Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Stark kritik i Borås Tidning om Trafikverkets sölande med järnvägsbyggandet

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    433

    Stark kritik i Borås Tidning om Trafikverkets sölande med järnvägsbyggandet

    Tidningen gick hårt ut i fredags om planering av järnväg och byggandet. Jämförelse med andra länders planering och byggtid.
    Hoppas länken inte är låst då jag är inloggad och inte enkelt kan se det.

    http://www.bt.se/ledare/naslund-varf...ta-25-ar-till/


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 125

    Sv: Stark kritik i Borås Tidning om Trafikverkets sölande med järnvägsbyggandet

    Citat Ursprungligen postat av Ingeville Visa inlägg
    Tidningen gick hårt ut i fredags om planering av järnväg och byggandet. Jämförelse med andra länders planering och byggtid.
    Hoppas länken inte är låst då jag är inloggad och inte enkelt kan se det.

    http://www.bt.se/ledare/naslund-varf...ta-25-ar-till/
    Den går att läsa. Ledare brukar inte tas betalt för.

    Man kan hålla med att det tar lång tid. Första förstudien för sträckan Mölnlycke-Bollebygd verkar ha varit klar 2007.

    Å andra sidan jämför de med Rail Baltica som också tar tid (politiskt beslut om att bygga den 2001, och har inte byggstartats på riktigt ännu, mer än upprustning av del som tills vidare bara ska upprustas.


  3. #3
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Sv: Stark kritik i Borås Tidning om Trafikverkets sölande med järnvägsbyggandet

    Citat Ursprungligen postat av Ingeville Visa inlägg
    Tidningen gick hårt ut i fredags om planering av järnväg och byggandet. Jämförelse med andra länders planering och byggtid.
    Hoppas länken inte är låst då jag är inloggad och inte enkelt kan se det.

    http://www.bt.se/ledare/naslund-varf...ta-25-ar-till/
    Tror inte detta är extremt för bara Trafikverket. Svensk planprocess och överklagande i demokratisk vansinnesanda sätter ordentligt stopp för effektivt byggande i hela landet.
    Inget blir gjort och allt kostar otroliga pengar. Allt för att Sverige ska vara så duktigt och så demokratiskt...


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 822

    Sv: Stark kritik i Borås Tidning om Trafikverkets sölande med järnvägsbyggandet

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Tror inte detta är extremt för bara Trafikverket. Svensk planprocess och överklagande i demokratisk vansinnesanda sätter ordentligt stopp för effektivt byggande i hela landet.
    Inget blir gjort och allt kostar otroliga pengar. Allt för att Sverige ska vara så duktigt och så demokratiskt...
    Javisst, det här är ju en orsak till att vi har bostadsbrist och samtidigt extrema priser för nybyggen , runt 40% dyrare än jämförbara EU-länder. Och nu börjar även affärslokaler slå i taket och företag överväger att flytta utomlands av den anledningen. Och Trv har ju bara att följa regelverken , dom är många.
    Och måhända lite o.t men min egen lägenhet kostade 1971 omräknat till dagens penningvärde 11000kr/m2 att bygga , i dag gäller mångdubbla priset.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 125

    Sv: Stark kritik i Borås Tidning om Trafikverkets sölande med järnvägsbyggandet

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Tror inte detta är extremt för bara Trafikverket. Svensk planprocess och överklagande i demokratisk vansinnesanda sätter ordentligt stopp för effektivt byggande i hela landet.
    Inget blir gjort och allt kostar otroliga pengar. Allt för att Sverige ska vara så duktigt och så demokratiskt...
    Det tar tid även i andra länder. Fehmarnbälttunneln undertecknades av transportministrarna 2008. 2013 färdigställdes en miljökonsekvensbeskrivning som godkändes i Danmark 2015 men avvisades i Tyskland eftersom lagen hunnit ändras under tiden. En ny lämnades in 2016 och den förväntas godkännas 2018 eller 2019 om inte lagen ändras igen, och man räknar med två år i domstol eftersom motståndare, bland annat boende i närheten sagt sig vilja överklaga.

    Snabbt går det i diktaturer om diktatorn vill, åtminstone den politiska delen. Sedan kan byggena strula.


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    433

    Sv: Stark kritik i Borås Tidning om Trafikverkets sölande med järnvägsbyggandet

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det tar tid även i andra länder. Fehmarnbälttunneln undertecknades av transportministrarna 2008. 2013 färdigställdes en miljökonsekvensbeskrivning som godkändes i Danmark 2015 men avvisades i Tyskland eftersom lagen hunnit ändras under tiden. En ny lämnades in 2016 och den förväntas godkännas 2018 eller 2019 om inte lagen ändras igen, och man räknar med två år i domstol eftersom motståndare, bland annat boende i närheten sagt sig vilja överklaga.

    Snabbt går det i diktaturer om diktatorn vill, åtminstone den politiska delen. Sedan kan byggena strula.
    Vid Fehmarn Belt var jag i maj, den ska börja byggas i höst/ vinter. Att det tagit tid har att göra med att tyskarna inte ville ha någon tunnel och stretat emot i det längsta. Sen har det varit sedvanliga miljö och konsekvensbeskrivningar som vanligt. Tyskarna har inte någon elektrifierad järnväg dit och har varit ganska ointresserade av att satsa pengar på bana åt norr, de har haft fullt upp med stambanor i gamla öst och sammankoppling med väst efter murens fall. De ville bygga ut befintlig bana men byar och samhällen utmed har stoppat då de inte vill ha dubbelspår genom. Det vi såg var att danskarna höll på bitvis att bygga sin del. De har enkelspår utan el och det jag såg var dubbelspår med el. Sen har färjebolaget bråkat så jag tror miljöfrågorna har nog inte vart de svåraste.
    Lite olika citat "Innan byggnationen kan starta krävs dock att Tyskland tar beslut om sin del i bygget. Något som innebär att de ska ansvara för byggnationen av landanslutningen i Tyskland samt en ny järnväg ner till Hamburg."
    Det omtvistade byggprojektet mötte dock motgångar så sent som i februari när det beräknats att projektet skulle bli hela 11 miljarder kronor dyrare än beräknat. Rederiet Scandlines, som i dagsläget driver färjorna över Fehmarn Bält-förbindelsen, har sedan länge mycket aktivt lobbat mot projektet."
    "Det var också från tyskt håll som kontraktskrivningen med entreprenörerna kom att fördröjas. Undertecknandet skulle enligt planeringen ske den 13 maj, men den 11 maj överklagade de tyska byggjättarna Hochtief Solutions och Züblin upphandlingsprocessen. I Tyskland har man förvånats över att de tyska byggjättarna fått så små andelar av bygget."


  7. #7
    Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 247

    Sv: Stark kritik i Borås Tidning om Trafikverkets sölande med järnvägsbyggandet

    De rena produktionskostnaderna är nog en icke föraktlig post. Om man använder personal med svenska avtal vill säga. Vi har en omstridd byggherre lokalt i Linköping som bygger tämligen billigt. Dock har en del svårt att smälta att han numera anser polacker vara för dyra så nu skeppas det in rumäner och albaner...


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 886

    Sv: Stark kritik i Borås Tidning om Trafikverkets sölande med järnvägsbyggandet

    Citat Ursprungligen postat av Ingeville Visa inlägg
    Sen har färjebolaget bråkat så jag tror miljöfrågorna har nog inte vart de svåraste.
    När man skulle välja på vilken sida av Puttgarden tunneln skulle komma upp var det pest eller kolera, på ena sidan är det ett Natura 2000-område, på andra sidan en extremt populär sandstrand. Så frågan är nog om inte miljöprocessen ändå varit den svåraste.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    162

    Sv: Stark kritik i Borås Tidning om Trafikverkets sölande med järnvägsbyggandet

    Bygger man en sådan lång tunnel kunde man kanske bygga lite till …
    Fortsätt under Fehmarn och kom upp på fastlandssidan före Heiligenhafen.
    -Per


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Stark kritik i Borås Tidning om Trafikverkets sölande med järnvägsbyggandet

    Citat Ursprungligen postat av Ingeville Visa inlägg
    Tidningen gick hårt ut i fredags om planering av järnväg och byggandet. Jämförelse med andra länders planering och byggtid.
    Hoppas länken inte är låst då jag är inloggad och inte enkelt kan se det.

    http://www.bt.se/ledare/naslund-varf...ta-25-ar-till/
    Nu har ju Borås Tidning sin hemvist i det borgerliga lägret, ledarsidan skulle jag vilja beskriva som "lite gammaldags konservativ" i sin framtoning. Så det är kanske inte konstigt att Näslund bara i förbigående nämner att den främsta orsaken till att man ännu inte vet om det skall bli några höghastighetsbanor i Sverige och hur dessa i så fall skall finansieras är att högeralliansen backat från sitt vallöfte 2014. Jag tar inte här och nu ställning till om detta är klokt eller inte - jag nöjer mej med att konstatera fakta.

    Sedan kan man naturligtvis ha synpunkter på att vi har ett demokratiskt inflytande på samhällsplaneringen i det här landet - det går som redan nämnts lättare i t ex Kina. Fast där har det visst haft en tendens att bli lite "fort men fel"...

    Och slutligen kan säkert Trafikverket bli effektivare - men det är inte säkert att receptet är minskad egenverksamhet och fler konsulter/entreprenörer. Jag har för mej att man redan testat detta - främst under förra regerings ledning - med inte allt för övertygande resultat.

    Antingen vet inte Näslund vad han pratar (eller skriver) om - eller så är detta bara dimridåer för att dölja den verkliga orsaken. Det är ju snart val och inte ska väl väljarkåren i Älvsborgs södra få veta att en röst på högern förmodligen innebär ett nej till vidare järnvägsutbyggnader?


    upplyser
    Thomas K Ohlsson


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    701

    Sv: Stark kritik i Borås Tidning om Trafikverkets sölande med järnvägsbyggandet

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Javisst, det här är ju en orsak till att vi har bostadsbrist och samtidigt extrema priser för nybyggen , runt 40% dyrare än jämförbara EU-länder.
    Orsaken till detta har nog mer att göra med att det finns allt för många parter som tjänar på att det finns en bostadsbrist än att regelverket skulle vara krångligt. Länsstyrelsen i Stockholm har visast att få detaljplaner och bygglov överklagas och bara i Sollentuna finns det godkända planer för ett par tusen lägenheter som det bara är att börja bygga.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •