Nu har trafiken Stockholm C - Stockholm S varit avstängd några dagar. Det är många saker som skall göras; renovering av tunnlarna under Södermalm och vid Riddarholmen, byte av broarna över Söderström och Norrström, arbeten vid Tegelbacken. I går verkade man ha kommit igång ordentligt vid Tegelbacken, men i övrigt syntes inte mycket aktivitet. Men kanske arbetade man för fullt inne i tunneln under Södermalm?
Norra tunnelmynningen.
En spårgående traktor kommer från Tegelbacken och hämtar något vid tunnelmynningen. Stockholm C och Stockholm S (Sst; Södra bangården Stockholm) har ingen mellanliggande linje, därför ligger Sst stationsgräns här vid Söder Mälarstrand.
I norra änden av bron över Söderström pågår tillsynes vissa förberedelser
Diverse kablar har fått en provisorisk dragning för att underlätta arbetena.
Vad man eventuellt arbetar med i den korta och lågt liggande tunneln vid Riddarholmen är svårt att se, gångbanan är i varje fall avstängd för att underlätta arbetena. Bilden är tagen i riktning mot norra tunnelmynningen. Mycket vegetation i spåret.
Jag gick lite längre norrut på bron över Norrström och vände mig åt andra hållet. Här vid Tegelbacken arbetas det intensivt:
Under den för cirka tio år sedan breddade viadukten över kör- och gångbanorna vid Tegelbacken har man börjat bygga ställningar
Traktorn som nyss var vid Söder Mälarstrand passerar.
Inne på Stockholm C bangård, plattformen för spår 19 i förgrunden.
Södra ändarna av spåren 10 - 19 är upprivna eller belamrade med växlar och spårspann. Vid den förra ombyggnaden för drygt tio år sedan tänkte man använda pontonkranen Lodbrok för att lyfta växlar på plats vid Tegelbacken, något som misslyckades eftersom Lodbrok skadades vid passagen under den alltför låga bron vid Lilla Essingen. Förhoppningsvis kan man denna gång klara sig utan medverkan av Lodbrok.
Vägvisning vid hörnet Vasagatan - Centralplan. Lätt att hitta rätt om man vet skillnaden på Central och City, eller förstår att "J" betyder pendeltåg (ursprunglig betydelse "Järnväg") och att symbolen med en tågfront inte handlar om pendeltåg. Hade kanske varit tydligare att hänvisa till "Pendeltåg/Commuter trains" respektive "Fjärrtåg/Long distance trains", som man dessbättre gör på en del skyltar. Det verkar för övrigt som att Trafikverket (eller vem som nu svarar för dessa långa gula band) menar att trafikanterna skall hålla till vänster, något som de flesta är ovana vid och i stort sett ingen följer. Samma förvirrande vänstertrafik försöker man sedan länge tillämpa i gångtunneln mellan T-centralen och Stockholm C, vilket nog kan ha sitt ursprung i att biljettluckorna för lokaltrafik länge låg till vänster sett i riktning från T-centralen.