Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: SL pendeltåg från 2018-08-20

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

SL pendeltåg från 2018-08-20

Enligt uppdaterad linjetabell ändras följande jämfört med vårens trafik:
    Samtliga tåg som börjar med 129XX på vardagar slopas och blir 29XX och stannar även i Tullinge och Stuvsta med något justerade tider för stationerna Södertälje C-Huddinge som följd.
    Tåg som börjar på 122XX på vardagar slopas och tåg 22XX går dagligen.
    Tåg 2751, 2753, 2754 och 2756 förlängs till/från Södertälje C.

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Sv: SL pendeltåg från 2018-08-20

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Samtliga tåg som börjar med 129XX på vardagar slopas och blir 29XX och stannar även i Tullinge och Stuvsta med något justerade tider för stationerna Södertälje C-Huddinge som följd.
    Vad innebär det tidtabellsmässigt?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Låter intressant, men jag har svårt att tolka allt.
    De vår-tidtabeller jag har är nedladdade från Resplus i april och där hittar jag inga 129xx med udda nummer (alltså som skall ha gått i tabell 110B, dvs rullat i våras). På din beskrivning låter det som att snabbtåg blivit vanliga tåg, men jag trodde att det inte gick snabbtåg på Södertäljebanan i våras. Minns jag fel?
    Om jag missat något får du ange exempel på ett 129xx-tågnummer (och tid), samt hur många ungefär det rör sig om som ändras.

Var skulle 122xx-tågen ha gått? Kan du ge några tågnummer (och tid)?

Ang 2751 och 2753 så gick de väl i våras till Södertälje C resp Södertälje Hamn (april resp maj), medan i tidtabellen för hösten, publicerad i april, så skulle de tågen bara gå till Tumba, men enligt nya Resplus-linjetabellen skall de gå ända till Södertälje, dvs ingen försämring mot i våras (om jag nu fattat allt rätt).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tidtabellen från 20/8 är väl bara exakt detsamma som före midsommar...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    De vår-tidtabeller jag har är nedladdade från Resplus i april och där hittar jag inga 129xx med udda nummer (alltså som skall ha gått i tabell 110B, dvs rullat i våras). På din beskrivning låter det som att snabbtåg blivit vanliga tåg, men jag trodde att det inte gick snabbtåg på Södertäljebanan i våras. Minns jag fel?
    Om jag missat något får du ange exempel på ett 129xx-tågnummer (och tid), samt hur många ungefär det rör sig om som ändras.

Ang 2751 och 2753 så gick de väl i våras till Södertälje C resp Södertälje Hamn (april resp maj), medan i tidtabellen för hösten, publicerad i april, så skulle de tågen bara gå till Tumba, men enligt nya Resplus-linjetabellen skall de gå ända till Södertälje, dvs ingen försämring mot i våras (om jag nu fattat allt rätt).
    2751 och 2753 gick fram till sista veckan i april till Södertälje C, men när avstängningen Södertälje H- Södertälje C drog igång så vände dem i Tumba istället eftersom kapaciteten i Hamn är begränsad..

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Björn Lövdahl Visa inlägg
    Tidtabellen från 20/8 är väl bara exakt detsamma som före midsommar...
    Det sades redan i början av året från trafiklandstingsrådet, efter stora skip-stop-protester, att man skulle stryka införandet av sådant mellan Stockholm och Södertälje.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Det sades redan i början av året från trafiklandstingsrådet, efter stora skip-stop-protester, att man skulle stryka införandet av sådant mellan Stockholm och Södertälje.
    Logiken var att "eftersom det blev sånt liv i Sollentuna (och Solna) så skippar vi alla skip-stop-tåg, även dom som var tänkta att gå till Södertälje...." Genomtänkt? Nja. Klokt? Kanske - det är ju valår!

/TKO

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Enklast är väl att du laddar hem aktuell version av tabell 110D och jämför själv?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Enklast är väl att du laddar hem aktuell version av tabell 110D och jämför själv?
    Fast nu klarade jag inte av att hitta alla, plus att min kopia på hur det var planerat i våras kanske inte är samma som det underlag du utgått från, så därför bad jag om hjälp att förstå det du hade skrivit.
    Självklart tittade jag i den 110 D som nyligen publicerats, men där är ju svårt att se förändringar.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Fast nu klarade jag inte av att hitta alla, plus att min kopia på hur det var planerat i våras kanske inte är samma som det underlag du utgått från, så därför bad jag om hjälp att förstå det du hade skrivit.
    Självklart tittade jag i den 110 D som nyligen publicerats, men där är ju svårt att se förändringar.
    Jag har inget annat underlag än ändringsanmärkningen till linjetabellen som citeras i mitt inledande inlägg. Och jag har (ännu) inte gjort någon ingående analys av ändringen.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag har inget annat underlag än ändringsanmärkningen till linjetabellen som citeras i mitt inledande inlägg. Och jag har (ännu) inte gjort någon ingående analys av ändringen.
    Aha, då förstår jag. Det är alltså inte alls din egen analys, utan SL:s/Samtrafikens, och den jämför väl inte med trafiken i mars eller maj, utan den jämför med hur man tänkte i våras att trafiken skulle rulla i höst, mot hur man nu tänker att trafiken skall rulla i höst.

Alla kommentarer gäller alltså tabell 110D, Uppsala/Märsta-Södertälje. Nedan har jag bara kollat på sydgång.
    Så, 129xx-tågen (i högtrafik morgon och em, från Upplands Väsby) som skulle varit snabbtåg söder om City blir stopptåg, och kallas 29xx.
    Och 122xx-tågen (i högtrafik eftermiddag, från Uppsala) som skulle varit snabbtåg söder om City blir stopptåg, och kallas 22xx.
    Och 2751 och 2753 skulle i höst bara gå Märsta-Tumba, men kan nu gå till Södertälje. Säkert en följd av att tåget efter är 122xx-tåg som kommer att anlända 3 min senare till Södertälje som ett 22xx (enligt ovan) och därför blir det en bättre lucka emellan.

Så, ändringarna verkar vara detta att inga snabbtåg söder om City mot Södertälje, som kommunicerades redan i vintras av Tamsons, plus en konsekvensändring.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Logiken var att "eftersom det blev sånt liv i Sollentuna (och Solna) så skippar vi alla skip-stop-tåg, även dom som var tänkta att gå till Södertälje...." Genomtänkt? Nja. Klokt? Kanske - det är ju valår!

/TKO
    Synnerligen klokt eftersom upplägget med expresståg och stopptåg medfört väldigt dålig regularitet. Detta drabbar främst resenärer vid de stationer där expresstågen inte stannar. Förseningar på grund av spårspring, infrastrukturfel och annat medför att tågen på en viss linje klumpar ihop sig, och mellan dessa kluster av stopptåg är det långa tågfria intervaller. Störningarna efter ett stopp t ex i Södertäljetrakten brukar också hålla i sig resten av dygnet.

T ex för några veckor sedan var det något problem under dagen, och när jag åkte hem från jobbet på kvällen tog jag avsiktligt det sista tåget i ett kluster av norrgående stopptåg. När jag steg av i Ulriksdal annonserades där att nästa tåg skulle gå om 43 minuter (givetvis följt av ytterligare tåg några minuter senare).

När jag nu kollar tiderna från Ulriksdal mot Upplands Väsby (-Uppsala) kan jag se att det går tåg om 20, 23, 26, 32, 43 och 51 minuter. Inte svårt att gissa att närmast föregående tåg sannolikt gick minst en halvtimme innan det som går om 20 minuter, och att det efter tåget om 51 minuter sannolikt blir ytterligare en halvtimme utan stopptåg. Och detta beroende på det totalstopp som var ungefär kl 8 - 10

Senast redigerat av Gunnar Ekeving den 2018-07-03 klockan 13:55:02.

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Aha, då förstår jag. Det är alltså inte alls din egen analys, utan SL:s/Samtrafikens, och den jämför väl inte med trafiken i mars eller maj, utan den jämför med hur man tänkte i våras att trafiken skulle rulla i höst, mot hur man nu tänker att trafiken skall rulla i höst.

Alla kommentarer gäller alltså tabell 110D, Uppsala/Märsta-Södertälje. Nedan har jag bara kollat på sydgång.
    Så, 129xx-tågen (i högtrafik morgon och em, från Upplands Väsby) som skulle varit snabbtåg söder om City blir stopptåg, och kallas 29xx.
    Och 122xx-tågen (i högtrafik eftermiddag, från Uppsala) som skulle varit snabbtåg söder om City blir stopptåg, och kallas 22xx.
    Och 2751 och 2753 skulle i höst bara gå Märsta-Tumba, men kan nu gå till Södertälje. Säkert en följd av att tåget efter är 122xx-tåg som kommer att anlända 3 min senare till Södertälje som ett 22xx (enligt ovan) och därför blir det en bättre lucka emellan.

Så, ändringarna verkar vara detta att inga snabbtåg söder om City mot Södertälje, som kommunicerades redan i vintras av Tamsons, plus en konsekvensändring.
    Hur berörs linje 42X, dvs Nynäshamn-Märsta?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Hur berörs linje 42X, dvs Nynäshamn-Märsta?
    Nu handlade trådstarten om vilken information Samtrafiken publicerat i samband med att en ny linjetabell publicerats på Resrobot Tidtabeller, och där ändringen alltså är jämfört med en tidigare utgåva av samma tidtabell (i detta fall 110D, som gäller från augusti).

Om jag omfomulerar din fråga till: Vad är de senaste ändringarna som gjorts i tabell 111C (från 20 augusti alltså), så om man i huvudmenyn klickar på datumet för senaste ändring (längst ut till höger) så visas följande:
    2018-05-22 Samtliga tåg som tidigare haft slut- eller startstation Krigslida förlängs till/från Tungelsta. Följande tåg som tidigare vänt i Västerhaninge förlängs till/från Tungelsta: M-F: 2572, 2574, 2805, 2807, 2809 L,SoH: 2564, 2566, 2817

Så, ännu är inga andra ändringar jämfört med den ursprungliga hösttidtabellen gjorda (och det kanske inte kommer några heller).
    Och alltså fortsätter t.v. tågen till Nynäshamn även i höst att gå som snabbtåg på vardagar.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •