Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Södra Station igår

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    127

    Södra Station igår

    Jag var i Stockholm igår.

    Här inne var det lugnt. Antar att både taxi och butiker tappar en hel kunder under sommaren.

    Ett norrgående X40 till Göteborg.


    Här var det livligare.


    Många fler tåg än vanligt avgår från Södra Station, det fanns gott om personal i gult som visade passagerarna till tåget.
    Dock var det stundtals väldigt trångt på perrongen vid påstigning. Södra station är inte riktigt anpassad till den nya situationen
    med långväga SJ-tåg. Södra station borde kunna ha byggts större för att kunna fungera som reserv vid sådana här tillfällen.
    Att koncentrera all snabbtågstrafik till en enda centralstation är sårbart. Om några snabbtåg kunde utgå från andra stationer än
    centralstationen kunde man dessutom spara slitaget på getingmidjan...bara en tanke.


    Tåg 20433 till Göteborg.


    Heja Sverige! bra initativ till färgsättning, speciellt när Sverige vann mot Mexiko med 3-0.

    Kort reklamfri film:

    Senast redigerat av Tåg I Dag den 2018-06-29 klockan 14:09:19.

  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    90

    Sv: Södra Station igår

    Citat Ursprungligen postat av Tåg I Dag Visa inlägg
    Södra station borde kunna ha byggts större för att kunna fungera som reserv vid sådana här tillfällen.
    Att koncentrera all snabbtågstrafik till en enda centralstation är sårbart. Om några snabbtåg kunde utgå från andra stationer än
    centralstationen kunde man dessutom spara slitaget på getingmidjan...bara en tanke.
    Och få det som i London menar du, där det är en herrans massa stationer som gäller för fjärrtågen? Mer snurrigt system än det är svårt att hitta. Nej tvivale. Bättre med bara en station för alla fjärrtåg.


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 826

    Sv: Södra Station igår

    Citat Ursprungligen postat av Matte Visa inlägg
    Och få det som i London menar du, där det är en herrans massa stationer som gäller för fjärrtågen? Mer snurrigt system än det är svårt att hitta. Nej tvivale. Bättre med bara en station för alla fjärrtåg.
    Att det var bäst med en centralstation kom man ju underfund med redan på 1800-talet när sammanbindningsbanan byggdes. Och där man har en uppdelning på flera stationer så strävar man ju ofta efter att bygga ihop. Köpenhamn gjorde så rätt tidigt, senare Barcelona,Madrid, Oslo och Berlin Hauptbahnhof är några exempel. Men att ha en centralstation utesluter inte att man kan ha fler stationer för fjärrtåg, exempel Flemingsberg, Sundbyberg. I mitt tycke skulle Älvsjö vara idealiskt. Kanske ett trafikmönster där fjärrtåg stannar på en sydstation,centralen och en norrstation.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 239

    Sv: Södra Station igår

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Att det var bäst med en centralstation kom man ju underfund med redan på 1800-talet när sammanbindningsbanan byggdes. Och där man har en uppdelning på flera stationer så strävar man ju ofta efter att bygga ihop. Köpenhamn gjorde så rätt tidigt, senare Barcelona,Madrid, Oslo och Berlin Hauptbahnhof är några exempel. Men att ha en centralstation utesluter inte att man kan ha fler stationer för fjärrtåg, exempel Flemingsberg, Sundbyberg. I mitt tycke skulle Älvsjö vara idealiskt. Kanske ett trafikmönster där fjärrtåg stannar på en sydstation,centralen och en norrstation.
    Det var ju Huddinge kommun som"propsade på"att stationen skulle läggas i Flemingsberg med sin närhet till sjukhus/högskolor m m,men
    alla andra var helt överens om att placeringen i Älvsjö skulle har varit den bästa placeringen.../Ulf


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    127

    Sv: Södra Station igår

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Att det var bäst med en centralstation kom man ju underfund med redan på 1800-talet när sammanbindningsbanan byggdes. Och där man har en uppdelning på flera stationer så strävar man ju ofta efter att bygga ihop. Köpenhamn gjorde så rätt tidigt, senare Barcelona,Madrid, Oslo och Berlin Hauptbahnhof är några exempel. Men att ha en centralstation utesluter inte att man kan ha fler stationer för fjärrtåg, exempel Flemingsberg, Sundbyberg. I mitt tycke skulle Älvsjö vara idealiskt. Kanske ett trafikmönster där fjärrtåg stannar på en sydstation,centralen och en norrstation.
    Ja, men en centralstation utesluter inte att tåg kan utgå från andra stationer. Flera nattåg i Berlin avgår från Ostbahnhof och Südkreuz, detta sparar plats på Hbf och minskar säkert slitage på Berlins "getingmidja" där många tåg ska passera.

    Varför inte låta regionaltågen Norrköping-Nyköping-Stockholm få slutstation Flemingsberg ? detta kunde avlasta spåren in till centralstationen. Det är ju inga svårigheter att ta sig vidare med pendeltåg in till Stockholm City.


  6. #6
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 284

    Sv: Södra Station igår

    Citat Ursprungligen postat av Tåg I Dag Visa inlägg
    . Varför inte låta regionaltågen Norrköping-Nyköping-Stockholm få slutstation Flemingsberg ? detta kunde avlasta spåren in till centralstationen. Det är ju inga svårigheter att ta sig vidare med pendeltåg in till Stockholm City.
    Inga svårigheter nej, men hur många pendlare tror du skulle uppskatta ett extra byte och därmed också förlängd restid?

    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 826

    Sv: Södra Station igår

    Citat Ursprungligen postat av Tåg I Dag Visa inlägg
    Ja, men en centralstation utesluter inte att tåg kan utgå från andra stationer. Flera nattåg i Berlin avgår från Ostbahnhof och Südkreuz, detta sparar plats på Hbf och minskar säkert slitage på Berlins "getingmidja" där många tåg ska passera.

    Varför inte låta regionaltågen Norrköping-Nyköping-Stockholm få slutstation Flemingsberg ? detta kunde avlasta spåren in till centralstationen. Det är ju inga svårigheter att ta sig vidare med pendeltåg in till Stockholm City.
    Varför ska vi avlasta spåren ? Nu har vi ju byggt 4-spår hela vägen från Järna och Citybanan i det centrala avsnittet just för att ”avlasta spåren”. På Cst har vi fått 4 extra spår att använda som pendeln lämnat efter sig. Finns väl ingen anledning annat än att använda spåren. Och pendeltågen har ju redan hög beläggning utan att vi behöver spä på med resande från regionaltåg som får ett obekvämt byte och förlängd restid.


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 899

    Sv: Södra Station igår

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Varför ska vi avlasta spåren ? Nu har vi ju byggt 4-spår hela vägen från Järna och Citybanan i det centrala avsnittet just för att ”avlasta spåren”. På Cst har vi fått 4 extra spår att använda som pendeln lämnat efter sig. Finns väl ingen anledning annat än att använda spåren. Och pendeltågen har ju redan hög beläggning utan att vi behöver spä på med resande från regionaltåg som får ett obekvämt byte och förlängd restid.
    Uppehåll i Flemingsberg skulle däremot välkomnas, i vart fall av de som ska till någon pendeltågsstation norr om Östertälje och söder om Stockholm S, inklusive Älvsjö-Nynäshamn.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 098

    Sv: Södra Station igår

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Uppehåll i Flemingsberg skulle däremot välkomnas, i vart fall av de som ska till någon pendeltågsstation norr om Östertälje och söder om Stockholm S, inklusive Älvsjö-Nynäshamn.
    Varför skulle man gå av i Flemingsberg om man vill mot Nynäshamn?


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 826

    Sv: Södra Station igår

    Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Varför skulle man gå av i Flemingsberg om man vill mot Nynäshamn?
    Med ett nytt byte i Älvsjö går det fortare än att åka över Cst.


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    701

    Sv: Södra Station igår

    Att tåg främst för arbetsresor skulle ha ändstation utanför centralen ser jag ingen vinst i. Ett stopp på vägen ja, men som ändstation, nej.


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 098

    Sv: Södra Station igår

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Med ett nytt byte i Älvsjö går det fortare än att åka över Cst.
    Gör det?
    Ja, enligt bokningen är det säkert så, men då ligger väl tilltagna bytestider i botten som spökar. För att testa min tes så tog jag en slumpvis vald dag i september och testade på Gnesta - Nynäshamn eftersom dessa tåg faktiskt stannar i Flemingsberg. Tåget går 06:31 från Gnesta och är i Flemingsberg 06:56. Där får man sedan stå och vänta till 07:14 på en pendel till Älvsjö* där man får vänta ytterligare nio minuter på en pendel mot Nynäshamn, som är framme där 08:20.

    Mycket riktigt blir det en längre restid via Stockholm C, om man tvingar bokningen till det, men varför? Jo, man får ju vänta på pendeln som är framme 08:50, eftersom bytestiden ska vara minst 20 minuter enligt Samtrafiken. När kommer tåget från Gnesta fram då? Jo, 07:09, medan pendeln som är framme 08:20 avgår 07:24. Man har alltså en kvart på sig för att byta och kan i princip gå och vänta nästan hela vägen inomhus, vilket kanske inte är så intressant så här års, men det finns andra årstider.

    Helt uppenbart är det alltså inte att det är någon vinst, utan det är nog främst avhängigt om man vill ha resplusbiljett eller inte och vilka bytestider som är stipulerade.

    *Man kan säkert komma med en tidigare, men då får man vänta längre i Älvsjö istället. Det lär vara kortaste bytestid som ger just 07:14.


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 129

    Sv: Södra Station igår

    Citat Ursprungligen postat av Tåg I Dag Visa inlägg
    Jag var i Stockholm igår.


    Många fler tåg än vanligt avgår från Södra Station, det fanns gott om personal i gult som visade passagerarna till tåget.
    Dock var det stundtals väldigt trångt på perrongen vid påstigning. Södra station är inte riktigt anpassad till den nya situationen
    med långväga SJ-tåg. Södra station borde kunna ha byggts större för att kunna fungera som reserv vid sådana här tillfällen.
    Att koncentrera all snabbtågstrafik till en enda centralstation är sårbart. Om några snabbtåg kunde utgå från andra stationer än
    centralstationen kunde man dessutom spara slitaget på getingmidjan...bara en tanke.

    Vi har (när ombyggnaden är klar) avlastat getingmidjan med 60% genom att bygga Citybanan-tunneln.

    Just nu (under ombyggnaden) har vi en fjärrtågsstation till för tåg söderut, alltså Flemingsberg (och Stockholm Central för tåg norrut)
    Så fjärrtågstrafiken är inte koncentrerad till Stockholm S.


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 899

    Sv: Södra Station igår

    Citat Ursprungligen postat av Tåg I Dag Visa inlägg
    Många fler tåg än vanligt avgår från Södra Station, det fanns gott om personal i gult som visade passagerarna till tåget.
    Dock var det stundtals väldigt trångt på perrongen vid påstigning. Södra station är inte riktigt anpassad till den nya situationen med långväga SJ-tåg. Södra station borde kunna ha byggts större för att kunna fungera som reserv vid sådana här tillfällen.
    Att koncentrera all snabbtågstrafik till en enda centralstation är sårbart. Om några snabbtåg kunde utgå från andra stationer än centralstationen kunde man dessutom spara slitaget på getingmidjan...bara en tanke.
    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Vi har (när ombyggnaden är klar) avlastat getingmidjan med 60% genom att bygga Citybanan-tunneln.

    Just nu (under ombyggnaden) har vi en fjärrtågsstation till för tåg söderut, alltså Flemingsberg (och Stockholm Central för tåg norrut)
    Så fjärrtågstrafiken är inte koncentrerad till Stockholm S.
    Nu tror jag du missuppfattar "Tåg I Dag", det han vänder sig emot är nog normalläget där alla snabbtåg vänder vid Cst, hade Sst varit lite bättre anpassad för fjärrtågstrafik kunde även den stationen använts för fjärrtågstrafik.

    (detta är mitt försök att förklara en ståndpunkt, inte att försvara den)


  15. #15
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 899

    Sv: Södra Station igår

    Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Gör det?
    Ja, enligt bokningen är det säkert så, men då ligger väl tilltagna bytestider i botten som spökar. För att testa min tes så tog jag en slumpvis vald dag i september och testade på Gnesta - Nynäshamn eftersom dessa tåg faktiskt stannar i Flemingsberg. Tåget går 06:31 från Gnesta och är i Flemingsberg 06:56. Där får man sedan stå och vänta till 07:14 på en pendel till Älvsjö* där man får vänta ytterligare nio minuter på en pendel mot Nynäshamn, som är framme där 08:20.

    Mycket riktigt blir det en längre restid via Stockholm C, om man tvingar bokningen till det, men varför? Jo, man får ju vänta på pendeln som är framme 08:50, eftersom bytestiden ska vara minst 20 minuter enligt Samtrafiken. När kommer tåget från Gnesta fram då? Jo, 07:09, medan pendeln som är framme 08:20 avgår 07:24. Man har alltså en kvart på sig för att byta och kan i princip gå och vänta nästan hela vägen inomhus, vilket kanske inte är så intressant så här års, men det finns andra årstider.

    Helt uppenbart är det alltså inte att det är någon vinst, utan det är nog främst avhängigt om man vill ha resplusbiljett eller inte och vilka bytestider som är stipulerade.

    *Man kan säkert komma med en tidigare, men då får man vänta längre i Älvsjö istället. Det lär vara kortaste bytestid som ger just 07:14.
    Fast bytena i Flemingsberg och Älvsjö är bra mycket smidigare än bytet mellan Stockholm C och Stockholm City. Är man sedan lite svårrörlig kan det finnas många minuter att spara på kortare förflyttningar.

    Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-07-01 klockan 19:21:52.

  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    218

    Sv: Södra Station igår

    Citat Ursprungligen postat av Tåg I Dag Visa inlägg
    Om några snabbtåg kunde utgå från andra stationer än centralstationen kunde man dessutom spara slitaget på getingmidjan...bara en tanke.
    SJ lär i så fall dessutom minska slitaget på sina X2000-tåg eftersom man lär tappa väldigt många resenärer till SAS och Norwegian.


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    218

    Sv: Södra Station igår

    Citat Ursprungligen postat av Tåg I Dag Visa inlägg
    Ja, men en centralstation utesluter inte att tåg kan utgå från andra stationer. Flera nattåg i Berlin avgår från Ostbahnhof och Südkreuz, detta sparar plats på Hbf och minskar säkert slitage på Berlins "getingmidja" där många tåg ska passera.
    Menar du att norrgående tåg ska avgå från Stockholm S eller Flemingsberg istället? Det leder ju snarare till fler tåg på getingmidjan. Men det borde ju finnas plats till det nu när pendeltågen går under jord.

    Citat Ursprungligen postat av Tåg I Dag Visa inlägg
    Varför inte låta regionaltågen Norrköping-Nyköping-Stockholm få slutstation Flemingsberg ? detta kunde avlasta spåren in till centralstationen. Det är ju inga svårigheter att ta sig vidare med pendeltåg in till Stockholm City.
    Nej, men det skulle minska tågets attraktionskraft rejält om man behöver byta i Flemingsberg.


  18. #18
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 826

    Sv: Södra Station igår

    Citat Ursprungligen postat av JB Visa inlägg
    Menar du att norrgående tåg ska avgå från Stockholm S eller Flemingsberg istället? Det leder ju snarare till fler tåg på getingmidjan. Men det borde ju finnas plats till det nu när pendeltågen går under jord.

    Nej, men det skulle minska tågets attraktionskraft rejält om man behöver byta i Flemingsberg.
    Man skulle ju kanske ha mer genomgående tåg vilket i sig inte ger mer tåg. Vi har ju Gävle-Linköping och historiskt har vi ju t.ex haft Sundsvall-Göteborg. Och då tåg som stannar på en station i norr, sedan Cst och så en station i syd. Fördel att det ger bekvämare resa för många och bättre tågutnytjande. Nackdel då är ökad störningskänslighet.
    För exemplet Berlin är det inte så konstigt, nya Hbf har rätt få spår och ett nattåg vill man väl gärna ha uppställt i god tid så resenärerna kan komma i lugn och ro för att avvakta avgång när man kanske redan gått och lagt sig.

    Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-07-01 klockan 22:11:12.

  19. #19
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 899

    Sv: Södra Station igår

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Man skulle ju kanske ha mer genomgående tåg vilket i sig inte ger mer tåg. Vi har ju Gävle-Linköping och historiskt har vi ju t.ex haft Sundsvall-Göteborg. Och då tåg som stannar på en station i norr, sedan Cst och så en station i syd. Fördel att det ger bekvämare resa för många och bättre tågutnytjande. Nackdel då är ökad störningskänslighet.
    För exemplet Berlin är det inte så konstigt, nya Hbf har rätt få spår och ett nattåg vill man väl gärna ha uppställt i god tid så resenärerna kan komma i lugn och ro för att avvakta avgång när man kanske redan gått och lagt sig.
    Den stora nyttan med genomgående tåg är att de tillbringar så mycket kortare tid inom Cst, å andra sidan får man en störningskänsligare lösning. Annars kunde jag tycka att körning Malmö-Mora/Falun resp Göteborg-Gävle/Sundsvall/Umeå skulle vara lockande.


  20. #20
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    218

    Sv: Södra Station igår

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Man skulle ju kanske ha mer genomgående tåg vilket i sig inte ger mer tåg. Vi har ju Gävle-Linköping och historiskt har vi ju t.ex haft Sundsvall-Göteborg. Och då tåg som stannar på en station i norr, sedan Cst och så en station i syd. Fördel att det ger bekvämare resa för många och bättre tågutnytjande. Nackdel då är ökad störningskänslighet.
    För exemplet Berlin är det inte så konstigt, nya Hbf har rätt få spår och ett nattåg vill man väl gärna ha uppställt i god tid så resenärerna kan komma i lugn och ro för att avvakta avgång när man kanske redan gått och lagt sig.
    Det tycker jag spontant låter som en väldigt bra idé.


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •