Från i söndags vid Tösse.
Ett lite blandat färgschema under månen som kan vara ett bra case för att diskutera (o)vikten av profilering...
Men... hur var det med 1:a klassvagnen .. inköpt från vem ?
![]()
Från i söndags vid Tösse.
Ett lite blandat färgschema under månen som kan vara ett bra case för att diskutera (o)vikten av profilering...
Men... hur var det med 1:a klassvagnen .. inköpt från vem ?
![]()
Tåget är ett sk HPD, HopPlockade Delar. Det började bra med enhetlig design med silverfärg men sen tog färgen kanske slut?
De silverfärgade kan vara från IBAB, dom hade både sitt, ligg och sovvagnar, sist nämnda bodde jag i under Tåg 150 2006.
Här är vi med tåget i Hudiksvall, det kanske inte är samma vagnar som vi har i kroken men det var en trevlig resa.
Det är nog snarare så här:
De tar in egen vagn eller eget lok för underarbete och lackering,
när lämplig möjlighet och tillräcklig tid finns. Lack-lokalen är ju
också till för att lackera andras fordon och då ge lite inkomster.
Sen när de väl tar in ett eget fordon, så läggs det ner ett bra
arbete på underarbete och lack, så att fordonet står sej länge.
Deras fordon brukar se ovanligt bra ut efter 10-15 år i drift.
Klipper ut mitt svar från senast frågan var uppe:
Det bör väl vara A2 5151 som togs över i vintras och som tidigare tillhörde Järnvägsmuséet och då var deponerad hos Gävle-Dala-föreningen i Falun.
Inlandsbanan nämns i annat inlägg men de har så vitt jag kan komma på aldrig haft denna vagn.
Bernts minne är det inget fel på.
Vagnen ställdes i depå av SJ vid årsskiftet 2003/2004 och såldes sedan till Jvm 061009. Vagnen deponerades 2008 hos mfGDJ. När det kom tillbaka till Jvm vet jag ej. Under tiden hos mfGDJ blev den brunmålad.