Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vectron och 142 i multipel?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Vectron och 142 i multipel?

Är i medelpad och har flera gånger sett Hector Rails sca tåg till/från Töva/Timrå, har då också sett att man kör 142 och vectron (243) i multipel. Vad jag vet går inte dessa att multipelköra. Det har varit så i alla tåg jag har sett.
    Någon som vet mer?

Undrar också varför man bara kör ett lastat tåg Ånge-Timrå men tre tomma tåg Timrå-Ånge.

Senast redigerat av Mr Trainspotter den 2018-06-26 klockan 20:05:11.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Vectron och 142 i multipel?

De har tidigare kört 142 och 242 (Taurus) i multipel. Om jag minns rätt gav det problem då Taurusen kopplade upp mycket snabbare, men att det skulle åtgärdas med justering av programvaran. Multipelstyrningen tror jag går över WTB (Wire Train Bus) på UIC-kabeln, något som österrikarna infört på ett antal loktyper som 1142 och Taurus som därmed är samkörbara. Huruvida det finns på Hectors Vectron vet jag inte, men omöjligt är det ju inte.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Då är det ju logiskt att det även går att köra med vectron, både 242 och 243 är ju siemens dessutom.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det finns nog ingen större logik i detta. Tex är 185 och 189 framtagna för Tyskland och har därför ZMS/ZDF, och följdaktligen Hectors 241 och 441. Så antingen bryr sig kunden och betalar tillräckligt, annars blir det vad det blir.

Kollade på siemens produktblad: "Vectron makes multiple-traction possible with the ZDS and ZMS procedures", "Optionally, it can be operated via WTB (Wired Train Bus)", "The ZWS control system is also available".

Dvs ska man ha något mer än ZMS/ZDF får man betala för det.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

På något sätt har väl hector fått ihop det...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Beträffande multippelkoppling mellan lokgenerationer och olika principiella eluppbyggnader så är den nog förekommande sedan länge också även i bla Schweiz.
    Beträffande antalet lastade kontra tomma tåg så kan det bero på dels var vagnarna är lastade med destination Timrå, dels var vagnarna skall lastas nästa gång.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Okej, tack för svar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mr Trainspotter Visa inlägg
    På något sätt har väl hector fått ihop det...
    Citat från ÖBBs datablad för Vectron, ellser 1293 som de heter där: UIC-WTB nach ÖBB Fernsteuer konzept, ZMS-ZDS-ZWS

Så kanhända Hectors lok har dubbla system också.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •