Landet ger ingen poäng idag, men platsen känner säkert många igen.
Var?
Landet ger ingen poäng idag, men platsen känner säkert många igen.
Var?
Helsingör?
Fredirkshamn
Fredrikshavn hamn
Helsingör
Frederikshavns hamn?
Esbjerg
Fredrikshavn?
Frederikshavn?
/Christer
Köpenhamn
Ja, jag skulle också ha gett rätt för Fredrikshamn. Men jag kan nämna något som kanske inte alla vet, nämligen att freden i Fredrikshamn 1809 mellan Sverige och Ryssland träffades i ett helt annat Fredrikshamn, nämligen den stad som på finska kallas Hamina och som ligger vid Finska viken. Den ingick i svenska riket fram till 1743. I mina historieböcker i skolan stod det om freden i Fredrikshamn och var den staden låg. Så småningom insåg jag att särskilt västsvenskar syftar på Frederikshavn när de talar om Fredrikshamn.
Fredrikshavn heter så sedan 1818. Förr var namnet Fladstrand. I samband med en avvikande skrivelse i dokumenter från Stora nordiska kriget:s tid tog det en längre tid innan jag kunde identifiera orten...
Fast det hade ju varit praktiskt att reservera Fredrikshamn för den finländska staden och använda stavningen Frederikshamn för den danska. Jag är ganska säker på att de danska kungligheterna inte tycker om att få personnamnet med svensk stavning och då kan vi väl vara konsekventa och använda dess danska stavning även med i övrigt svensk stavning av stadsnamnet.