Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: "Getingmidjans" upprustning

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    273

    "Getingmidjans" upprustning

    Nu har trafiken Stockholm C - Stockholm S varit avstängd några dagar. Det är många saker som skall göras; renovering av tunnlarna under Södermalm och vid Riddarholmen, byte av broarna över Söderström och Norrström, arbeten vid Tegelbacken. I går verkade man ha kommit igång ordentligt vid Tegelbacken, men i övrigt syntes inte mycket aktivitet. Men kanske arbetade man för fullt inne i tunneln under Södermalm?


    Norra tunnelmynningen.


    En spårgående traktor kommer från Tegelbacken och hämtar något vid tunnelmynningen. Stockholm C och Stockholm S (Sst; Södra bangården Stockholm) har ingen mellanliggande linje, därför ligger Sst stationsgräns här vid Söder Mälarstrand.


    I norra änden av bron över Söderström pågår tillsynes vissa förberedelser


    Diverse kablar har fått en provisorisk dragning för att underlätta arbetena.


    Vad man eventuellt arbetar med i den korta och lågt liggande tunneln vid Riddarholmen är svårt att se, gångbanan är i varje fall avstängd för att underlätta arbetena. Bilden är tagen i riktning mot norra tunnelmynningen. Mycket vegetation i spåret.


    Jag gick lite längre norrut på bron över Norrström och vände mig åt andra hållet. Här vid Tegelbacken arbetas det intensivt:


    Under den för cirka tio år sedan breddade viadukten över kör- och gångbanorna vid Tegelbacken har man börjat bygga ställningar

    Traktorn som nyss var vid Söder Mälarstrand passerar.


    Inne på Stockholm C bangård, plattformen för spår 19 i förgrunden.


    Södra ändarna av spåren 10 - 19 är upprivna eller belamrade med växlar och spårspann. Vid den förra ombyggnaden för drygt tio år sedan tänkte man använda pontonkranen Lodbrok för att lyfta växlar på plats vid Tegelbacken, något som misslyckades eftersom Lodbrok skadades vid passagen under den alltför låga bron vid Lilla Essingen. Förhoppningsvis kan man denna gång klara sig utan medverkan av Lodbrok.


    Vägvisning vid hörnet Vasagatan - Centralplan. Lätt att hitta rätt om man vet skillnaden på Central och City, eller förstår att "J" betyder pendeltåg (ursprunglig betydelse "Järnväg") och att symbolen med en tågfront inte handlar om pendeltåg. Hade kanske varit tydligare att hänvisa till "Pendeltåg/Commuter trains" respektive "Fjärrtåg/Long distance trains", som man dessbättre gör på en del skyltar. Det verkar för övrigt som att Trafikverket (eller vem som nu svarar för dessa långa gula band) menar att trafikanterna skall hålla till vänster, något som de flesta är ovana vid och i stort sett ingen följer. Samma förvirrande vänstertrafik försöker man sedan länge tillämpa i gångtunneln mellan T-centralen och Stockholm C, vilket nog kan ha sitt ursprung i att biljettluckorna för lokaltrafik länge låg till vänster sett i riktning från T-centralen.

    Senast redigerat av Gunnar Ekeving den 2018-06-29 klockan 10:06:25.

  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 942

    Sv: "Getingmidjans" upprustning

    Citat Ursprungligen postat av Gunnar Ekeving Visa inlägg
    Vad man eventuellt arbetar med i den korta och lågt liggande tunneln vid Riddarholmen är svårt att se, gångbanan är i varje fall avstängd för att underlätta arbetena.
    När jag passerade med tåg för ett par veckor sedan hade man i vart fall påbörjat arbete med att göra om den västra stödmuren i norra tunnelmynningen. Gissar att man tittar över både tunnelväggar- och -tak generellt.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    468

    Sv: "Getingmidjans" upprustning

    Nere i första tunneln jobbar man med stensättning och betongväggarna. Vad gäller skyltar så heter det driftplatsgräns sen 9 år tillbaka och kanske byter man dom nu då....!?. Att man behåller vänstertrafik i gångtunneln beror på att skiljedörrarna är för vänstertrafik och inte öppnas om man går "fel" ,nu stänger dom ju sällan p.g.a det alltid är någon som passerar men såg det i helgen och ett antal förvånade människor som stod framför dörrar som ej gick upp.


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 942

    Sv: "Getingmidjans" upprustning

    Citat Ursprungligen postat av Peter Flink Visa inlägg
    Vad gäller skyltar så heter det driftplatsgräns sen 9 år tillbaka och kanske byter man dom nu då....!?.
    Ska det bli rätt ska det på denna skylt stå "Gräns mellan driftplatsdelar" (ev förkortat dpdl).


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    741

    Sv: "Getingmidjans" upprustning

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    När jag passerade med tåg för ett par veckor sedan hade man i vart fall påbörjat arbete med att göra om den västra stödmuren i norra tunnelmynningen. Gissar att man tittar över både tunnelväggar- och -tak generellt.
    Det har varit ett spår avstängt växelvis i flera veckor för olika typer av förberedelser för att minimera tiden med båda spåren avstängda.


  6. #6
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 284

    Sv: "Getingmidjans" upprustning

    Citat Ursprungligen postat av Gunnar Ekeving Visa inlägg

    Vägvisning vid hörnet Vasagatan - Centralplan. Lätt att hitta rätt om man vet skillnaden på Central och City, eller förstår att "J" betyder pendeltåg (ursprunglig betydelse "Järnväg") och att symbolen med en tågfront inte handlar om pendeltåg. Hade kanske varit tydligare att hänvisa till "Pendeltåg/Commuter trains" respektive "Fjärrtåg/Long distance trains", som man dessbättre gör på en del skyltar. Det verkar för övrigt som att Trafikverket (eller vem som nu svarar för dessa långa gula band) menar att trafikanterna skall hålla till vänster, något som de flesta är ovana vid och i stort sett ingen följer. Samma förvirrande vänstertrafik försöker man sedan länge tillämpa i gångtunneln mellan T-centralen och Stockholm C, vilket nog kan ha sitt ursprung i att biljettluckorna för lokaltrafik länge låg till vänster sett i riktning från T-centralen.
    Ett problem med gångtunneln är ju att kommer man från T-Centralen så kommer man i vänstertrafik. Kommer man däremot upp från Stockholm City så kommer man i något slags högertrafik. Även om gångtrafiken i tunneln har minskat betydligt sedan pendeltågen flyttade ner i underjorden så är mitt intryck att röran i gången har blivit mycket värre.

    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    468

    Sv: "Getingmidjans" upprustning

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Ska det bli rätt ska det på denna skylt stå "Gräns mellan driftplatsdelar" (ev förkortat dpdl).
    Javisst, jag påstod inte att det skulle stå så på skylten bara att det inte heter station längre.....


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    468

    Sv: "Getingmidjans" upprustning

    Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Ett problem med gångtunneln är ju att kommer man från T-Centralen så kommer man i vänstertrafik. Kommer man däremot upp från Stockholm City så kommer man i något slags högertrafik. Även om gångtrafiken i tunneln har minskat betydligt sedan pendeltågen flyttade ner i underjorden så är mitt intryck att röran i gången har blivit mycket värre.

    Ja för pendlarna kunde detta med vänstertrafik utan skyltar och remsor, dagens resenärer är ju amatörer


  9. #9
    1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    796

    Sv: "Getingmidjans" upprustning

    Citat Ursprungligen postat av Gunnar Ekeving Visa inlägg
    Nu har trafiken Stockholm C - Stockholm S varit avstängd några dagar. Det är många saker som skall göras; renovering av tunnlarna under Södermalm och vid Riddarholmen, byte av broarna över Söderström och Norrström, arbeten vid Tegelbacken. I går verkade man ha kommit igång ordentligt vid Tegelbacken, men i övrigt syntes inte mycket aktivitet. Men kanske arbetade man för fullt inne i tunneln under Södermalm?
    Jag gick också förbi i går. Och nog jobbade de på Söderströmsbron alltid. Ett lag stod innanför grinden som alltid verkat permanent stängd, alldeles invid Riddarholmsbron.


    Mitt på samma bro var en rälsgående traktor strängt sysselsatt med att stapla avklippta kabelbitar. Riskfri hämtningsplats för kopparsamlare kanske?

    Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-06-29 klockan 12:09:59.

  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 942

    Sv: "Getingmidjans" upprustning

    Citat Ursprungligen postat av Peter Flink Visa inlägg
    Vad gäller skyltar så heter det driftplatsgräns sen 9 år tillbaka och kanske byter man dom nu då....!?.
    Citat Ursprungligen postat av Peter Flink Visa inlägg
    Javisst, jag påstod inte att det skulle stå så på skylten bara att det inte heter station längre.....
    Inte bara, du påstod att det heter "driftplatsgräns". Den här aktuella gränsen heter gräns mellan driftplatsdelar. Driftplatsgräns finns endast mot linjen och att här inte finns någon linje framgick redan i trådstartsinlägget.


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 396

    Sv: "Getingmidjans" upprustning

    Citat Ursprungligen postat av Gunnar Ekeving Visa inlägg
    Södra ändarna av spåren 10 - 19 är upprivna eller belamrade med växlar och spårspann. Vid den förra ombyggnaden för drygt tio år sedan tänkte man använda pontonkranen Lodbrok för att lyfta växlar på plats vid Tegelbacken, något som misslyckades eftersom Lodbrok skadades vid passagen under den alltför låga bron vid Lilla Essingen. Förhoppningsvis kan man denna gång klara sig utan medverkan av Lodbrok.
    Jag har sett på på Trafikverkets konto på Instagram att det var en Kirow-kran som lyfte bort dessa växlar och spårspann.

    Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-06-29 klockan 13:21:31. Anledning: Förtydligat

  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 765

    Sv: "Getingmidjans" upprustning Tågkraft

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag har sett på på Trafikverkets konto på Instagram att det var en Kirow-kran som lyfte bort dessa växlar och spårspann.
    Och Tågkraft höll med dragkraft.


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    272

    Sv: "Getingmidjans" upprustning Tågkraft

    Om jag förstått det rätt så är det väl så att man i år reparerar Södertunneln samt bron över Tegelbacken. Totalbytet av Söderströms- respektive Norrströmsbron görs kommande år.

    Jag minns inte i hastigheten vad som felar i Tegelbacksänden, men det fanns behov av att göra saker där också.


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 765

    Sv: "Getingmidjans" upprustning Tågkraft

    Citat Ursprungligen postat av Txp Visa inlägg
    Jag minns inte i hastigheten vad som felar i Tegelbacksänden, men det fanns behov av att göra saker där också.
    De äldsta betongbrofundamenten ska repareras.


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    571

    Sv: "Getingmidjans" upprustning Tågkraft

    Någon som har bra koll på vad som ska göras när. Brukar passera området någon gång i veckan men orkar inte släpa på kameran om man är på väg ut för att nattsudda med vänner. Skulle var tråkigt om man missar något man skulle vilja ha på bild.
    Varför river man upp spår och växlar om det inte finns några planer på att byta brosektioner i år?
    Vad är det för arbete man håller på med i gångtunneln under spåret vid infarten till stationen? Massor med gubbar som jobbade i torsdags när jag gick förbi.
    Passade på att ta några bilder igår när S/S Blidösund gjorde en sväng in mot slussen. Dessvärre var det lite mörkt varför mina bilder inte blev helt lyckade. Funderar på om det bara är förstärkning av pelare som man sysslar med. Eller gjuter man nya pelare.
    Varför passar man inte på och bygger ut till fyra spår över vattnet om allt kommer att bytas ut och behåller två spår genom södertunneln.

    Senast redigerat av Waxholm - Rindö järnväg. den 2018-06-29 klockan 20:47:20.

  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 499

    Sv: "Getingmidjans" upprustning Tågkraft

    Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Varför passar man inte på och bygger ut till fyra spår över vattnet om allt kommer att bytas ut och behåller två spår genom södertunneln.
    Missat mer än 20 års debatt? Det blev Citybanan istället.


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 098

    Sv: "Getingmidjans" upprustning Tågkraft

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Missat mer än 20 års debatt? Det blev Citybanan istället.
    Oavsett så har inte fyra spår varit något reellt alternativ eftersom det inte får plats utan att riva annat. Tre spår var det man trodde sig kunna klämma och är också vad det är förberett för med den så kallade "Bockfoten" i Södermalms-änden.


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 499

    Sv: "Getingmidjans" upprustning Tågkraft

    Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Oavsett så har inte fyra spår varit något reellt alternativ eftersom det inte får plats utan att riva annat. Tre spår var det man trodde sig kunna klämma och är också vad det är förberett för med den så kallade "Bockfoten" i Södermalms-änden.
    Det fanns från början alternativ som innefattade "riva annat".


  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 098

    Sv: "Getingmidjans" upprustning Tågkraft

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Det fanns från början alternativ som innefattade "riva annat".
    För att något sådant skulle ha varit ett reellt alternativ så pratar vi nog mer City 67 än de senaste tjugo åren...

    Senast redigerat av ztenlund den 2018-06-29 klockan 21:17:17. Anledning: sifferfel

  20. #20
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 499

    Sv: "Getingmidjans" upprustning Tågkraft

    Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    För att något sådant skulle ha varit ett reellt alternativ så pratar vi nog mer City 67 än de senaste tjugo åren...
    Nej, det var konkreta förslag. Men skulle innebära bl a att Arkivgatan i stort försvann samt avsmalad Centralbron. Fanns också frågetecken angående bärighet ovanpå t-banan.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •