Innehållet i
den här artikeln från Skånska Dagbladet får jag inte ihop...
Under gårdagen (1/7) var det ju störningar på södra stambanan efter att ett godståg börjat brinna under färd och man fick stänga av någonstans mellan Nässjö och Alvesta.
Men så läser jag i tidningen:
»Resenärer som klev på tåget vid lunchtid i Stockholm och skulle resa mot Malmö sitter fortfarande fast på tåget. Tåget kör nu från Alvesta till Göteborg, för att sedan köra tillbaka till Alvesta igen och till sist mot Malmö.«
Hur kom tåget till Alvesta från första början, om nu störningen var norrom Alvesta och tåget kom från norr?
Det talas om ett annat tåg också i artikeln så jag trodde först att de hade blandat ihop dem, men så nämner man specifikt tåget från Stockholm igen lite senare:
»Sedan klockan 22 kör tågen åter igen genom Nässjö. Det är den troliga förklaringen till att tåget från Stockholm vänder tillbaka till Alvesta, menar Linda Edström. Man anser att det går snabbare än att fullfölja omledningen, säger hon.«
Så tåget från Stockholm kommer till Alvesta, skickas upp till Göteborg för att gå västkustbanan ner till Malmö, men skickas sedan åter till Alvesta för att köra den vanliga vägen ner. Allt pga en störning norr om Alvesta. Jag får inte ihop det. De måste ju rimligen mena tåget TILL Stockholm. Eller?
Fast samtidigt nämner de specifikt ett tåg från Malmö till Stockholm, som har ungefär samma problem:
»Motsvarande sträcka skulle det snabbtåg som lämnade Malmö central 13.05 köra. Tåget skulle varit framme i Stockholm 17.38, men är nu istället beräknat att ankomma Stockholms södra klockan 00.35, en försening på närmare sju timmar.«
Total förvirring från min sida.
Som lök på laxen läser jag följande:
»Inifrån tåget kommer rapporter om överfulla vagnar och att sittplatserna inte täcker till alla på den mardrömslånga resan.«
Överfulla vagnar och sittplatser som inte räcker till – på ett tåg som väl kräver sittplatsreservation..? Har man ställt in något tåg som inte nämns, och så har resenärerna på detta fått kliva på det omledda tåget?
/
Kiwi