Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 65

Ämne: Nya Öresundståg onödigt dyra?

  1. #1

    Nya Öresundståg onödigt dyra?

    I en artikel i HD/Sydsvenskan (som tråkigt nog är premium från början) talas det om de nya Öresundståg som är tänkta att sättas in över bron och som har högre kapacitet än de X31/X32 som används idag.

    Det är dubbeldäckartåg, som Skånetrafiken först hoppades få i trafik i december 2019, ett datum som sedan ändrades till 2022. I Skånetrafikens förstudie står det dock att det är »mer rimligt« att anta att det blir 2023 eller 2024...

    Jag kan inte citera för mycket ur artikeln innan någon blir sur, men det jag reagerade över var att stort fokus låg på om tågen skulle vara lokdragna eller vara motorvagnståg. Tydligen har Skånetrafiken, utan att informera politikerna i kollektivtrafiknämnden, valt det senare alternativet. Vilket gör de nya tågen 30 procent (eller 400 miljoner kronor) dyrare än ett lokdraget alternativ och dessutom försenade, då lokdragna tåg och vagnar som passar i både Sverige och Danmark redan finns »i butik«, så att säga.

    Några fördelar med motorvagnståg nämndes: »Motorvagnståg har ofta bättre acceleration. I regionaltrafik blir det enklare att planera trafiken när varje vagn kan köras separat. Det är smidigt att snabbt kunna dela upp eller förlänga tågen, beroende på hur många passagerare som ska åka.« Med »vagn« menas förmodligen tågsätt (som består av flera vagnar).

    Det finns för- och nackdelar med båda systemen. Nu ska inte politiker detaljstyra för mycket, men det känns onekligen märkligt att inte kollektivtrafiknämnden ens fick möjligheten att höra att det fanns två alternativ. Var det rätt att inte säga något? Borde politikerna rentav fått bestämma? Eller är valet av tågtyp solklart?


    / Kiwi


  2. #2
    Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 136

    Sv: Nya Öresundståg onödigt dyra?

    Fast den stora frågan är ju, finns det verkligen två alternativ? Vill vi ha in långs, långsamma lokdragna tåg i tex citytunneln som kanske ta två tåglägen ist för ett? Eller behöva köra fullängds lokdragna tåg även när det är lite folk som ska åka?

    Gällande politikernas vara och inte vara vill jag citera ett citat från artikeln. Frågan var om de ska välja motorvagnar eller lokdragna tåg.

    ”– Jag är inte tågspecialist, så jag kan inte seriöst ha någon uppfattning om det. Det viktiga för mig är att man får igång den här tågtrafiken. Men det är olyckligt att man på olika håll i regionen har olika uppfattning i den här frågan. Man borde på ett sakligt sätt kunna analysera och komma fram till vad som är bäst att välja, säger Christer Akej (M).”

    Tycker faktiskt han svarar helt rätt på den frågan, det sitter experter och sakkunniga och diskuterar frågan. Då ska inte okunniga politiker lägga in sina populistiska värderingar. Då blir det som med E6:an Helsingborg-Trelleborg. Ingen tjänsteman med fakta vill bygga ut den vägen, men politikerna går till val på det ändå!

    Senast redigerat av Herrolsson den 2018-06-24 klockan 07:21:28.

  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    993

    Sv: Nya Öresundståg onödigt dyra?

    Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Fast den stora frågan är ju, finns det verkligen två alternativ? Vill vi ha in långs, långsamma lokdragna tåg i tex citytunneln som kanske ta två tåglägen ist för ett? Eller behöva köra fullängds lokdragna tåg även när det är lite folk som ska åka?

    Gällande politikernas vara och inte vara vill jag citera ett citat från artikeln. Frågan var om de ska välja motorvagnar eller lokdragna tåg.

    ”– Jag är inte tågspecialist, så jag kan inte seriöst ha någon uppfattning om det. Det viktiga för mig är att man får igång den här tågtrafiken. Men det är olyckligt att man på olika håll i regionen har olika uppfattning i den här frågan. Man borde på ett sakligt sätt kunna analysera och komma fram till vad som är bäst att välja, säger Christer Akej (M).”

    Tycker faktiskt han svarar helt rätt på den frågan, det sitter experter och sakkunniga och diskuterar frågan. Då ska inte okunniga politiker lägga in sina populistiska värderingar. Då blir det som med E6:an Helsingborg-Trelleborg. Ingen tjänsteman med fakta vill bygga ut den vägen, men politikerna går till val på det ändå!

    Det gjordes lite tester i simuleringsprogram för några år sedan. Resultatet visade att lok + 6 vagnar funkade i Öresundstågens nuvarande tidtabeller, ville man köra längre tåg fick man köra med ett lok i varje ände.

    /Magnus


  4. #4
    Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 136

    Sv: Nya Öresundståg onödigt dyra?

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Det gjordes lite tester i simuleringsprogram för några år sedan. Resultatet visade att lok + 6 vagnar funkade i Öresundstågens nuvarande tidtabeller, ville man köra längre tåg fick man köra med ett lok i varje ände.

    /Magnus
    Absolut! Har nog läst det här tidigare(säkerligen du som skrev det också). Fast om jag räknar rätt så är 6 vagnar inte mer än 150 meter.

    Missförstå mig rätt, jag är mest sur över Sydsvenskans formulering att "Skånetrafiken nobbar billiga Öresundståg – Skånes politiker fick inte veta". Skånetrafiken har fått i uppdrag att handla upp ett funktionellt system, där det tydligen visat sig att lokdragna tåg inte är det bästa då man inte gått vidare med den lösningen.

    Vad kommer det sig att Mälab köpte motorvagnar och inte lok?

    Senast redigerat av Herrolsson den 2018-06-24 klockan 10:06:10.

  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    maj 2018
    Inlägg
    17

    Sv: Nya Öresundståg onödigt dyra?

    Citat Ursprungligen postat av SwedishKiwi Visa inlägg
    Jag kan inte citera för mycket ur artikeln innan någon blir sur, men det jag reagerade över var att stort fokus låg på om tågen skulle vara lokdragna eller vara motorvagnståg.

    Eller är valet av tågtyp solklart?


    / Kiwi
    Jag älskar lokdragna tåg och tycker motorvagnar är tråkiga.... just på grund av alla deras fördelar.

    Trots mina åsikter inser jag att lokdragna (pendlar-)tåg tillhör historien*, och jag håller helt med om att det vore vansinne att binda upp trafiksystemet för lokdragna tåg (med allt det extrabesvär som medföljer) för flera decennier framöver, bara för att få leverans något år tidigare.

    Tack för att du postade detta. Själva artikeln innehåller säkert sedvanlig pajkastning vilket inte intresserar mig. Att köpa premium bara för att få reda på själva ämnet är typisk clickbait-journalistik som jag aldrig kommer stödja.

    *) att stå nere på Nörreport station bredvid ett diesellok som får grönt ljus och drar på och fyller perrongen med svart oljerök är ett exempel. Jag älskade det, men har svårt att fördöma om det finns personer som har andra åsikter

    Senast redigerat av CapnZapp den 2018-06-24 klockan 10:10:28.

  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    maj 2018
    Inlägg
    17

    Sv: Nya Öresundståg onödigt dyra?

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Det gjordes lite tester i simuleringsprogram för några år sedan. Resultatet visade att lok + 6 vagnar funkade i Öresundstågens nuvarande tidtabeller, ville man köra längre tåg fick man köra med ett lok i varje ände.

    /Magnus
    Öresundsbrons nuvarande signalsystem medger om jag läst rätt inte särskilt många tåg per timme jämfört med sant högtrafikerade pendlarlinjer.

    Så även om lok + 6 vagnar kanske låter tillräckligt idag, är det nog ingen bra lösning på sikt. Med andra ord - frågan är inte bara om man vill köra längre tåg, utan även oftare tåg.

    Låt oss hoppas någon berättar för politikerna hur glest utnyttjad Öresundsbron är idag, innan de går vidare med lösningar som närmast får en ta sig för pannan.

    Senast redigerat av CapnZapp den 2018-06-24 klockan 10:17:41.

  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    993

    Sv: Nya Öresundståg onödigt dyra?

    Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Absolut! Har nog läst det här tidigare(säkerligen du som skrev det också). Fast om jag räknar rätt så är 6 vagnar inte mer än 150 meter.

    Missförstå mig rätt, jag är mest sur över Sydsvenskans formulering att "Skånetrafiken nobbar billiga Öresundståg – Skånes politiker fick inte veta". Skånetrafiken har fått i uppdrag att handla upp ett funktionellt system, där det tydligen visat sig att lokdragna tåg inte är det bästa då man inte gått vidare med den lösningen.

    Vad kommer det sig att Mälab köpte motorvagnar och inte lok?
    Nu kommer jag tyvärr inte åt Sydsvenskan artikel så jag kan inte läsa artikeln själv men om jag har förstått det rätt har det funnits en diskussion mellan dem som tycker att billigt inköp och billigare underhåll är värt mer än flexibiliteten motorvagnar ger medan andra har tyckt att motorvagnarnas merkostnad varit värt flexibiliteten. Olika skolor helt enkelt, hur sedan sydsvenskan har sammanfattat den diskussionen kan jag som sagt inte bedömda men det verkar ju inte vara en särskilt bra sammanfattning förstår jag på dig.

    När testerna gjordes var förutsättningarna lite annorlunda än idag. Utbyggnaden av nya plattformsspår på "färjebangården" vid Helsingborg C var inte beslutad så en parameter som var ganska viktig var att tåget skulle gå att få in på ett halvt spår på Helsingborg C lok+6 vagnar funkade med det och gav då lika många platser som ett Ö-tåg som är trippelkopplat. Nu är ju den frågan inte av samma vikt längre.

    /Magnus


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    993

    Sv: Nya Öresundståg onödigt dyra?

    Citat Ursprungligen postat av CapnZapp Visa inlägg
    Öresundsbrons nuvarande signalsystem medger om jag läst rätt inte särskilt många tåg per timme jämfört med sant högtrafikerade pendlarlinjer.

    Så även om lok + 6 vagnar kanske låter tillräckligt idag, är det nog ingen bra lösning på sikt. Med andra ord - frågan är inte bara om man vill köra längre tåg, utan även oftare tåg.

    Låt oss hoppas någon berättar för politikerna hur glest utnyttjad Öresundsbron är idag, innan de går vidare med lösningar som närmast får en ta sig för pannan.
    Det är Kastrups station som dimensionerar hur mycket tåg du kan köra. Visst är det rätt långt mellan blocken på Öresundsbron men det är inte det som är avgörande i dagsläget.

    /Magnus


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    maj 2018
    Inlägg
    17

    Sv: Nya Öresundståg onödigt dyra?

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Utbyggnaden av nya plattformsspår på "färjebangården" vid Helsingborg C var inte beslutad
    Hur länge sedan var det egentligen den studien gjordes...?


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    maj 2018
    Inlägg
    17

    Sv: Nya Öresundståg onödigt dyra?

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Det är Kastrups station som dimensionerar hur mycket tåg du kan köra. Visst är det rätt långt mellan blocken på Öresundsbron men det är inte det som är avgörande i dagsläget.

    /Magnus
    Jag är medveten om att stoppen där av nöd blir rätt långa (flygpassagerare som kämpar med att få av och på sina väskor).

    Om varannat tåg kör förbi Kastrup då (på godsspåret)?


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    134

    Sv: Nya Öresundståg onödigt dyra?

    Citat Ursprungligen postat av CapnZapp Visa inlägg
    Jag är medveten om att stoppen där av nöd blir rätt långa (flygpassagerare som kämpar med att få av och på sina väskor).

    Om varannat tåg kör förbi Kastrup då (på godsspåret)?
    Hur tänkte du där? Kastrup är väl en av de stationer som har mest resenärer?


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 519

    Sv: Nya Öresundståg onödigt dyra?

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Nu kommer jag tyvärr inte åt Sydsvenskan artikel så jag kan inte läsa artikeln själv men om jag har förstått det rätt har det funnits en diskussion mellan dem som tycker att billigt inköp och billigare underhåll är värt mer än flexibiliteten motorvagnar ger medan andra har tyckt att motorvagnarnas merkostnad varit värt flexibiliteten. Olika skolor helt enkelt, hur sedan sydsvenskan har sammanfattat den diskussionen kan jag som sagt inte bedömda men det verkar ju inte vara en särskilt bra sammanfattning förstår jag på dig.

    När testerna gjordes var förutsättningarna lite annorlunda än idag. Utbyggnaden av nya plattformsspår på "färjebangården" vid Helsingborg C var inte beslutad så en parameter som var ganska viktig var att tåget skulle gå att få in på ett halvt spår på Helsingborg C lok+6 vagnar funkade med det och gav då lika många platser som ett Ö-tåg som är trippelkopplat. Nu är ju den frågan inte av samma vikt längre.

    /Magnus
    Skulle verkligen motorvagnar vara flexibla? Har man 3-delade motorvagnar blir antalet vagnar 3, 6, 9 osv. Ett loktåg kan ha 1, 2, 3, 4, 5, 6 vagnar osv.


  13. #13
    Robert
    Fripassagerare

    Sv: Nya Öresundståg onödigt dyra?

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Skulle verkligen motorvagnar vara flexibla? Har man 3-delade motorvagnar blir antalet vagnar 3, 6, 9 osv. Ett loktåg kan ha 1, 2, 3, 4, 5, 6 vagnar osv.
    Och när en motorvagn går sönder tappar man tre vagnar, eller hur många vagnar motorvagnen nu har. Detta blir festligt i Upptågstrafiken där man snart går från att köra 2+2 vagnar till 4 vagnar. Går en Dosto sönder får man väl ställa in, idag kör man kort tåg.


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    139

    Sv: Nya Öresundståg onödigt dyra?

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Skulle verkligen motorvagnar vara flexibla? Har man 3-delade motorvagnar blir antalet vagnar 3, 6, 9 osv. Ett loktåg kan ha 1, 2, 3, 4, 5, 6 vagnar osv.
    Vad gäller det planerade "system 3" i sig så är nog flexibilitet inte särskilt högt prioriterat. De tågen skall gå i rusningstrafiken morgon och eftermiddag. Då är det maxkapacitet som gäller och inget annat. Normgivande vid planeringen lär Triangeln vara och man tycks då ha kommit fram till att maximal storlek för loktåg skulle hamna på 9 dubbeldäckarvagnar med ett lok i var ände av tåget. En sådan konfiguration torde förutsätta att det bakre loket står inne i tunneln och inte vid plattform.

    Nu tycks det dock dröja innan "system 3" är på plats och vid den tidpunkten så börjar den ekonomiska livslängden för OTU att närma sig sitt slut samtidigt som Öresundstågsflottan sannolikt måste utökas. Att då anskaffa olika fordonstyper för "system 3" och Öresundståg kanske inte är optimalt. Något som man inte behövde tänka på när man började skissa på "system 3" med de tidshorisonter som då gällde.

    Det lär förekomma en dragkamp mellan förespråkare för motorvagnar respektive loktåg på tjänstemannanivå inom Region Skåne.


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 137

    Sv: Nya Öresundståg onödigt dyra?

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Det är Kastrups station som dimensionerar hur mycket tåg du kan köra. Visst är det rätt långt mellan blocken på Öresundsbron men det är inte det som är avgörande i dagsläget.

    /Magnus
    Det har länge dsikuterats att förbättra kapaciteten på flygplatsens station. Här är en sammanfattning av en utredning från trafikmyndigheten (obs utländskt språk, klicka på egen risk och skriv inte klagomål på onödigt läsande av språk du inte kan läsa, eller klagomål på varningstexten)

    Den dyraste varianten, nu kostande 1,6 mdr DKK (2 mdr kr) är ny påkostad stationsbyggnad över godsspåren. Ett "permanent provisorium" (fusklösning, släng dit lite plattformar) kostar snarare neråt 400 milj DKK.

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-06-24 klockan 12:28:19.

  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    40

    Sv: Nya Öresundståg onödigt dyra?

    Tycker detta stycket är ganska viktigt i artikeln:
    ”Enligt både forskare, tågtillverkare och Regions Skånes egna experter, inklusive konsultfirman Sweco, är lokdragna tåg det klart billigaste alternativet på sträckor där tågen ska rymma mer än 500 personer. De nya Öresundstågen ska klara minst 900 passagerare åt gången”
    Hänvisar till denna rapporten
    https://www.skane.se/Public/Protokol...%20rapport.pdf


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    993

    Sv: Nya Öresundståg onödigt dyra?

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Skulle verkligen motorvagnar vara flexibla? Har man 3-delade motorvagnar blir antalet vagnar 3, 6, 9 osv. Ett loktåg kan ha 1, 2, 3, 4, 5, 6 vagnar osv.
    Det beror på vilken flexibilitet du förespråkar. Motorvagnen är flexiblare när du ska formera upp och ner tågen i trafik längs vägen. Av skäl som Anders Jansson redogör för ar den schweiziska modellen där du slänger på en vagnsdel med manövervagn på en befintlig loktågsstam inte aktuell i trafiken runt Öresund. Därför ger loktågen en fast sammankopplad vagnstam som du får behålla så från det att du kör ut tåget från bangården tills dess att det återkommer efter slutförd trafikuppgift. Av de skälen du anger ovan är förstås loktåget mer anpassningsbart innan det sätts i trafik samt vid skador på enskilda vagnar.

    Min uppfattning är att de som förespråkar flexibilitet under trafiken har dragit det längsta strået i diskussionerna.

    /Magnus


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    993

    Sv: Nya Öresundståg onödigt dyra?

    Citat Ursprungligen postat av CapnZapp Visa inlägg
    Jag är medveten om att stoppen där av nöd blir rätt långa (flygpassagerare som kämpar med att få av och på sina väskor).

    Om varannat tåg kör förbi Kastrup då (på godsspåret)?
    Det skulle ge dig en massa huvudvärk med korsande tågvägar i stationens västra änden där godsspåren korsar i plan och som Johnny redan skrivit, hur tänkte du nu det är ju till Kasturp väldigt många vill åka.

    /Magnus


  19. #19
    Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 136

    Sv: Nya Öresundståg onödigt dyra?

    Citat Ursprungligen postat av Jvodotse Visa inlägg
    Tycker detta stycket är ganska viktigt i artikeln:
    ”Enligt både forskare, tågtillverkare och Regions Skånes egna experter, inklusive konsultfirman Sweco, är lokdragna tåg det klart billigaste alternativet på sträckor där tågen ska rymma mer än 500 personer. De nya Öresundstågen ska klara minst 900 passagerare åt gången”
    Hänvisar till denna rapporten
    https://www.skane.se/Public/Protokol...%20rapport.pdf
    Ingen av ifrågasatt vad som blir billigast, det som ifrågasätts är om man ska satsa på det billiga mindre flexibla systemet eller det dyrare med flexibla systemet.

    Kolla hur bra flexibiliteten är i Helsingborg och Hässleholm varje dag när man kopplar till och ifrån Öresundstågssätt på några minuter.


  20. #20
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    141

    Sv: Nya Öresundståg onödigt dyra?

    [QUOTE=Anders Jansson;19231]Vad gäller det planerade "system 3" i sig så är nog flexibilitet inte särskilt högt prioriterat. De tågen skall gå i rusningstrafiken morgon och eftermiddag. Då är det maxkapacitet som gäller och inget annat. Normgivande vid planeringen lär Triangeln vara och man tycks då ha kommit fram till att maximal storlek för loktåg skulle hamna på 9 dubbeldäckarvagnar med ett lok i var ände av tåget. En sådan konfiguration torde förutsätta att det bakre loket står inne i tunneln och inte vid plattform.

    Max kapacitet på Triangeln är 10 vagnar + ett lok i vardera änden. Plattformslängden är drygt 240 meter, så om loken står inne i tunneln och vagnarna inte har dörrarna i ändarna på vagnarna funkar det.

    Jim


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •