Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Orsak och verkan?

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    139

    Orsak och verkan?

    Årets projekt med spårbyte på Västra stambanan tycks inte gå som på räls. Det finns snarare tydliga tecken på brister i projektplaneringen.

    Den 23 maj gick Trafikverket ut med följande nyhet:

    https://www.trafikverket.se/om-oss/n...amkomligheten/

    Citat ur nämnda nyhet (min markering med fetstil):
    Upprustningen av Västra Stambanan pågår för fullt med spårbyte på sträckan Alingsås–Floby. Men spårbytet har drabbats av flera problem vilka har påverkat trafiken med förseningar som följd. Trafikverket vidtar nu åtgärder för att spårbytet ska kunna fortsätta utan att tågtrafiken drabbas av fler oplanerade förseningar eller störningar. Bland annat har entreprenörens arbete gällande etappen Alingsås–Algutsgården ställts in, vilket skulle ha startat måndag 21 maj och slutförts söndag 28 maj.

    Tilläggas kan att förseningar på uppemot halvtimmen var vanligen förekommande p g a enkelspårsdriften.

    Den 26 juni dock följande upp:

    https://www.trafikverket.se/om-oss/n...-och-goteborg/

    Där kan bland annat läsas:

    Under våren och försommaren har två delar av Trafikverkets banarbeten på Västra Stambanan blivit uppskjutna. Det berodde på tekniska problem, extremt väder och beslut om att öppna banan under en period av hård trafikering. För att komma i kapp med produktionen och säkerställa en framkomlig och säker järnväg kommer arbetet med de inställda etapperna att genomföras under veckorna 27-29. Under dessa veckor kommer en del tåg att ställas in.

    Nu anges helt andra orsaker till det uppskjutna spårbytet och därtill så tycks konsekvenserna i form av inställda tåg vara långt större än vad som var planerat vid det tidigare tillfället. Inte ett ord om totalavstängning under nästa veckslut även om orsaken i form av de uppskjutna jobbet i Alingsås nämns.

    Jag är inte främmande för att Västtrafik kommer att känna sig mer eller mindre tvungna att agera för att undvika liknande saker i framtiden. Det räcker att titta på vilka resemöjligheter som erbjuds pendlare i Vårgårda och Herrljunga för att inte nämna Floby under sommaren. Förra gången Västtrafik och Trafikverket var osams gällde det kontaktledningsbytet i Skaraborg och då fick Trafikverket en rejäl tillrättavisning av Transportstyrelsen.


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    139

    Sv: Orsak och verkan?

    Det har i andra sammanhang framskymtat att TRV inte anser att entreprenörens planering (gällande spårbytet) håller måttet. Å andra sidan har TRVs infrastruktur inte hållit måttet på omledningsbanorna vilket ställt till det för entreprenören i Alingsås. Och en ytterligare förskjutning där som äventyrar inläsningen av nytt ställverksprogram och nya fjärrbilder enligt plan skulle i sin tur ge stora problem för andra projekt som ligger med i samma inläsning. Så TRV har nog inte så många alternativ till att göra såhär...


  3. #3
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Sv: Orsak och verkan?

    Tror nog att Västtrafik kan agera hur mycke de vill. De hamnar till slut i verkligheten ändå. Spelar lixom ingen roll alls hur mycket man förhandlar eller hotar, när saker går åt skogen ändå.
    Mycke bättre att man från Västtrafiks sida ser till att klä upp sig med reservmöjligheter, men det vill man ju naturligtvis inte, eftersom det kostar en del pengar.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    272

    Sv: Orsak och verkan?

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Tror nog att Västtrafik kan agera hur mycke de vill. De hamnar till slut i verkligheten ändå. Spelar lixom ingen roll alls hur mycket man förhandlar eller hotar, när saker går åt skogen ändå.
    Mycke bättre att man från Västtrafiks sida ser till att klä upp sig med reservmöjligheter, men det vill man ju naturligtvis inte, eftersom det kostar en del pengar.
    Men man kan inte begära av ett länstrafikbolag att de med två veckor varsel ska kunna anpassa sig mot Trafikverkets nycker. I praktiken ställs all deras trafik Skövde - Göteborg in helt, å ha reserver för sånt kostar ju en hel del. Inget länstrafikbolag eller operatör har något sånt!


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 374

    Sv: Orsak och verkan?

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Tror nog att Västtrafik kan agera hur mycke de vill. De hamnar till slut i verkligheten ändå. Spelar lixom ingen roll alls hur mycket man förhandlar eller hotar, när saker går åt skogen ändå.
    Mycke bättre att man från Västtrafiks sida ser till att klä upp sig med reservmöjligheter, men det vill man ju naturligtvis inte, eftersom det kostar en del pengar.
    Fast en fråga är hur och om Västtrafik (och andra järnvägsföretag, JF) agerat under perioden mellan det första inställda arbetet i maj, och detta nya besked. Respektive hur mycket Trv informerat om olika alternativ som man utvärderar.
    Jag trodde att man även i detta fall skulle haft något samråd mellan Trv och JF-arna, så att de kunde lägga synpunkter (typ välja mellan två alternativ) och planera ev samarbeten (som detta med biljettgiltighet på SJ Reg).

    En attidtyd från ett JF kan vara att bara tvärneka och skjuta problemen framför sig, och den andra är att få göra något val mellan pest och kolera, då man väljer det som ger minst skada och där t.ex. annan busstrafik lättare kan ersätta.

    Och som JF tänker jag att jag nog skulle frågat i maj efter planerna, i det fall att Trv själva inte hört av sig med förhandsinformation om hur de funderat.

    Sen är det svårt för Trv för de måste ju också planera med alla entreprenörer.


  6. #6
    1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    368

    Sv: Orsak och verkan?

    Innan någon börjar argumentera om resurser (pengar) så har jag tidigare efterlyst tydligare strategier när det gäller omledning i samband med banarbeten och olyckshändelser. Att verkligen ha skapat förutsättningar för omledning så att både människor och gods kommer fram på ett acceptabelt sätt och på järnväg.

    Att planera omledning via Öxnered när inte Älvsborgsbanan håller måttet, är det egentligen professionellt? Går det så går det! Nähä, det gick inte så bra då ställer vi in trafiken istället. "Vi är myndighet och kan alltid hänvisa till resursbrist", eller? Nu prioriterar Trafikverket själva de pengar man får, och eventuella extramedel om man argumenterar ordentligt. Man kan väl inte stänga ner VSB utan att ha försäkrat sig om att omledningsalternativen fungerar? Viskadalsbanan är ju ett delvis alternativ för VKB, samma sak där med undermålig standard. Resursbrist? Visst, men det finns nog många andra projekt inom Trafikverket, inte bara järnvägsunderhåll, som kan nedprioriteras.

    Om det blir generalknas på Södra Stambanan söder om Nässjö. Vad gör man då? Visst ska man elektrifiera Y:et i framtiden och då kan man köra Nässjö-Alvesta den vägen och söder om Alvesta via BKB. HNJ söder om Värnamo då?

    Diskussionen om höghastighetsjärnvägarna tar för mycket fokus från dagens situation och hur man löser de operativa frågorna. Nog för att man pratar om underhållsskulden och hur den ska åtgärdas men jag tycker det handlar mest om hur många nya växlar som behövs.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    64

    Sv: Orsak och verkan?

    Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg

    Diskussionen om höghastighetsjärnvägarna tar för mycket fokus från dagens situation och hur man löser de operativa frågorna. Nog för att man pratar om underhållsskulden och hur den ska åtgärdas men jag tycker det handlar mest om hur många nya växlar som behövs.
    Hur var det nu med att hålla flera bollar i luften samtidigt, som Kristersson säger...

    Senast redigerat av Ulrik Berggren den 2018-06-30 klockan 09:50:13.
    /UB

  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    90

    Sv: Orsak och verkan?

    I veckan verkar det ju bli över 30 grader i Västsverige.Omledningensträckan över Öxnered nästa helg äventyras ju med kommande solkurvor ?


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 924

    Sv: Orsak och verkan?

    Citat Ursprungligen postat av lorry Visa inlägg
    I veckan verkar det ju bli över 30 grader i Västsverige.Omledningensträckan över Öxnered nästa helg äventyras ju med kommande solkurvor ?
    Man har haft några veckor på sig att rälsreglera (dvs kapa ut räl så att solkurverisken minskar), jag säger inte att man verkligen har gjort det, men det är en möjlig orsak till att man kan tro att det ska gå bättre vid detta försök.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •