Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Bildgåta från obygden.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Bildgåta från obygden.

Ja, var? Kanske enkelt för en förare men andra? Mer bilder finns sen på lager. Jag har suddat lite för att det skall bli liite svårare.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Bildgåta från obygden.

Bohusbanan? Svenshögen??

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Bohusbanan? Svenshögen??
    Anade lite att du skulle kunna det. Jo.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Anade lite att du skulle kunna det. Jo.
    Vissa är helt enkelt för duktiga, för att de ska gå att göra bra bildgåtor...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Lite fler bilder från obygden.

Norrut mot Ljungskile. Väldigt mycket rött.

Utfarten mot Stenungsund.

Stationshuset, inklusive klotter. Typiskt Bohusbanestationahus.

Passagerare på väg till tåget. Hon kom förbi på cykel när jag precis hade fikat färdigt uppe vid Huaröds gravfält vid gamla E6. Sen körde jag om henne i backen ner på väg till stationen. Jag bytte några ord med henne innan tåget kom. Jo, det var skönt att rulla ner till stationen men att sen cykla hem var inte lika kul. Det är väl bara 4-5 km upp till gamla E6 men höjdskillnaden är 100 m. Men det är lite av situationen här, långt från civilisationen. Tåget är livsnerven, hon var inte ensam om att ta tåget mitt på dagen. Det finns visserligen buss på gamla E6 men som sagt, det är jobbigt att ta sig dit och den går nog inte så ofta.

Här kommer hennes tåg, X52 9040 med 3747. Möteståget fick jag ingen bild på, då var jag upptagen med filmning.

Utsikt över Hällungen, det är vackert här.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har en fråga om de långhalsade huvuddvärgarna. Varför används sådana som mellansignaler? Heter det väl? I Ljungskile är det vanliga stopplyktor.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har en fråga om de långhalsade huvuddvärgarna. Varför används sådana som mellansignaler? Heter det väl? I Ljungskile är det vanliga stopplyktor.
    Jag dristar mig att förnya min fråga om mellansignalerna.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Stopplyktor används inte i datorställverk utan endast i reläställverk. Vanliga huvudsignaler kräver ett avstånd på minst 250 m mellan signaler om hastigheten överstiget 30 km/h (under 30 km/h krävs 175 m) vilket den torde göra på det aktuella spåret. Kvar finns då möjligheten att använda en huvuddvärgsignal som får placeras 200 m innan en huvudsignal eller 100 m om sikten är 300 m. Så sannolikt sitter det et datorställverk i Svenshögen och därmed har man fått bygga med huvuddvärgar för att uppfylla kraven om avstånd.

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack, det förklarar saken.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Om man projekterar en helt ny driftplats, hur mycket dyrare blir det att sätta dit dvärgar vid alla mellansignaler istället för bara där det är signaltekniskt nödvändigt? Alltså vad kostar en en dvärg i slutändan? För ibland så vill man gärna ha lite fler dvärgar....

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Lite mer fråga om dvärgsignalerna, men mer om signalerna som sådana.
    Är huvudanledningen till att de finns att ett persontåg (eller annat kort tåg) efter tågmöte snabbt (efter knappt 2 meter) skall få ett tydligt kör-besked?
    Eller är det för att det går att ha samtidig infart?
    För inte är det väl som på bilden i andra riktningen att man vill ha en signal före övergången till andra plattformen, för på den här bilden ser det ut ungefär likadant (bara utan övergång)?

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Lite mer fråga om dvärgsignalerna, men mer om signalerna som sådana.
    Är huvudanledningen till att de finns att ett persontåg (eller annat kort tåg) efter tågmöte snabbt (efter knappt 2 meter) skall få ett tydligt kör-besked?
    Eller är det för att det går att ha samtidig infart?
    För inte är det väl som på bilden i andra riktningen att man vill ha en signal före övergången till andra plattformen, för på den här bilden ser det ut ungefär likadant (bara utan övergång)?
    Orsaken är att kunna ha samtidig infart. Om ett tåg behöver använda hela spårets längd så finns möjligheten ställa tågväg hela vägen fram till huvudljussignalen innan växeln, men då försvinner också samtidigheten.
    För att snabbt få ett körbesked efter uppehåll vid plattform hade en repetersignal räckt, men här hade inget behov funnits av det. Sikten är god och repeterbaliser skulle räcka gott, om nu inte huvuddvärgen hade stått där.

Senast redigerat av Simon B den 2018-06-29 klockan 00:38:59.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nu vet jag inte hur detta svar hamnar i tråden men skit samma. Jag kollade lite på samlingsportalen på gamla bilder och min misstanke besannades, stationen byggdes för att det behövdes en station här av järnvägstekniska skäl och inte för trafiken. Det var ren jordbruksglesbygd. Sen tillkom givetvis viss trafik och jag funderar över denna bild från samlingsportalen. Man ser stationshuset till vänster men vad är det för fyrkantig konstruktion närmare bildmitten? Jag gissar på en islada, vattnet i Hällungen var givetvis lika bra då som nu.

http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KCAC16851

Senast redigerat av Åke K den 2018-06-29 klockan 06:54:58.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Nu vet jag inte hur detta svar hamnar i tråden men skit samma. Jag kollade lite på samlingsportalen på gamla bilder och min misstanke besannades, stationen byggdes för att det behövdes en station här av järnvägstekniska skäl och inte för trafiken. Det var ren jordbruksglesbygd. Sen tillkom givetvis viss trafik och jag funderar över denna bild från samlingsportalen. Man ser stationshuset till vänster men vad är det för fyrkantig konstruktion närmare bildmitten? Jag gissar på en islada, vattnet i Hällungen var givetvis lika bra då som nu.

http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KCAC16851
    Det torde vara Svenshögens sanatorium, som öppnade 1911. Från 1964 fram till nedläggningen 1989 hette det Svenshögens sjukhus. Sedan dess har anläggningen bland annat i två omgångar använts som flyktingförläggning. När sanatoriet öppnade blev det många som tog tåget till och från Svenshögen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svensh...ens_sanatorium

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Det torde vara Svenshögens sanatorium, som öppnade 1911. Från 1964 fram till nedläggningen 1989 hette det Svenshögens sjukhus. Sedan dess har anläggningen bland annat i två omgångar använts som flyktingförläggning. När sanatoriet öppnade blev det många som tog tåget till och från Svenshögen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svensh...ens_sanatorium
    Det uppe på berget ja, men jag menar det nertill mellan stationshuset och vattnet, Lilla Hällungen. Isupplag är kanske ett vanligare ord.

Senast redigerat av Åke K den 2018-06-29 klockan 07:25:24.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Bildgåta från obygden. – dvärgarnas placering vid plattformsslutet

Lite fler bilder från obygden.

Norrut mot Ljungskile. Väldigt mycket rött.

8<...
    Verkligt trevliga bilder, Åke!

Jag har en ren tågamatörfråga apropå följande bild:

Är det vanligt att man här i landet placerar dvärgsignalerna så här upphöjt på en stolpe? Är det på ställen där det annars är för svårt att se dvärgsignalen nere i höjd med själva spåret som man gör så här? Jag ser att det är likadant utfört vid den andra spårsidan att dvärgen skulle komma att skymmas av plattformsänden. Men varför då bygga plattformarna så här trångt?!

undrar den nyfikne på kungens holme som aldrig byggde så här på den egna mj-anläggningen!

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Bildgåta från obygden. – dvärgarnas placering vid plattformsslutet

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Är det vanligt att man här i landet placerar dvärgsignalerna så här upphöjt på en stolpe? Är det på ställen där det annars är för svårt att se dvärgsignalen nere i höjd med själva spåret som man gör så här? Jag ser att det är likadant utfört vid den andra spårsidan att dvärgen skulle komma att skymmas av plattformsänden. Men varför då bygga plattformarna så här trångt?!

undrar den nyfikne på kungens holme som aldrig byggde så här på den egna mj-anläggningen!
    Jag tror man har tänkt så här:
    1. Har vi två spår använder vi placeringsregeln att signalerna för spåren kan stå på yttersidan (alltså till höger om högra spåret, avvikande från grundregeln att signal ska stå på spårets vänstersida), detta för att minimera risken för att fel signal avläses
    2. Det visar sig att placering av plattform i förhållande till växel medför att huvuddvärgsignalerna hamnar precis i plattformsänden, man har då att välja på att placera den direkt på plattformen eller på en mast.
    3. I och med att det är möjligt att placera huvuddvärgsignalerna någon meter från plattformsänden föredras mast-alternativet i och med att man då slipper ett hinder på plattformen (det kan t o m vara så att man inte får placera en dvärgsignal på plattform)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hej

Ja det stämmer att man hade omfattande "isverksamhet" i Svenshögen. Avvecklades nog i början av 50-talet.

Per N

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per N Visa inlägg
    Hej

Ja det stämmer att man hade omfattande "isverksamhet" i Svenshögen. Avvecklades nog i början av 50-talet.

Per N
    Anade det. Tack.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •