Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Signalfråga system M

Signalfråga system M

Hur vanligt är det med huvuddvärgsignaler i system M? Jag kommer på några stycken men de är rätt så lätträknade.

Anledningen till frågan är en TTJ-regelfundering.

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Signalfråga system M

Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg
    Hur vanligt är det med huvuddvärgsignaler i system M? Jag kommer på några stycken men de är rätt så lätträknade.

Lindman
    Ja, ja, men fram med funderingen istället!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Lindman
    BIS hittar i system M 882 st huvuddvärgsignaler och 19 st medgivandedvärgsignaler.

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    BIS hittar i system M 882 st huvuddvärgsignaler och 19 st medgivandedvärgsignaler.
    Ska det inte möjligtvis vara tvärt om?

TKL Fgc, Smj, Mra, Nora, S
    Fd. Blg

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Ska det inte möjligtvis vara tvärt om?
    Tror inte det. Däremot verkar det vara så att om man ber BIS räkna hdvsi räknar den alla hsi. Ska se om BIS är bättre på att räkna huvudljussignaler, i så fall skulle jag kunna dra bort dem från alla hsi och den vägen få fram antalet hdvsi.

Citat Ursprungligen postat av Balisgrupp Visa inlägg
    Ja, ja, men fram med funderingen istället!
    Jo, min gissning är att det finns ganska få huvuddvärgsignaler i system M eftersom man inte gjort ett undantag för dem i reglerna för växling.

Det är nämligen så att om man växlar förbi en huvudsignal i kör i system H gäller reglerna som vid en växlingsdvärgsignal i lodrätt, hel siktfart. Det gäller även vid en huvuddvärg i kör, som ju då faktiskt också visar lodrätt. Jag ska tillägga att detta inte är generellt tillåtet så växling förbi huvudsignaler i kör behöver speciella förutsättningar.

I system M gäller att om växling sker förbi en huvudsignal av något slag i kör gäller reglerna som vid en växlingsdvärgsignal som visar snett höger, halv siktfart och skyldighet att kontrollera växlar m m. Det finns inget undantag för en huvuddvärgsignal som visar kör, och därmed även lodrätt. Körningen ska ändå ske som att den hade visat snett höger.

Bilderna nedan är de jag har som visar signaltypen i system M, Oskarshamn och Hultsfred.

Lindman

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En annan lite märklig skillnad är att om en huvuddvärgsignal som är utfartssignal i system M visar "kör 40", så tycks 40 km/h gälla till nästa huvudsignal även om denna t ex är infartssignalen till nästa driftplats. (Regeln om att 40 km/h gäller som längst till driftplatsgränsen gäller bara för signaler som visar "två gröna".)

Men detta är kanske inte något problem, för huvuddvärgsignaler förekommer kanske i praktiken inte som något annat än mellansignaler (t ex Oh C1 på din bild följs väl av en utfsi C som är huvudljussignal)?

(PS: Ja, jag vet att det förekommer huvuddvärgsignaler som infartssignal t ex i Karlstad men det saknar betydelse i detta fall.)

Senast redigerat av JDS den 2018-06-30 klockan 08:41:31.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja, jag kan egentligen inte svara på dina frågor, men ser väl kanske ett behov av att skilja på Enkla signalställverk (som väl Oskarshamn är) och Fullständiga signalställverk och dessutom om ATC finns eller ej (det finns ju gott om signalställverk som skulle ingå i System H om någon omgivande linje haft det). Hf 33 är ju f.ö. en mystisk signal som bara kan visa "Stopp" eller "Snett höger". Den kan vad jag vet aldrig vara börjanpunkt för någon tågväg.

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Ja, jag kan egentligen inte svara på dina frågor, men ser väl kanske ett behov av att skilja på Enkla signalställverk (som väl Oskarshamn är) och Fullständiga signalställverk och dessutom om ATC finns eller ej (det finns ju gott om signalställverk som skulle ingå i System H om någon omgivande linje haft det). Hf 33 är ju f.ö. en mystisk signal som bara kan visa "Stopp" eller "Snett höger". Den kan vad jag vet aldrig vara börjanpunkt för någon tågväg.
    Ja, Oskarshamn har ett enkelt signalställverk bland annat beroende på delvis avsaknad av spårledningar. Det kanske är det enda skälet.

De huvuddvärgsignaler jag fått klart för som finns i system M är dessa:

Vaggeryd, 2st.
    Hultsfred, 2st.
    Oskarshamn, 2st.
    Mönsterås, 1st.
    Olofström, 2 st.

En i Hultsfred, den i Mönsterås och kanske en i Oskarshamn kan inte visa kör.

Finns det fler?

Lindman

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    En annan lite märklig skillnad är att om en huvuddvärgsignal som är utfartssignal i system M visar "kör 40", så tycks 40 km/h gälla till nästa huvudsignal även om denna t ex är infartssignalen till nästa driftplats. (Regeln om att 40 km/h gäller som längst till driftplatsgränsen gäller bara för signaler som visar "två gröna".)

Men detta är kanske inte något problem, för huvuddvärgsignaler förekommer kanske i praktiken inte som något annat än mellansignaler (t ex Oh C1 på din bild följs väl av en utfsi C som är huvudljussignal)?

(PS: Ja, jag vet att det förekommer huvuddvärgsignaler som infartssignal t ex i Karlstad men det saknar betydelse i detta fall.)
    Det stämmer, om en huvuddvärg hade varit utfartssignal och visat kör 40 så finns inget undantag som gör att man får höja hastigheten före nästa huvudsignal. Jag är ganska säker på att det inte förekommer.

Den enda huvuddvärgsignal jag känner till som inte är en mellansignal är infartssignalen till Karlstad från Skoghall. Finns fler? Bild från 2013.

Lindman

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Ja, Oskarshamn har ett enkelt signalställverk bland annat beroende på delvis avsaknad av spårledningar. Det kanske är det enda skälet.

De huvuddvärgsignaler jag fått klart för som finns i system M är dessa:

Vaggeryd, 2st.
    Hultsfred, 2st.
    Oskarshamn, 2st.
    Mönsterås, 1st.
    Olofström, 2 st.

En i Hultsfred, den i Mönsterås och kanske en i Oskarshamn kan inte visa kör.

Finns det fler?

Lindman
    BIS har samma uppfattning som du, kan jag konstatera när jag nu klurat ut hur man ska söka (signal/främst ATC, typ av IP=HD)

Sedan verkar det som sagt finnas 18 medgivandedvärgsignaler också, men de verkar du inte vara intresserad av, annars finns några på Inlandsbanan (2 st i Storuman samt Hoting och Sveg), tre i Vaggeryd, två i Hultsfred, tre i Olofström, två i Köpingebro samt en vardera i Smedjebacken, Månsarp, Eksjö och Kisa.

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-06-30 klockan 15:50:30.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

BIS har samma uppfattning som du, kan jag konstatera när jag nu klurat ut hur man ska söka (signal/främst ATC, typ av IP=HD)

Sedan verkar det som sagt finnas 18 medgivandedvärgsignaler också, men de verkar du inte vara intresserad av, annars finns några på Inlandsbanan (2 st i Storuman samt Hoting och Sveg), tre i Vaggeryd, två i Hultsfred, tre i Olofström, två i Köpingebro samt en vardera i Smedjebacken, Månsarp, Eksjö och Kisa.
    Eksjö borde har fyra medgivandedvärgsignaler.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Den som är angiven som Mdvsi är 33, sedan finns det två växlingsdvärgsignaler, 32 och 34, men de är placerade bara 4 m från huvudsignalerna med samma nummer, så de borde nog angetts som Mdvsi. Någon fjärde dvsi hittar jag däremot inte.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Den som är angiven som Mdvsi är 33, sedan finns det två växlingsdvärgsignaler, 32 och 34, men de är placerade bara 4 m från huvudsignalerna med samma nummer, så de borde nog angetts som Mdvsi. Någon fjärde dvsi hittar jag däremot inte.
    Datat i BIS är som det är.

Alla fyra mellansignaler i Eksjö har medgivandedvärg och dessa kan av någon anledning inte visa snett vänster.

Bild från 2011.

Lindman

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Alla fyra mellansignaler i Eksjö har medgivandedvärg och dessa kan av någon anledning inte visa snett vänster.

Bild från 2011.

Lindman

Anledningen till att dessa inte kan visa snett vänster torde vara att det inte går att ställa några växlingsvägar i Eksjös ställverk.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Anledningen till att dessa inte kan visa snett vänster torde vara att det inte går att ställa några växlingsvägar i Eksjös ställverk.
    Vad fyller då dessa medgivandedvärgar för funktion?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Vad fyller då dessa medgivandedvärgar för funktion?
    De visar väl snett höger vid lokalfrigivning och därmed slipper man hålla på med stoppassagemedgivanden vid växling. En mycket praktisk funktion som omedelbart borde införas överallt

Senast redigerat av JDS den 2018-07-01 klockan 07:20:00.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    De visar väl snett höger vid lokalfrigivning och därmed slipper man hålla på med stoppassagemedgivanden vid växling. En mycket praktisk funktion som omedelbart borde införas överallt
    Ja, och det är som jag förstår det standardlösningen i ställverk 59 (och Björnlunda och Skruv). Har man behov av vägväxling bygger man något annat. Sedan förekommer det växlingsvägar i 59:or också, t ex Vislanda sedan 10 år tillbaka. Det lär ha varit knepigt att få till.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Är inte Malmbäck också utrustat med 4 medgivandedvärgar?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •