Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: ER1 genom Sverige [Två bilder]

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

ER1 genom Sverige [Två bilder]

Idag har transporten av den första (gissar jag?) ER1-motorvagnen till Mälardalstrafik AB (MÄLAB) gått genom Sverige och jag fick två bilder tidigare ikväll på transporten vid Graversfors strax utanför Åby norr om Norrköping.

Har även en hemsida med blandade bilder på adress: http://www.tobbebilder.se

Passagerare Svante Anderssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: ER1 genom Sverige [Två bilder]

Vilket då borde innebära att den numera finns i Hagalund...

SA

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Svante Andersson Visa inlägg

SA
    Jaha...varför betyder det att den är i Hagalund då ?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det behöver kanske inte innebära att tåget står i Hagalund, men imorgon onsdag kommer tåget att stå uppställt på Stockholms C för pressvisning och då ligger det ju nära tillhands att tänka sig att man ställt upp tåget i Stockholmsområdet i väntan på visningen.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

SA
    Den här sommaren måste väl Hagalund vara en av de allra sämsta platserna att placera ett fordon, som skall testköras.
    Om den ändå skulle råka stå där just nu är det väl antingen inför visningen snart eller för att några åtgärder skall vidtas hos något av företagen som huserar i Hagalund.
    Men, känns Hagalund väldigt osannolikt.

Edit: Eller hur kom du till din slutsats, har du in-side information?

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-06-26 klockan 07:02:08. Anledning: Tillägg

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

SA
    Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Jaha...varför betyder det att den är i Hagalund då ?
    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Den här sommaren måste väl Hagalund vara en av de allra sämsta platserna att placera ett fordon, som skall testköras.
    Om den ändå skulle råka stå där just nu är det väl antingen inför visningen snart eller för att några åtgärder skall vidtas hos något av företagen som huserar i Hagalund.
    Men, känns Hagalund väldigt osannolikt.

Edit: Eller hur kom du till din slutsats, har du in-side information?
    Eftersom jag råkar veta var tåget stod igår och kanske fortfarande, så kan jag säga att det inte var i Hagalund i allafall.
    Vill någon berätta var, så får det bli från officiellt håll.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Eftersom jag råkar veta var tåget stod igår och kanske fortfarande, så kan jag säga att det inte var i Hagalund i allafall.
    Vill någon berätta var, så får det bli från officiellt håll.
    Bara en hypotes:
    41000 på rull

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    Bara en hypotes:
    41000 på rull
    Se där. Ja, alla spår efter ER1 försvann i måndagskväll efter ank K.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Varför heter tåget ER1? Eller kommer den få en annan litterera i X-serien?

Tidigare: calken. Nu en 25-årig Uppsala-bo som pluggar till präst och ibland kör buss.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Carl Eric Visa inlägg
    För att ägaren/beställaren har bestämt att det ska heta så. Det är inte konstigare än att Hector kallar sina Rc-lok för 143, dvs har valt att inte sätta littera på det sätt SJ började göra för många årtionden sedan. Man skulle kunna tänka sig att någon tyckte att MÄLAB:s Elektriska Regionaltåg variant nummer 1 kunde få heta ER1.

Ja, något ska det ju heta.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

SJs litterasystem är urgammalt, strängt taget är det samma system som först infördes 1876, ett system som sedan via många vindlingar och förändringar bestod ända tills andra aktörer började dyka upp runt Millennieskiftet. Några gånger, som t ex 1942 och 1970 genomfördes ganska omfattande förändringar på ett bräde, men flertalet huvudlitteror har bestått, fast de återanvänts när en äldre typ försvunnit. Exempel är när de sista av den gamla ånglokshuvudtypen D från 1800-talet försvann ungefär samtidigt som el-D kom(de gick omlott ett par år, men det rörde bara ett par enstaka kvarvarande ånglok, antagligen såg man sammanblandningsrisken som försumbar), ång-F försvann 1937 och el-F kom 1942, det finns gott om sådana exempel, men det är inte genomgripande reformer av hela systemet.
    Under den långa tid då det fanns en mängd enskilda järnvägar hade en del av dessa egna litterasystem, men trots en del skillnader var de ofta påfallande lika SJs. Således kan man i någon mån säga att det funnits ett hyfsat generellt system ända tills för 20-talet år sedan, om också inte alls 100% heltäckande.

Jag TROR att det första exemplet på ett modernt avsteg från det gamla systemet var när IORE-loken kom. Det har sagts en del om den indignation som detta väckte hos en del användare i Postvagnen på den tiden (fast jag började skriva och läsa PV 2002 så jag missade just den kontroversen) som ansåg att de MÅSTE heta Mm2, d v s sexaxliga malmdubbellok.

Man får väl tycka vad man vill, en sida av mig menar att det kunde vara rätt praktiskt att ha någon form av branschpraxis för fordonsklassificering, men samtidigt handlar det ju enbart om att det hela ska fungera, och går det lika bra med helt andra beteckningar så är det väl som det ska. (Så entusiast jag är vet jag att järnvägen inte existerar för att göra mig glad; det är en bonus om den gör det dock.)

Senast redigerat av Mattias Jansson den 2018-06-30 klockan 14:09:16.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    För att ägaren/beställaren har bestämt att det ska heta så. Det är inte konstigare än att Hector kallar sina Rc-lok för 143, dvs har valt att inte sätta littera på det sätt SJ började göra för många årtionden sedan. Man skulle kunna tänka sig att någon tyckte att MÄLAB:s Elektriska Regionaltåg variant nummer 1 kunde få heta ER1.
    Okej, tack för svaret! Jag tänkte att det fanns någon form av "norm" att alla tåg i Sverige eller som beställdes till Sverige (ni förstår nog vad jag menar) skulle få en beteckning enligt T, R, X, Y, Z-systemet (som säkert också har något finare namn). Men då har jag lärt mig idag att så inte var fallet! :)

Tidigare: calken. Nu en 25-årig Uppsala-bo som pluggar till präst och ibland kör buss.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Någon form av förenklad nomenklatur för olika fordon behövs för att inte texter skall bli för långa och otympliga men hur den skall se ut finns det många bud om, men vad man än väljer så finns det nog ingen som är så mycket bättre än andra. Någon form av förkunskaper krävs framför allt.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Motsvarande finns ju t ex i Tyskland där motorvagnståg i tidigare 4xx litteraserier hux flux även har blivit 14xx litteror./Ulf

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Någon form av förenklad nomenklatur för olika fordon behövs för att inte texter skall bli för långa och otympliga men hur den skall se ut finns det många bud om, men vad man än väljer så finns det nog ingen som är så mycket bättre än andra. Någon form av förkunskaper krävs framför allt.
    Transportstyrelsen ska väl dock godkänna litterat för inregistrering.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Man får väl tycka vad man vill, en sida av mig menar att det kunde vara rätt praktiskt att ha någon form av branschpraxis för fordonsklassificering, men samtidigt handlar det ju enbart om att det hela ska fungera, och går det lika bra med helt andra beteckningar så är det väl som det ska. (Så entusiast jag är vet jag att järnvägen inte existerar för att göra mig glad; det är en bonus om den gör det dock.)
    Det tråkiga med detta system är att det rör till det i onödan. Om jag förstår rätt skulle tio operatörer kunna köpa in identiskt lika fordon och var och en ge det sin egen littera. Om däremot tio gummihjulsoperatörer köper in likadana fordon är det självklart att de är av samma modell.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det tråkiga med detta system är att det rör till det i onödan. Om jag förstår rätt skulle tio operatörer kunna köpa in identiskt lika fordon och var och en ge det sin egen littera. Om däremot tio gummihjulsoperatörer köper in likadana fordon är det självklart att de är av samma modell.
    Just nu är väll Bombardier TRAXX innehavare av rekordet för antalet littera på samma fordonstyp som rullar i Sverige. 185/241/119/Re, sedan kan det ju bli ett 5 om El19 har några turer till Sverige men jag är osäker på det.

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Motsvarande finns ju t ex i Tyskland där motorvagnståg i tidigare 4xx litteraserier hux flux även har blivit 14xx litteror./Ulf
    Inte "hux flux", utan beroende på att antalet fordon överstiger 4xx.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •