Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: sommarrabatt?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

sommarrabatt?

Vet någon om sj kommer att ha sitt sommarerbjudande 50% i förstaklass i år?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: sommarrabatt?

Citat Ursprungligen postat av Mattias J Visa inlägg
    Vet någon om sj kommer att ha sitt sommarerbjudande 50% i förstaklass i år?
    Ser inte ut så. Finns inget under erbjudanden och rubriken sommarerbjudande. Av intresse kanske att man får dubbla priopoäng 1/7-12/8. Det är nog i senaste laget att komma med mer sommarkampanjer. Men när affärsresandet minskar så blir väl efterfrågan på 1kl lägre varav följer att med den dynamiska prissättningen så kan skillnaden mot 2kl bli relativt låg , med lite flax i bokningen rentav lägre pris någon gång. Det förekommer enstaka gånger.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag har fått ett mail från SJ Prio med 50% rabatt på en resa och dubbla poäng.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag skrev till SJ för någon vecka sedan via Facebook och frågade om just detta med 50%-rabatten som man har haft i flera år på raken nu men i sommar får man istället för halva priset, dubbla poäng på alla resor var svaret.

Har även en hemsida med blandade bilder på adress: http://www.tobbebilder.se

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Nu är det väl så att antalet förstaklassplatser i princip halveras, eftersom endast en förstaklassvagn trafikeras som första klass på Västra Stam och Södra Stambanan !

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av lorry Visa inlägg
    Nu är det väl så att antalet förstaklassplatser i princip halveras, eftersom endast en förstaklassvagn trafikeras som första klass på Västra Stam och Södra Stambanan !
    Eftersom ungefär hälften av snabbtågen på SSB normalt bara har en enda förstaklassvagn så är det bara en fjärdedel av kapaciteten som försvinner på den banan.

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ser inte ut så. Finns inget under erbjudanden och rubriken sommarerbjudande. Av intresse kanske att man får dubbla priopoäng 1/7-12/8. Det är nog i senaste laget att komma med mer sommarkampanjer. Men när affärsresandet minskar så blir väl efterfrågan på 1kl lägre varav följer att med den dynamiska prissättningen så kan skillnaden mot 2kl bli relativt låg , med lite flax i bokningen rentav lägre pris någon gång. Det förekommer enstaka gånger.
    Med lite framförhållning går det att hitta bra priser i 1kl. I en framtid med endast vagn 1 som 1kl får vi vänja oss vid en annan prisnivå. Har dock förhoppningar om att SJ samtidigt återställer en högre servicenivå i 1kl. Samtidigt tänker jag såhär: Vad var 1kl innan X2000? Jäsiga fåtöljer i A2 eller A7 men ingen servering om vi nu räknar bort det udda konceptet "Sittplats special". Serveringen i 1kl på SNCF TGV inrikes är numera medioker. Den var tidigare riktigt häftig. På internationella TGV inklusive Thalys och Eurostar håller den dock världsklass. Det är stiligt och porslinskopp till kaffet.

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2018-06-26 klockan 12:42:36.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Med lite framförhållning går det att hitta bra priser i 1kl. I en framtid med endast vagn 1 som 1kl får vi vänja oss vid en annan prisnivå. Har dock förhoppningar om att SJ samtidigt återställer en högre servicenivå i 1kl. Samtidigt tänker jag såhär: Vad var 1kl innan X2000? Jäsiga fåtöljer i A2 eller A7 men ingen servering om vi nu räknar bort det udda konceptet "Sittplats special". Serveringen i 1kl på SNCF TGV inrikes är numera medioker. Den var tidigare riktigt häftig. På internationella TGV inklusive Thalys och Eurostar håller den dock världsklass. Det är stiligt och porslinskopp till kaffet.
    Virgin Trains (UK) håller också hygglig standard i 1 klass.

https://www.virgintrains.co.uk/exper...rst-class/menu

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jonny Saljefeldt Visa inlägg
    Virgin Trains (UK) håller också hygglig standard i 1 klass.

https://www.virgintrains.co.uk/exper...rst-class/menu
    Dessutom är serveringen i Virgin Trains kostnadsfri! Jag åkte i mars både med Virgin West och Virgin East och när jag försökte betala var personalen helt oförstående.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Per Helmerson Visa inlägg
    Dessutom är serveringen i Virgin Trains kostnadsfri! Jag åkte i mars både med Virgin West och Virgin East och när jag försökte betala var personalen helt oförstående.
    Just det: ”The First Class menus are complimentary (--).”

Edit: kostnadsfri är kanske inte helt korrekt - ingår snarare i biljettpriset.

Senast redigerat av Jonny Saljefeldt den 2018-06-26 klockan 22:03:53.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Tobias Visa inlägg
    Jag skrev till SJ för någon vecka sedan via Facebook och frågade om just detta med 50%-rabatten som man har haft i flera år på raken nu men i sommar får man istället för halva priset, dubbla poäng på alla resor var svaret.
    Man får inte resa med 50 % rabatt men man får resa för halva priset?

Vad är det jag inte förstår. Det låter som samma sak, tycker jag…

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Fomalhaut Visa inlägg
    Man får inte resa med 50 % rabatt men man får resa för halva priset?

Vad är det jag inte förstår. Det låter som samma sak, tycker jag…
    I stället för halva priset får du dubbla poäng

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Eftersom ungefär hälften av snabbtågen på SSB normalt bara har en enda förstaklassvagn så är det bara en fjärdedel av kapaciteten som försvinner på den banan.
    Sen när går det endast en 1 klassvagn i en X2? Så sent som i fredags gick det två 1 klassvagnar i tågsättet (dock utan kaffe i kaffehörnan i ena vagnen).

Senast redigerat av Per No den 2018-07-02 klockan 09:24:50.

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    I stället för halva priset får du dubbla poäng
    Den kampanjkoden missade jag att ange när jag bokade tåget jag åkte med i fredags, går resterande poäng att registrera i efterhand?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Sen när går det endast en 1 klassvagn i en X2? Så sent som i fredags gick det två 1 klassvagnar i tågsättet (dock utan kaffe i kaffehörnan i ena vagnen).
    Sedan minst ett år är det så att standard för tågen Stockholm-Köpenhamn är endast 1 kl-vagn. På så sätt finns det två standardsammansättningar, en 1 kl-vagn och X2K resp två 1-kl-vagnar och vanlig X2. Kanske inte så välkänt för de som främst åker Stockholm-Göteborg?

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Sedan minst ett år är det så att standard för tågen Stockholm-Köpenhamn är endast 1 kl-vagn. På så sätt finns det två standardsammansättningar, en 1 kl-vagn och X2K resp två 1-kl-vagnar och vanlig X2. Kanske inte så välkänt för de som främst åker Stockholm-Göteborg?
    Det ska bli intressant att se hur prisbild (och servicenivå) ändras när samtliga X2 efter renovering enbart medför en 1kl.

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Det ska bli intressant att se hur prisbild (och servicenivå) ändras när samtliga X2 efter renovering enbart medför en 1kl.
    Ungefär som SJ3000/X55?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Den andra UA2-vagnen är skyltad nr 3 och då går den som 2kl. Men hur bokar man plats i den vagnen? Jag har provat, men inte lyckats.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Du måste definiera vad du menar med en "1 klassvagn". Menar du en fysisk vagn av littera UA2 (med två i bredd på ena sidan mittgången och en i bredd på andra) eller menar du en vagn som säljs som 1 klass?
    Väldigt ofta stämmer dessa två saker överens, men det är ingen naturlag, utan resenärer med 2 klassbiljetter kan hänvisas till en UA2, och i värsta fall kan resenärer med 1klassbiljett hänvisas till en UB2 (med trängre säten) fast då erbjuds de nog ersättning.
    Om det finns kaffe i vagnen så är det ett tecken på att vagnen sålts som 1 klass.

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Du måste definiera vad du menar med en "1 klassvagn". Menar du en fysisk vagn av littera UA2 (med två i bredd på ena sidan mittgången och en i bredd på andra) eller menar du en vagn som säljs som 1 klass?
    Väldigt ofta stämmer dessa två saker överens, men det är ingen naturlag, utan resenärer med 2 klassbiljetter kan hänvisas till en UA2, och i värsta fall kan resenärer med 1klassbiljett hänvisas till en UB2 (med trängre säten) fast då erbjuds de nog ersättning.
    Om det finns kaffe i vagnen så är det ett tecken på att vagnen sålts som 1 klass.
    Eftersom det är en A-vagn och att det t o m står "1 klass" så hade säkert de allra flesta också kallat det för 1 klassvagn. Precis som när A2-vagnar gick som obokad-vagnar på InterCity-tåget till Dalarna på 2000-talet.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •