Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Fu station

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Fu station

Undrar om det finns någon med en bangårdsritning med mått på spåren inskrivna. Den enda jag har hittat är den på bangårdar men den är utan mått. kul om någon skulle kunna haft någon bild också.
    //Peter N

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Fu station

Citat Ursprungligen postat av mrnorton Visa inlägg
    Undrar om det finns någon med en bangårdsritning med mått på spåren inskrivna. Den enda jag har hittat är den på bangårdar men den är utan mått. kul om någon skulle kunna haft någon bild också.
    //Peter N
    Måste erkänna min okunnighet/nyfikenhet: Var ligger/låg Fu?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Måste erkänna min okunnighet/nyfikenhet: Var ligger/låg Fu?
    Mellan Garsås och Mora.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Mellan Garsås och Mora.
    Fu station lades ner 1965. Bangården hade även ett stick spår till Fu sågverk. Kommer inte ihåg om det var en ångsåg.

Trodde först att Fu var en förkortning och tänkte gnälla att det inte alltid är så bra att skriva förkortningar Men googlade och insåg att det faktiskt finns en by som heter Fu, då har man lärt sig något nytt idag.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av mrnorton Visa inlägg
    Fu station lades ner 1965. Bangården hade även ett stick spår till Fu sågverk. Kommer inte ihåg om det var en ångsåg.
    En biljett Rö-Fu borde alltså varit möjligt på sin tid, appropå kuriösa ting.

Passagerare Svante Anderssons avatar
    Medlem
    mar 2018

http://www.bangardar.se/filer/ritnin...4_J2_-0432.jpg

Hinderfripunkter och längdskala finns på ritningen. Du får mäta och räkna själv. Sedan kan du meddela oss andra så att vi kan föra in måtten på våra ritningar!

SA

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Svante Andersson Visa inlägg
    http://www.bangardar.se/filer/ritnin...4_J2_-0432.jpg

Hinderfripunkter och längdskala finns på ritningen. Du får mäta och räkna själv. Sedan kan du meddela oss andra så att vi kan föra in måtten på våra ritningar!

SA
    Tack för Hjälpen.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Trodde först att Fu var en förkortning och tänkte gnälla att det inte alltid är så bra att skriva förkortningar Men googlade och insåg att det faktiskt finns en by som heter Fu, då har man lärt sig något nytt idag.
    Även jag fick lära mig om stationen i Fu och Fudals fäbodar med mera när jag googlade. Läs mera om Fu station med en mängd bilder på Fu-Fudals hemsida på följande länk:

http://www.fu-fudal.se/29836672

På hemsidan www.moraoutdoor.se kan man dessutom läsa bl.a. följande om området Nusnäs/Fu:

"Fudal är en fäbod tillhörande Nusnäs. En utspridd fäbod, numera med många fritidshus och även fast boende. Läge vid Siljan och utmed Fuån. Titta in på Fu-Fudals Hemsida. Där finns mycket bra information och många fina bilder."

PS. Nusnäs är som säkert många vet dalahästarnas verkliga hemort i världen. Väl värt ett besök om man är i trakterna alltså!

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •