Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: NIO ska anlita RCA för malmtransporter till Oxelösund

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 751

    NIO ska anlita RCA för malmtransporter till Oxelösund


    Representanter för Rail Cargo och NIO samlade efter underskriften

    Kanske ingen nyhet. I samband med att NIO emissionen besöktes hemsidan där nedanstående meddelande finns.

    "Avsiktsförklaring med för järnvägstransporter underskriven

    Efter utvärdering av offerter från en mängd alternativa leverantörer av logistiktjänster har NIO undertecknat en avsiktsförklaring med Rail Cargo Group, ett dotterbolag till Österrikiska statens järnvägsbolag ÖBB som arbetar med godstransporter på järnväg. Samarbetet omfattar framtida godstransporter från gruvan till hamnen i Oxelösund. Undertecknandet av avsiktsförklaringen med skedde den 10 maj 2017 i samband med en stor internationell logistikmässa i München."

    Man kan ju spekulera över att RCA ska använda egna malmvagnar av sadeltyp med sidolossning. Beträffande lok kanske deras Rc-lokskopia typ 1144 kommer till användning.

    Länk


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 511

    Sv: NIO ska anlita RCA för malmtransporter till Oxelösund

    Spekulationerna kanske får vänta tills det blir lite mera substans än avsikter?


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 359

    Sv: NIO ska anlita RCA för malmtransporter till Oxelösund

    Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Efter utvärdering av offerter från en mängd alternativa leverantörer av logistiktjänster har NIO undertecknat en avsiktsförklaring med Rail Cargo Group, ett dotterbolag till Österrikiska statens järnvägsbolag ÖBB som arbetar med godstransporter på järnväg. Samarbetet omfattar framtida godstransporter från gruvan till hamnen i Oxelösund. Undertecknandet av avsiktsförklaringen med skedde den 10 maj 2017 i samband med en stor internationell logistikmässa i München."
    Å ena sidan hade jag inte hört det, å andra sidan är det mer än 1 år sedan avsiktsförklaringen tecknades, och det jag hittar bara en enda färskare nyhet på den länkade sidan, så frågan är om det kommer att bli några transporter inom överskådlig tid.
    Vet någon mera?


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 825

    Sv: NIO ska anlita RCA för malmtransporter till Oxelösund

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Spekulationerna kanske får vänta tills det blir lite mera substans än avsikter?
    Företaget Nordic Iron Ore har tydligen för avsikt att återuppta gruvbrytning av järnmalm i Blötberget och eventuell Håksberg , man gör även prospekteringar i området. Man har kommi så långt att man fått koncession och miljötillstånd för brytning. Och söker nu kapital via aktieägare . Får man det ska det bygas upp en organisation för brytning... och sen kan det bli malmtåg... eventuellt !


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    212

    Sv: NIO ska anlita RCA för malmtransporter till Oxelösund

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Företaget Nordic Iron Ore har tydligen för avsikt att återuppta gruvbrytning av järnmalm i Blötberget och eventuell Håksberg , man gör även prospekteringar i området. Man har kommi så långt att man fått koncession och miljötillstånd för brytning. Och söker nu kapital via aktieägare . Får man det ska det bygas upp en organisation för brytning... och sen kan det bli malmtåg... eventuellt !
    Trodde det var gruvan i Grängesberg som var på "g" att åter öppnas?


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 825

    Sv: NIO ska anlita RCA för malmtransporter till Oxelösund

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Bergman Visa inlägg
    Trodde det var gruvan i Grängesberg som var på "g" att åter öppnas?
    Det är ett annat företag Grängesberg Iron AB som har planer på återöppning av Grängesberggruvan. Man har fått bearbetningskoncession för gruvan 2013 vilket överklagades av ett känt brygeri men blev avslag 2016 vilket också tycks vara sista nyhet för det bolaget. NIO verkar ha kommit längre med konkreta planer och det omfattar då vad man kallar för Ludvika gruvor , Blötberget, Håksberg och hittils obearbetade Vässmanfältet. Man säger att man har kända tillgångar på 80miljoner ton järnmalm i kända tillgångar och ytterligare 100miljoner ton i troliga tillgångar.
    Allt med järnhalt på 36-42 %. Men det är en svår bransch beroende av världskonjungturens upp och nedgångar med stora skiftningar av malmpriserna.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •