Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Kombinerad räls/ landsvägsbuss i Sydafrika

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    78

    Kombinerad räls/ landsvägsbuss i Sydafrika

    Prov för att kunna trafikera "...largely unused 1 067 mm branch lines (are) still in usable condition". Konceptet känns ju igen från arbetsfordon/ lastbilar, och det funkar väl så här också? T o m på smalspår/ "kapspår"!

    / L G

    http://www.railwaygazette.com/news/n...-launched.html

    Senast redigerat av Granis den 2018-06-27 klockan 07:28:59.

  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 834

    Sv: Kombinerad räls/ landsvägsbuss i Sydafrika

    Citat Ursprungligen postat av Granis Visa inlägg
    Prov för att kunna trafikera "...largely unused 1 067 mm branch lines (are) still in usable condition". Konceptet känns ju igen från arbetsfordon/ lastbilar, och det funkar väl så här också? T o m på smalspår/ "kapspår"!

    / L G


    http://www.railwaygazette.com/news/n...-launched.html
    DB i Tyskland hade ju på 50-talet en sådan konstruktion, en rälsbuss som även kunde gå på landsväg. Någon succé blev det nog inte och det stannade vid några enstaka exemplar.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    201

    Sv: Kombinerad räls/ landsvägsbuss i Sydafrika

    Intressant att man räknar med 50% bränslebesparing.
    Om konceptet lyckas beror kanske på hur fort bussen kan köra på räls och vilka sträckor med vilka vägar och vilka spår man har? Ungefär som att Duo spårvagnar är bra på vissa ställen, men i de flesta fall inte är så intressanta.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    571

    Sv: Kombinerad räls/ landsvägsbuss i Sydafrika

    Har Paris kvar sin tunnelbanelinje där vagnarna går på gummihjul? Var ett tag sedan jag var i behov av den linjen. Kommer ihåg att det var ganska varmt i den tunneln eftersom gummihjulen alstrade en hel del värme.


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 834

    Sv: Kombinerad räls/ landsvägsbuss i Sydafrika

    Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Har Paris kvar sin tunnelbanelinje där vagnarna går på gummihjul? Var ett tag sedan jag var i behov av den linjen. Kommer ihåg att det var ganska varmt i den tunneln eftersom gummihjulen alstrade en hel del värme.
    Ja och systemet med gummihjul har utvidgats till fler linjer , 1,4,6,11,14 och finns numera i fler städer än Paris. Främsta fördel är bättre kapacitet med bättre acceleration, för resenärerna tystare och mjukare gång. Nackdel värmen som måste vädras ut .


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •