Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vad mer exakt skall göras på VSB, och skulle det varit paus i arbetena nu?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Vad mer exakt skall göras på VSB, och skulle det varit paus i arbetena nu?

Trv har ju med kort varsel begränsat trafiken på Västra stambanan de närmaste 3 veckorna, med möjlig förlängning 4 veckor till.
    SJ kör t.ex. bara vartannat snabbtåg mot planerat. Se https://www.trafikverket.se/om-oss/n...-och-goteborg/

Jag har lite undringar, som inte framgår hos Trv:
    - Vad skall göras?

- Är det det pågående bytet av kontaktledningen i Västra Götaland som man vill göra och att det kräver enkelspårsdrift? Eller är det spårbytte i ungefär samma område? Eller är det något mera/större?
    I så fall, varför så många inställelser? Jag trodde man tidigare bara hade lagt in längre gångtider för att hantera det hela, samt ställt in några Västtrafiktåg på delsträckor.
    Samtidigt nämns på en sida som länkats att det blir totalstopp vecka 30 på två ställen, men det kan jag inte se på www.sj.se

- Eller skulle det en period i våras ha varit ett större stopp (med omledningar), som sköts upp (pga dåligt spårläge Borås-Herrljunga-Öxnered) och därför blir det stoppet nu? Och att nu har man bedömt att trafiken under sommaren lättare kan hanteras genom kraftig utglesning, och att omledning inte behövs? Fast det låter konstigt, behövdes stopp på båda spåren borde det ju vara arbeten på t.ex. bangårdar med bryggor eller sånt.

- Alltså, skulle det varit en paus nu, men man har flyttat arbetena till närmsta veckorna (eftersom man med kort varsel måste ställa in tåg)? Det stämmer ju inte med de sidor som säger att det pågår arbeten sen i maj.

- Har någon hört om SJ kommer att köra multar i snabbtågen för att erbjuda samma kapacitet? På Rapport sade en SJ-are att de resande skulle få plats på tåget före eller efter det man var inbokad på, men inget nämndes om multningar.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Vad mer exakt skall göras på VSB, och skulle det varit paus i arbetena nu?

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    - Eller skulle det en period i våras ha varit ett större stopp (med omledningar), som sköts upp (pga dåligt spårläge Borås-Herrljunga-Öxnered) och därför blir det stoppet nu? Och att nu har man bedömt att trafiken under sommaren lättare kan hanteras genom kraftig utglesning, och att omledning inte behövs? Fast det låter konstigt, behövdes stopp på båda spåren borde det ju vara arbeten på t.ex. bangårdar med bryggor eller sånt.
    Vad gäller det i sista stund inställda jobbet misstänker jag att det finns den koppling till nedanstående som dök upp vid middagstid idag. SJ ser redan ut att ha planerat för omledning av snabbtågen. Säkerligen ingen avundsvärd situation att behöva planera om omlopp med ökad fordonsåtgång och inte minst ökad tjänstgöringtid i semestertider.

Stockholms, Västra Götalands och Örebro län, banarbete
    Uppdaterad: 2018-06-27 11:17
    Göteborg-Alingsås-Stockholm: Från 6/7 23:30 till 9/7 05:00 ställs tågtrafiken in genom Alingsås. Vissa tåg ersätts med buss på hela eller delar av sträckan, bussar avgår enligt särskild tidtabell. Vissa fjärrtåg går annan väg. Räkna med längre restid än normalt. För mer information om din resa hänvisas du till ditt tågbolag. Orsaken är banarbete.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Anders Jansson Visa inlägg
    Vad gäller det i sista stund inställda jobbet misstänker jag att det finns den koppling till nedanstående som dök upp vid middagstid idag. SJ ser redan ut att ha planerat för omledning av snabbtågen. Säkerligen ingen avundsvärd situation att behöva planera om omlopp med ökad fordonsåtgång och inte minst ökad tjänstgöringtid i semestertider.

Stockholms, Västra Götalands och Örebro län, banarbete
    Uppdaterad: 2018-06-27 11:17
    Göteborg-Alingsås-Stockholm: Från 6/7 23:30 till 9/7 05:00 ställs tågtrafiken in genom Alingsås. Vissa tåg ersätts med buss på hela eller delar av sträckan, bussar avgår enligt särskild tidtabell. Vissa fjärrtåg går annan väg. Räkna med längre restid än normalt. För mer information om din resa hänvisas du till ditt tågbolag. Orsaken är banarbete.
    Tack!
    Jag undrar om det pågått diskussioner ett tag med järnvägsföretagen, utan att det annonserats utåt. Dels för att det accepterats utan hörbara protester, och dels för att SJ snabbt reagerat i bokningssystemet (igår var vartannat tåg till Göteborg spärrat (syntes men Ej valbart) och till idag var tidtabellen uppdaterad så att vartannat tåg inte syns längre, åtminstone nära i tiden.
    Men lite konstigt att man i förrgår sade att begränsningarna bara skulle gälla på vardagar, och nu inför man ett rejält helgstopp också.
    Hoppas Trafikverket hinner med att skapa nya färdplaner (eller att man bestämmer att göra det operativt).

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Tack!
    Jag undrar om det pågått diskussioner ett tag med järnvägsföretagen, utan att det annonserats utåt. Dels för att det accepterats utan hörbara protester, och dels för att SJ snabbt reagerat i bokningssystemet (igår var vartannat tåg till Göteborg spärrat (syntes men Ej valbart) och till idag var tidtabellen uppdaterad så att vartannat tåg inte syns längre, åtminstone nära i tiden.
    Men lite konstigt att man i förrgår sade att begränsningarna bara skulle gälla på vardagar, och nu inför man ett rejält helgstopp också.
    Hoppas Trafikverket hinner med att skapa nya färdplaner (eller att man bestämmer att göra det operativt).
    Att spärra i bokningen är ju inget som tar tid att ordna. Det görs ju ofta operativt när man får problem med olika tåg, tex. I detta läge lades ju tydligen spärr på en mängd tåg, medan man jobbar på hur de ska bli. Sen uppdaterar man ju till hur det ska bli.
    Nu antar jag det skickas ut besked till de som bokat i nu inställda tåg, så får dessa välja tåg före eller efter istället. För rent konkret blir det väl att köra multar istället, i vartannat tågläge.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Räcker plattformen på Stockholm Södra till för en X2-mult?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Carl Olof Mossberg Visa inlägg
    Räcker plattformen på Stockholm Södra till för en X2-mult?
    De är väl strax över 260 meter, vilket inte lär förslå om hela tåget ska stå vid plattform. I det här sammanhanget kanske trångsektorplanen kan vara intressant:
    https://www.trafikverket.se/contenta...faststalld.pdf

Finns även för T19, men jag har inte studerat vad som eventuellt skiljer:
    https://www.trafikverket.se/contenta...tingmidjan.pdf

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

[QUOTE=ztenlund;19696]De är väl strax över 260 meter, vilket inte lär förslå om hela tåget ska stå vid plattform. I det här sammanhanget kanske trångsektorplanen kan vara intressant:

Tack!
    Här står då att om tågets längd överskrider plattformens kan för långa tåg tvingas vända i Flemingsberg,
    "kan tvingas vända" är lite luddigt enligt min mening men det kanske är avsikten/meningen.

Robert
    Ej längre aktiv

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    De är väl strax över 260 meter, vilket inte lär förslå om hela tåget ska stå vid plattform. I det här sammanhanget kanske trångsektorplanen kan vara intressant:

Finns även för T19, men jag har inte studerat vad som eventuellt skiljer:
    https://www.trafikverket.se/contenta...tingmidjan.pdf
    Mult X2 är ca 330 meter.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Mult X2 är ca 330 meter.
    Det var alltså plattformen som var strax över 260 meter, om det nu var oklart.

Robert
    Ej längre aktiv

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Det var alltså plattformen som var strax över 260 meter, om det nu var oklart.
    Aha, ursäkta. Men då kanske man kan hänga ut lite? Vagnarna har ju genomgång. Men då kanske tåget blockerar hela stationen i stället? Jag har noll kännedom om Stockholm...

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Aha, ursäkta. Men då kanske man kan hänga ut lite? Vagnarna har ju genomgång. Men då kanske tåget blockerar hela stationen i stället? Jag har noll kännedom om Stockholm...
    Det funderade jag också på för någon dag sedan men jag läste det av ztenlund länkade dokumentet https://www.trafikverket.se/contenta...faststalld.pdf och på sidan 8 hittar man både spårlängd (301 m) och plattformslängd (263 m).
    Så, det går nog inte, både för att tågets totallängd 330 m är längre än spårlängden 301 meter, och för att två X2 om man räknar bort en hel driv och allt utom 4 meter på en manövervagn (så dörren ryms) blir 293 meter, och det är ju mycket mer än plattformslängden 263 m.
    I dokumentet finns också flera bra bilder och skisser.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Kontaktledningsarbetet i Västergötland pågår inte i år, det drar igång igen i T20.

Det är flera saker som gjort att man hamnat i det läge man är nu. Dels stoppades spårbytet efter någon vecka för att man hade problem, exakt vari problemen bestod i vet jag inte, men man behövde tid för att regornisera arbetet. Det innebär att nedspåret Algutsgården - Alingsås inte inte blev utbytt.

Sen var det en helg då det var planerat trafikavbrott genom Alingsås, men då omledningsbanorna inte höll måttet så valde man att skjuta på det totalstoppet och släppa igenom tågen, men arbetet är ju kvar att göra.

Som jag förstått det ska dessa två återstående arbeten göras vecka 28-30 och då man får två långa enkelspårsdrifter inom ganska kort sträcka måste det till en utglesning om man ska kunna köra något vettig trafik. Nykonstruktion av tåglägen hinner man troligen inte med, så de tåg som går kommer fortsatt gå försenade, eftersom det tillkommer nedsättning för arbetarskydd m.m.

Att skjuta på något av detta hade inte varit lätt, möjligen hade man tyckt att den sista spårbytesetappen kunde gjorts någon annan gång, men då spårbyteståget ska iväg på annat efter detta jobb och det dessutom är lagt körplaner för STH 200 efter vecka 33 (tidigare 130) så skulle inte tidtabellerna stämma. Klart tufft läge, för det blir inget bra hur man än gör..

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •