Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Utflykt per tåg i juni

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Utflykt per tåg i juni

Vi åkte på en liten utflykt i början av juni. Målet var en långhelg i Kraków, där sambo med flera skulle ansluta. Syster och jag, som tack vare livet som studenter inte behövde ta samma hänsyn till semesterdagar och sådant, tog en lite längre väg dit och hem.

Det började egentligen med ett Øresundståg, men det fick inte vara med på bild. Från København H tog vi tåget med de många tågnumren – IC51129/IC683/IC1183 – som gick några dagar i juni mot slutet av banarbetena på Sydbanen (har diskuterats i forumet). Tåget gick till Hamburg, men över Fredericia och vagnarna var kopplade i ordinarie tåg mot Aalborg till Middelfart, där tåget delades, sedan gick Tysklandsdelarna själva till Fredericia, där de kopplades samman med tåget från Aarhus. Restiden till Hamburg var ungefär 6 timmar, rätt lång tid för ett tåg utan servering.

Vårt tåg under det halvtimmeslånga uppehållet i Fredericia.

Ett riktigt succéfordon visar sig.

Tåget från Aarhus rullar in och förbereder multning.

Puss!

Hamburg Hbf efter en eftermiddags- och kvällstur i Hansastaden. Det är snart dags att ..

... stiga ombord på nattåget söderut. Det var väldigt fullt på perrongen, så inget vidare fotoläge.

Nästa morgon var vi framme i Innsbruck. Ursprungsplanen var egentligen att åka till Wien som första etapp, men nattåget dit var knökfullt flera veckor i förväg, så vi fick tänka om en smula.

Dagen i Innsbruck ägnade vi åt att vandra upp för Nordkette, hela vägen upp till Seegrübe. Det kan rekommenderas, drygt 1 000 höjdmeter rätt enkel vandring och fantastisk utsikt. Här har vi kommit hela vägen upp och kan med mycket god vilja se tågrörelserna nere på Innsbruck Hbf.

På såväl vägen upp som ner åkte vi med Hungerburgbahn, en 1,8 km lång bergbana med mycket spektakulära stationer och broar som ritats av Zaha Hadid. Bergbanan går från Congress i Innsbrucks centrum på 560 meters höjd upp till Hungerburg på 860 m.

Efter ett välbehövligt bad, lite Grüner Veltliner och Tafelspitz var vi redo för nästa resa. Det började med att gå ombord på samma nattåg som vi kommit med på morgonen. Det drogs in på stationen av en 2070, som vad jag förstått är ÖBB:s typbeteckning för MaK/Vossloh G1206.

I München klev vi av och bytte till EN 463 Kálmán Imre mot Budapest. Till Salzburg går även vagnar mot Venedig, Zagreb och Rijeka i samma tåg.

Morgonen därpå klev vi av på Budapest Keleti.

En spårvagn på linje 47 på Múzeum krt.

Efter två dagar utan speciellt mycket spårfokus i Budapest var det dags att åka vidare mot resans mål. Vi åkte med kursvagnarna som går i EN476 Metropol till Břeclav, sedan i EN406 Chopin som går hela vägen upp till Warszawa, men vi klev av i Kraków.

Spårvagn i Kraków 1.

Spårvagn i Kraków 2.

Spårvagn i Kraków 3.

Spårvagn i Kraków 4.

Vi gjorde ett besök i saltgruvorna i Wieliczka, där fanns dels det här gruvloket utställt ...

... dels det här "gruvtåget" man kunde åka med.

När vi sedan efter några dagar i Kraków började vända tillbaka blev det lite bråttom, så jag hann inte ta något vettigt foto innan tåget gick, men här har EC114 Cracovia anlänt till Bohumín med bara tre vagnar efter 163:an.

Men i Bohumín blir det både lokbyte och fler vagnar på kroken. Här kopplas loket från.

Under halvtimmen vi väntade på lokbyte etcetera i Bohmín var där en febril aktivitet med både person- och godståg från många olika bolag.

En 810:a.

De futtiga tre vagnar vi haft med från Kraków får nu tillkopplat (om jag räknade rätt) ytterligare åtta vagnar ...

... och den tjeckiska 163:an som dragit tåget genom Polen byts nu ut mot en polsk EP09 som ska dra oss genom Tjeckien. Mycket logiskt.

Tåget från Budapest mot Warszawa får på samma logiska sätt sin EP09 utbytt mot en tjeckisk 380 som ska dra tåget upp mot Warszawa.

Här blir det ett stort och långt hopp, förbi alla aktiviteter och spårvagnar i Prag, till den begynnande hemvägen. Syster åkte direkt hem från Prag en dag tidigare på grund av jobb, men jag tog en extra Pragdag och en omväg över ...

Klatovy, där jag fick en bild på den 363:a som dragit mitt Rychlík 772 från Prag.

Och den 842:a som ska ta mig vidare upp mot Železná Ruda.

Där jag sedan bytte till en Regioshuttle (650) från Waldbahn. Hela sträckningen från Klatovy över Železná Ruda/Bayerisch Eisenstein till Plattling var mycket vacker och ytterst åkvärd.

I Plattling bytte jag till en 411:a i ICE 26 mot Hamburg. Så långt skulle jag dock inte. Trots den korta resan blev turen mer intressant än väntat. "Wegen Notarzteinsatz" blev tåget omlett mellan Regensburg och Nürnberg över Donautalbahn och Ingolstadt. Den ytterst snabba omledningen av tåget gjorde att vi inte blev mer än 30 minuter sena, trots tät trafik på den enkelspåriga omledningsbanan. Det ni, Trafikverket!

Dagens mål var Bamberg som jag fick rekommenderat här i forumet, men eftersom det föregående tåget var sent hann jag inte ta några bilder på dagens sista tåg (som var ytterligare en 411:a).

I väntan på tåget hemåt kollade jag på lite tåg i Bamberg. Som den här 445:an, en Bombardier Twindexx Vario.

Och några passerande godståg.

IC2063 från Karlsruhe mot Leipzig draget av ytterligare en 101:a.

Ännu en modern elmotorvagn, en 442:a, en Bombardier Talent 2.

Två multade 411:or i ICE1507 från Hamberg mot München.

Ytterligare en Regioshuttle (650), men den här gången från Agilis, som verkar köra en hel del tåg i Bayern.

Till slut kom så mitt ICE 800 mot Hamburg, ett klassiskt ICE 1. Dagen till ära var all alkohol i restaurangvagnen slutsåld redan klockan 13.00 ...

Sist, men inte minst, EC39 tillbaka till København.

Ja, sen blev det ju så klart Øresundståg tillbaka till Skåne, men det fastnade inte på bild på hemvägen heller ...

Senast redigerat av August Ekman Öhrn den 2018-06-23 klockan 23:07:27.

Sv: Utflykt per tåg i juni

Tack, det var intressant att kunna följa med.

Det här är en ombyggd Stadtbahn-vagn från Wien.

IC2063 från Karlsruhe mot Leipzig draget av ytterligare en 101:a.
    Det är bara ett tågpar kvar som använder Frankenwaldbahn.

Ytterligare en Regioshuttle (650), men den här gången från Agilis, som verkar köra en hel del tåg i Bayern.
    Det finns två bolag som heter Agilis. Agilis Verkehrsgesellschaft driver dieseltågen, Agilis Eisenbahngesellschaft eltågen med detta namn.

Någon som vet sättets nummer? Jag fotade samma sätt nyss i Dammtor och satsade på att det skulle stå hela numret på det.

Mvh Sören

Senast redigerat av Sören Heise den 2018-06-24 klockan 07:58:43.

1. Klass Flemming Pedersens avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Någon som vet sättets nummer? Jag fotade samma sätt nyss i Dammtor och satsade på att det skulle stå hela numret på det.
    Mvh Sören
    Ud fra resterne af nummeret må det være 529x. Af disse sæt er det kun 5290, 5291 og 5292, som er udstyret med indusi.
    Så vi må kikke på våbenskjoldet på vognsiden.

5290 er døbt i Ystad, og våbenskdoldet kan godt lige Ystads våben. 5291 er døbt i København, og det passer med sikkerhed ikke. 5292 er døbt i Glumsø og har så vidt jeg kan sinde ud af intet våbenskjold.

Så jeg vil stærkt antage, at vi ser 5290 "Ernst-Hugo Järegård". Sammenlign også med jernbane.net, hvor man kan se, at 5'tallet sidder lidt skævt.

/Flemming

Tack, Flemming! Det var ett längre namn, alltså passar Ernt-Hugo utmärkt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack för ett mycket intressant reportage, alltid kul att se sånt här i Postvagnen!

Tåget du åkte med från München till Budapest är bekant för min del från förra sommaren då jag åkte med samma men med destination Zagreb, en bild på tåget före avgången från München nedan. Loktypen när vi åkte var mer intressant!

En fråga till Sören: Vet du i vilka tåg man kan stöta på ICE 1? Jag ska till Tyskland om någon vecka med Interrail och vore kul att kunna pricka in ett sådant tåg. Eller går de mer blandat mellan olika tåg så de kan dyka upp lite när som?

Senast redigerat av Tobias den 2018-06-26 klockan 00:25:48. Anledning: Lade till riktiga smileys
    Har även en hemsida med blandade bilder på adress: http://www.tobbebilder.se

Citat Ursprungligen postat av Tobias Visa inlägg
    En fråga till Sören: Vet du i vilka tåg man kan stöta på ICE 1? Jag ska till Tyskland om någon vecka med Interrail och vore kul att kunna pricka in ett sådant tåg. Eller går de mer blandat mellan olika tåg så de kan dyka upp lite när som?
    Alla ICE-tåg som fortsätter från Basel in till Schweiz är ICE 1 (från Hamburg och från Berlin via Kassel), dessutom linjen Berlin - Frankfurt - Stuttgart - München och tågen från Hamburg mot Karlsruhe eller Basel.
    På linjerna Hamburg - Frankfurt - Stuttgart och Hamburg - Würzburg - München är det samtrafik med ICE 4, den sistnämnda körs varannan timme med ICE 2/ICE-T. Dessutom går några ICE 1 Hamburg - Berlin - Erfurt - München. Enstaka tåg Hamburg - Köln - Frankfurt (jag tror det var 1023 i ena riktning, men här är risken för avvikande fordon stort).
    Tågsammansättningarna finns på http://www.grahnert.de/fernbahn/reihung/reih0043.html (länkar till PDF-filar). När det gäller ICE 1 handlar det sig mestadels om tågnumren med tre siffror med undantaget för Hamburg - Schweiz. Lägg märke till att det förekommer dagligen Ersatzzüge med IC i stället för ICE.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Alla ICE-tåg som fortsätter från Basel in till Schweiz är ICE 1 (från Hamburg och från Berlin via Kassel), dessutom linjen Berlin - Frankfurt - Stuttgart - München och tågen från Hamburg mot Karlsruhe eller Basel.
    På linjerna Hamburg - Frankfurt - Stuttgart och Hamburg - Würzburg - München är det samtrafik med ICE 4, den sistnämnda körs varannan timme med ICE 2/ICE-T. Dessutom går några ICE 1 Hamburg - Berlin - Erfurt - München. Enstaka tåg Hamburg - Köln - Frankfurt (jag tror det var 1023 i ena riktning, men här är risken för avvikande fordon stort).
    Tågsammansättningarna finns på http://www.grahnert.de/fernbahn/reihung/reih0043.html (länkar till PDF-filar). När det gäller ICE 1 handlar det sig mestadels om tågnumren med tre siffror med undantaget för Hamburg - Schweiz. Lägg märke till att det förekommer dagligen Ersatzzüge med IC i stället för ICE.
    På samma sida kan man dessutom titta på den här länken, där står alla tåg listade med tågtyp angiven (den lilla texten i övre högra hörnet av varje ICE-tåg): http://grahnert.de/fernbahn/datenban...eichnis=Suchen

Senast redigerat av August Ekman Öhrn den 2018-06-26 klockan 07:50:07.

Citat Ursprungligen postat av August Ekman Öhrn Visa inlägg
    På samma sida kan man dessutom titta på den här länken, där står alla tåg listade med tågtyp angiven (den lilla texten i övre högra hörnet av varje ICE-tåg): http://grahnert.de/fernbahn/datenban...eichnis=Suchen
    Sidan är inte nytt för mig, bara att man kan se ICE-typerna där. Tackför det, August!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •