Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Södra station, lägesrapport

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Södra station, lägesrapport

Dagens stora händelse för oss tågentususter (och kanske alla andra med för den delen) är givetvis Stockholm södras upphöjelse till fjärrtågsstation. Jag begav mig genast dit för att provåka. Det fick bli 529 (20529).Tåget avgick just nu 26 min för sent.

Jag kan rapportera att förseningen tycks vara normal för händelserna på Sst denna dag, trots att båda plattformarna och stationsentreerna är belamrade med gulvästad infirmationspersonal från SJ, TrV, MTR och SL. Kort sagt, det är trångt. Men bättre eller sämre än väntat? Det beror på hur man ser det.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-06-25 klockan 09:57:23.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Södra station, lägesrapport

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Dagens stora händelse för oss tågentususter (och kanske alla andra med för den delen) är givetvis Stockholm södras upphöjelse till fjärrtågsstation. Jag begav mig genast dit för att provåka. Det fick bli 529 (20529).Tåget avgick just nu 26 min för sent.
    Kom tågsättet in till plattform för sent? I så fall, anlände det med passagerare eller tomt sent?
    Var det flera tåg inne på stationen, eller?

Och hur verkade skyltningen?

En fåtöljrallare långt hemifrån undrar.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Kom tågsättet in till plattform för sent? I så fall, anlände det med passagerare eller tomt sent?

Det finns tydligen en plattform i alla fall...
    http://janlindahl.se/dagbild/dagbild...180620_jpg.htm

Undrar just om det var motsvarande, fast övertäckta, jag såg på Stockholm City i förrgår. Det fanns en bunt skyltar med svart plast över nämligen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är/har varit signalfel i Herrljunga vilket kanske medfört att inkommande tåg varit sena och inte kunnat vända enlligt plan.

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Flera bra frågor. Just 20529 kom in tomt och alldeles för sent. Avgången tidigarelades från tidigare annonserade 10.45 till 10.40, men i praktiken blev det 10.47.

Strax innan hade en X2 från Göteborg kommit in på spår 4. Det stängdes för städning och ny avgång annonserades till Göteborg från spår 3. Detta ändrades till spår 4 och resenärerna fick skynda tillbaka över perrongen.

Vårt tågs avgång försenades antagligen för att en försenad MTR Express skulle korsa vårt spår 3 och tas in på spår 4 innan det blev grönt för oss.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-06-25 klockan 11:16:04.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Såg fram emot att anlända till Stockholm Södra i morse med SJ 20424, men blev avsläppt i Flemmingsberg i stället. SJ behövde mer tid för att snabbvända tåget och så var det säkert fullt på Stockholm Södra när vi kom.
    Vi blev sena från Göteborg pga signalfelet öster om Herrljunga.

Men nu sitter jag här igen, utanför Herrljunga på tåg 20439 och väntar i en tågkö på väg tillbaka till Göteborg.
    Gläds åt att jag fick gå på vid Stockholms Södra, det var riktigt längesedan. :)

Senast redigerat av AlexEhn den 2018-06-25 klockan 17:25:40.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Passade på att ströva runt triangeln Stockholm City, Stockholm C och Stockholm Södra samt ta några turer ned till Södertälje Syd men snabbtåg.

Samtliga platser var rejält skyltade och man fick nog anstränga sig att gå fel givet man inte hade problem med syn eller kanske språket. Sedan tror jag inte alla riktigt har klart för sig hur dom olika stationerna Stockholm City, Stockholm C och Stockholm Södra hänger ihop - för detta krävs nog bra lokalkännedom och intresse för tåg.

Det var nästan ett övermäktigt antal informatörer med gula väster var man än vände sig och dom var nästan glada om man frågade om något för dom hade inte så mycket att göra tack vare den rejäla skyltningen.

Lite som bonus fick jag svaret på varför det tidigare fanns övertäckta skyltar lite varstans på stationerna - det var just omledningsskyltar som satts upp i avvaktan på dagens omledning.

Tror att dom flesta, inkluderande turister, lyckades att hitta sina tåg i tid och jag såg inget som antydde om kaos utan det mesta flöt bra och dom flesta verkade glada och förväntansfulla.

Lite sämre gick det för tågen bland annat till/från Göteborg som inte hade någon bra dag.

Mitt tåg mot Göteborg ställdes först in och tillsammans med besättningen stod vi och gapade mot stationsmonitorerna till dess tåget dök upp igen - man hade tydligen hittat ett ledigt tåg ute i Älvsjö som nu har blivit "staging area" ( vad heter det på tågsvenska?) aka "Lilla Hagalund" där bla tågen som gick till Flemingsberg vände och gjorde rundgång.

Bortsett från problem med trafiken till Göteborg var nog det allvarligaste att sortimentet i bistron var reducerat och att "räksmörgåsen" utgått ur sortimentet.

Är ett snabbtåg utan SJs klassiska räksmörgås verkligen ett riktigt snabbtåg kan man som järnvägspurist fundera över.

Men på det hela flöt det bra och det mesta verkade välplanerat - men vad tycker ni andra som kanske var på plats idag?

/Jan-Erik

Senast redigerat av arskortguldsj den 2018-06-25 klockan 19:45:42.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av AlexEhn Visa inlägg
    Såg fram emot att anlända till Stockholm Södra i morse med SJ 20424, men blev avsläppt i Flemmingsberg i stället. SJ behövde mer tid för att snabbvända tåget och så var det säkert fullt på Stockholm Södra när vi kom.
    Vi blev sena från Göteborg pga signalfelet öster om Herrljunga.
    Vad jag förstår är det standardförfarandet. Vid kraftig försening i riktning mot Stockholm nyutrustas avgången med reservsättet (som står på Älvsjö godsbangård) medan det ankommande tåget tas ur trafik i Flemingsberg och går som tomtåg till Älvsjö där det blir ny reserv.

/Måns

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Noterade att man försöker få bytena att ske medurs, för att undvika korsande och kolliderande resandeströmmar.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Måns Johannesson Visa inlägg
    Vad jag förstår är det standardförfarandet. Vid kraftig försening i riktning mot Stockholm nyutrustas avgången med reservsättet (som står på Älvsjö godsbangård) medan det ankommande tåget tas ur trafik i Flemingsberg och går som tomtåg till Älvsjö där det blir ny reserv.

/Måns
    OK, och då är det därför alla tåg skall ha samma matsortiment, dvs inga specialbeställningar.
    Det låter ju som ett bra beslut.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kanske inte alla men dom flesta resenärer inser att det ligger en omfattande professionell planering bakom det faktum att det mesta trots allt flyter så bra som det gör - även när det strular.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Noterade att man försöker få bytena att ske medurs, för att undvika korsande och kolliderande resandeströmmar.
    Du menar att man trycker ut resenärer på ankommande tåg i södra ändan av stationen medan man släpper in dom som skall åka via den norra.

Och att man placerar tågen så långt söderut på perrongen som det går så att man snabbt får bort resenärerna från stationen men dom skall resa får gå lite längre längs med perrongen men i gengäld kommer dom mer spritt över tid.

Verkar som man tänkt till även i det lilla.

Senast redigerat av arskortguldsj den 2018-06-25 klockan 19:55:34.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Och just det gick väl sisådär...

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag fick fundera en stund innan jag anade vad du menade.
    Menar du att byte från pendel till fjärrtåg skall ske via utgången mot Swedenborgsgatan (alltså i riktning mot City) och att byten från fjärrtåg till pendel skall ske via utgången mot Roselundsgatan (alltså i riktning mot Älvsjö)? Eller?

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Menar du att byte från pendel till fjärrtåg skall ske via utgången mot Swedenborgsgatan (alltså i riktning mot City) och att byten från fjärrtåg till pendel skall ske via utgången mot Roselundsgatan (alltså i riktning mot Älvsjö)? Eller?
    Jo, så var det nog tänkt.

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Ja, så uppmanade man oss på 20544. Undrade varför tills jag såg skyltarna för set motsatta bytet.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Ja, så uppmanade man oss på 20544. Undrade varför tills jag såg skyltarna för set motsatta bytet.
    Ja, det gjorde man på 20538 också. Men uppenbarligen hälften av resenärerna försvann mot Swedenborgsgatan i alla fall. Samtidigt tycker jag att det är vanskligt att säga att "pendeltågen mot Stockholm City går från spår 1 eller 2". Minst 99 procent av pendlarna går från spår 1 och att då säga "1 eller 2" är inte så lyckat. Alla kan inte geografin i det Stockholmska pendeltågsnätet och vet följaktligen inte heller var till exempel Tungelsta ligger...

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Ja, det gjorde man på 20538 också. Men uppenbarligen hälften av resenärerna försvann mot Swedenborgsgatan i alla fall. r...
    I och för sig inte så konstigt , man kanske befinner sig längst bak i tåget och ser närmsta utgång . Många har väl också hygglig lokalkännedom om Södra och kanske dessutom den södra delen av pendeltåget är ”rätt ände” för fortsatt resa, man är sig själv närmast helt enkelt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

/Måns

Aha, okej. Låter rimligt.

Tack.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag kom hem med 20540 idag från Linköping. Det rullade in endast 1 min sent till Södra på spår 4. Tyvärr såg jag att min pendel just stängde dörrarna på andra plattformen annars hade det blivit ett nytt rekord hela vägen hem. Jag valde utgången mot Rosenlundsgatan eftersom min vagn stannade i närheten. En stund efter vårt tåg kom 20434 från Göteborg in på spår 3 och här pratar vi om en försening på 191 min. Olika falla ödets lotter.

Södra är ju förstås ett alldeles utmärkt ställe att byta på om man ska resa till andra stationer än Stockholm City. Det är nog slumpartat vilka pendeltåg som drabbas av många påstigande. Om två fullsatta snabbtåg kommer in någorlunda samtidigt så blir det trängsel men det var inte så farligt med det när jag var där.

SL rullade in med flera korta tåg på raken när jag var där vid 19-tiden. Speciellt tågen mot Stockholm City blir fort fulla med resenärer från snabbtågen med sina väskor, barnvagnar m.m. Kommer man sedan till City och Odenplan så blandas allt upp med vardagspendlare med lite senare vanor och då blir det riktigt tjockt. Det hade ju varit schyst om man kunde sträcka ut tiden för långa pendeltåg en stund till på dygnet med tanke på rådande omständigheter. Mvh/Alex

Ps. Glömde tillägga att på den nya bangården i Älvsjö stod bara två loktåg inne + att ett loktåg var på väg ut när vi passerade vid 18.35. Ds.

Senast redigerat av Alex den 2018-06-25 klockan 21:15:55.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •