Ursprungligen postat av
Ulf Broman
Aha, då förstår jag. Det är alltså inte alls din egen analys, utan SL:s/Samtrafikens, och den jämför väl inte med trafiken i mars eller maj, utan den jämför med hur man tänkte i våras att trafiken skulle rulla i höst, mot hur man nu tänker att trafiken skall rulla i höst.
Alla kommentarer gäller alltså tabell 110D, Uppsala/Märsta-Södertälje. Nedan har jag bara kollat på sydgång.
Så, 129xx-tågen (i högtrafik morgon och em, från Upplands Väsby) som skulle varit snabbtåg söder om City blir stopptåg, och kallas 29xx.
Och 122xx-tågen (i högtrafik eftermiddag, från Uppsala) som skulle varit snabbtåg söder om City blir stopptåg, och kallas 22xx.
Och 2751 och 2753 skulle i höst bara gå Märsta-Tumba, men kan nu gå till Södertälje. Säkert en följd av att tåget efter är 122xx-tåg som kommer att anlända 3 min senare till Södertälje som ett 22xx (enligt ovan) och därför blir det en bättre lucka emellan.
Så, ändringarna verkar vara detta att inga snabbtåg söder om City mot Södertälje, som kommunicerades redan i vintras av Tamsons, plus en konsekvensändring.