Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Nordöstra Polen / Fd Ostpreussen 2003

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Nordöstra Polen / Fd Ostpreussen 2003

Under min tid i Polen gjorde jag ett antal olika resor, bland annat en endagsutflykt öster om Gdansk.

Först ett par bilder från den numera trafiklösa (men kvaliggande och det finns en lokal opinion för ett återöppnande, vi får se hur det blir) kustbanan Elbląg - Braniewo:

I Frombork, Frauenburg på tyska, en liten stad där Kopernikus levde och verkade en del av sitt liv.

Namn:  P1010006.JPG
Visningar: 961
Storlek:  168,3 KB

Spårstandard kunde kanske vara bättre.

Namn:  P1010007.JPG
Visningar: 974
Storlek:  188,9 KB

Utsikt över den Haff, d v s en av flera av sandrevlar från Östersjön avskilda vikar som finns i trakten.

Namn:  Haff copy.jpg
Visningar: 948
Storlek:  78,3 KB

Sedan ett par ot-bilder (som dock kopplas till ämnet senare) för den enklaste vägen till trakten är denna besynnerliga väg. Det är alltså en ursprungligen tysk Reichsautobahn byggd 1936, tillsvidare med bara ett körfält. Efter 1945 blev detta istället för tyska Ostpreussen nordöstra Polen och den västligaste utposten av Sovjetunionen, vägen kapades, något andra körfält blev det aldrig, och på Sovjetiska sidan låg vägen delvis helt oanvänd delvis bara tillgänglig för sovjetisk militär. När de här bilderna togs 2003 var detta de överdimensionerade viadukterna till trots närmast en polsk lokalväg.

Namn:  P1010001.JPG
Visningar: 937
Storlek:  184,8 KB

Min dåvarande bil uppe på viadukten över f d Preussiska Ostbanan Berlin - Königsberg - Eydtkuhnen (som var gränsstation längst österut i dåtidens Tyskland, där möttes normal- och bredspår dåförtiden).

Namn:  P1010026.JPG
Visningar: 935
Storlek:  181,4 KB

Litet lokaltrafik Elbląg - Braniewo (denna gång via huvudbanan längre inåt landet) fanns ännu 2003.

Namn:  P1010025.JPG
Visningar: 953
Storlek:  191,4 KB

Det fanns ännu kvar ett bredspår och ett normalspår (innan 1945 var det förstås en dubbelspårig tysk stambana), det förstnämnda till vänster gick till något slags militärinstallation, men jag har ingen aning om vad för trafik som ännu kan ha pågått 2003, för spåret ser använt ut.

Namn:  P1010015.JPG
Visningar: 941
Storlek:  178,2 KB

En knapp kilometer bortåt i bild går gränsen mot ryska Kaliningradexklaven. Idag är vägen rustad (dock fortfarande med bara ett körfält), men 2003 tog den en gång så moderna motorvägen slut här.

Namn:  P1010003.JPG
Visningar: 935
Storlek:  174,7 KB

Norr om Braniewo fanns - och finns - bara ett tåg till och från Kaliningrad, så här såg det ut 2003.

Namn:  P1010038.JPG
Visningar: 939
Storlek:  173,2 KB

På väg hem kollade jag även upp banan från Olsztyn till Braniewo, denna finns kvar men det är motorvagnar som gäller idag. Den nordligaste biten av denna bana var alltid en lokalbana men huvuddelen av den gick ursprungligen från Olsztyn, som heter Allenstein på tyska, rakt norrut till Königsberg / Kaliningrad. (Denna har lämnat en ovanligt bred banvall efter sig då den faktiskt var en dubbelspårig stambana, riven över gränsen 1945.)
    Ingen bra bild, men litet stämningsfullt var det vid motorvägsbron i alla fall.

Namn:  Bariewo2.jpg
Visningar: 930
Storlek:  104,2 KB

Hoppas bilderna uppskattas!

Sv: Nordöstra Polen / Fd Ostpreussen 2003

Tack Mattias, det var intressant.

Persontåg mellan Polen och Kaliningrad finns inte längre. Runt Trettondagen gick ett testtåg där man måste byta halvväges. Jag kommer inte ihåg om det var i Braniewo eller på ryska sidan.
    Godstrafik förekommer i alla fall på banan från Korsze (Korschen) till Tjernjachovsk (Insterburg). På normalspåret ett par med polskt lok, på bredspåret med ryskt lok, ca. två gånger per vecka. Se https://www.drehscheibe-online.de/fo...hp?030,8578502 (lite ner) för bilder.

Mvh Sören

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Tack!

Intressant om en bortglömd del av Europa och dess historia!

En länk med lite nytagna bilder från bl.a Maj 2018 om denna väg som fortfarande är en halv motorväg men som idag är upprustad med EU-pengar till gränsen PL/RUS

http://www.berlinka.pcp.pl/aktual.php

Frågan är ju dock om det fortfarande går normalspår till "König" från Polen ?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Tågluffare Visa inlägg
    Tack!

Intressant om en bortglömd del av Europa och dess historia!

En länk med lite nytagna bilder från bl.a Maj 2018 om denna väg som fortfarande är en halv motorväg men som idag är upprustad med EU-pengar till gränsen PL/RUS

http://www.berlinka.pcp.pl/aktual.php

Frågan är ju dock om det fortfarande går normalspår till "König" från Polen ?
    Vackert! Jag blir lite avis att jag inte hann åka tåg där innan nedlläggningarna. Men nu är Polen ett bil-land, så vad händer med dessa små banor i framtiden? I Oktober 2017 åkte jag med bil från Kaunas till Poznan, jag lyckades föreslå för min vän som hade börjat bilfärden i Estland och plockat upp mig i Kaunas, att vi inte skulle åka över Warsawa och motorvägarna. Istället fick vi åka på små slingrande vägar i Ostpreussen polska länet Ermland-Masuren om jag inte har fel och beskådade otaliga vägarbets- och nybyggnadsprojekt och blev mycket försenade. Framför allt Allenstein i riktning mot Weichsellandet åkte vi på nybyggt, men hindrades också av vägarbeten när vi åkte genom städer. Sedan var det lång sträcka motorväg som höll på att byggas i stora avsnitt parallellet med den riksväg som går på snedden sydvästlig riktning från Thorn ner mot Poznan, givetvis blir det kringleder utanför städer och byar där långtradare och traktorer samsas. Jag lyckades sedan läsa sedan på nätet lite grann om alla vägbyggen. Man körde ju i öst parallellt med något kurvigt järnvägsspår också. Det är mycket lastbilstrafik i Polen, enormt mycket, så de här järnvägarna har väl inte någon framtid om man inte tänker sig en satsning på romantisk turisttrafik i Ostpreussen, för det är ju väldigt vackert.
    Två år tidigare hade jag delvis åkte samma väg från Kaunas i riktning Marienburg med en helt annan (tidigare) kompis men med avstickare till ett populärt museiställe, kallat varglyan och körde vilse eftersom han skulle följa GPS:en och inte skyltarna. Då minns jag att det byggdes spårvangslinjer i Allenstein men i övrigt var det vägbyggen västerut. Om man åker med en hetsig förare med tobaksabstinens och psykproblem blir dessa vägar livsfarliga, han fastnade i fem polska fartkameror. Eftersom vi nästan blev ovänner redan då så åkte jag mellan jul och nyår till Polen med damsällskap istället och då blev det InterCity tåg till Elbing, men muséeet med dess vikingafynd var stängt så det blev inte den gången heller.
    En annan sak som jag lade märke till de resorna är alla EU-finansierade gång- och cykelprojekt i byarna för att öka trafiksäkerheten.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •