Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Sj, sj...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sj, sj...

Köpte i eftermiddag en biljett från Stockholm till Göteborg med avgång från Stockholm S 17.10, när jag kom till Stockholm S en stund före avgång fick jag veta att tåget skulle gå från Flemingsberg 17.20, naturligtvis fanns det ingen tid att hinna dit. Varför gör man så? Lyckligtvis gick det ett MTR 17.30, men SJ-biljetten för mer än 1000:- var ju onödig.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Sj, sj...

Citat Ursprungligen postat av Johnny Visa inlägg
    Köpte i eftermiddag en biljett från Stockholm till Göteborg med avgång från Stockholm S 17.10, när jag kom till Stockholm S en stund före avgång fick jag veta att tåget skulle gå från Flemingsberg 17.20, naturligtvis fanns det ingen tid att hinna dit. Varför gör man så? Lyckligtvis gick det ett MTR 17.30, men SJ-biljetten för mer än 1000:- var ju onödig.
    Men du lär väl få återbetalning av SJ-biljetten ?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Fick du inget SMS e dyl?

Tåget är inställt mellan Stockholm Södra och Flemingsberg

Tåget är inställt mellan Stockholm Södra och Flemingsberg på grund av en fordonsskada.

Du som skulle resa med det inställda tåget hänvisas till SL pendeltåg. Din SJ-biljett är giltig på denna avgång.
    I Flemingsberg sker byte till tåg 20443 som avgår klockan 17.19

Vi beklagar detta och gör nu allt för att du ska kunna resa bekvämare nästa gång. Vill du istället boka om eller avboka och få din resa återbetald helt utan kostnad, använd vår app (klicka på de tre prickarna i det övre högra hörnet på biljetten) eller gå in här. Har du bokat din resa via en återförsäljare och vill få den återbetald så hjälper de dig.

Senast redigerat av ztenlund den 2018-06-28 klockan 17:42:02.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Men du lär väl få återbetalning av SJ-biljetten ?
    Det får jag veta om fyra veckor.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Du behöver nog inte vara orolig , om betingelserna för resan ändrats som avresa från annan station är det jämställt med inställd resa och du har glasklart rätt till avbokning och återbetalning. Alternativt om så önska ombokning till annan förbindelse. Samma sak om avgångstiden ändrats så du inte har en chans att hinna med. Någon skyldighet att vara anträffbar på SMS,telefon och liknande finns inte så du bör kunna vara lugn.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Har du fått det beskedet när du gjort enligt anvisningarna i ztenlunds inlägg, dvs gått in på just din bokning och begärt alla pengar tillbaka?

Eller antar du att den normala rutinen för normala ersättningar vid förseningar skall gälla, med individuell prövning (som kanske tar 4 veckor; själv är jag så sällan försenad så jag vet inte vad det tar)?
    Jag trodde att i såna här fall där det varit stort problem med tåget så hade SJ en specialrutin, som borde kunna ge pengarna tillbaka mer direkt.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-06-28 klockan 22:58:58. Anledning: Förtydligat m anvisningarna

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det är ju helt enkelt uselt!
    Naturligtvis hade det gått att ordna på ett bättre sätt... är det inte dags för någon att avgå?

/TKO

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Naturligtvis hade det gått att ordna på ett bättre sätt... är det inte dags för någon att avgå?

/TKO
    Ironi är svårt utan smileys, eller hur?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Problemet var ju att avgången blev inställd.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

/TKO
    Det står ju med i de förutsättningar som man givit ut i vart fall internt, på hur sena tåg ska hanteras under Getingperioden.
    Bl.a då om snabbtåg är mer än visst antal minuter sent (har inte tillgång till dokumentet nu), så ska vändning ske i Flemingsberg istället för Stockholm Södra.
    Vad jag förstår, så är det Trafikverket som avgör när så ska ske, men jag kan ha fel där. I vart fall verkar ju detta vara ett sådant fall. Hur detta ska komuniceras ut till kund, har jag inte satt mig in i, eftersom det inte är något jag hantera.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Det står ju med i de förutsättningar som man givit ut i vart fall internt, på hur sena tåg ska hanteras under Getingperioden.
    Bl.a då om snabbtåg är mer än visst antal minuter sent (har inte tillgång till dokumentet nu), så ska vändning ske i Flemingsberg istället för Stockholm Södra.
    Vad jag förstår, så är det Trafikverket som avgör när så ska ske, men jag kan ha fel där. I vart fall verkar ju detta vara ett sådant fall. Hur detta ska komuniceras ut till kund, har jag inte satt mig in i, eftersom det inte är något jag hantera.
    Jag förstår den "trafikmässiga" delen av det hela - tror jag!

Men det är just biten "kommunicera till kund" som jag tycker inte fungerar. Vad jag förstår hinner inte den resenär som kommer till Södra station säg 10 minuter före annonserad avgångstid ta pendeln ut till Flemingsberg och där hinna med tåget. Och det tycker jag faktiskt inte är acceptabelt. Sen verkade av "Johnnys" beskrivning som att SJ inte hade någon bemanning på plats som kunde informera och boka om till ett senare tåg. Och det kan ju inte SJ skylla på Trafikverket eller nån annan - det är helt enkelt uselt om så var fallet! (Skrivet helt utan ironi)

/TKO

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag förstår den "trafikmässiga" delen av det hela - tror jag!

Men det är just biten "kommunicera till kund" som jag tycker inte fungerar. Vad jag förstår hinner inte den resenär som kommer till Södra station säg 10 minuter före annonserad avgångstid ta pendeln ut till Flemingsberg och där hinna med tåget. Och det tycker jag faktiskt inte är acceptabelt.
    Om du förstått att tåget förlorat sitt slot inne på Södra, och att antingen köra in det till Södra eller låta det stå 25 minuter extra i Flemingsberg bägge rimligen skulle innebära följdförseningar för både detta och för flera efterkommande tåg, vad finns det då för acceptabla alternativ?
    Vore det t.ex. bättre att ställa in tåget, än att köra det i ordinarie tid från Flemingsberg?

Det är förstås beklagligt att inkommande tåg är försenat, men jag antar att det hela handlar om att välja mellan pest eller kolera.

Sen verkade av "Johnnys" beskrivning som att SJ inte hade någon bemanning på plats som kunde informera och boka om till ett senare tåg. Och det kan ju inte SJ skylla på Trafikverket eller nån annan - det är helt enkelt uselt om så var fallet! (Skrivet helt utan ironi)
    Jag har läst Johnnys två inlägg och där står ingenting om vilken service från SJ han fått eller om det inte fanns någon att kontakta.
    Kan det ha stått ett MTR-tåg inne vid rätt plattform, och Johnny direkt vände sig dit och frågade om han fick åka med, och fick förstås ett jakande svar? Eller sökte han igenom hela stationen efter någon från SJ men fann ingen? Vad vet jag.

Jag tycker inte man skall använda ordet uselt om något som inte är tydligt bekräftat, utan bara ett antagande från din sida. Från andra rapporter jag läst har det (någonstans, någon gång) vimlat av olika informatörer.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Vi får väl fråga Johnny hur det var med informationen på Stockholm S så slipper vi spekulera!

(Om den varit bra tror jag inte han skrivit det inlägg han gjorde - men även det är bara spekulationer det medges...)

/TKO

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Om du förstått att tåget förlorat sitt slot inne på Södra, och att antingen köra in det till Södra eller låta det stå 25 minuter extra i Flemingsberg bägge rimligen skulle innebära följdförseningar för både detta och för flera efterkommande tåg, vad finns det då för acceptabla alternativ?
    Vore det t.ex. bättre att ställa in tåget, än att köra det i ordinarie tid från Flemingsberg?
    Ja, om man anser det viktigare att köra sina tåg än att ha passagerare i dem så förstår jag att ovanstående anses acceptabelt.

Får man SMS i god tid innan jämte instruktioner hur man tar sig till Flemingsberg (utan att man själv behöver lägga ut flr Taxi, SL-biljett eller liknande) så kan det väl däremot vara ok.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Ja, om man anser det viktigare att köra sina tåg än att ha passagerare i dem så förstår jag att ovanstående anses acceptabelt.

Får man SMS i god tid innan jämte instruktioner hur man tar sig till Flemingsberg (utan att man själv behöver lägga ut flr Taxi, SL-biljett eller liknande) så kan det väl däremot vara ok.
    Det verkar gått ut sms i förväg, men hur lång tid i förväg det i så fall gick ut vet vi inte och inte hur många som nåddes.

TKO kanske menade att det inte är acceptabelt att inkommande tåg var försenat, och att det inte fanns något acceptabelt alternativ alls i den aktuella situationen, och så kan man också se det, .
    Jag tänker mer pragmatiskt att man f.n. måste acceptera att cirka 1 svenskt tåg av 10 blir försenat, och att det ibland påverkar resenärens resa.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg

Det går förstås att resonera kring kundupplevelsen för ett enskilt tåg, men det finns ju andra tåg också och inte hur mycket kapacitet som helst vare sig på banan eller vid plattform. Allra minst under de förhållanden som för närvarande råder. Hur SJ:s kommunikation kring det här såg ut i det här fallet vet vi inte och något svar på min fråga finns inte i tråden. Klart är i alla fall att meddelandet som jag citerade uppgavs vara uppdaterat senast 16:16 när jag kopierade det igår, vilket om man sett det hade varit gott om tid för att ta sig till Flemingsberg. Om det lades upp då eller tidigare vet jag inte och som sagt inte heller om SJ lyckades kommunicera det ut till kunderna på ett vettigt sätt.

Om jag tittar nu så anger SJ:s bokning att man, om man bokar från Stockholm C, ska åka med pendeltåget som går från Stockholm City 16:46. Har man nåtts av informationen att tåget avgår från Flemingsberg är det alltså inga som helst problem att bara sitta kvar på det då man hade kommit nästan 20 minuter före avgång till Flempan. Problemet blir om man antingen valt att boka från Stockholm S och kommer nära avgång och/eller inte får någon information. I bästa fall så kan man åka med pendeln som går 17:00 från Södra, men det ger bara tre minuter mot 17:19 i Flempan, så helst hade man behövt åka med 16:55 i alla fall. Detta givet att pendeln gått i tid.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det verkar gått ut sms i förväg, men hur lång tid i förväg det i så fall gick ut vet vi inte och inte hur många som nåddes.

TKO kanske menade att det inte är acceptabelt att inkommande tåg var försenat, och att det inte fanns något acceptabelt alternativ alls i den aktuella situationen, och så kan man också se det, .
    Jag tänker mer pragmatiskt att man f.n. måste acceptera att cirka 1 svenskt tåg av 10 blir försenat, och att det ibland påverkar resenärens resa.

Jag inser att förseningar inte är ovanliga, så det är inte där skon klämmer. Som jag redan skrivit - men jag kan U P P R E P A D E T K L A R T och tydligt:

- Jag uppfattar det som att Johnnys klagomål inte främst rör förseningen/inställandet utan bristen på information och "omhändertagande". Och jag har all anledning att tro att personen som döljer sej bakom signaturen har god insikt i hur järnvägssystemet fungerar och inte tillhör dom som gnäller i onödan!

En avgörande punkt är naturligtvis hur lång tid innan avgång SJ försökte kontakta resenärerna via sms. Men det kanske någon av PV:s allvetande skribenter kan kolla upp?

Men vi kanske skall avvakta till vi får veta mer hur situationen var på Södra station vid den aktuella tidpunkten?

funderar
    Thomas K Ohlsson

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •