Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: EU-parlamentariker om internationella tågresor, på SVT. Missad anslutning?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

EU-parlamentariker om internationella tågresor, på SVT. Missad anslutning?

Jag såg idag kl 12.20 på svt2 följande som en del av Forum (som började 9.00), och som också ska gå att se på SVT Play:

EU-samtal: Tåg i Europa - hur krångligt kan det vara? För den som vill ta tåg i stället för flyg inom Europa är det svårare att skaffa sig en överblick över priser och tider. Vad gör EU? Samtal med EU-parlamentarikerna Christofer Fjellner (M) och Jakop Dalunde (MP). Programledare: Katia Elliott.

Dalunde (som ju varit med och skrivit en rapport) var positiv medan Fjellner var mer avvaktande och menade att järnväg är bäst på regionala och lokala sträckor.

Dalunde nämnde i en och samma mening att det borde gå att boka en sammanhängande resa och att man då skall få garanterade anslutningar (alltså hjälp vid förseningar).
    Dessa två punkter ser jag som två vitt skilda saker som måste lösas på olika sätt, och den ena följer inte automatiskt av den andra.

Att boka allt på samma sajt och boka hela resan tycker jag är en rent it-teknisk fråga, och är delvis löst eller möjlig att lösa om någon distributör vill lägga ned pengar. T.ex. kommer man ju ganska långt på www.bahn.de

Däremot detta med missad anslutning är antingen en kommersiell fråga mellan två olika järnvägsföretag (där väldigt få hittills varit intresserade), eller så är det upplagt för någon form av lagstiftning, troligen på EU-nivå.
    Det går ju att införa en sådan lag även om man av tekniska skäl måste köpa separata biljetter för delsträckorna av sin totala resa.

Men frågan om hjälpen är ju var pengarna skall tas ifrån. Skall t.ex. SL vara tvungen att punga ut med pengar för nya biljetter till Milano för att pendeln från Handen till Stockholm City var sen. Eller skall SJ, DSB, DB, SBB och Trenitalia vara tvungna erbjuda platser på andra tåg än de som bokats, bara för att SL-pendeln var sen?
    Sen var nog Dalunde inte ute efter förseningsersättningar, utan bara att de biljetter för efterföljande tåg som man missat skall gälla (som betalning) på ett senare tåg med samma operatör som den ursprungliga gällde. Men, vad händer då om en tysk resenär bokat Snälltåget i Sverige, kommer försenat till Malmö och nästa Snälltåget går nästa dag?
    Eller ska man lagstifta om att biljett med SJ skall gälla även på MTR och Sagarail och vice versa (och motsvarande ute i Europa)?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: EU-parlamentariker om internationella tågresor, på SVT. Missad anslutning?

Jag skulle gärna ta tåget till några av Europas större städer istället för att ta flyget. Men jag vill inte resa som i min ungdom att man stannar vid en stad på dagen och reser och sover på tåget på natten. Dessutom var det bökigt att byta tåg ibland flera gånger om dagen.

Skulle gärna ta tåget om jag kunde kliva på tåget i Stockholm och boka enkelhytt modell finlandsfärja och så skulle det finns en restaurangvagn där jag fick frukost lunch och middag och kunde ta en fika eller en kall öl samt träffa andra resenärer.
    Förslagsvist kunde man koppla ihop vagnar till ett flertal städer i Stockholm och när vagnarna kommer till Tyskland kopplar man in vagnarna till andra tåg och slutligen kommer jag fram till London, Paris, Franska Rivieran, Rom eller den större stad jag vill komma till utan att jag behöver byta vagn.

Den tiden då man tågluffade längtar jag inte tillbaks till.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Jag skulle gärna ta tåget till några av Europas större städer istället för att ta flyget. Men jag vill inte resa som i min ungdom att man stannar vid en stad på dagen och reser och sover på tåget på natten. Dessutom var det bökigt att byta tåg ibland flera gånger om dagen.
    Skulle gärna ta tåget om jag kunde kliva på tåget i Stockholm och boka enkelhytt modell finlandsfärja och så skulle det finns en restaurangvagn där jag fick frukost lunch och middag och kunde ta en fika eller en kall öl samt träffa andra
    resenärer.
    Förslagsvist kunde man koppla ihop vagnar till ett flertal städer i Stockholm och när vagnarna kommer till Tyskland kopplar man in vagnarna till andra tåg och slutligen kommer jag fram till London, Paris, Franska Rivieran, Rom eller den större stad
    jag vill komma till utan att jag behöver byta vagn.
    Problemet då är att det numera knappast finns lämpliga loktåg att koppla in och ur sådana kursvagnar.

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Problemet då är att det numera knappast finns lämpliga loktåg att koppla in och ur sådana kursvagnar.
    Ja, fast varför finns inte det? I grunden handlar det om att det skulle bli som att återgå till mjölkaffärer, där det finns möjlighet att få mjölken upphälld i medförd kanna med hjälp av litermått. Visst går det, men vem vill betala för det?

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg

Skulle gärna ta tåget om jag kunde kliva på tåget i Stockholm och boka enkelhytt modell finlandsfärja och så skulle det finns en restaurangvagn där jag fick frukost lunch och middag och kunde ta en fika eller en kall öl samt träffa andra resenärer.
    Förslagsvist kunde man koppla ihop vagnar till ett flertal städer i Stockholm och när vagnarna kommer till Tyskland kopplar man in vagnarna till andra tåg och slutligen kommer jag fram till London, Paris, Franska Rivieran, Rom eller den större stad jag vill komma till utan att jag behöver byta vagn.

Du kan ju, istället för drömmar, börja med flyg ut i Europa och därstädes med tåg.
    Idag finns det ju väldigt många flygbolag som bara säljer enkla biljetter så genom ett eller flera länder är det inga problem att komma med tåg.
    Ex vis med tåg genom hela Rumänien och som lök på laxen övernattning i någon lantlig stad, bokat från Sverige förstås.
    Varför krångla till det så mycket.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Ja, fast varför finns inte det? I grunden handlar det om att det skulle bli som att återgå till mjölkaffärer, där det finns möjlighet att få mjölken upphälld i medförd kanna med hjälp av litermått. Visst går det, men vem vill betala för det?
    Ja, och hur ofta gör man en sådan resa? (Dvs hur många resor blir det dvs blir det lönsamt),

Kan det inte vara viktigare att stödja veckopendlare, tjänsteresor på halvlånga avstånd (Växjö-Odense, Halmstad-Hamburg; Bryssel-Strasbourg (EU-parlemantarikerna åker ju däremellan regelbundet) och liknande?

Men, på samma sätt som det finns dyra och fina resor i Sydafrika för turister, så är ju frågan om det går att köra enstaka turisttåg ner genom Europa.

Sverige ligger väldigt avsides tågmässigt i förhållande till resten av Europa, så att underlätta internationella resor i Europa måste kanske inte skräddarsys för resande från Sverige (Stockholm t.ex.) till mellan och syd-Europa.

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Skulle gärna åka tåg Osby-Paris om det inte vore så förbaskat krångligt och med ovissa byten plus detta med att behöva släpa på bagage upp och ned för trappor vid byten.

Med direkt sovvagn Köpenhamn-Paris Nord är jag på. Egen kupé med dusch för jag delar inte heller hotellrum med okända. Frukost i min kupé som erbjuder standard typ WL4. Tyvärr kommer detta aldrig att hända.

Kraven på komfort har ökat. Back in the days reste jag med tåg Luleå-Amsterdam ihop med mina föräldrar. Duschbehovet var inte överhängande och eftersom vi var tre hade vi trots allt egen kupé. Tågfärjorna Malmöhus och Theodor Heuss erbjöd bra frukost (på porslin) samt lunchbuffé. Kommer fortfarande ihåg den fina kaffekannan i porslin på Malmöhus. Vi har fått det bättre på många vis men mycket har blivit sämre. Med vänlig hälsning, gnällig gubbstrutt.

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2018-06-25 klockan 09:52:34.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Skulle gärna åka tåg Osby-Paris om det inte vore så förbaskat krångligt och med ovissa byten plus detta med att behöva släpa på bagage upp och ned för trappor vid byten.
    Jag förstår dig.
    Då är frågan hur långt du med dagens infrastruktur och trafikmönster skulle orka åka regelbundet (en gång var eller varannan månad) om du hade ett behov. Alltså vart skulle du inte överväga att flyga, och var går det på ett ut?

Och hur tror du det förändras när Fehmarn-förbindelsen är klar och tyskarna fixat hyfsat spår?
    Sverige är ett avlångt land, och även om vi i Stockholm kan ha lika få byten som du till t.ex. Köpenhamn så spelar restiden roll.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag förstår dig.
    Då är frågan hur långt du med dagens infrastruktur och trafikmönster skulle orka åka regelbundet (en gång var eller varannan månad) om du hade ett behov. Alltså vart skulle du inte överväga att flyga, och var går det på ett ut?

Och hur tror du det förändras när Fehmarn-förbindelsen är klar och tyskarna fixat hyfsat spår?
    Sverige är ett avlångt land, och även om vi i Stockholm kan ha lika få byten som du till t.ex. Köpenhamn så spelar restiden roll.
    Skåne-Stockholm går det på ett ut eftersom jag oftast flyger upp och åker sovvagn hem. Paris med tåg vore suveränt om det fanns direkt sovvagn från Köpenhamn. Längre resor tar jag helst med flyg. Däremot kan jag tänka mig längre resor med tåg inklusive trevliga övernattningar.

Kommer ju från Luleå och jag plus sambo reser då och då upp med sovvagn. Hemresan sker med flyg. Till Finland flyger jag och även till Norge. Fast som den nörd jag är har jag givetvis rest Silja Stockholm-Åbo fvb tåg till norra Finland (buss Kajaani-Haparanda-Luleå) och sovvagn till Stockholm. Har ju i minnet den legendariska lunchen på Järnvägsrestaurangen i Pieäksämäki. Finlands Hallsberg. Slottsstek med sönderkokta grönsaker från burk. Frågade efter vinlistan. "Vi har vitt eller rött". Jag trivdes. Det var bara jag plus sambo. Runt om satt tre eller fyra män som stirrade i varsitt ölglas. Underbar miljö och jag menar allvar.

Nu bor vi i Skåne och ska vi till Nice är flyget det självklara valet.

Mitt resmönster varierar.

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2018-06-25 klockan 16:58:01.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Mitt resmönster varierar.
    Jag var nyfiken hur de som bor i Skåne ser på vart man kan ta tåget, i synnerhet söderut (och det blir väldigt snabbt en internationell resa, även Öresundståget till Kastrup är i vissa aspekter en internationell resa).

Så, om du plötsligt (oavsett varför) skulle få resebehov till t.ex. Lübeck, Berlin, Hannover, Köln, Frankfurt, Bryssel, hur långt (av dessa) skulle du se tåget som det klara alternativet? Du bor ju i en ort som inte har flygplats alldeles intill.

Jag tror ju att flertalet av de antalet resor som kan göras med tåg inte är som ren "semester" eller liknande, utan för ett behov att nå en ort, pga arbete, studier, eller att besöka anhöriga.

Medlem
    mar 2018

Jag har direkttåg till CPH Airport varje timme och ser det som det självklara alternativet även till Berlin. Det är så krångligt med tåg genom Danmark och det är sorgligt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •