda i långbänk först.

Senast redigerat av Leif D den 2018-07-02 klockan 22:28:09.
    Tramtrain - Bildgalleri

Robert
    Ej längre aktiv

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Det är inte så enkelt som att det helt enkelt är ett ställverksfel, ungefär som det fel som sen många år finns i Bomansberget, där man ibland får restriktivt 10A i F-indikatorn, trotts att det ligger rakt igenom driftplatsen. Detta annonseras ju numera med en anmärkning i Körordern.

Ibland känns det ju som om Trafikverkets beslutsfattare inte har har varken sunt förnuft, tekniskt kunnande eller ens mod att ta självklara beslut. Eller så är man bara rädd att inte ha att göra, om man raskar av problemen utan att utreda i långbänk först.
    Nej jag tror inte något ställverk har med den hastighetsbalisen att göra. Problemet var att det fanns flera versioner på ritningen och en av versionerna hade fel hastighet...

Felet med Bom får vi nog leva med tills det blir ERTMS?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Månsson Visa inlägg
    Nja, i första skedet höjs inte sth över 80 över växlarna i östra änden. Men så snart man kommit in på spår 3 kommer man att få en SH80-grupp. Även växlarna i öster ska ju i några fall bytas men i den första etappen där ingår ingen hastighetshöjning utan det kommer i efterföljande etapp. Handlade häl om att snabbt få
    Fram bygghandling för växelbyte även i den änden och samordna banarbetstiderna.
    Aha, jag fattade det som att man skulle höja till 80 först när växlarna i båda ändar bytts.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

80 km/h i kurvan mellan Flen och Flens övre hade medfört att spåret hamnat utanför den befintliga banken. Tillslut lyckades man få till 50km/h i den nedre delen av kurvan och 60km/h i den övre delen samtidigt som maximalt bax blev 400mm. Mellan stambanan och spår 3 i norr blir det 70km/h pga. rälsförhöjningsöverskott i grenspåret på ytterbågsväxel 103a.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Tack till er signalare för initierade inlägg i ämnet!
    När är planerad inkoppling för dessa ändringar?

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Felet med Bom får vi nog leva med tills det blir ERTMS?
    Mja, inte jag då, men kanske ni andra... Annars till dess det felaktiga utgångskortet lägger ner helt. Ynkligt att inte komma till skott och åtgärda sånt.

Tramtrain - Bildgalleri

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av H.Andersson Visa inlägg
    Tack till er signalare för initierade inlägg i ämnet!
    När är planerad inkoppling för dessa ändringar?
    Efter spårbytet nästa sommar.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •