Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Ryska - RZD - vagnskurser.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Ryska - RZD - vagnskurser.

Ryska - RZD - vagnskurser.

Mellan vilka platser i Europa och Moskva (eller någon annan stad i Sovjetryssland) rullar det fortfarande idag kursvagnar - eller hela tåg ?
    Måste ju hinna spotta några under sommarens ferroviala semester

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Sv: Ryska - RZD - vagnskurser.

Det finns inte så många sådana kvar, tyvärr. Om vi förenklar lite och tänker tåg/kursvagnar från "Europa" till "f.d. Sovjetunionen" blir det t ex följande:
    "Strizh" Berlin-Minsk-Moskva
    Helsingfors-S:t Petersburg/Moskva
    Warszawa-Minsk-Moskva
    Wien-Budapest-Lviv-Kiev
    Budapest-Lviv
    Prag-Moskva
    Prag-Kiev
    Košice-Kiev
    Gdynia-Gdańsk-Lviv
    Wrocław-Lviv
    Bukarest-Kiev
    Bukarest-Chișinău
    ...samt några tåg som börjar/slutar vid gränsen, t ex till ukrainska gränsstationen Vadul-Siret från Bukarest, till vitryska gränsstationen Brest från Warszawa eller från polska gränsstationen Przemyśl till Lviv/Kiev/Odessa
    ...och på några ställen lokala tåg gränsstation - gränsstation, t ex från Slovakien och Ungern till ukrainska Chop och från Polen till vitryska Brest.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sedan finns det också kursvagnar från Paris via Berlin (en gång i veckan) till Moskva och kursvagnar från Nice via Wien till Moskva också en gång i veckan.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Warszawa - Kiev åkte jag så sent som i vintras i en ukrainsk vagn.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av puffin Visa inlägg
    Sedan finns det också kursvagnar från Paris via Berlin (en gång i veckan) till Moskva och kursvagnar från Nice via Wien till Moskva också en gång i veckan.
    Men det är väl egentligen inte kursvagnar utan hela tåg som går intakta hela vägen.

Avställd
    Medlem
    apr 2018

Noen dager om sommeren går det et tog Minsk/Kiev - Varna med BČ/UZ-vogner.

Her er sesongens første tog fra Varna, 12.06.18:

Senast redigerat av Geir Anders Langangen den 2018-06-24 klockan 15:56:50.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ryska - RZD - vagnskurser – de fågelsnabba tågförbindelserna

Citat Ursprungligen postat av Janne Petersson Visa inlägg
    Det finns inte så många sådana kvar, tyvärr. Om vi förenklar lite och tänker tåg/kursvagnar från "Europa" till "f.d. Sovjetunionen" blir det t ex följande:
    "Strizh" Berlin-Minsk-Moskva
    Helsingfors-S:t Petersburg/Moskva
    Warszawa-Minsk-Moskva
    Wien-Budapest-Lviv-Kiev
    Budapest-Lviv
    Prag-Moskva
    Prag-Kiev
    Košice-Kiev
    Gdynia-Gdańsk-Lviv
    Wrocław-Lviv
    Bukarest-Kiev
    Bukarest-Chișinău
    ...samt några tåg som börjar/slutar vid gränsen, t ex till ukrainska gränsstationen Vadul-Siret från Bukarest, till vitryska gränsstationen Brest från Warszawa eller från polska gränsstationen Przemyśl till Lviv/Kiev/Odessa
    ...och på några ställen lokala tåg gränsstation - gränsstation, t ex från Slovakien och Ungern till ukrainska Chop och från Polen till vitryska Brest.
    OBS, min blå fetmarkering ovan!

Apropå det ryska internationella tåget Moskva–Berlin med det ryska namnet Strizj (svensk transkribering medan 'strizh' är den engelska transkriberingen) och Стриж skrivet med kyrilliska bokstäver, så är det namnet ett exempel på att man i flera länder associerar till snabba fåglar när man namnger höghastighetståg. Fågeln 'strizj' är en 'tornseglare' (fram till 1980 kallad för 'tornsvala' i Sverige då man officiellt ändrade namnet till tornseglare eftersom tornseglaren trots utseendemässiga likheter med svalorna inte är en svala).

Tornseglaren kan i dykningar nå upp till 200 km/h. Men den slås av pilgrimsfalken som på ryska heter 'sapsan', сапсан, och 'hayabusa', はやぶさ, på japanska. Den senare fågeln är världens snabbaste fågel och kan i dykningar normalt nå upp till hastigheter på 320 km/h, men har enligt National Geographic dock uppmäts till max 389 km/h vid något tillfälle.

Och både i Ryssland och i Japan finns det alltså höghastighetståg som heter just 'pilgrimsfalken'. I Ryssland går tåget Sapsan mellan exempelvis Sankt Petersburg och Moskva. I Japan går Hayabusa-tågen norrut från Tokyo till Shin-Aomori på Tōhoku Shinkansen och vidare genom Seikantunneln till Hokkaidō-ön och ändstationen Shin-Hakodate-Hokuto på Hokkaidō Shinkansen.

Senast redigerat av Arne den 2018-06-24 klockan 16:25:42. Anledning: ändrat bokstavsfel
    /Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Tackar och bockar!
    Bilden på "badtåget" Kiev - Svarta Havskusten i Bulgarien speciellt!

* Stickspår: Finns det fler just "badtåg" från länder/städer utan kust som Wien/prag/Budapest/Kiev etc. till badorter (vid Svarta havet)

Sommaren 1993 rullade det en gång/vecka en rysk kursvagn [ Oslo - Göteborg - Malmö - Trelleborg - Sassnitz - Berlin - Moskva ].

Sommartid lär det även rulla RZD-vagnar till Bar i Montenegro eftersom just Montenegro blivit en europeisk "retreat" för många inte fullt så nyrika ryssar.

Hur är det med det ryska snabbtåg som jag såg i Helsingfors för några (3-4) år sedan ?
    Allt kan man inte hitta på nätet utan jag tror fortfaranade att det just är "på plats" man skall titta på de gula eller vita tryckta tidtabellerna som finns på stationerna!

Eder T

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Tågluffare Visa inlägg
    Hur är det med det ryska snabbtåg som jag såg i Helsingfors för några (3-4) år sedan ?
    Allt kan man inte hitta på nätet utan jag tror fortfaranade att det just är "på plats" man skall titta på de gula eller vita tryckta tidtabellerna som finns på stationerna!
    Det är väl de snbbtåg som heter Allegro och som körs av VR och RZD i samarbete, normalt 4 tågpar per dag.
    Se tex. https://www.vr.fi/cs/vr/sv/rysslands-tidtabeller (svensk text)

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

* Stickspår: Finns det fler just "badtåg" från länder/städer utan kust som Wien/prag/Budapest/Kiev etc. till badorter (vid Svarta havet)

Förr om åren gick det PKP-vagnar till Odessa, men nu finns mig veterligen ingenting från normalspårsland till Svarta havet. Däremot finns sommartid "badvagnar" från t ex Budapest till Kroatien.
    Det finns ett tåg från Odessa till Przemyśl i Polen (vid ukrainska gränsen) och till Polen kan man enkelt ta sig med billighetsflyg ;)

Tackar och bockar!
    Bilden på "badtåget" Kiev - Svarta Havskusten i Bulgarien speciellt!

Sommaren 1993 rullade det en gång/vecka en rysk kursvagn [ Oslo - Göteborg - Malmö - Trelleborg - Sassnitz - Berlin - Moskva ].

Sommartid lär det även rulla RZD-vagnar till Bar i Montenegro eftersom just Montenegro blivit en europeisk "retreat" för många inte fullt så nyrika ryssar.

Eder T
    Det flesta kursvagnarna har försvunnit. Går varken till Bar (även MÁV har lagt ner denna trafik), Budapest, Belgrad eller Sofia.

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Citat Ursprungligen postat av Geir Anders Langangen Visa inlägg
    Noen dager om sommeren går det et tog Minsk/Kiev - Varna med BČ/UZ-vogner.

Her er sesongens første tog fra Varna, 12.06.18:

Kul! Så detta tåg går i år också alltså? Finns det nån info om när det går?

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Från Minsk till Varna ser det ut att bara vara tre avgångar till i år: 4., 9. och 16. juli. Däremot går det tåg från Minsk till Odessa (med direktvagnar till Kherson) varje dag...för dem som kan tänka sig att stanna kvar i bredspårsland

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Citat Ursprungligen postat av Janne Petersson Visa inlägg

Förr om åren gick det PKP-vagnar till Odessa, men nu finns mig veterligen ingenting från normalspårsland till Svarta havet. Däremot finns sommartid "badvagnar" från t ex Budapest till Kroatien.
    Det finns ett tåg från Odessa till Przemyśl i Polen (vid ukrainska gränsen) och till Polen kan man enkelt ta sig med billighetsflyg ;)

Jo, vet att det rullar (sov)kursvagnar från Budapest till Split sommartid. Har även några bilder på dem men det går ju numera inte att lägga upp dem här i "nya PV" utan att vara medlem i SJK verkar det som...

Har kollat på tjeckiska "wagonweb" men tycker den är lite ouppdaterad avseende kursvagnar från Tjeckien/Prag o Slovakien till stränderna längs Adriatkusten eller Svarta havet.

Eder T

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

...det går ju numera inte att lägga upp dem här i "nya PV" utan att vara medlem i SJK verkar det som...
    https://www.postvagnen.com/sjk-forum...och-östeuropa

Avställd
    Medlem
    apr 2018

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Kul! Så detta tåg går i år också alltså? Finns det nån info om när det går?
    Toget til Varna går hhv. hver 5/7 dag.
    Rutetider på UZ:
    Minsk - Varna
    Kiev - Varna
    Varna - Minsk
    Varna - Kiev

Vær OBS på at tidene gjelder fra utgangsstasjon, altså fra Minsk/Kiev to dager før toget er i Varna og omv.

Senast redigerat av Geir Anders Langangen den 2018-06-28 klockan 15:42:12.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Geir Anders Langangen Visa inlägg
    Toget til Varna går hhv. hver 5/7 dag.
    Rutetider på UZ:
    Minsk - Varna
    Kiev - Varna
    Varna - Minsk
    Varna - Kiev

Vær OBS på at tidene gjelder fra utgangsstasjon, altså fra Minsk/Kiev to dager før toget er i Varna og omv.
    Danska respektive norska är inte alltid lätt för en svensk att förstå. Vad betyder din mening 'Toget til Varna går hhv. hver 5/7 dag.'?

Jag vet att förkortningen hhv. ska uttydas som 'henholdsvis' ('respektive' på svenska). Men jag förstår ändå inte hur tåget till Varna går så kan du förklara? 😊

Senast redigerat av Arne den 2018-06-28 klockan 23:45:44.
    /Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Danska respektive norska är inte alltid lätt för en svensk att förstå. Vad betyder din mening 'Toget til Varna går hhv. hver 5/7 dag.'?

Jag vet att förkortningen hhv. ska uttydas som 'henholdsvis' ('respektive' på svenska). Men jag förstår ändå inte hur tåget till Varna går så kan du förklara?
    Det är väl inte helt enkelt att tolka ut det men efter att ha kikat på tidtabellerna så får jag det till att tågen går med intervall 5 och 7 dagar. För Varna -Kiev är således avgångarna i Juli 6,11,18,23 och 30/7 Bakom ligger väl någon uträkning av omlopp och tillgång till vagnar.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •