Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Märkliga tidningsuppgifter

Märkliga tidningsuppgifter

Innehållet i den här artikeln från Skånska Dagbladet får jag inte ihop...

Under gårdagen (1/7) var det ju störningar på södra stambanan efter att ett godståg börjat brinna under färd och man fick stänga av någonstans mellan Nässjö och Alvesta.

Men så läser jag i tidningen:

»Resenärer som klev på tåget vid lunchtid i Stockholm och skulle resa mot Malmö sitter fortfarande fast på tåget. Tåget kör nu från Alvesta till Göteborg, för att sedan köra tillbaka till Alvesta igen och till sist mot Malmö.«

Hur kom tåget till Alvesta från första början, om nu störningen var norrom Alvesta och tåget kom från norr?

Det talas om ett annat tåg också i artikeln så jag trodde först att de hade blandat ihop dem, men så nämner man specifikt tåget från Stockholm igen lite senare:

»Sedan klockan 22 kör tågen åter igen genom Nässjö. Det är den troliga förklaringen till att tåget från Stockholm vänder tillbaka till Alvesta, menar Linda Edström. Man anser att det går snabbare än att fullfölja omledningen, säger hon.«

Så tåget från Stockholm kommer till Alvesta, skickas upp till Göteborg för att gå västkustbanan ner till Malmö, men skickas sedan åter till Alvesta för att köra den vanliga vägen ner. Allt pga en störning norr om Alvesta. Jag får inte ihop det. De måste ju rimligen mena tåget TILL Stockholm. Eller?

Fast samtidigt nämner de specifikt ett tåg från Malmö till Stockholm, som har ungefär samma problem:

»Motsvarande sträcka skulle det snabbtåg som lämnade Malmö central 13.05 köra. Tåget skulle varit framme i Stockholm 17.38, men är nu istället beräknat att ankomma Stockholms södra klockan 00.35, en försening på närmare sju timmar.«

Total förvirring från min sida.

Som lök på laxen läser jag följande:

»Inifrån tåget kommer rapporter om överfulla vagnar och att sittplatserna inte täcker till alla på den mardrömslånga resan.«

Överfulla vagnar och sittplatser som inte räcker till – på ett tåg som väl kräver sittplatsreservation..? Har man ställt in något tåg som inte nämns, och så har resenärerna på detta fått kliva på det omledda tåget?

/ Kiwi

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Märkliga tidningsuppgifter

Citat Ursprungligen postat av SwedishKiwi Visa inlägg

Under gårdagen (1/7) var det ju störningar på södra stambanan efter att ett godståg börjat brinna under färd och man fick stänga av någonstans mellan Nässjö och Alvesta.

»Resenärer som klev på tåget vid lunchtid i Stockholm och skulle resa mot Malmö sitter fortfarande fast på tåget. Tåget kör nu från Alvesta till Göteborg, för att sedan köra tillbaka till Alvesta igen och till sist mot Malmö.«

Hur kom tåget till Alvesta från första början, om nu störningen var norrom Alvesta och tåget kom från norr?

Det talas om ett annat tåg också i artikeln så jag trodde först att de hade blandat ihop dem, men så nämner man specifikt tåget från Stockholm igen lite senare:

»Sedan klockan 22 kör tågen åter igen genom Nässjö. Det är den troliga förklaringen till att tåget från Stockholm vänder tillbaka till Alvesta, menar Linda Edström. Man anser att det går snabbare än att fullfölja omledningen, säger hon.«

Så tåget från Stockholm kommer till Alvesta, skickas upp till Göteborg för att gå västkustbanan ner till Malmö, men skickas sedan åter till Alvesta för att köra den vanliga vägen ner. Allt pga en störning norr om Alvesta. Jag får inte ihop det. De måste ju rimligen mena tåget TILL Stockholm. Eller?

Fast samtidigt nämner de specifikt ett tåg från Malmö till Stockholm, som har ungefär samma problem:

»Motsvarande sträcka skulle det snabbtåg som lämnade Malmö central 13.05 köra. Tåget skulle varit framme i Stockholm 17.38, men är nu istället beräknat att ankomma Stockholms södra klockan 00.35, en försening på närmare sju timmar.«

»Inifrån tåget kommer rapporter om överfulla vagnar och att sittplatserna inte täcker till alla på den mardrömslånga resan.«

Överfulla vagnar och sittplatser som inte räcker till – på ett tåg som väl kräver sittplatsreservation..? Har man ställt in något tåg som inte nämns, och så har resenärerna på detta fått kliva på det omledda tåget?

/ Kiwi
    Korrigera så här: Resenärer som klev på tåget vid lunchtid i Stockholm och skulle resa mot Malmö sitter fortfarande fast på tåget. Tåget kör nu från Nässjö till Göteborg, för att sedan köra tillbaka till Alvesta igen och till sist mot Malmö.

och

Sedan klockan 22 kör tågen åter igen genom Nässjö. Det är den troliga förklaringen till att tåget från Stockholm vänder tillbaka till Nässjö, menar Linda Edström. Man anser att det går snabbare än att fullfölja omledningen, säger hon.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Korrigera så här: Resenärer som klev på tåget vid lunchtid i Stockholm och skulle resa mot Malmö sitter fortfarande fast på tåget. Tåget kör nu från Nässjö till Göteborg, för att sedan köra tillbaka till Alvesta igen och till sist mot Malmö.

och

Sedan klockan 22 kör tågen åter igen genom Nässjö. Det är den troliga förklaringen till att tåget från Stockholm vänder tillbaka till Nässjö, menar Linda Edström. Man anser att det går snabbare än att fullfölja omledningen, säger hon.
    Kunde de inte leta upp ett diesellok som drar tåg från Nässjö till Värnamo, istället för att köra Nässjö–Falköping–Göteborg–Borås–Värn amo, eller åtminstone köra Nässjö–Falköping–Herljunga–Borås–Värn amo.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-07-02 klockan 07:26:07.

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Så här skrev jag häromdagen:

Om det blir generalknas på Södra Stambanan söder om Nässjö. Vad gör man då? Visst ska man elektrifiera Y:et i framtiden och då kan man köra Nässjö-Alvesta den vägen och söder om Alvesta via BKB. HNJ söder om Värnamo då?

Nej, sådant händer aldrig ... Jag skulle nog se elektrifiering av Y:et som ett angeläget projekt, inte bara på egna meriter utan även strategiskt.

Senast redigerat av /jes den 2018-07-02 klockan 07:43:57.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ytterligare två alternativ:

1. SJ går samman med Green Cargo och förser sig dessutom med ett antal strategiskt utplacerade generatorvagnar.

2. Regeländringar genomförs i syfte att möjliggöra för alla järnvägsföretag att med kort varsel låna fordon och förare av varandra.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Om jag fattat det hela rätt stod samtliga tåg vid plattformar och de som ville ordna resa själv därifrån kunde göra det.

Många inlägg på SJ Facebooksida också. Om utlovade minibussar som inte finns och stängda väntsalar. En resenärs berättelse här.

Här ett annat inlägg:

"Ett helt fång med rosor vill jag ge till tågvärden på 12:04-tåget från Malmö till Stockholm. Han har varit fantastisk på att ge oss information hela vägen, även när han inte haft någon. Flera gånger under eftermiddagen och kvällen har han gjort det lilla extra som betyder så mycket för oss resenärer. Han har verkligen varit en del av vår upplevelse denna långa resdag. Extra roligt att han pekade ut timmertåget i Nässjö som orsakat all röra. Ett leende spred sig i vagnen ☺"

Senast redigerat av Ville den 2018-07-02 klockan 10:58:40.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

/ Kiwi
    Möjligen kan ju det jag skrev i det länkade inlägget bringa en del klarhet...
    https://www.postvagnen.com/sjk-forum...0214#post20214

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Om jag fattat det hela rätt stod samtliga tåg vid plattformar och de som ville ordna resa själv därifrån kunde göra det.

Många inlägg på SJ Facebooksida också. Om utlovade minibussar som inte finns och stängda väntsalar. En resenärs berättelse här.

Här ett annat inlägg:

"Ett helt fång med rosor vill jag ge till tågvärden på 12:04-tåget från Malmö till Stockholm. Han har varit fantastisk på att ge oss information hela vägen, även när han inte haft någon. Flera gånger under eftermiddagen och kvällen har han gjort det lilla extra som betyder så mycket för oss resenärer. Han har verkligen varit en del av vår upplevelse denna långa resdag. Extra roligt att han pekade ut timmertåget i Nässjö som orsakat all röra. Ett leende spred sig i vagnen ☺"
    Ett till om samma tåg: "Tåg 20536. Han som hade hand om oss fram till Linköping förtjänar verkligen något extra som han slet ombord i så många timmar! Superbra utrop både på engelska och svenska och verkligen mån om att hjälpa alla på bästa sätt! Tror att han heter Alexander. 👌✨"

Tåg 20536 bör ha varit det tåg som hamnade närmast olyckståget. 20538 var i Lammhult skrev någon, så 20536 kanske fick vända i Sävsjö och köra Götaland runt för att komma till Nässjö!

Senast redigerat av Ville den 2018-07-02 klockan 14:25:02.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Kunde de inte leta upp ett diesellok som drar tåg från Nässjö till Värnamo, istället för att köra Nässjö–Falköping–Göteborg–Borås–Värn amo, eller åtminstone köra Nässjö–Falköping–Herljunga–Borås–Värn amo.
    Om så vore, hur ordna el till belysning, ventilation m m i X2-tåg?

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Om så vore, hur ordna el till belysning, ventilation m m i X2-tåg?
    Skulle väl gå bra Värnamo - Nässjö, det är bara 81 km. Finns ju X2-sätt, som går hela vägen Malmö - Stockholm, och åter, utan AC och ventilation i enstaka vagn. Att köra resandetåg med godslok och godsförare lär väl innebära en del regler att ta hänsyn till, så det kanske faller på detta. Men visst hade sammansättningen MZ + X2 varit kul.

Senast redigerat av Lennart Carlsson den 2018-07-02 klockan 16:16:12.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •