Vi åkte på en liten utflykt i början av juni. Målet var en långhelg i Kraków, där sambo med flera skulle ansluta. Syster och jag, som tack vare livet som studenter inte behövde ta samma hänsyn till semesterdagar och sådant, tog en lite längre väg dit och hem.
Det började egentligen med ett Øresundståg, men det fick inte vara med på bild. Från København H tog vi tåget med de många tågnumren – IC51129/IC683/IC1183 – som gick några dagar i juni mot slutet av banarbetena på Sydbanen (har diskuterats i forumet). Tåget gick till Hamburg, men över Fredericia och vagnarna var kopplade i ordinarie tåg mot Aalborg till Middelfart, där tåget delades, sedan gick Tysklandsdelarna själva till Fredericia, där de kopplades samman med tåget från Aarhus. Restiden till Hamburg var ungefär 6 timmar, rätt lång tid för ett tåg utan servering.
Vårt tåg under det halvtimmeslånga uppehållet i Fredericia.
Ett riktigt succéfordon visar sig.
Tåget från Aarhus rullar in och förbereder multning.
Puss!
Hamburg Hbf efter en eftermiddags- och kvällstur i Hansastaden. Det är snart dags att ..
... stiga ombord på nattåget söderut. Det var väldigt fullt på perrongen, så inget vidare fotoläge.
Nästa morgon var vi framme i Innsbruck. Ursprungsplanen var egentligen att åka till Wien som första etapp, men nattåget dit var knökfullt flera veckor i förväg, så vi fick tänka om en smula.
Dagen i Innsbruck ägnade vi åt att vandra upp för Nordkette, hela vägen upp till Seegrübe. Det kan rekommenderas, drygt 1 000 höjdmeter rätt enkel vandring och fantastisk utsikt. Här har vi kommit hela vägen upp och kan med mycket god vilja se tågrörelserna nere på Innsbruck Hbf.
På såväl vägen upp som ner åkte vi med Hungerburgbahn, en 1,8 km lång bergbana med mycket spektakulära stationer och broar som ritats av Zaha Hadid. Bergbanan går från Congress i Innsbrucks centrum på 560 meters höjd upp till Hungerburg på 860 m.
Efter ett välbehövligt bad, lite Grüner Veltliner och Tafelspitz var vi redo för nästa resa. Det började med att gå ombord på samma nattåg som vi kommit med på morgonen. Det drogs in på stationen av en 2070, som vad jag förstått är ÖBB:s typbeteckning för MaK/Vossloh G1206.
I München klev vi av och bytte till EN 463 Kálmán Imre mot Budapest. Till Salzburg går även vagnar mot Venedig, Zagreb och Rijeka i samma tåg.
Morgonen därpå klev vi av på Budapest Keleti.
En spårvagn på linje 47 på Múzeum krt.
Efter två dagar utan speciellt mycket spårfokus i Budapest var det dags att åka vidare mot resans mål. Vi åkte med kursvagnarna som går i EN476 Metropol till Břeclav, sedan i EN406 Chopin som går hela vägen upp till Warszawa, men vi klev av i Kraków.
Spårvagn i Kraków 1.
Spårvagn i Kraków 2.
Spårvagn i Kraków 3.
Spårvagn i Kraków 4.
Vi gjorde ett besök i saltgruvorna i Wieliczka, där fanns dels det här gruvloket utställt ...
... dels det här "gruvtåget" man kunde åka med.
När vi sedan efter några dagar i Kraków började vända tillbaka blev det lite bråttom, så jag hann inte ta något vettigt foto innan tåget gick, men här har EC114 Cracovia anlänt till Bohumín med bara tre vagnar efter 163:an.
Men i Bohumín blir det både lokbyte och fler vagnar på kroken. Här kopplas loket från.
Under halvtimmen vi väntade på lokbyte etcetera i Bohmín var där en febril aktivitet med både person- och godståg från många olika bolag.
En 810:a.
De futtiga tre vagnar vi haft med från Kraków får nu tillkopplat (om jag räknade rätt) ytterligare åtta vagnar ...
... och den tjeckiska 163:an som dragit tåget genom Polen byts nu ut mot en polsk EP09 som ska dra oss genom Tjeckien. Mycket logiskt.
Tåget från Budapest mot Warszawa får på samma logiska sätt sin EP09 utbytt mot en tjeckisk 380 som ska dra tåget upp mot Warszawa.
Här blir det ett stort och långt hopp, förbi alla aktiviteter och spårvagnar i Prag, till den begynnande hemvägen. Syster åkte direkt hem från Prag en dag tidigare på grund av jobb, men jag tog en extra Pragdag och en omväg över ...
Klatovy, där jag fick en bild på den 363:a som dragit mitt Rychlík 772 från Prag.
Och den 842:a som ska ta mig vidare upp mot Železná Ruda.
Där jag sedan bytte till en Regioshuttle (650) från Waldbahn. Hela sträckningen från Klatovy över Železná Ruda/Bayerisch Eisenstein till Plattling var mycket vacker och ytterst åkvärd.
I Plattling bytte jag till en 411:a i ICE 26 mot Hamburg. Så långt skulle jag dock inte. Trots den korta resan blev turen mer intressant än väntat. "Wegen Notarzteinsatz" blev tåget omlett mellan Regensburg och Nürnberg över Donautalbahn och Ingolstadt. Den ytterst snabba omledningen av tåget gjorde att vi inte blev mer än 30 minuter sena, trots tät trafik på den enkelspåriga omledningsbanan. Det ni, Trafikverket!
Dagens mål var Bamberg som jag fick rekommenderat här i forumet, men eftersom det föregående tåget var sent hann jag inte ta några bilder på dagens sista tåg (som var ytterligare en 411:a).
I väntan på tåget hemåt kollade jag på lite tåg i Bamberg. Som den här 445:an, en Bombardier Twindexx Vario.
Och några passerande godståg.
IC2063 från Karlsruhe mot Leipzig draget av ytterligare en 101:a.
Ännu en modern elmotorvagn, en 442:a, en Bombardier Talent 2.
Två multade 411:or i ICE1507 från Hamberg mot München.
Ytterligare en Regioshuttle (650), men den här gången från Agilis, som verkar köra en hel del tåg i Bayern.
Till slut kom så mitt ICE 800 mot Hamburg, ett klassiskt ICE 1. Dagen till ära var all alkohol i restaurangvagnen slutsåld redan klockan 13.00 ...
Sist, men inte minst, EC39 tillbaka till København.
Ja, sen blev det ju så klart Øresundståg tillbaka till Skåne, men det fastnade inte på bild på hemvägen heller ...