Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Drömmen om entimmesresa slaktas

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Drömmen om entimmesresa slaktas

Drömmen om entimmestågresa mellan Köpenhamn och Århus slaktas av den danska regeringens räknemodell.

https://politiken.dk/indland/art6603...ns-regnemetode

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Drömmen om entimmesresa slaktas

Halmstad kommer kanske närmre Århus än Köpenhamn genom ny färjeförbindelse till Grenå!? Från Grenå kommer man att kunna ta spårvagn (Letbane) till Århus.

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6958371

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Halmstad kommer kanske närmre Århus än Köpenhamn genom ny färjeförbindelse till Grenå!? Från Grenå kommer man att kunna ta spårvagn (Letbane) till Århus.

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6958371
    Nja. den färjan kommer väl i så fall ta fyra timmar. Plus spårvagnen som kommer att ta minst en timme. Bara för att det är spårvagn så är man inte i Århus för att man är i Grenå.
    Nu tar tåget Köpenhamn – Århus cirka 2.50.
    Den mer närliggande drömmen är 2:00.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-06-26 klockan 14:41:31.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Nja. den färjan kommer väl i så fall ta fyra timmar. Plus spårvagnen som kommer att ta minst en timme. Bara för att det är spårvagn så är man inte i Århus för att man är i Grenå.
    Eller 58 minuter:
    https://politiken.dk/indland/art6603...re-Kattegatbro

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Nu ville jag skapa lite intresse kring den nya möjligheten och insåg att det gick fortare från Köpenhamn till Århus med tåg, dock enligt artikeln i Politiken, tar det idag 3 tim med tåg från Köpenhamn till Århus. Onekligen är det en ny möjlighet för Halmstad med omgivning. Dessutom är det ett fint sätt att transportera sig, med färja och därmed god förplägnad och sedan modern spårvagn i ca 100 km/tim, både stånds- och miljömässigt!

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av tgpedersen Visa inlägg
    Det är det projektet som "slaktas" i startinläggets länk.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nu ändrar sig den danska regeringen. Den nya Kattegattsbron skall utredas också med järnväg. Anledningen verkar vara intresset från investerare från pensionsstiftelser.

https://jyllands-posten.dk/politik/E...ndersoeges-nu/

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Nu ville jag skapa lite intresse kring den nya möjligheten och insåg att det gick fortare från Köpenhamn till Århus med tåg, dock enligt artikeln i Politiken, tar det idag 3 tim med tåg från Köpenhamn till Århus. Onekligen är det en ny möjlighet för Halmstad med omgivning. Dessutom är det ett fint sätt att transportera sig, med färja och därmed god förplägnad och sedan modern spårvagn i ca 100 km/tim, både stånds- och miljömässigt!
    Tror inte så många Halmstadbor helt plötsligt får ärende till Aarhus. Och Varbergsborna förlorar motsvarande möjlighet anar jag?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Tror inte så många Halmstadbor helt plötsligt får ärende till Aarhus. Och Varbergsborna förlorar motsvarande möjlighet anar jag?
    Var ju populärt när det fanns färja till Århus, men populariteten avtog väl när tax-free slopades

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Var ju populärt när det fanns färja till Århus, men populariteten avtog väl när tax-free slopades
    Vid den tid då färja gick mellan Halmstad och Grenå fanns en färjeintresserad anställd på Halmstads kommuns personalkontor. Han lyckades ordna gruppresor för hela kommunens anställda för att främja trivsel, sammanhållning och som belöning för gott arbete. Jag råkade vid ett sådant tillfälle hamna vid samma bord som personalchefen. Det resulterade i, att jag bytte anställning inom kommunen till en tjänst som var utlyst och som han tyckte jag skulle söka. Så får man bara igång färjetrafiken igen så finns det alla möjligheter till positiva effekter för bosatta eller tillresande i regionen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •