Nästan alla Västtåg är inställda Falköping-Alingsås-(Göteborg) under sex veckor. Tre tågpar blir kvar, resten av förbindelserna på sträckan är SJ regional.
http://https://www.vasttrafik.se/tra...borg---skovde/
Nästan alla Västtåg är inställda Falköping-Alingsås-(Göteborg) under sex veckor. Tre tågpar blir kvar, resten av förbindelserna på sträckan är SJ regional.
http://https://www.vasttrafik.se/tra...borg---skovde/
Bättre länk: https://www.vasttrafik.se/trafikinfo...borg---skovde/
Edit: Det är väl en Västtrafiks beskärda del av de inställelser som Trv annonserade i början av veckan, och som då sades beröra SJ och MTR, men det slår på alla.
Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-06-28 klockan 22:52:24. Anledning: Tillägg
Ja, här är ett citat ur ett mail som jag fick igår, i egenskap av innehavare av ett registrerat värdekort:
"Vi hoppas att du har överseende med denna sena information. Beslutet om de arbeten som startar den 2 juli togs av Trafikverket med kort varsel och vi har varit tvungna att anpassa vår trafik efter beslutet.
Under våren har arbetet med nya vändspår i Alingsås skjutits upp. För att komma i kapp ska det inställda arbetet göras under veckorna 27–33.
Västra Stambanan mellan Stockholm och Göteborg är ett av Sveriges viktigaste och mest trafikerade järnvägsstråk och genomgår en stor upprustning. Det är nödvändigt för att bibehålla säkerheten och framkomligheten framöver. Upprustningen minskar också risken för akuta fel och bidrar därmed till ökad punktlighet framöver."
Man kan möjligen säga att Västtrafik fått en oproportionerligt stor andel av inställelserna. Å andra sidan görs den stora ombyggnaden i Alingsås i första hand för att det skall bli möjligt att köra fler och längre Västtåg Alingsås-Göteborg. Å tredje sidan kommer inte Skaraborg att ha så stor glädje av det.
Senast redigerat av Gunnar Olson den 2018-06-29 klockan 12:26:04.
Jag menade naturligtvis oproportionerligt stor andel i förhållande till övriga operatörer på den aktuella sträckan. Alternativet kunde vara att neka SJ och MTR att köra snabbtåg i nästan samma tidsläge så att dessa bolag förmåtts att dela upp lägena mellan sig och hänvisat resande till varandra. Det går väl att köra tre X74 i mult? Med en sådan samordning hade det funnits utrymme för flera Västtåg.
SJ har ju fått ställa in ungefär vartannat av sina snabbtåg Stockholm-Göteborg, och som det verkar går det inte att köra multad X2 in till plattform vid Stockholms Södra, utan då skulle man bli tvungen att vända snabbtågen i Flemingsberg. Eftersom inget sådant annonserats så har nog SJ absolut ingen överkapacitet, utan de har nog precis fått tåglägen så de kan transportera de som redan bokat.
På samma sätt antar jag att 3 X74 i mult inte hade fått plats på Södra. På TV tror jag det sades att MTR skulle tvingas skära ned, men på deras hemsida kan jag inte tydligt se att någon avgång tagits bort (ännu).
Västtrafik har väl valt att inte drabbas av nedskärningar på lokaltågstrafiken Göteborg-Alingsås om jag fattat rätt. Om den avkortats så kanske det hade funnits mer plats för andra Västtrafiktåg, eller?
Senast redigerat av Gunnar Olson den 2018-06-29 klockan 17:42:38.
Vändning i Flemingsberg är en acceptabel lösning, om detta läggs in ordentligt i bokningssystemet och kommuniceras på ett bra sätt till kunderna. Då kunde i stället några ytterligare regionaltåg gå fram till Stockholm södra i stället.
Jag tror att antalet lokaltåg Alingsås-Göteborg inte påverkar möjligheterna att köra andra tåg genom Alingsås, så vitt det inte är så att spår 0 skall slopas som avvikande huvudspår redan under de sex aktuella veckorna. Hur det är med den saken vet jag inte.
Senast redigerat av Gunnar Olson den 2018-06-29 klockan 17:55:27.
Pressmeddelande från Västtrafik: http://www.mynewsdesk.com/se/vasttra...teborg-2563507
Senast redigerat av Gunnar Olson den 2018-06-29 klockan 19:07:07.
Sista meningen i sista stycket är revolutionärt.
För att öka möjligheterna för Västtrafiks resenärer att trots allt kunna resa i sommar har biljettsamarbetet mellan Västtrafik och SJ utökats, så att samtliga av Västtrafiks biljetter gäller även på SJ:s regionaltåg under den här perioden
Innebär det att man kommer kunna åka med sin kontoladdning ???
De korten har tidigare inte varit godkända på SJ:s tåg (en apparat behövs för frankering.)
En liten oskyldig fråga till Gunnar.
Hur fick du till prefixet -Säljes-
ihop med denna tråden?![]()
Varför skulle det vara revolutionärt ??
Här i östra Sverige är det väl mer eller mindre standard numera när det är störningar i trafiken. Dessutom vet du väl vem som kör tågen åt Västtrafik gissar jag.
Om man slutade med att se allt så negativt jämt, som så många här gör, så kanske man skulle märka att saker faktiskt kan fungera bra och på naturligt sätt också.