Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: GM-EMD F7 Demo

  1. #1
    1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    200

    GM-EMD F7 Demo

    Förra veckan visade jag en gammal tecknad annons från GM.
    Den visade upp den 6-axlade express-versionen, troligen E8.

    Här ett foto på den 4-axlade F7-versionen (Freight) som var
    tänkt för godståg, men användes även i persontåg. EMD tog
    sen fram en mer anpassad variant Fp7 (Freight & Passenger)

    Namn:  emd demo 6 (2).jpg
Visningar: 665
Storlek:  315,1 KB

    Bildens ursprung: GM-EMD


  2. #2
    Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    304

    Sv: GM-EMD F7 Demo

    Varför är godsversionen 4-axlig och persontågsvarianten 6-axlig? Det låter ju helt bakfram.

    TKL Fgc, Smj, Mra, Nora
    Fd. Blg

  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 750

    Sv: GM-EMD F7 Demo

    Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Varför är godsversionen 4-axlig och persontågsvarianten 6-axlig? Det låter ju helt bakfram.
    Vikten bestämde. Godstågsversionen hade en motor. Tror den var 16-cylindrig. Persontågsloken hade två motorer. Tror de var 12-cylindriga.

    Senast redigerat av BD den 2018-06-24 klockan 10:36:11.

  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    467

    Sv: GM-EMD F7 Demo

    Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Varför är godsversionen 4-axlig och persontågsvarianten 6-axlig? Det låter ju helt bakfram.
    Diesellok har inte den effekten i högre farter som ellok har och därför utrustade man persontågsdieslarna med dubbla motorer (i regel EMD 567-12) för att få upp effekten. Då ökade dock vikten och man var tvungen att ha 6 axlar, OBS att det endast är 4 drivande axlar på den 6 axliga varianten E6/7/8/9. Mittenaxlarna är endast löphjul precis som på Tmx och Tmy.
    Det finns idag moderna sexaxliga amerikanska godstågslok som bara har drift på fyra axlar och möjlighet att öka axellasten på drivande axlar vid behov.


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: GM-EMD F7 Demo

    Persontågsloken (med E-prefix) hade mycket riktigt 12-cylindriga motorer, åtminstone från E3 och framåt.
    Boggierna var av A1A-typ, alltså två drivande axlar och en löpaxel.
    Förutom de tyngre och mer utrymmeskrävande motorerna behövdes det även plats för en ånggenerator i E-loken - liksom för övrigt även i FP7/8-Loken.

    Persontågsloken kördes ibland (ofta?) ensamma medan godsloken i stort sett alltid kördes i multipel. Ja de första godstågsloken (FT) hade permanent sammankopplade enheter som tillsammans ansågs utgöra ett lok, vilket ofta framgick av numreringen (typ 1001A, 1001B, 1001C, 1001D).

    /TKO


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    640

    Sv: GM-EMD F7 Demo

    Väldigt imponerande kunskaper om dessa lok många har här. Väldigt intressant


  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 750

    Sv: GM-EMD F7 Demo Teknik för Alla

    Citat Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
    Väldigt imponerande kunskaper om dessa lok många har här. Väldigt intressant
    Det kunde man på sin tid läsa i Teknik för Alla men inte i Teknikens Värld.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •