Drömmen om entimmestågresa mellan Köpenhamn och Århus slaktas av den danska regeringens räknemodell.
https://politiken.dk/indland/art6603...ns-regnemetode
Drömmen om entimmestågresa mellan Köpenhamn och Århus slaktas av den danska regeringens räknemodell.
https://politiken.dk/indland/art6603...ns-regnemetode
Halmstad kommer kanske närmre Århus än Köpenhamn genom ny färjeförbindelse till Grenå!? Från Grenå kommer man att kunna ta spårvagn (Letbane) till Århus.
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6958371
Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-06-26 klockan 14:41:31.
Eller 58 minuter:
https://politiken.dk/indland/art6603...re-Kattegatbro
Nu ville jag skapa lite intresse kring den nya möjligheten och insåg att det gick fortare från Köpenhamn till Århus med tåg, dock enligt artikeln i Politiken, tar det idag 3 tim med tåg från Köpenhamn till Århus. Onekligen är det en ny möjlighet för Halmstad med omgivning. Dessutom är det ett fint sätt att transportera sig, med färja och därmed god förplägnad och sedan modern spårvagn i ca 100 km/tim, både stånds- och miljömässigt!
Nu ändrar sig den danska regeringen. Den nya Kattegattsbron skall utredas också med järnväg. Anledningen verkar vara intresset från investerare från pensionsstiftelser.
https://jyllands-posten.dk/politik/E...ndersoeges-nu/
Vid den tid då färja gick mellan Halmstad och Grenå fanns en färjeintresserad anställd på Halmstads kommuns personalkontor. Han lyckades ordna gruppresor för hela kommunens anställda för att främja trivsel, sammanhållning och som belöning för gott arbete. Jag råkade vid ett sådant tillfälle hamna vid samma bord som personalchefen. Det resulterade i, att jag bytte anställning inom kommunen till en tjänst som var utlyst och som han tyckte jag skulle söka. Så får man bara igång färjetrafiken igen så finns det alla möjligheter till positiva effekter för bosatta eller tillresande i regionen.