Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Bolaget Oslo-Sthlm 2.55

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    438

    Bolaget Oslo-Sthlm 2.55

    Läst om detta projekt en del. Åkte i midsommarhelgen förbi Karlskoga upp till Dalarna och Kristinehamn hem. Inte tåg men funderar på vad detta bolag tänkt med banorna som finns ex Karlskoga. Ska det byggas nytt Örebro - Kristinehamn eller hur är det. Någon som vet?


    http://www.infrastrukturnyheter.se/2...ar-i-almedalen


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 138

    Sv: Bolaget Oslo-Sthlm 2.55

    Citat Ursprungligen postat av Ingeville Visa inlägg
    Läst om detta projekt en del. Åkte i midsommarhelgen förbi Karlskoga upp till Dalarna och Kristinehamn hem. Inte tåg men funderar på vad detta bolag tänkt med banorna som finns ex Karlskoga. Ska det byggas nytt Örebro - Kristinehamn eller hur är det. Någon som vet?


    http://www.infrastrukturnyheter.se/2...ar-i-almedalen
    Det är en traditionell kommunal lobbyistorganisation som ägs av svenska kommuner och landsting i Värmland och Örebro län.

    De vill ha höghastighetsjärnväg Oslo-Örebro och uppsnabbning Örebro-Stockholm så att det tar under 3 timmar Oslo-Stockholm.

    Vad gäller runt Karlskoga så behövs ny höghastighetsjärnväg även där om detta ska bli verklighet. De gamla godsbanorna har de nog inte tänkt något om.

    Projektet Kristinehamn-Örebro har redan tidigare funnits som lobbyistprojekt och kallats Nobelbanan, googla på det ordet.

    Trafikverket har följande sajt om första steget planering, Åtgärdsvalsstudie: https://www.trafikverket.se/avsstockholmoslo

    Det dröjer nog många år eftersom andra höghastighetsprojekt prioriterats högre i båda länder.

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-06-27 klockan 08:18:37.

  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 396

    Sv: Bolaget Oslo-Sthlm 2.55

    Citat Ursprungligen postat av Ingeville Visa inlägg
    Läst om detta projekt en del. Åkte i midsommarhelgen förbi Karlskoga upp till Dalarna och Kristinehamn hem. Inte tåg men funderar på vad detta bolag tänkt med banorna som finns ex Karlskoga. Ska det byggas nytt Örebro - Kristinehamn eller hur är det. Någon som vet?


    http://www.infrastrukturnyheter.se/2...ar-i-almedalen
    Projektet har ju egen hemsida https://www.oslo-sthlm.se/
    Där kan man hitta bla Trv.s Åtgärdsvalstudie för hela sträckan, https://resources.mynewsdesk.com/ima...ifpsx82iyu.pdf och på sid 59 ser man tydligt vilka sträckor som är tänkta att bygga nya och vilka sträckor där man skall förbättra och använda befintliga sträckor.
    Så, förslaget är just att det skall byggas nytt Örebro-Kristinehamn.


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    438

    Sv: Bolaget Oslo-Sthlm 2.55

    Tack


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    165

    Sv: Bolaget Oslo-Sthlm 2.55

    Känns som ett "icke" problem som endast stockholmare har i tunnelbanan, varför har alla så bråttom?
    Jag åker tåg ofta och är ALLTID en timme före avgång på utsedd station och blir aldrig stressad om det är försenat eller inställt, då kommer ju bussen som jag inte tycker om att resa i men vad är alternativet, stanna hemma, gnälla på internet eller få gratis kaffe och bulle på bussen och gilla läget.
    Ök.Uå ska ta 44 minuter men i bland tar det 50 minuter men 2018-06-21 åkte jag Ök-Uå på 39 minuter, jag gnällde dock inte om att jag vart tvungen att vänta på min skjuts i Uå.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    701

    Sv: Bolaget Oslo-Sthlm 2.55

    Citat Ursprungligen postat av Micael Lindgren Visa inlägg
    Känns som ett "icke" problem som endast stockholmare har i tunnelbanan, varför har alla så bråttom?
    För det stora flertalet är det målet som är det viktiga inte resan. Resan är bara ett sätt att ta sig till det som man vill/måste göra. Speciellt om det är en resa man gör mer eller mindre varje dag vill man nog tillbringa så lite tid som möjligt på tåget/bussen. Sedan tycker jag den påstådda stressen i Stockholms tunnelbana är överdriven samtidigt som jag förstår att visa inte vill missa ett byte till exempelvis buss om det innebär en ökad restid på en halvtimme eller mer. Detta speciellt om man har en tid att passa.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 138

    Sv: Bolaget Oslo-Sthlm 2.55

    Citat Ursprungligen postat av Micael Lindgren Visa inlägg
    Känns som ett "icke" problem som endast stockholmare har i tunnelbanan, varför har alla så bråttom?
    Jag åker tåg ofta och är ALLTID en timme före avgång på utsedd station och blir aldrig stressad om det är försenat eller inställt, då kommer ju bussen som jag inte tycker om att resa i men vad är alternativet, stanna hemma, gnälla på internet eller få gratis kaffe och bulle på bussen och gilla läget.
    Ök.Uå ska ta 44 minuter men i bland tar det 50 minuter men 2018-06-21 åkte jag Ök-Uå på 39 minuter, jag gnällde dock inte om att jag vart tvungen att vänta på min skjuts i Uå.
    Om du bor i Umeå har du själv en höghastighetsbana nära, som du verkar gilla att åka med. Då kan ju andra höghastighetsbanor i landet också vara motiverade.

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-06-28 klockan 10:08:56.

  8. #8
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    219

    Sv: Bolaget Oslo-Sthlm 2.55

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Projektet har ju egen hemsida https://www.oslo-sthlm.se/
    Där kan man hitta bla Trv.s Åtgärdsvalstudie för hela sträckan, https://resources.mynewsdesk.com/ima...ifpsx82iyu.pdf och på sid 59 ser man tydligt vilka sträckor som är tänkta att bygga nya och vilka sträckor där man skall förbättra och använda befintliga sträckor.
    Så, förslaget är just att det skall byggas nytt Örebro-Kristinehamn.
    Tanken är att konkurrera med flyget Oslo-Stockholm som tar många resenärer idag. Jag är mycket skeptisk.
    Ny järnväg behövs Oslo-Karlstad. Tror inte norrmännen vill lätta på oljepengarna. Det blir mycket dyrt Kristinehamn-Örebro. Ni som åkt E18 vet - upp och ner hela tiden.
    Sedan behöver järnvägen från Örebro till Stockholm rustas. Allt kostar mycket pengar.
    Dubbelspår Karlstad-Hallsberg med ny järnväg Hasselfors-Vretstorp samt Vålbergssvängen Karlstad-Grums känns mycket mera angeläget för min del.


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 396

    Sv: Bolaget Oslo-Sthlm 2.55

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Projektet har ju egen hemsida https://www.oslo-sthlm.se/
    Där kan man hitta bla Trv.s Åtgärdsvalstudie för hela sträckan, https://resources.mynewsdesk.com/ima...ifpsx82iyu.pdf och på sid 19 ser man tydligt vilka sträckor som är tänkta att bygga nya och vilka sträckor där man skall förbättra och använda befintliga sträckor.
    Så, förslaget är just att det skall byggas nytt Örebro-Kristinehamn.
    Citat Ursprungligen postat av Fryksdalingen Visa inlägg
    Tanken är att konkurrera med flyget Oslo-Stockholm som tar många resenärer idag. Jag är mycket skeptisk.
    Ny järnväg behövs Oslo-Karlstad. Tror inte norrmännen vill lätta på oljepengarna. Det blir mycket dyrt Kristinehamn-Örebro. Ni som åkt E18 vet - upp och ner hela tiden.
    Sedan behöver järnvägen från Örebro till Stockholm rustas. Allt kostar mycket pengar.
    Dubbelspår Karlstad-Hallsberg med ny järnväg Hasselfors-Vretstorp samt Vålbergssvängen Karlstad-Grums känns mycket mera angeläget för min del.
    Är inte tanken att samtidigt förbättra restider och punktlighet t.ex. Stockholm-Karlstad och Kristinehamn-Oslo och Arvika-Oslo?
    Förslaget innebär ju förbättrad järnväg Kristinehamn-Arvika och ny eller delvis ny järnvägslänk Arvika-Oslo
    Jag ser att jag i mitt tidigare inlägg angav fel sidnummer, det skall vara 19 och inte 59.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •