Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Ett rimligt byte

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Ett rimligt byte

I en debattartikel i dagens GP vill Demokraterna i Göteborg byta ut Västlänken mot en utbyggnad av den svenska delen av järnvägen mot Oslo. Skulle det vara möjligt vad gäller tidplan, kostnad mm?

http://www.gp.se/debatt/byt-v%C3%A4s...oslo-1.6720710

Frågan om man vill göra det tycker jag vi kan lämna utanför det här då diskussioner om VLs vara eller inte vara ofta spårar ur fullständigt.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ett rimligt byte

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    I en debattartikel i dagens GP vill Demokraterna i Göteborg byta ut Västlänken mot en utbyggnad av den svenska delen av järnvägen mot Oslo. Skulle det vara möjligt vad gäller tidplan, kostnad mm?

Frågan om man vill göra det tycker jag vi kan lämna utanför det här då diskussioner om VLs vara eller inte vara ofta spårar ur fullständigt.
    För tydligheten...

VL = Västmanlands Lokaltrafik... Eller..?

Senast redigerat av Leif D den 2018-06-25 klockan 14:44:27.

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    För tydligheten...

VL = Västmanlands Lokaltrafik... Eller..?
    Det framgår ju tydligt av sammanhanget att det är Västlänken som åsyftas.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Lilienberg Visa inlägg
    Nej, det var inte tydligt, funderade också på vad VL står för. Mig veterligen är det ingen vedertagen förkortning. Förrän nu kanske. ;)

För att för diskussionen på spåret, jag tycker det låter ytterst osannolikt att 15 statliga miljarder skulle kunna allokeras till en Oslobana om de skulle lösgöras från en ickebyggd VL.

Sen har jag förstått att mandatet om VL's vara eller inte vara, inte heller ligger hos Göteborg kommun så jag har svårt att se en röst på Demokraterna skulle ha någon ens teoretisk chans att påverkar detta.
    LÄNK

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Håller med föregående talare. Det finns inga 15 mdr att flytta över till en Oslobana. Om Västlänken - mot förmodan - skulle stoppas så behövs en stor del av pengarna till ett alternativ till Västlänken. Det som ligger närmast till hands är väl Förstärkningsalternativet. Det beräknades till ungefär halva kostnaden av Haga-Korsvägen i Järnvägsutredningen, så där ryker direkt 10 mdr. Kvar blir alltså 5 mdr till en Oslobana. Det räcker till max 5 mil i snäll och obebyggd terräng.

Man skulle ju kunna tänka sig att dra ner pendeltågstrafiken och bygga ut en enklare variant av BRT mot Kungsbacka, Älvängen och Alingsås och prioritera region och fjärrtrafiken in mot Göteborg. Det skulle förmodligen gå att få klart snabbare och vara billigare än Förstärkningsalternativet, men det kommer trycka på ytterligare för att få till en långsiktig lösning för bussarna genom centrum.

Senast redigerat av hsr den 2018-06-25 klockan 17:48:10.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Lilienberg Visa inlägg
    Som sagt inte någon självklarhet alls. Vi som kan driftplatssignaturer brukar ju få skarp kritik för att dessa är svåra att förstå.
    Bl a. därför tycker jag ju inte att VL ska användas för Västlänken, eftersom den förkortningen nog mest är känd just i västra Sverige.

Här i mellersta Sverige, förknippar allafall jag VL med Västmanlands Lokaltrafik, men för Västsvenskt bruk, kan det ju betyda Vänersborgs Lokaltrafik också, även om det var länge sedan.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av hsr Visa inlägg
    Man skulle ju kunna tänka sig att dra ner pendeltågstrafiken och bygga ut BRT mot Kungsbacka, Älvängen och Alingsås och prioritera region och fjärrtrafiken in mot Göteborg. Det skulle förmodligen gå att få klart snabbare och vara billigare än Förstärkningsalternativet, men det kommer trycka på ytterligare för att få till en långsiktig lösning för bussarna genom centrum.
    BRT? Jag antar att du menar Bus rapid transit, en typ av stombusstrafik med inslag av separata bussfiler, biljettköp/kontroll före påstigning, på- och avstigning i samma nivå som bussgolvet med flera åtgärder för maximal effektivitet. (Citat från Wikipedia.)

Jag förstår inte fördelen med att bygga en sådan anläggning parallellt med järnvägen. Det är ju i så fall billigare att bygga ytterligare ett eller två järnvägsspår till och inte tar det mer plats heller än BRT-banan.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Som sagt inte någon självklarhet alls. Vi som kan driftplatssignaturer brukar ju få skarp kritik för att dessa är svåra att förstå.
    Bl a. därför tycker jag ju inte att VL ska användas för Västlänken, eftersom den förkortningen nog mest är känd just i västra Sverige.

Här i mellersta Sverige, förknippar allafall jag VL med Västmanlands Lokaltrafik, men för Västsvenskt bruk, kan det ju betyda Vänersborgs Lokaltrafik också, även om det var länge sedan.
    VL stod för Vänersborgs Linjetrafik, ett privatägt bussbolag som gick i konkurs för drygt fem år sedan.

För övrigt håller jag med om att man skall undvika förkortningar, i synnerhet sådana som inte är officiella.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    BRT? Jag antar att du menar Bus rapid transit, en typ av stombusstrafik med inslag av separata bussfiler, biljettköp/kontroll före påstigning, på- och avstigning i samma nivå som bussgolvet med flera åtgärder för maximal effektivitet. (Citat från Wikipedia.)

Jag förstår inte fördelen med att bygga en sådan anläggning parallellt med järnvägen. Det är ju i så fall billigare att bygga ytterligare ett eller två järnvägsspår till och inte tar det mer plats heller än BRT-banan.
    Det skulle bli någon slags fusk-BRT i det här fallet, var lite otydlig där. Exempel på åtgärder: Ny bussterminal vid centralen med effektiva anslutningar (dyrt!). Konvertering av bilfiler på E6:an till bussfiler från Olskroken till Kållered (gillas nog inte av vissa väljare). Förbättrade in och utfarter till Alingsås och Kungsbacka. Motorvägshållplatser på E20 och E6.

Säger inte att jag vill ha detta, men ska det bli några pengar över efter en stoppad Västlänk så tror jag att man får ta till kortsiktiga och desperata lösningar för att det ska gå. Givetvis bör man bygga Västlänken och satsa på fler spår runt Göteborg.

Senast redigerat av hsr den 2018-06-25 klockan 18:12:21.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är bara att beklaga men politikernas lekstuga har utmynnat i en tunnel och den lär vi inte kunna slippa, det har gått för långt så det är meningslöst att prata om alternativ.

Senast redigerat av Åke K den 2018-06-25 klockan 18:18:28.

Passagerare Jan Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018

I en debattartikel i dagens GP vill Demokraterna i Göteborg byta ut Västlänken mot en utbyggnad av den svenska delen av järnvägen mot Oslo..
    Det finns mycket att kritisera Västlänken (vilket fånigt namn förresten) för och jag har själv känt mig ganska negativ mot dragningen. Varför ska Göteborg klumpa ihop allting kring Inom Vallgraven? Men jag tror att Demokraterna är för sent ute. All planering och alla förberedelser har gått för långt och det blir en Västlänk om inte något allvarligt inträffar, som t ex kärnvapenkrig mellan USA och Nordkorea. Nu har vi grälat färdigt och det är bara att gilla läget. Så långt man kan.

Edit: Jag ser att Åke har dragit samma slutsats medan jag skrev.

Senast redigerat av Jan Långström den 2018-06-25 klockan 18:19:41.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jag utgick från att VL bara var en känd förkortning i Göteborgstrakten så därför skrev jag ut Västlänken i första stycket och antog att det skulle räcka för läsaren att förstå VL längre ner. Men så var det tydligen inte.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Frågan om man vill göra det tycker jag vi kan lämna utanför det här då diskussioner om VLs vara eller inte vara ofta spårar
    ur fullständigt.
    Tror inte det funkar så att man kan byta på det viset, och här är det ju verkligen päron mot äpplen. Resonemanget verkar bygga på att det finns en påse pengar för ett projekt som Göteborg kan disponera efter eget tycke. Faller projektet så stannar den statligt finansierade delen kvar i statens budget och kan disponeras till annat. Och varför Oslo ? En ny bana till Borås vore väl mer angeläget i så fall, eller fyrspår till Alingsås.
    Men vill dom inte ha Västlänken så kan vi även skicka de statliga pengarna till att börja på Norrbottniabanan.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av hsr Visa inlägg
    Håller med föregående talare. Det finns inga 15 mdr att flytta över till en Oslobana. Om Västlänken - mot förmodan - skulle stoppas så behövs en stor del av pengarna till ett alternativ till Västlänken. Det som ligger närmast till hands är väl Förstärkningsalternativet. Det beräknades till ungefär halva kostnaden av Haga-Korsvägen i Järnvägsutredningen, så där ryker direkt 10 mdr. Kvar blir alltså 5 mdr till en Oslobana. Det räcker till max 5 mil i snäll och obebyggd terräng.

Man skulle ju kunna tänka sig att dra ner pendeltågstrafiken och bygga ut en enklare variant av BRT mot Kungsbacka, Älvängen och Alingsås och prioritera region och fjärrtrafiken in mot Göteborg. Det skulle förmodligen gå att få klart snabbare och vara billigare än Förstärkningsalternativet, men det kommer trycka på ytterligare för att få till en långsiktig lösning för bussarna genom centrum.
    Man får heller inte glömma att Demokraterna går till val på att avskaffa trängselskatten, så där försvinner några miljarder till.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Man får heller inte glömma att Demokraterna går till val på att avskaffa trängselskatten, så där försvinner några miljarder till.
    Det har du rätt i. Enligt denna sida om Västsvenska paketet står trängselskatten för 14 mdr. Antar att Demokraterna vill fullfölja övriga satsningar i paketet, så om Region Hallands och Västra Götalandsregionens insats på 1 mdr kanske också ryker, så blir det nog 15-14-1 = 0 kvar...
    Nu har det väl redan betalats in en del trängselskatt, men ändå.

"För Västsvenska paketets del innebär det att staten står för 17 miljarder kronor. För resten står trängsel*skatten (14 miljarder), Göteborgs stad (1,25 miljarder), Västra Götalandsregionen och Region Halland (1 miljard) och realisering av markvärden (0,75 miljarder)."

Senast redigerat av hsr den 2018-06-25 klockan 18:51:56.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Detta visar med all önskvärd tydlighet vilka amatörer som tydligen styr inom "demokraterna" - trots att dom flesta varit aktiva i andra partier. Ingen göteborgare med självaktning kan med hedern i behåll rösta på dessa tomtar - eller överskattar jag klarsyntheten hos väljarkåren?

tycker
    Thomas K Ohlsson
    f.d. företagare Årsta
    (företagare är visst extra fint att vara i demokraternas Göteborg!)

PS: Att Munck saknar dessa egenskaper är ställt bortom allt tvivel - annars borde han för länge sedan lämnat sina kommunalpolitiska uppdrag...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Om göteborgarna lokalt skulle stoppa VL tror jag statens intresse att förhandla om statliga miljarder till någon annan infrastruktursatsning i göteborgsområdet skulle vara minst sagt litet. Lägg därtill att en del av pengarna för VL redan är förverkade och det skulle gå åt en del till återställning och skadestånd till entreprenörerna Trafikverket upphandlat blir det än mindre pengar till en upprustad järnväg till Oslo.

Tidsmässigt har vi även projektering och rättslig prövning innan spaden kan sättas i jorden så det är inget som kommer vara klart i närtid.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Att folk väljer att rösta på demokraterna kan ses som en folklig protest och en knäpp på näsan mot politikernas överkörning av folkopinionen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Att folk väljer att rösta på demokraterna kan ses som en folklig protest och en knäpp på näsan mot politikernas överkörning av folkopinionen.
    Jag har viss förståelse för detta - speciellt SAP lär väl göra ett katastrofval. Men debattartikeln visar ju att företrädarna för "tomtepartiet" saknar verklighetsförankring... för det kan väl inte vara så att dom är fullt medvetna om att deras förslag inte är genomförbart men hoppas att den okritiska delen av väljarkåren inte fattar att dom blir lurade?

Jag hoppas att förslaget blir utsatt för kritisk granskning i lokala media - men det är väl naivt att tro att GP/GT skulle kritisera "demokraterna"?

/TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hur konkreta planer för dubbelspår Göteborg - Oslo finns det färdiga? Finns politisk enighet om vilken sträckning och standard som är målet? Har Wannholt rimligt rätt om tidssvinsterna?

Vore ironiskt om Göteborg sitter med en överbelastad centralstation, ingen tunnel eller snabbspår till Oslo när Stockholm har höghastighetståg till Oslo och Köpenhamn.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •