Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Hur bokar man plats i vagn 3?

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    115

    Hur bokar man plats i vagn 3?

    Vagn 3 i X2000 går under sommaren som 2kl med 1kl vagn.
    Jag har försökt boka plats i den vagnen både i närtid och 1 månad framåt utan att lyckas.
    Jag har även sökt på flera delsträckor men inte lyckats få erbjudande om plats i vagn 3.
    När jag rest med X2000 har det varit gott om passagerare i vagn 3, så den verkar inte spärrad för bokning.
    Vad gör jag för fel?


  2. #2
    Passagerare Rickards avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3

    Sv: Hur bokar man plats i vagn 3?

    Vagn 3 kan både vara en 2kl eller 1kl vagn under arbetet med getingmidjan.
    Jag han en känsla av att bokningssystemet bokar upp vagn 3 sist och under getingmidjan kan man inte heller väja plats genom platskartan pga omlopp och ev felvända tåg.


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 881

    Sv: Hur bokar man plats i vagn 3?

    Citat Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg
    Vagn 3 kan både vara en 2kl eller 1kl vagn under arbetet med getingmidjan.
    Jag han en känsla av att bokningssystemet bokar upp vagn 3 sist och under getingmidjan kan man inte heller väja plats genom platskartan pga omlopp och ev felvända tåg.
    Jag har just i SJ:s app bokat biljetter 3 och 4 augusti och fick upp platskartan och kunde se och välja platser, så platskarta fungerar.
    Men det är ju troligt att SJ avvaktar med att öppna den andra vagnen för bokning tills man vet om man vill sälja den som 2 klass (vagn 3) eller 1 klass (vagn 2).


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 881

    Sv: Hur bokar man plats i vagn 3?

    Citat Ursprungligen postat av Per Helmerson Visa inlägg
    Vagn 3 i X2000 går under sommaren som 2kl med 1kl vagn.
    Jag har försökt boka plats i den vagnen både i närtid och 1 månad framåt utan att lyckas.
    Jag har även sökt på flera delsträckor men inte lyckats få erbjudande om plats i vagn 3.
    När jag rest med X2000 har det varit gott om passagerare i vagn 3, så den verkar inte spärrad för bokning.
    Vad gör jag för fel?
    Har du provat att ange önskat vagnsnummer? Är det bara i app-en man kan göra det, eller har det helt försvunnit?


  5. #5
    1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 041

    Sv: Hur bokar man plats i vagn 3?

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag har just i SJ:s app bokat biljetter 3 och 4 augusti och fick upp platskartan och kunde se och välja platser, så platskarta fungerar.
    Men det är ju troligt att SJ avvaktar med att öppna den andra vagnen för bokning tills man vet om man vill sälja den som 2 klass (vagn 3) eller 1 klass (vagn 2).
    Men under denna perioden skulle väl vagnen mellan 1 och 4 alltid kallas 3, kan vara 1 kl eller 2 kl men bokas som 2 kl, dock ska ej fler platser säljas än vad som finns i en UA2 (1 kl). Om jag nu fattat rätt om vad som skrivits om detta tidigare...

    Senast redigerat av Bernt Talbrant den 2018-07-01 klockan 00:04:32.

  6. #6
    Avställd
    Medlem
    maj 2018
    Inlägg
    44

    Sv: Hur bokar man plats i vagn 3?

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag har just i SJ:s app bokat biljetter 3 och 4 augusti och fick upp platskartan och kunde se och välja platser, så platskarta fungerar.
    Men det är ju troligt att SJ avvaktar med att öppna den andra vagnen för bokning tills man vet om man vill sälja den som 2 klass (vagn 3) eller 1 klass (vagn 2).
    Under perioden med getingmidjan finnes endast förstaklass i en (1) vagn.

    "Men det är ju troligt att SJ avvaktar med att öppna den andra vagnen för bokning tills man vet om man vill sälja den som 2 klass (vagn 3) eller 1 klass (vagn 2". - Nej!

    Skulle det vara så att det finns två "förstaklassvagnar" med på avgången, så är det ändå bara i vagn ett (1) det sitter resenärer med förstaklassbiljett.


  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 881

    Sv: Hur bokar man plats i vagn 3?

    Citat Ursprungligen postat av DeLuxe Visa inlägg
    Under perioden med getingmidjan finnes endast förstaklass i en (1) vagn.

    "Men det är ju troligt att SJ avvaktar med att öppna den andra vagnen för bokning tills man vet om man vill sälja den som 2 klass (vagn 3) eller 1 klass (vagn 2". - Nej!

    Skulle det vara så att det finns två "förstaklassvagnar" med på avgången, så är det ändå bara i vagn ett (1) det sitter resenärer med förstaklassbiljett.
    OK. (och du menar väl i första meningen att bara 1 vagn säljs som 1 klass. Däremot kan det finnas 2 UA2-vagnar i tåget).

    Så är förklaringen att man inte (nu) får förslag på platser i vagn 3 att eftersom man inte vet om det blir en UA2 eller UB2 som kommer att vara vagn 3, så är risken stor att resenärerna får "fel" platsnummer (dvs två som borde sitta intill varandra gör inte det, och fönster blir gång), och därför vill man bara boka in resenärer där när det börjat bli fullt i de "riktiga" 2-klassvagnarna?


  8. #8
    Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    477

    Sv: Hur bokar man plats i vagn 3?

    Citat Ursprungligen postat av Per Helmerson Visa inlägg
    Vagn 3 i X2000 går under sommaren som 2kl med 1kl vagn.
    Jag har försökt boka plats i den vagnen både i närtid och 1 månad framåt utan att lyckas.
    Jag har även sökt på flera delsträckor men inte lyckats få erbjudande om plats i vagn 3.
    När jag rest med X2000 har det varit gott om passagerare i vagn 3, så den verkar inte spärrad för bokning.
    Vad gör jag för fel?
    Bokade just en SistaMinuten-biljett. När jag försökte välja plats fick jag ett meddelande att (ungefär) "tyvärr kan inte alla resenärer sitta tillsammans". Vilket kändes konstigt eftersom jag bokade för 1 person.
    När jag, till slut, gav upp att boka från vagnskarta, eller önskemål, kom jag vidare (kanske skulle gjort ändå). Och, hast du mir gesehen, då dök det upp en bokning i vagn 3. Dock utan angivande om det var fönsterplats eller inte. Dvs. platsen finns, men det är inte klart om det är en 1a- eller 2a-klassvagn.


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 881

    Sv: Hur bokar man plats i vagn 3?

    Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Bokade just en SistaMinuten-biljett. När jag försökte välja plats fick jag ett meddelande att (ungefär) "tyvärr kan inte alla resenärer sitta tillsammans". Vilket kändes konstigt eftersom jag bokade för 1 person.
    När jag, till slut, gav upp att boka från vagnskarta, eller önskemål, kom jag vidare (kanske skulle gjort ändå). Och, hast du mir gesehen, då dök det upp en bokning i vagn 3. Dock utan angivande om det var fönsterplats eller inte. Dvs. platsen finns, men det är inte klart om det är en 1a- eller 2a-klassvagn.
    Intressant. Det låter ju som en rimlig åtgärd att man inte utlovar fönster eller gång, när man nu inte vet vilken sorts vagn det är. Man har rimligen bara lagt in för bokning just sådana platsnummer som finns både i UA2 och UB2, för då kommer resenärerna alltid att hitta sin plats, oavsett vad det blev.
    Sen har man antagligen i vagnskartan låtit bli att lägga in platserna i just vagn 3, av samma skäl som du inte fått veta fönster/gång, utan man får ta det som erbjuds. Det är väl likadant om man bokar när det bara finns enstaka platser kvar i tåget att vagnskartan stängs av.

    Berätta gärna om hur det såg ut på tåget, var det väldigt glest belagt in vagn 3, jämfört med de andra vagnarna?


  10. #10
    Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    477

    Sv: Hur bokar man plats i vagn 3?

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Intressant. Det låter ju som en rimlig åtgärd att man inte utlovar fönster eller gång, när man nu inte vet vilken sorts vagn det är. Man har rimligen bara lagt in för bokning just sådana platsnummer som finns både i UA2 och UB2, för då kommer resenärerna alltid att hitta sin plats, oavsett vad det blev.
    Sen har man antagligen i vagnskartan låtit bli att lägga in platserna i just vagn 3, av samma skäl som du inte fått veta fönster/gång, utan man får ta det som erbjuds. Det är väl likadant om man bokar när det bara finns enstaka platser kvar i tåget att vagnskartan stängs av.

    Berätta gärna om hur det såg ut på tåget, var det väldigt glest belagt in vagn 3, jämfört med de andra vagnarna?
    OK, jag ska kolla.
    Och för den som är nyfiken på hur min bokning gick till:
    Notera att det var något som jag gjorde som kund, inte för att försöka räkna ut hur det fungerade, än mindre provocera fram fel för att kunna rätta dem (vilket ibland ingått i mina arbetsuppgifter, dock helt annat programmeringsområde). Jag förde därför ingen logg, utan följande är ur minnet. Och själv kommer jag inte att rota; jag är nöjd med att ha fått min plats.

    Det jag ville göra var att boka en sistaminutenbiljett Stockholm S-Kalmar C med tågen 20527 och 327 i morgon 3/7. Jag hade tidsfönstret 9.21 (då ev. sistaminutenbiljetterna borde släppas) och 10.00 (då jag fortfarande kunde avboka min bussbiljett, som var alternativet). Alltnog:
    9.15 Kollar. Inte fullbokat, men biljetterna är dyra, vilket tyder på att det inte finns så många platser kvar.
    9.22 Kollar. Ingen sistaminutebiljett. Konstaterar att det blir buss.
    9.24 Kollar, för att utesluta andra tåg-alternativ. Nu finns sistaminuten plötsligt. 5 lediga platser anges i 20527; en 4-grupp i tyst avdelning, en ströplats i vagn 7. Markerar ströplatsen, men ändrar mig och avbryter, för att försöka igen på någon av de andra. Noterar att riktningspil utelämnats.
    Nytt försök. Nu finns de 5 platser i tyst avdelning, fyrgruppen plus en till. Avbryter, för att försöka se vad som händer om jag inte tar platskartan, utan väljer att preferera fönsterplats.
    När jag försöker få upp dialogen att välja fönsterplats dyker ett meddelande upp. Gisten i det är att "tyvärr kan vi inte garantera att dina platser bokas intill varandra". Eftersom jag försöker boka bara 1 plats, konstaterar jag "felaktigt felmeddelande", och avbryter.
    Nytt försök, denna gång att få upp platskarta. Samma meddelande igen.
    OK, vad har den gett mig för default-plats? Gör ett nytt försök, ignorerar meddelandet, och, si, dialogen fortsätter, jag har fått en plats av ospecificerad beskaffenhet i vagn 3.
    (Platsbokningen i tåg 327 gav inga problem).

    Så vad har vi:
    Fel (IMHO) är att det kommer upp ett meddelande vars formulering får det att se irrelevant ut, och följaktligen antyder systemfel.
    Fel är också, tycker jag, att sistaminutenbokningen inte släpps i tid (givet att min systemklocka går rätt, och det verkar den göra just nu).
    Spekulation (gissning, alltså) är att felmeddelandet egentligen skulle vara att "vi vet inte om det blir fönsterplats eller ej, inte heller framåt/bakåt osv."
    Vidare spekulation är att vagn 3 släpps på ett sent stadium.
    Nästa spekulation (isen allt halare) är att dröjsmålet med sistaminuten-släppet hade med vagn 3-släppet att göra.

    Det har f.ö. hänt mig tidigare (för många år sedan) att 2-klassbokningen lett till en 1-klassvagn, av allt att döma planerat, i ett sent IC-tåg Arlanda-Borlänge.
    Det har också hänt mig att 1-klassvagnen i X2000 varit en 2-klassvagn (SJ varnade och kompenserade). Efter ett tag insåg jag att "varför sitter jag här på en gångplats och trängs. De höga platserna kan ju inte ha bokats! Så jag flyttade mig dit, och slapp trängas".


  11. #11
    Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    477

    Sv: Hur bokar man plats i vagn 3?

    Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    OK, jag ska kolla.
    Glömde: Bokningen ifråga gjordes på hemsidan, inte i appen.


  12. #12
    Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    477

    Sv: Hur bokar man plats i vagn 3?

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Intressant. Det låter ju som en rimlig åtgärd att man inte utlovar fönster eller gång, när man nu inte vet vilken sorts vagn det är. Man har rimligen bara lagt in för bokning just sådana platsnummer som finns både i UA2 och UB2, för då kommer resenärerna alltid att hitta sin plats, oavsett vad det blev.
    Sen har man antagligen i vagnskartan låtit bli att lägga in platserna i just vagn 3, av samma skäl som du inte fått veta fönster/gång, utan man får ta det som erbjuds. Det är väl likadant om man bokar när det bara finns enstaka platser kvar i tåget att vagnskartan stängs av.

    Berätta gärna om hur det såg ut på tåget, var det väldigt glest belagt in vagn 3, jämfört med de andra vagnarna?
    Kollade före avresa: Tåget markerat som slutsålt.
    Vagn 3, liksom övriga tåget välbesatt, och fler kan tillkomma Dessutom kan några ha missat tåget på grund av braxet i pendeltågstrafiken.
    Vagn 3 är en UA2. Fått förklara för några oroliga medresenärer att detta idag är en 2a-klassvagn. Kanske kunde visas på displejen?
    Tåget var vid plattform när jag kom klockan 9, men ombordsläpp först 9.10, och bistron efter avgång.
    Vagn 7 först. Plattformsskyltningen dock som vagn 1 först. Gulvästen jag pratade med sa att de påpekat detta. Men de som hanterar det kan ju haft fullt upp med pendeltågsinformationen, som onekligen är viktigare just nu.


  13. #13
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 881

    Sv: Hur bokar man plats i vagn 3?

    Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    OK, jag ska kolla.
    Och för den som är nyfiken på hur min bokning gick till:
    Notera att det var något som jag gjorde som kund, inte för att försöka räkna ut hur det fungerade, än mindre provocera fram fel för att kunna rätta dem (vilket ibland ingått i mina arbetsuppgifter, dock helt annat programmeringsområde). Jag förde därför ingen logg, utan följande är ur minnet. Och själv kommer jag inte att rota; jag är nöjd med att ha fått min plats.

    Det jag ville göra var att boka en sistaminutenbiljett Stockholm S-Kalmar C med tågen 20527 och 327 i morgon 3/7. Jag hade tidsfönstret 9.21 (då ev. sistaminutenbiljetterna borde släppas) och 10.00 (då jag fortfarande kunde avboka min bussbiljett, som var alternativet). Alltnog:
    9.15 Kollar. Inte fullbokat, men biljetterna är dyra, vilket tyder på att det inte finns så många platser kvar.
    9.22 Kollar. Ingen sistaminutebiljett. Konstaterar att det blir buss.
    9.24 Kollar, för att utesluta andra tåg-alternativ. Nu finns sistaminuten plötsligt. 5 lediga platser anges i 20527; en 4-grupp i tyst avdelning, en ströplats i vagn 7. Markerar ströplatsen, men ändrar mig och avbryter, för att försöka igen på någon av de andra. Noterar att riktningspil utelämnats.
    Nytt försök. Nu finns de 5 platser i tyst avdelning, fyrgruppen plus en till. Avbryter, för att försöka se vad som händer om jag inte tar platskartan, utan väljer att preferera fönsterplats.
    När jag försöker få upp dialogen att välja fönsterplats dyker ett meddelande upp. Gisten i det är att "tyvärr kan vi inte garantera att dina platser bokas intill varandra". Eftersom jag försöker boka bara 1 plats, konstaterar jag "felaktigt felmeddelande", och avbryter.
    Nytt försök, denna gång att få upp platskarta. Samma meddelande igen.
    OK, vad har den gett mig för default-plats? Gör ett nytt försök, ignorerar meddelandet, och, si, dialogen fortsätter, jag har fått en plats av ospecificerad beskaffenhet i vagn 3.
    (Platsbokningen i tåg 327 gav inga problem).

    Så vad har vi:
    Fel (IMHO) är att det kommer upp ett meddelande vars formulering får det att se irrelevant ut, och följaktligen antyder systemfel.
    Fel är också, tycker jag, att sistaminutenbokningen inte släpps i tid (givet att min systemklocka går rätt, och det verkar den göra just nu).
    Spekulation (gissning, alltså) är att felmeddelandet egentligen skulle vara att "vi vet inte om det blir fönsterplats eller ej, inte heller framåt/bakåt osv."
    Vidare spekulation är att vagn 3 släpps på ett sent stadium.
    Nästa spekulation (isen allt halare) är att dröjsmålet med sistaminuten-släppet hade med vagn 3-släppet att göra.

    Det har f.ö. hänt mig tidigare (för många år sedan) att 2-klassbokningen lett till en 1-klassvagn, av allt att döma planerat, i ett sent IC-tåg Arlanda-Borlänge.
    Det har också hänt mig att 1-klassvagnen i X2000 varit en 2-klassvagn (SJ varnade och kompenserade). Efter ett tag insåg jag att "varför sitter jag här på en gångplats och trängs. De höga platserna kan ju inte ha bokats! Så jag flyttade mig dit, och slapp trängas".
    Att sista-minuten inte slår till på sekunden kan ha att göra med att olika delsystem cachar (ungefär temporärlagrar) viss information och det kan göra att det dröjer en liten stund innan den nya informationen (dvs att nu finns även alternativet Sista minuten säljbart) syns ända ut i din webbläsare.

    Att riktningspilen utelämnats på platskartan är ju ganska logiskt, eftersom det finns osäkerhet om hur omloppen kommer att se ut.
    På samma sätt är det ju logiskt att vagn 3 inte går att boka via platskartan, eftersom man inte vet vilken vagnstyp det verkligen blir.

    Du skriver att du ville boka utan platskarta för att ange fönster. Nu hänger inte jag med, för jag tycker att jag alltid får upp platskartan när jag kör www.sj.se, med undantag (antagligen) när det finns för få platser lediga för att det skall vara någon mening att visa (risken är ju att visar man platskartan hinner alla de platser som var kvar bokas innan du hunnit välja). I appen däremot kan man ju välja bort platskartan.
    Så, hur gjorde du för att själv komma direkt till bokning (utan platskarta)?

    När du fick upp felmeddelandet, hade du då redan angett att du ville ha fönster (eller någon annan platsegenskap)? I så fall kan förklaringen vara att eftersom platserna (i bokningssystemet alltså) inte har uppgift om det är fönster eller gång, så kan du ju aldrig få träff på någon egenskap.
    Om du inte själv angett något, så kan det vara så att www.sj.se själv fyller i något.

    Jag provade lite själv på fredag 10.17 till Göteborg (från Södra), och på www.sj.se får man förslag på platser i andra vagnar och kan inte göra mycket annat.
    Medan i appen så provade jag att inte klicka på Välj plats, utan direkt på Fortsätt och då får jag en plats i vagn 3!

    Så, förklaringen till att det är svårt att tvinga in sig i vagn 3 är nog att de platserna har inga egenskaper, och att de därför inte heller visas på platskartan.


  14. #14
    Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    477

    Sv: Hur bokar man plats i vagn 3?

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Att sista-minuten inte slår till på sekunden kan ha att göra med att olika delsystem cachar (ungefär temporärlagrar) viss information och det kan göra att det dröjer en liten stund innan den nya informationen (dvs att nu finns även alternativet Sista minuten säljbart) syns ända ut i din webbläsare.

    Att riktningspilen utelämnats på platskartan är ju ganska logiskt, eftersom det finns osäkerhet om hur omloppen kommer att se ut.
    På samma sätt är det ju logiskt att vagn 3 inte går att boka via platskartan, eftersom man inte vet vilken vagnstyp det verkligen blir.

    Du skriver att du ville boka utan platskarta för att ange fönster. Nu hänger inte jag med, för jag tycker att jag alltid får upp platskartan när jag kör www.sj.se, med undantag (antagligen) när det finns för få platser lediga för att det skall vara någon mening att visa (risken är ju att visar man platskartan hinner alla de platser som var kvar bokas innan du hunnit välja). I appen däremot kan man ju välja bort platskartan.
    Så, hur gjorde du för att själv komma direkt till bokning (utan platskarta)?

    När du fick upp felmeddelandet, hade du då redan angett att du ville ha fönster (eller någon annan platsegenskap)? I så fall kan förklaringen vara att eftersom platserna (i bokningssystemet alltså) inte har uppgift om det är fönster eller gång, så kan du ju aldrig få träff på någon egenskap.
    Om du inte själv angett något, så kan det vara så att www.sj.se själv fyller i något.

    Jag provade lite själv på fredag 10.17 till Göteborg (från Södra), och på www.sj.se får man förslag på platser i andra vagnar och kan inte göra mycket annat.
    Medan i appen så provade jag att inte klicka på Välj plats, utan direkt på Fortsätt och då får jag en plats i vagn 3!

    Så, förklaringen till att det är svårt att tvinga in sig i vagn 3 är nog att de platserna har inga egenskaper, och att de därför inte heller visas på platskartan.
    SistaMinuten:
    Med tanke på att alla priser inte kommer upp omedelbart, utan undan för undan, känns det som de beräknas varje gång, inte hämtas ur min lokala cache. Men jag kan ha fel.
    Om platskartan (Lite skillnad i hur det visas beroende på om byte ska göras eller inte. När fler tåg ska bokas kommer det en meny för tågval. Så prova till Halmstad t.ex. i stället för Göteborg):
    Som sagt, jag var inte i felsökar-mode, så jag noterade inte exakt vad/hur jag gjorde. Den kan ha kommit upp, men jag var mest intresserad av "Särskilda önskemål" för att se om jag kunde ange något där.
    Själv hade jag inget speciellt intresse av vagn 3, men hamnade där ändå.
    Nu rullar vi ut från Linköping med nästan alla platser besatta.


  15. #15
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 881

    Sv: Hur bokar man plats i vagn 3?

    Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    SistaMinuten:
    Med tanke på att alla priser inte kommer upp omedelbart, utan undan för undan, känns det som de beräknas varje gång, inte hämtas ur min lokala cache. Men jag kan ha fel.
    Om platskartan (Lite skillnad i hur det visas beroende på om byte ska göras eller inte. När fler tåg ska bokas kommer det en meny för tågval. Så prova till Halmstad t.ex. i stället för Göteborg):
    Som sagt, jag var inte i felsökar-mode, så jag noterade inte exakt vad/hur jag gjorde. Den kan ha kommit upp, men jag var mest intresserad av "Särskilda önskemål" för att se om jag kunde ange något där.
    Själv hade jag inget speciellt intresse av vagn 3, men hamnade där ändå.
    Nu rullar vi ut från Linköping med nästan alla platser besatta.
    Jag tänkte inte på cachen i din lokala webbläsare, utan webbklientens i första hand, eller andra längre in.
    För visst är det så att webbklienten inte hämtar allt runt priser för alla förbindelser innan man börjar visa, utan tar det lite i taget för att hjälpa den som snabbt vill boka bara den allra första.
    Ja, nu ser jag att vid byten så kan man hoppa över platskartan men jag ser ingen chans att lägga något önskemål i så fall utan man får vad man får (vilket gör att man då kan hamna i vagn 3).
    Det är ju roligt att det är god beläggning även så här mitt i veckan.


  16. #16
    Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    477

    Sv: Hur bokar man plats i vagn 3?

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag tänkte inte på cachen i din lokala webbläsare, utan webbklientens i första hand, eller andra längre in.
    För visst är det så att webbklienten inte hämtar allt runt priser för alla förbindelser innan man börjar visa, utan tar det lite i taget för att hjälpa den som snabbt vill boka bara den allra första.
    Ja, nu ser jag att vid byten så kan man hoppa över platskartan men jag ser ingen chans att lägga något önskemål i så fall utan man får vad man får (vilket gör att man då kan hamna i vagn 3).
    Det är ju roligt att det är god beläggning även så här mitt i veckan.
    Men eftersom priserna är dynamiska tycket jag det låter riskabelt med cachning? (Databashantering är det 45 år sedan jag sysslade med, och då var det något helt annat än idag).
    Och själv var jag främst intresserad av att få en billig biljett. Vagn ointressant men om möjligt fönsterplats framåt. Det visade sig bli en gångplats bakåt


  17. #17
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 881

    Sv: Hur bokar man plats i vagn 3?

    Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Men eftersom priserna är dynamiska tycket jag det låter riskabelt med cachning? (Databashantering är det 45 år sedan jag sysslade med, och då var det något helt annat än idag).
    Självklart är det riskabelt med för mycket cachning, men det finns mycket runt omkring priser, där en del är vilka prisnivåer som finns (alla har ju inte de 3*2 som SJ brukar ha; och ibland finns dessutom Sista-minuten för en del resenärer), samtidigt som man måste få bra prestanda.
    Dessutom kan man utifrån ogiltigförklara enstaka data i en cache vid vissa händelser, t.ex. om någon bokat en biljett på just samma resa som du precis efter tänker kolla på, så att priset kan ha ökat.
    Så, det finns nog en hel del logik och tänkande bakom så som det designats.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •