Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Stockholm C blir nu en riktig säckstation(temporärt)

  1. #1
    Ej aktiv
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    292

    Stockholm C blir nu en riktig säckstation(temporärt)




    I kväll pågår arbete med att göra Stockholm C till en renodlad säckstation. Eftersom sträckan Stockholm C - Stockholm S kommer att vara avstängd en längre tid anordnas provisoriska slutpunkter på spår 10 - 16 och 18-19. Stopplyktorna på bilden hade redan satts upp på spår 10 - 14 och motsvarar signaltekniskt huvuddvärgsignalerna för avkortad tågväg, vilka täcktes över. Enligt uppgift ska spår 17 helt disponeras för arbetet, dvs som genomfartsspår till arbetsområdet.


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    915

    Sv: Stockholm C blir nu en riktig säckstation(temporärt)

    Jag sitter själv på 10549 som jag tror blev det sista snabbtåget som lämnade Cst söderut på ett tag. Både detta tåg och 449 mot Göteborg gick i tid även om det var enkelspårsdrift mellan Cst och strax innan Årstabron. 449 (se bild) avgick för ovanlighetens skull från spår 19 och spår 15-19 utnyttjades flitigt eftersom 10-14 var spärrade söderut. I morgon kommer jag hem till Stockholm S med snabbtåget och då får vi se hur det flyter på. Eftersom jag ska fortsätta med pendeln så tror jag faktiskt att det kommer att gå snabbare än den normalt ganska långa promenaden ner till Stockholm City. Mvh/Alex



  3. #3
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Sv: Stockholm C blir nu en riktig säckstation(temporärt)

    Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Jag sitter själv på 10549 som jag tror blev det sista snabbtåget som lämnade Cst söderut på ett tag.
    Beroende på hur man ser det, så har du nog rätt eller annars fel.
    Sista Snabbtågen blir tjänsteexet till Linköping (90509), som vi just nu lastar frukost i på Norrabantorget. Det ska jag sen köra till Linköping och ställa upp för morgondagen.

    F.ö. var det jag som levererade 549 (annonseras möjligen som 10549) till plattform...


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 899

    Sv: Stockholm C blir nu en riktig säckstation(temporärt)

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Beroende på hur man ser det, så har du nog rätt eller annars fel.
    Sista Snabbtågen blir tjänsteexet till Linköping (90509), som vi just nu lastar frukost i på Norrabantorget. Det ska jag sen köra till Linköping och ställa upp för morgondagen.

    F.ö. var det jag som levererade 549 (annonseras möjligen som 10549) till plattform...
    Med preciseringen sista personförande snabbtåg blir det 10549, annars 10509.


  5. #5
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Sv: Stockholm C blir nu en riktig säckstation(temporärt)

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Med preciseringen sista personförande snabbtåg blir det 10549, annars 10509.
    Rätt så, frånsett då att tågen heter 549 och 90509...


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    915

    Sv: Stockholm C blir nu en riktig säckstation(temporärt)

    10549 eller 549 vilket som passar gick finfint ner till Linköping. En mycket behaglig tågresa.

    Spåren på Älvsjö Gbg gapade dock tomma. När kommer man att flytta ner alla enheter från Hagalund som behövs för morgonens trafik från Stockholm Södra och Flemingsberg? Eller använder man spår 17 för den trafiken under morgondagen också? Mvh Alex


  7. #7
    Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    733

    Sv: Stockholm C blir nu en riktig säckstation (temporärt) – Norra säcken då?

    Citat Ursprungligen postat av stinsx Visa inlägg



    I kväll pågår arbete med att göra Stockholm C till en renodlad säckstation. Eftersom sträckan Stockholm C - Stockholm S kommer att vara avstängd en längre tid anordnas provisoriska slutpunkter på spår 10 - 16 och 18-19. Stopplyktorna på bilden hade redan satts upp på spår 10 - 14 och motsvarar signaltekniskt huvuddvärgsignalerna för avkortad tågväg, vilka täcktes över. Enligt uppgift ska spår 17 helt disponeras för arbetet, dvs som genomfartsspår till arbetsområdet.
    Intressant bild från Cst. Ska bli spännande att följa arbetet på Getingmidjan. Hur lång tid beräknas arbetet ta? Det är väl inte enbart denna sommar som man ska ha denna avstängning; men hur många somrar ska arbetet ta?

    Apropå 'säckstation' så har väl Stockholms central varit säckstation redan sedan lång tid. Spåren 1- 8 i Norra säcken platsar väl som säckstation även om spåren 10 - 19 i princip är genomgångsspår. Och de flesta tågen på dessa spår är väl dessutom numera – sedan pendeltågen börjat gå under jorden i Citybanans tunnel – i praktiken att betrakta som tåg vilka opererar på en säckstation de också!

    /Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

  8. #8
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Sv: Stockholm C blir nu en riktig säckstation(temporärt)

    Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    10549 eller 549 vilket som passar gick finfint ner till Linköping. En mycket behaglig tågresa.

    Spåren på Älvsjö Gbg gapade dock tomma. När kommer man att flytta ner alla enheter från Hagalund som behövs för morgonens trafik från Stockholm Södra och Flemingsberg? Eller använder man spår 17 för den trafiken under morgondagen också? Mvh Alex
    Det mesta som behövs för morgonens trafik kommer som tjänstetåg via Citybanan. Kommer nog vara en hyfsat strid ström under tidiga morgontimmar. Så dax sover Stockholm, så det finns gott om plats.


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 365

    Sv: Stockholm C blir nu en riktig säckstation(temporärt)

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Det mesta som behövs för morgonens trafik kommer som tjänstetåg via Citybanan. Kommer nog vara en hyfsat strid ström under tidiga morgontimmar. Så dax sover Stockholm, så det finns gott om plats.
    Vilka tider pratar vi om, är det mellan 5 och 7, eller ännu tidigare?

    Hur kör man med de snabbtåg från Hagalund som ska utgå från Södra, kan de från Citybanan direkt komma in på rätt plattform och lasta passagerare eller måste de gå ut till Älvsjö gods och sen vända tillbaka in till Södra?


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 485

    Sv: Stockholm C blir nu en riktig säckstation(temporärt)

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Hur kör man med de snabbtåg från Hagalund som ska utgå från Södra, kan de från Citybanan direkt komma in på rätt plattform och lasta passagerare eller måste de gå ut till Älvsjö gods och sen vända tillbaka in till Södra?
    Man måste i alla fall passera växlarna vid Tanto (bortom Stockholm S).


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    16

    Sv: Stockholm C blir nu en riktig säckstation (temporärt) – Norra säcken då?

    Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Intressant bild från Cst. Ska bli spännande att följa arbetet på Getingmidjan. Hur lång tid beräknas arbetet ta? Det är väl inte enbart denna sommar som man ska ha denna avstängning; men hur många somrar ska arbetet ta?
    Avstängningar är det under 2018 i 8 veckor som sen återkommer med nya avstängningar även 2019 och 2020 och helt klart ska det vara 2021.


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 685

    Sv: Stockholm C blir nu en riktig säckstation(temporärt)

    Det ser ut som nattåget från Malmö även fortsättningsvis kommer gå till Stockholm C (logiskt då de knappast kan ställas upp på Södra någon längre stund och ska vidare till Hagalund) men vilken väg går det?


  13. #13
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 365

    Sv: Stockholm C blir nu en riktig säckstation(temporärt)

    Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Det ser ut som nattåget från Malmö även fortsättningsvis kommer gå till Stockholm C (logiskt då de knappast kan ställas upp på Södra någon längre stund och ska vidare till Hagalund) men vilken väg går det?
    Hur ser du det skulle gå till Stockholms Central, och vilket datum?

    Det är väl så (vilket Ola påpekat flera gånger) att nattåg 5 till Malmö utgår från Stockholm C under den period järnvägen till Bålsta INTE är avstängd, och har uppehåll i Västerås och sen via Eskilstuna-Flen hamnar på rätt spår igen.
    Medan när även Bålsta är stängt så utgår nattåg 9 till Malmö från Flemingsberg, och det har skrivits här i PV att det bör/ska gå som tjänstetåg från Hagalund genom Citybanan (som andra tjänstetåg).

    PS. Det är alltid bra att ange källor. DS

    Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-06-26 klockan 06:32:27. Anledning: Tillägg och rättning språk

  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 685

    Sv: Stockholm C blir nu en riktig säckstation(temporärt)

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Hur ser du det skulle gå till Stockholms Central, och vilket datum?

    Det är väl så (vilket Ola påpekat flera gånger) att nattåg 5 till Malmö utgår från Stockholm C under den period järnvägen till Bålsta INTE är avstängd, och har uppehåll i Västerås och sen via Eskilstuna-Flen hamnar på rätt spår igen.
    Medan när även Bålsta är stängt så utgår nattåg 9 till Malmö från Flemingsberg, och det har skrivits här i PV att det bör/ska gå som tjänstetåg från Hagalund genom Citybanan (som andra tjänstetåg).

    PS. Det är alltid bra att ange källor. DS

    Sökte en resa Malmö C-Stockholm C i SJs app fredagskvällen den 6e juli.


  15. #15
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 365

    Sv: Stockholm C blir nu en riktig säckstation(temporärt)

    Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Sökte en resa Malmö C-Stockholm C i SJs app fredagskvällen den 6e juli.
    OK, då får du alltså se Västerås på vägen (om du är vaken).


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 589

    Sv: Stockholm C blir nu en riktig säckstation(temporärt)

    Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Sökte en resa Malmö C-Stockholm C i SJs app fredagskvällen den 6e juli.
    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    OK, då får du alltså se Västerås på vägen (om du är vaken).
    13 juli klockan 1.30 – 6 augusti klockan 4.30 mellan Stockholm City och Jakobsberg stängs Mälarbanan av. Betydligt kortare tid än arbetet vid Getingmidjans stopp, 25 juni kl 00.00 till den 20 augusti 2018 kl 05.00.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •